zabiałkowanie czy zabiałowanie

Data: 2009-08-23 15:45:04
Autor: witek
zabiałkowanie czy zabiałowanie
tokelau wrote:
W języku prawnym i prawniczym stosuje się czasem pojęcie zaczernienia
lub zabiałkowania informacji chronionych (niejawnych, prywatnych
itp.). Czy pojęcie zabiałkowanie jest prawidłowe? Wydaje się bowiem,
że skoro zaczernienie pochodzi od koloru czarnego, to prawidłowym
byłoby zabiałowanie, jako pochodzące od koloru białego, a nie
zabiałkowanie

pytanie z gatunku dlaczego kobiet podnosząca ciężary nie nazywa się ciężarówka.

zabiałkowanie.

(od białka, które wcale nie musi i najczęściej nie jest
białe

ale właśnie kiedyś używane.

tak przy okazji weż sobie trochę białka kurzego, i pozwól mu wyschnąc, albo szybciej, usmaz na patelni. i jaki ma kolor?

Data: 2009-08-23 19:17:16
Autor: tokelau
On 23 Sie, 21:45, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
tokelau wrote:
> [...]
> zabiałkowanie

pytanie z gatunku dlaczego kobiet podnosząca ciężary nie nazywa się

W tym przypadku słowo zabiałowanie nie byłoby dwuznaczne, własnie
zabiałkowanie jest dwuznacznie (bo moze oznaczac pokrycie białkiem lub
białą farbą).

ale właśnie kiedyś używane.

Na razie tego nikt w tym watku nie udowodnil jakims wiarygodnym
zrodlem, wiec traktuje to jako niepotwierdzony mit.

tak przy okazji weż sobie trochę białka kurzego, i pozwól mu wyschnąc,

A tu sie wrobiles, bo po wyschnieciu bez denaturowania bedzie
przezroczyste i prawie bezbarwne (w grubszych warstwach zoltawe), a
nie biale jakbys zapewne chcial. :P

albo szybciej, usmaz na patelni. i jaki ma kolor?

Jak za mocno przysmazysz tez nie bedzie biale. Uniknalbys tych
klopotow jakbys kazal ugotowac (choc jak za dlugo bedziesz gotowal to
zoltko pociemnieje do tego stopnia, ze bedzie jego szary kolor nieco
prześwitywał przez bialko powodujac, ze i ono nie bedzie snieznobiale
tylko lekko szarawe :P) ;)
Jajek nigdy nie pitrasiłeś na różne sposoby czy co? ;)

Data: 2009-08-23 22:06:04
Autor: witek
tokelau wrote:

W tym przypadku słowo zabiałowanie nie byłoby dwuznaczne, własnie
zabiałkowanie jest dwuznacznie (bo moze oznaczac pokrycie białkiem lub
białą farbą).

słowo jest jednoznaczne jeśli używa się go w określonym  środowisku.
Słowo zamek też jest niejednoznaczne, ale nikt nie ma problemu z określeniem o co chodzi w szerszym kontekście.

ale właśnie kiedyś używane.

Na razie tego nikt w tym watku nie udowodnil jakims wiarygodnym
zrodlem, wiec traktuje to jako niepotwierdzony mit.

co jest niepotwierdzonym mitem?

wpisz sobie w googlach słowo białkowanie czy białkować i nie będziesz miał wątpliwości.
A najlepiej poszukaj czegoś pod tytułem białkowanie, bielenie np. stajni   (w kontekście zagrody wiejskiej).

Słowo funkcjonuje w tym kontekście od stuleci i się naturalnie przeniosło do innego kontekstu.

Jajek nigdy nie pitrasiłeś na różne sposoby czy co? ;)

pitrasiłem, w konteksie historycznym z dodatkiem wapna.

Data: 2009-08-24 04:50:57
Autor: tokelau
On 24 Sie, 04:06, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

słowo jest jednoznaczne jeśli używa się go w określonym  środowisku.

Przy takim ujeciu prawie zadne slowo nie bedzie wieloznaczne, wiec to
nie o to chodzi.

> Na razie tego nikt w tym watku nie udowodnil jakims wiarygodnym
> zrodlem, wiec traktuje to jako niepotwierdzony mit.

co jest niepotwierdzonym mitem?

Ze bialko jaja do farb dodawano i stad powstalo wyrazenie
zabialkowanie na zabielenie.

wpisz sobie w googlach słowo białkowanie czy białkować i nie będziesz
miał wątpliwości.

Jak widac mam nadal.

A najlepiej poszukaj czegoś pod tytułem białkowanie, bielenie np. stajni
  (w kontekście zagrody wiejskiej).

Nigdzie nie znalazlem wiarygodnej informacji, ze kiedys do farb bialko
jaja dodawano.

Data: 2009-08-24 18:24:20
Autor: Melisa
tokelau pisze:
[...]

No to wypada "zapodać" temat prof. Miodkowi :-))
http://www.youtube.com/watch?v=a-xFi0VJBMs

Data: 2009-08-24 13:31:37
Autor: blad
zabiałkowanie czy zabiałowanie
Użytkownik "witek"
[...]

proponuję używane coraz częściej słowo "anonimizacja"
*** blad ***

Data: 2009-08-24 04:54:21
Autor: tokelau
On 24 Sie, 12:31, "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> wrote:

proponuję używane coraz częściej słowo "anonimizacja"
*** blad ***

Ale rzecz w tym, ze w prawniczych rozprawach na temat wlasnie
anonimizacji musza pasc okreslone slowa co do czynnosci zwiazanych z
anonimizacja w postaci pokrycia tekstu biala lub czarna farba i
prawnicy to nazywaja zaczernieniem lub zabiałkowaniem (a tylko w
jednym tekscie dostepnym na google zabiałowaniem, w żadnym
zabieleniem), wiec slowo anonimizacja w tym wypadku nie pomoze.

zabiałkowanie czy zabiałowanie