Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...

zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...

Data: 2010-01-19 19:43:06
Autor: Tadeusz
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...

Użytkownik "maryjan" <> napisał w wiadomości ...
Audi czy subaru?
Bo inne to takie raczej "prawie 4x4" czy nie?

przecież subaru to też prawie 4x4,
tam nie ma np. czysto mechanicznego torsena
tylko sprzęgło - jeszcze z manualem to masz 50:50
rozdział mocy na osie ale z automatem to masz
w subarynce bodajże 90:10 przód:tył...

Data: 2010-01-19 21:53:27
Autor: Tomasz Finke
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się pro blem...
W dniu 2010-01-19 19:43, Tadeusz pisze:

tylko sprzęgło - jeszcze z manualem to masz 50:50
rozdział mocy na osie ale z automatem to masz
w subarynce bodajże 90:10 przód:tył...

Przy jeździe ze stałą prędkością na wprost rzeczywiście jest
podział momentu 90:10 w 4-biegowym automacie i 55:45 w 5-biegowym (były
podobno też inne proporcje), ale na pierwszym biegu, przy
przyspieszaniu albo w razie wykrycia poślizgu/uślizgu centralne
sprzęgło jest błykawicznie zaciskane i na tylną oś trafia 50% mocy.
Na angielskojęzycznych forach dyskusyjnych można znaleźć opis sposobu
podłączenie ręcznego włącznika sterującego tym sprzęgłem, który ustawia
podział 50:50 na żądanie kierowcy.

T.

Data: 2010-01-19 23:54:02
Autor: Maciej Browarczyk
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się pro blem...
Tomasz Finke pisze:

Przy jeździe ze stałą prędkością na wprost rzeczywiście jest
podział momentu 90:10 w 4-biegowym automacie i 55:45 w 5-biegowym (były
podobno też inne proporcje), ale na pierwszym biegu, przy
przyspieszaniu albo w razie wykrycia poślizgu/uślizgu centralne
sprzęgło jest błykawicznie zaciskane i na tylną oś trafia 50% mocy.
Na angielskojęzycznych forach dyskusyjnych można znaleźć opis sposobu
podłączenie ręcznego włącznika sterującego tym sprzęgłem, który ustawia
podział 50:50 na żądanie kierowcy.

Fantastycznie, to prawie stale 4x4, prawie tak jak Rav4.

--
Pozdrawiam,
Maciek

Data: 2010-01-20 11:19:45
Autor: Tomasz Finke
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się pro blem...
Maciej Browarczyk pisze:

Fantastycznie, to prawie stale 4x4, prawie tak jak Rav4.

Niektórzy uważają, że prawdziwe 4x4 to są dopiero sztywne mosty,
blokady wszystkich dyfrów i snorkel ;-)  W Subaru możesz sobie
wybrać stałe 4x4 plus reduktor przy ręcznej skrzyni albo płynny
rozdział mocy przy automacie, ale w każdej wersji tylne koła są
zawsze napędzane.  Zresztą Rav4 też były produkowane w wersji z
centralnym mechanizmem różnicowym i stałym napędem na 4 koła.

T.

Data: 2010-01-21 03:51:00
Autor: J.F.
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...
On Wed, 20 Jan 2010 11:19:45 +0100,  Tomasz Finke wrote:
Maciej Browarczyk pisze:
Fantastycznie, to prawie stale 4x4, prawie tak jak Rav4.

Niektórzy uważają, że prawdziwe 4x4 to są dopiero sztywne mosty,
blokady wszystkich dyfrów i snorkel ;-)  W Subaru możesz sobie
wybrać stałe 4x4 plus reduktor przy ręcznej skrzyni albo płynny
rozdział mocy przy automacie, ale w każdej wersji tylne koła są
zawsze napędzane. 

Czy ten "plynny rozdzial mocy" to taki marketingowy eufemizm na
zablokowany dyfer ? Nie bardzo sobie wyobrazam zmienne sterowanie rozdzialem momentu, tzn
owszem - jest pare pomyslow, ale wszystkie raczej dosc kosztowne i w
produkcji i w eksploatacji ..

Zresztą Rav4 też były produkowane w wersji z
centralnym mechanizmem różnicowym i stałym napędem na 4 koła.

Ale blokowanym czy nie ?  Zeby sie nie skonczylo "jak jedno kolo jest
do d*, to caly naped jest ..."

Co prawda dzis ASR/TCS potrafi to naprawic.


J.

Data: 2010-01-21 07:42:00
Autor: Tomasz Finke
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się pro blem...
W dniu 2010-01-21 03:51, J.F. pisze:

Nie bardzo sobie wyobrazam zmienne sterowanie rozdzialem momentu, tzn
owszem - jest pare pomyslow, ale wszystkie raczej dosc kosztowne i w
produkcji i w eksploatacji ..

w Subaru jest sterowane hydraulicznie mokre sprzęgło wielopłytkowe.
W stanie otwartym tylne koła napędzane są tylko dzięki lepkości oleju,
a zmieniając odstęp/docisk płytek można płynnie zwiększać moment
przenoszony na tył.  Nie słyszałem o problemach z tym sprzęgłem albo
konieczności wymiany po jakimś przebiegu, rośnie tylko spalanie o
~1,5 l/100 km w porównaniu z autem z napędem na przód.

Zresztą Rav4 też były produkowane w wersji z
centralnym mechanizmem różnicowym i stałym napędem na 4 koła.

Ale blokowanym czy nie ?  Zeby sie nie skonczylo "jak jedno kolo jest
do d*, to caly naped jest ..."

Tu ktoś zrobił porządne zestawienie rozwiązań napędów 4x4:

http://www.awd.ee/cars.html

T.

Data: 2010-01-20 15:11:25
Autor: maryjan
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się pro blem...
Tomasz Finke napisał(a):

Przy jeździe ze stałą prędkością na wprost rzeczywiście jest
podział momentu 90:10 w 4-biegowym automacie i 55:45 w 5-biegowym (były
podobno też inne proporcje), ale na pierwszym biegu, przy
przyspieszaniu albo w razie wykrycia poślizgu/uślizgu centralne
sprzęgło jest błykawicznie zaciskane i na tylną oś trafia 50% mocy.
Na angielskojęzycznych forach dyskusyjnych można znaleźć opis sposobu
podłączenie ręcznego włącznika sterującego tym sprzęgłem, który ustawia
podział 50:50 na żądanie kierowcy.

no to muszę iść na jakiś kompromis.
uparłem się, że MUSI mieć AT.

Data: 2010-01-20 18:20:35
Autor: Tadeusz
zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...

Użytkownik "maryjan" <> napisał w wiadomości ...

no to muszę iść na jakiś kompromis.
uparłem się, że MUSI mieć AT.

w tej sytuacji uważam że masz wybór między Audi a Volvo :)

zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona