zakaz robienia zdjęć na wystawach

Data: 2017-01-30 17:59:24
Autor: JaceK
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Z tego co mi wiadomo polskie prawo pozwala na nagrywanie zdarzeń, w których się uczestniczy i nikogo nie trzeba prosić o zezwolenie. Dopiero chcąc opublikować zarejestrowany materiał trzeba w mniejszym lub większym stopniu zainteresować się obostrzeniami w tej kwestii.

Jeśli się mylę w powyższym to proszę poprawcie. Właściwe pytanie mam następujące: jak polskie prawo ma się do zakazów fotografowania typu "dlaczego nie? bo nie" na, na przykład, wystawach? Idę na wystawę z rodziną, chciałbym mieć pamiątkę, zrobić dziecku zdjęcie na tle eksponatu itp. Ogólnie nic wielkiego i chyba w większości przypadków raczej nie naruszającego niczyich dóbr. Czy to są już te czasy, że muszę wystąpić o pozwolenie do właściciela wystawy na pstryknięcie kilku fotek przysłowiową małpką?

JaceK

Data: 2017-01-30 18:36:50
Autor: Robert Tomasik
zakaz robienia zdjęć na wystawach
W dniu 30-01-17 o 17:59, JaceK pisze:

Było tu już kilka razy wałkowane. Samo fotografowanie nie jest
zabronione. Jeśli pracownik ochrony podchodzi, to grzecznie acz
stanowczo go pytasz, czy to prośba, czy polecenie - jeśli polecenie to
przekracza swe uprawnienia wynikające z Ustawy o ochronie osób i mienia.
Sytuacja jest po prostu patowa, bo pracownik ochrony legalnie nie może
nic robić.

Nie może Cię zatrzymać - bo nie popełnisz czynu zabronionego.
Nie może Ci odebrać aparatu - bo by go ukradł.
Nie może wobec Cibie użyć Środków Przymusu - bo fotografowania nie ma
wśród warunków jego użycia.

Może jedynie "apelować" :-)

Życie wymusza czasem na ochroniarzach interweniowanie, bo niedouczeni
zleceniodawcy wymyślają takie "figury". No i teraz od Ciebie zależy, czy
chce Ci się "kopać z koniem", czy ulegniesz. Nie wykluczone, że czasem
trafia się jakiś "szeryf", który chce zaistnieć, no ale wyjaśnienie mu,
że wezwiesz Policję przeważnie jego zapędy doskonale hamuje.

Od powyższych zasad oczywiście jest kilka wyjątków. Nie wolno robić
zdjęć w strefach bezpieczeństwa bez zezwolenia - Ustawa o ochronie
informacji niejawnych i wydane na jej podstawie rozporządzenia. Nie
możesz fotografując zakłócać spokoju, czyli przykładowo przesuwać innych
(bo w kadr wchodzą), błyskać fleszem itd, ale rozumiem, że nie o to chodzi.

Na jednej z latarń morskich znajdujących się niedaleko posterunku
radarowego OPL Latarnik wymyślił takie coś, że można fotografować, ale
nie w kierunku tych radarów. Zapytałem go, czy mam zadzwonić po
kontrwywiad, bo zdekonspirował tajne radary. Nie wracaliśmy już do tego
tematu - fotki mam.

Data: 2017-01-30 19:57:06
Autor: JaceK
On 30.01.2017 18:36, Robert Tomasik wrote:
[...]

Dzięki! Mam jeszcze jedno pytanie, bo robienie zdjęć czasem wymaga użycia lampy błyskowej. Oczywiście nie chcę zakłócać niczyjego spokoju, ale w automacie to małpka sama decyduje czy użyć flesza czy nie. Muszę się liczyć z zakazem używania lampy błyskowej?

Data: 2017-01-30 20:10:18
Autor: Robert Tomasik
W dniu 30-01-17 o 19:57, JaceK pisze:

[...]

W muzeach wynika on z badań, że światło szkodzi eksponatom. W pozostałym
zakresie to kwestia zdrowego rozsądku. Ja co do zasady wyłączam flesz.

Data: 2017-01-31 09:32:41
Autor: szerszen
zakaz robienia zdjęć na wystawach
On Mon, 30 Jan 2017 19:57:06 +0100
JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> wrote:

ale w automacie to małpka sama decyduje czy użyć flesza czy nie. Muszę się liczyć z zakazem używania lampy błyskowej?

Kup lepszą małpkę, albo dobry telefon, tam będziesz miał możliwość wyłączenia lampy błyskowej. :) --
pozdrawiam
szerszeń

Data: 2017-01-31 21:22:18
Autor: rg
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Tue, 31 Jan 2017 09:32:41 +0100, w
<20170131093241.8ede051509b1bc6fee1470da@tlen.pl>, szerszen <szerszen@tlen.pl>
napisał(-a):

dobry telefon, tam będziesz miał możliwość wyłączenia lampy błyskowej.

W telefonach nie ma lampy błyskowej :)

Data: 2017-01-31 23:32:52
Autor: poreba
Dnia Tue, 31 Jan 2017 21:22:18 +0100, rg napisał(a):

dobry telefon, tam będziesz miał możliwość wyłączenia lampy błyskowej.
W telefonach nie ma lampy błyskowej :)
A czym Twoim zdaniem jest ta słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm
przed obiektywem z plastiku?

--
pozdro
poreba

Data: 2017-01-31 23:50:14
Autor: Robert Tomasik
W dniu 31-01-17 o 23:32, poreba pisze:

dobry telefon, tam będziesz miał możliwość wyłączenia lampy błyskowej.
W telefonach nie ma lampy błyskowej :)
A czym Twoim zdaniem jest ta słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm
przed obiektywem z plastiku?

No trudno to lampą błyskową nazwać. Jakieś tam doświetlenie.

Data: 2017-02-01 23:32:02
Autor: re
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Użytkownik "Robert Tomasik"

[...]

-- -
"Lampa błyskowa, flesz (ang. flash) - urządzenie, które wyzwala wiązkę światła niezbędną do właściwego oświetlenia fotografowanego obiektu"

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_b%C5%82yskowa

Data: 2017-02-01 23:46:49
Autor: 007
zakaz robienia zdjęć na wystawach
re w <news:o6tnl0$l6j$1mx1.internetia.pl>:

Użytkownik "Robert Tomasik"

[...]

Ale co chciałes przygłupie "napisać", bo z kontekstu wynika, ze zgadzasz się
z Robertem, iż "słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm przed
obiektywem"nie jest "lampa błyskową"

--
'Tom N'

Data: 2017-02-01 23:57:34
Autor: re
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Użytkownik "007"

Ale co chciałes przygłupie "napisać"...
-- -
Idź stąd

Data: 2017-02-02 09:16:19
Autor: ąćęłńóśźż
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Nie zrozumie (jak to przygłup).
Trzeba mu napisać: spie....aj!

-- -- -
"Idź stąd"

Data: 2017-02-01 07:57:25
Autor: witek
On 1/31/2017 4:32 PM, poreba wrote:
[...]

to jest telefon w komputerze, a nie lampa w telefonie.
Po paru zabiegach ten telefon daje sie zwykle "odinstalowac".

Data: 2017-02-01 13:47:59
Autor: rg
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Tue, 31 Jan 2017 23:32:52 +0100, w
<1xw0ms5oq5u0r.1410vjrxk5ox8$.dlg@40tude.net>, poreba <dmicfg@polboks.pl>
napisał(-a):

> W telefonach nie ma lampy błyskowej :)
A czym Twoim zdaniem jest ta słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm
przed obiektywem z plastiku?

Diodą, bo nie lampą błyskową.

Data: 2017-02-01 23:46:49
Autor: re
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Użytkownik "rg"

> W telefonach nie ma lampy błyskowej :)
A czym Twoim zdaniem jest ta słabiutka diodka doświetlająca tak +/- 15cm
> [...]

Dioda spełnia definicję lampy błyskowej

Data: 2017-02-01 23:50:06
Autor: 007
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Dioda spełnia definicję lampy błyskowej
"Lampa błyskowa, flesz (ang. flash) - urządzenie, które wyzwala wiązkę światła niezbędną do właściwego

Dioda doświetlająca 15 cm od aparatu? Weź się "dyńką" w scianę...

--
'Tom N'

Data: 2017-02-02 12:34:23
Autor: rg
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Wed, 1 Feb 2017 23:50:06 +0100, w
<170201.235006.psp.618.66@int.dyndns.org.invalid.170201.invalid>, 007
<news@intf.dyndns.org.invalid> napisał(-a):

> Dioda spełnia definicję lampy błyskowej
> "Lampa błyskowa, flesz (ang. flash) - urządzenie, które wyzwala wiązkę > światła niezbędną do właściwego Dioda doświetlająca 15 cm od aparatu? Weź się "dyńką" w scianę...

"Zosia, włącz lampę błyskową tym włącznikiem, jest na ścianie koło drzwi"... ;)

Data: 2017-02-01 11:22:56
Autor: z
W dniu 2017-01-31 o 21:22, rg pisze:
W telefonach nie ma lampy błyskowej :)

SEK800, 810, LG KU990 (ta cienka była), SE Satio, Nokia N8, a obecnie Lumia 1020

Dzieciaku :-)

Data: 2017-02-01 12:03:06
Autor: ąćęłńóśźż
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Do Siemensa była dopinana zewnętrzna ;-)

Data: 2017-02-01 13:26:49
Autor: szerszen
zakaz robienia zdjęć na wystawach
On Tue, 31 Jan 2017 21:22:18 +0100
"rg" <nie_ma_emaila@onet.pl> wrote:

W telefonach nie ma lampy błyskowej :)

Jest lampa?
jest błyska? błyska czego jeszcze nie rozumiesz? ;)

szerszeń

Data: 2017-02-01 17:54:38
Autor: J.F.
Użytkownik "szerszen"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:20170201132649.407ab824747608d67d8ddafa@tlen.pl...
[...]

Nie blyska. Swieci dluzsza chwile.
Moc swiatla tez nieporownywalna z prawdziwa ksenonowa lampa blyskowa.
Ale tu trudno powiedziec, czy te eksponaty bardziej wrazliwe na moc, czy na laczna energie.

Bywaly telefony z prawdziwa lampa blyskowa ... choc malej mocy/energii.

J.

Data: 2017-02-01 23:33:06
Autor: re
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Użytkownik "J.F."

[...]

Tak, energię z kosmosu :-)

Data: 2017-02-01 21:41:32
Autor: rg
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Wed, 1 Feb 2017 13:26:49 +0100, w
<20170201132649.407ab824747608d67d8ddafa@tlen.pl>, szerszen <szerszen@tlen.pl>
napisał(-a):

> W telefonach nie ma lampy błyskowej :)

Jest lampa?
jest błyska? błyska czego jeszcze nie rozumiesz? ;)

Jeżeli to jest błysk, to chyba pora, abyś udał się do optyka ;)

Data: 2017-02-01 23:32:14
Autor: z
W dniu 2017-02-01 o 21:41, rg pisze:
Jeżeli to jest błysk, to chyba pora, abyś udał się do optyka ;)

Ochroniarz się nie będzie zastanawiał czy to dioda czy kiepski ksenon. Błysk jest błysk :-)

Data: 2017-02-01 23:42:43
Autor: re
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Użytkownik "z"

Jeżeli to jest błysk, to chyba pora, abyś udał się do optyka ;)

Ochroniarz się nie będzie zastanawiał czy to dioda czy kiepski ksenon.
Błysk jest błysk :-)
-- -
Dlatego my się zastanawiamy.

Data: 2017-02-01 23:47:19
Autor: z
W dniu 2017-02-01 o 23:42, re pisze:
Dlatego my się zastanawiamy.

To do jakich wniosków już doszedłeś? :-)

Data: 2017-02-01 23:40:35
Autor: re
> [...]

błyska
czego jeszcze nie rozumiesz? ;)

Jeżeli to jest błysk, to chyba pora, abyś udał się do optyka ;)
Tak jak krzesło elektryczne nie jest krzesłem tak lampa błyskowa nie musi błyskać.

Data: 2017-02-02 08:44:54
Autor: szerszen
zakaz robienia zdjęć na wystawach
On Wed, 01 Feb 2017 21:41:32 +0100
"rg" <nie_ma_emaila@onet.pl> wrote:

Jeżeli to jest błysk, to chyba pora, abyś udał się do optyka ;)

Za SJP błysk: nagłe, krótkie, silne światło, błyśnięcie; odblask światła;

Jak dla mnie spełnia definicje :P

szerszeń

Data: 2017-02-02 12:35:26
Autor: rg
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Thu, 2 Feb 2017 08:44:54 +0100, w
<20170202084454.fe45e3dd10aae8bfc85d8297@tlen.pl>, szerszen <szerszen@tlen.pl>
napisał(-a):

> [...]

> Jeżeli to jest błysk, to chyba pora, abyś udał się do optyka ;)

Za SJP błysk: nagłe, krótkie, silne światło, błyśnięcie; odblask światła;

Zwłaszcza te "silne" spełnia :P

Data: 2017-02-02 14:36:40
Autor: szerszen
zakaz robienia zdjęć na wystawach
On Thu, 02 Feb 2017 12:35:26 +0100
"rg" <nie_ma_emaila@onet.pl> wrote:

Zwłaszcza te "silne" spełnia :P

Tu znowu rozbijamy się o definicję ;)

szerszeń

Data: 2017-02-01 02:30:55
Autor: ąćęłńóśźż
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Powiedz to ochroniarzowi w "Stodole" (lub podobnym przybytku), gdy dopadnie Cię na rejestracji koncertu ;-))

-- -- -

Data: 2017-02-07 13:46:03
Autor: KRZYZAK
W dniu poniedziałek, 30 stycznia 2017 17:59:29 UTC+1 użytkownik JaceK napisał:
Z tego co mi wiadomo polskie prawo pozwala na nagrywanie zdarzeń, w których się uczestniczy i nikogo nie trzeba prosić o zezwolenie.

Ale jeśli w regulaminie wystawy jest, że nie wolno fotografować, to nie możesz.

Data: 2017-02-07 22:59:20
Autor: JaceK
On 07.02.2017 22:46, KRZYZAK wrote:
[...]

Czy mam przez to rozumieć, że regulamin wystawy może być ponad prawem, czy też jest jakiś dodatkowy przepis prawny uzasadniający taką ewentualność? Coś jak w przypadku rękojmi: jest "z definicji" o ile sprzedawca jej nie wyłączy...

Data: 2017-02-08 01:36:36
Autor: Robert Tomasik
W dniu 07-02-17 o 22:46, KRZYZAK pisze:
[...]

A co to jest regulamin wystawy? Pytam poważnie. Muzea i inne podobne
instytucje próbowały kilka lat temu kombinować z tym przepisem dającym
im prawo do pobierania opłaty "za przygotowanie materiałów do zdjęć".
Sam widziałem w cenniku taką pozycję w Muzeum w Pieskowej Skale - to
zapamiętałem, bo się ściąłem z obsługą, ale było to co jakiś czas w
różnych miejscach. Różne były z tym przepychanki, aż wreszcie chyba Sąd
Najwyższy zajął jednoznaczne stanowisko, że turyście fotografującemu w
muzeum nikt specjalnie eksponatów nie przygotowuje. Zdaje się, że
ostatecznie kilka osób zarobiło "po łapach" za te pomysły i już od dawna
nie widziałem podobnych ogłoszeń.

Prawo do robienia zdjęć wynika pośrednio z Ustawy Prawo Autorskie i
zdjęcie jest po prostu osobnym dziełem. Czasem zależnym od
fotografowanego obiektu. Nie chce mi się tu wywodzić, bo to niema sensu.
Równie dobrze mógłbyś się czepiać turysty zapisującego sobie w notesie
informacje, albo szkicującego. Co do zasady, jak we wszystkim należy
oczywiście zachować zdrowy rozsądek.

Data: 2017-02-08 10:07:47
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:589a6844$0$5157$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 07-02-17 o 22:46, KRZYZAK pisze:
Ale jeśli w regulaminie wystawy jest, że nie wolno fotografować, to nie możesz.

A co to jest regulamin wystawy? Pytam poważnie.

Umowa cywilna zawarta miedzy wystawca a zwiedzajacym ?

Gorzej, jak wstep wolny :-)

Prawo do robienia zdjęć wynika pośrednio z Ustawy Prawo Autorskie i
zdjęcie jest po prostu osobnym dziełem.

Ale gdzie tam zapisane, ze kazdy moze robic zdjecie czego mu sie podoba?

Równie dobrze mógłbyś się czepiać turysty zapisującego sobie w notesie
informacje, albo szkicującego. Co do zasady, jak we wszystkim należy
oczywiście zachować zdrowy rozsądek.

A jak przepisuje regulamin parku, tez chyba dzielo chronione prawem autorskim, albo szkicuje pomnik ? :-)

J.

Data: 2017-02-08 16:56:39
Autor: Robert Tomasik
W dniu 08-02-17 o 10:07, J.F. pisze:
[...]

A to umową cywilnoprawną można ograniczyć czyjąś wolność? Mamy na nowo
niewolnictwo?

Gorzej, jak wstep wolny :-)

To akurat nie ma nic do rzeczy, bo może być umowa o świadczenie bezpłatne.

Prawo do robienia zdjęć wynika pośrednio z Ustawy Prawo Autorskie i
zdjęcie jest po prostu osobnym dziełem.

Ale gdzie tam zapisane, ze kazdy moze robic zdjecie czego mu sie podoba?

Opisano zakazy kopiowania, a fotografia, to kopiowanie obrazu.

[...]

Oczywiście. Więc poczytaj o ograniczeniach.

Data: 2017-02-08 12:21:26
Autor: KRZYZAK
W dniu środa, 8 lutego 2017 16:57:32 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

A to umową cywilnoprawną można ograniczyć czyjąś wolność?

Zdecydowanie nie. Obowiązuje swoboda zawierania umów. Każdy, komu nie podoba się zakaz fotografowania na wystawie ma prawo nie zawrzeć umowy i nie wchodzić na wystawę.

Data: 2017-02-08 23:10:14
Autor: 007
KRZYZAK w <news:c88dff1b-42e0-42a4-a065-b1f1323ed527googlegroups.com>:

[...]

OK, wszedłem i "złamałem umowę" i narobiłem zdjęć -- ICMPTZ? Tylko nie pisz o zatrzymaniu obywatelskim, wezwaniu policji, itp.

ATSD to wróciłeś z zaświatów?

--
'Tom N'

Data: 2017-02-08 14:27:46
Autor: KRZYZAK
W dniu środa, 8 lutego 2017 23:10:15 UTC+1 użytkownik 007 napisał:

OK, wszedłem i "złamałem umowę" i narobiłem zdjęć -- ICMPTZ? Tylko nie pisz o zatrzymaniu obywatelskim, wezwaniu policji, itp.

Zostanie to rozstrzygnięte na gruncie KC. A wcześniej np. zostaniesz wyproszony z wystawy.

Data: 2017-02-09 00:29:57
Autor: Robert Tomasik
W dniu 08-02-17 o 23:27, KRZYZAK pisze:

OK, wszedłem i "złamałem umowę" i narobiłem zdjęć -- ICMPTZ? Tylko nie pisz o zatrzymaniu obywatelskim, wezwaniu policji, itp.
Zostanie to rozstrzygnięte na gruncie KC. A wcześniej np. zostaniesz wyproszony z wystawy.

No i tu jest słabe ogniwo. A jak nie wyjdzie?

Data: 2017-02-09 09:24:37
Autor: ąćęłńóśźż
zakaz robienia zdjęć na wystawach
Naruszenie miru.
K.K.

-- -- -
A jak nie wyjdzie?

Data: 2017-02-12 00:43:12
Autor: PlaMa
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Zostanie to rozstrzygnięte na gruncie KC. A wcześniej np. zostaniesz wyproszony z wystawy.
No i tu jest słabe ogniwo. A jak nie wyjdzie?

Może żądać zwrotu za bilet przy takim wyproszeniu?

Data: 2017-02-12 13:11:49
Autor: Robert Tomasik
W dniu 12-02-17 o 00:43, PlaMa pisze:

Zostanie to rozstrzygnięte na gruncie KC. A wcześniej np. zostaniesz
wyproszony z wystawy.
No i tu jest słabe ogniwo. A jak nie wyjdzie?
Może żądać zwrotu za bilet przy takim wyproszeniu?

MOim zdaniem nie, bo nie musi wychodzić. Jeśli wyjdzie, to dobrowolnie
:-) Generalnie to bicie piany, ale raz na czas się jakiś debil znajdzie,
co próbuje wracać do przepisów z lat 90-tych.

Data: 2017-02-09 10:35:50
Autor: re
zakaz robienia zdjęć na wystawach

Użytkownik "KRZYZAK"

[...]

Jest trochę inaczej. Zakaz fotografowania jest klauzulą niedozwoloną. I jeszcze jest taka kwestia, że nie każde utrwalanie wyglądu obrazu jest fotografią. Np aparat cyfrowy zasadniczo nie jest fotograficzny :-)

Data: 2017-02-09 10:28:44
Autor: re
[...]

Coś takiego :-) A ja myślałem, że trzeba drugi obraz namalować bo tak to tylko zdjęcie obrazu :-)

Data: 2017-02-09 10:26:21
Autor: re
[...]

Jakiś regulamin zawsze może a nawet dobrze by było by był.

Jak nie ma to może.

zakaz robienia zdjęć na wystawach