zakaz konkurencji

Data: 2012-04-15 14:58:00
Autor: Iga
zakaz konkurencji
Witam, mam pytanie: m±ż podpisał w firmie zakaz konkurencji. Jest tam zapis, że po odej¶ciu z pracy, za podjęcie współpracy z kontrahentami z którymi współpracuje firma lub z potencjalnymi klientami, groż± mu wysokie kary (w setkach tysięcy :( ) Zastanawiam się, czy to nie jest nadużycie (mam na my¶li tych "potencjalnych")... Co ma robić facet, który pół życia działa w budowlance?..handlować nagle marchewk±?? Martwię się.. :(

Data: 2012-04-16 01:10:49
Autor: Liwiusz
zakaz konkurencji
W dniu 2012-04-15 23:58, Iga pisze:
[...]

Umowa o pracę, czy inna forma zatrudnienia?

--
Liwiusz

Data: 2012-04-16 11:52:15
Autor: Iga
zakaz konkurencji
W dniu poniedziałek, 16 kwietnia 2012 01:10:49 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
> [...]
> Co ma robić facet, który pół życia działa w budowlance?..handlować nagle marchewk±?? Martwię się.. :(

Umowa o pracę, czy inna forma zatrudnienia?

umowa o pracę na czas nieokre¶lony

Data: 2012-04-16 07:23:06
Autor: januszek
zakaz konkurencji
Iga napisa?(a):

mam pytanie: mąż podpisał w firmie zakaz konkurencji. Jest tam zapis, że po odejściu z pracy, za podjęcie współpracy z kontrahentami z którymi współpracuje firma lub z potencjalnymi klientami, grożą mu wysokie kary (w setkach tysięcy :( ) Zastanawiam się, czy to nie jest nadużycie (mam na myśli tych "potencjalnych")...

Znam podobna sprawe od drugiej strony wiec do konca nie jestem pewny ale OIMW to taki zakaz dziala w trakcie trwania umowy. Dlatego czesto pracodawca wpisuje w takie umowy, ze po odejsciu pracownika nadal placi mu za niepodejmowanie dzialan konkurencyjnych, wtedy zakaz nadal dziala, w czasie za ktory jest przekazywana ta oplata.

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-04-16 13:22:44
Autor: fct159
zakaz konkurencji
[...]

dokladnie sa dwie mozliwosci:
- zakaz konkurencji w trakcie trwania wspolpracy/umowy o prace - powszechny i raczej nie warto z tym walczyc (wyjatek kary umowne, choc te jesli ktos ma umowe o prace sa troche "zwalczane" kodeksem pracy i orzecznictwem)
- zakaz konkurencji po ustaniu wsplpracy/umowy o prace - rzadki i tu musi byc placenie

Data: 2012-04-16 19:00:42
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
zakaz konkurencji
W dniu 16.04.2012 13:22, fct159 pisze:
[...]

Tylko że problem jest inny -- oskarżenie o nieuczciwą konkurencję. Jeżeli np. gość nagle po ustaniu zatrudnienia podejmuje współpracę z klientami, których obsługiwał, jako pracownik firmy X, to znaczy, że wyniósł bazę klientów i nawiązał z nimi kontakt już jako inna firma.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-16 12:23:37
Autor: Iga
zakaz konkurencji
W dniu poniedziałek, 16 kwietnia 2012 19:00:42 UTC+2 użytkownik Przemysław Adam ¦miejek napisał:
> [...]
> orzecznictwem)
> - zakaz konkurencji po ustaniu wsplpracy/umowy o prace - rzadki i tu

Tylko że problem jest inny -- oskarżenie o nieuczciw± konkurencję.. Jeżeli np. go¶ć nagle po ustaniu zatrudnienia podejmuje współpracę z klientami, których obsługiwał, jako pracownik firmy X, to znaczy, że wyniósł bazę klientów i nawi±zał z nimi kontakt już jako inna firma.

-- Przemysław Adam ¦miejek

aby przyniosło błogosławieństwo tym, którzy go słuchaj±. (Ef 4,29)

oskarżenie o nieuczciw± konkurencję w przypadku wyniesienia bazy klientów i nawi±zanie z nimi kontaktu, jeszcze jestem w stanie zrozumieć...ale co z tymi "potencjalnymi" ?

Data: 2012-04-17 04:58:16
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
zakaz konkurencji
W dniu 16.04.2012 21:23, Iga pisze:

oskarżenie o nieuczciwą konkurencję w przypadku wyniesienia bazy klientów i nawiązanie z nimi kontaktu, jeszcze jestem w stanie zrozumieć..ale co z tymi "potencjalnymi" ?

No ale jak to oddzielisz? Niby ,,potencjalnie'' dawni klienci mogą chcieć skorzystać z nowej ,,firmy''. Ale niestety powiązanie zawsze jest i podejrzenie, że zostali zwerbowani, bo gość wiedział do kogo uderzyć. Pół biedy, jak się ogłosił w prasie i oni sami się zgłaszali.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-17 07:49:21
Autor: Bydlę
zakaz konkurencji
On 2012-04-16 21:23:37 +0200, Iga <she30-30@o2.pl> said:

(ciach ¶mieci)

1. tnij zbędne cytaty
2. wycinaj sygnaturki

oskarżenie o nieuczciw± konkurencję w przypadku wyniesienia bazy klie
ntów i nawi±zanie z nimi kontaktu, jeszcze jestem w stanie zrozumieć.
.ale co z tymi "potencjalnymi" ?

99. (albo zero)

Nic. Już jest po ptokach, gdyż:

On 2012-04-15 23:58:00 +0200, Iga <she30-30@o2.pl> said:

m±ż podpisał w firmie zakaz konkurencji.

Gdyby było to _przed_, to możnaby dywagować jak zmienić zapis umowy.

--
Bydlę

Data: 2012-04-16 13:20:48
Autor: fct159
zakaz konkurencji

[...]

generalnie mnie zawsze uczono - unikac kar umownych w umowach - moze byc tak, ze kara umowna jest 100 tys. zl, przewinienie drobne (np. szkoda rzedu 1 tys. zl), ale skoro jest kara umowna, to placisz te 100 tys. zl

stad nie podpisywac umow, gdzie jest podana kwota kary! to po pierwsze

po drugie, jesli to dotyczy okresu po zakonczeniu pracy/wspolpracy:
- zwrocic uwage, by odszkodowanie bylo w miare ok i starczylo na zycie (w kodeksie pracy jesli to umowa o prace jest min 25% ale nic nie szkodzi na przeszkodzie, by bylo np. 75%)
- zwrocic uwage na forme wypowdzenia przez firme tej umowy (by np. nie bylo tak - maz odchodzi z pracy, firma mu mowi zakaz konkurencji, maz ok. mam 75% mojej pensji, nie pracuje, pomoge w domu i np. zrobie jakies roczne studia, maz zaczyna studia, a firma po miesiacu mu mowi - sorry, ale rezygnujemy z zakazu konkurencji - moim zdaniem firma powinna miec prawo zrezygnowac nie pozniej niz do ostatniego dnia trwania umowy o prace/wspolprace, a pozniej juz nie - by maz mogl zaplanowac zycie)
- negocjowac, negocjowac, negocjowac i najwyzej nie podpisac (no chyba, ze macie noz na gardle, bo to moze oznaczac szukanie innej pracy, ale czasem lepiej zrezygnowac z takiej wrednej firmy), bywa, ze to wymysl jakiegos prawnika, a jak sie pracownik stawia a firmie zalezy, rezygnuje z takich papierow

Data: 2012-04-16 16:05:52
Autor: Massai
zakaz konkurencji
Iga wrote:

[...]

Zakaz konkurencji działa tak że je¶li firma chce z niego skorzystać
(tzn. chce zakazać współpracy z konkurencj± po odej¶ciu z pracy) - MUSI
płacić odszkodowanie. Co miesi±c, konkretn± kwotę, przy czym afair jest
to minimum 25% pensji.

--
Pozdro
Massai