zakup mieszkania od rodziców

Data: 2011-01-09 13:09:04
Autor: misiek
zakup mieszkania od rodziców
Chcielibyśmy z bratem odkupić mieszkanie własnościowe od rodziców..
Czy w przypadku takiej transakcji jest możliwe odkupienie mieszkania
po cenie niższej (np. 60.000PLN) niż wartość rynkowa (około
180.000PLN) tak aby urząd skarbowy nie przyczepił się do tej
transakcji.
Czy fakt że rodzice sprzedają mieszkanie dzieciom, a oprócz tego będą
posiadali wpis w akcie notarialnym o dożywotnim użytkowaniu skutecznie
obniży cenę dla US.
Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
zostałem poinformowany)

Data: 2011-01-09 15:39:07
Autor: witek
On 1/9/2011 3:09 PM, misiek wrote:
[...]

urząd skarbowy sie nie przyczepi tak długo jak długo podatek PCC zapłacicie od wartosci rynkowej.

Oczywiscie rykosztem moze przyczepic sie was skąd mieliści kasę na kupno, wiec dobrze jest miec udokumentowane pochodzenie pieniedzy.

Czy fakt że rodzice sprzedają mieszkanie dzieciom, a oprócz tego będą
posiadali wpis w akcie notarialnym o dożywotnim użytkowaniu skutecznie
obniży cenę dla US.

na pewno jest to fakt obniżający cenę mieszkania, ale nie o 2/3.

Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
zostałem poinformowany)

to zle zostałeś poinformowany i to conajmniej trzy razy.

1. Akt darowizny bedzie skuteczny, mieszkanie bedzie wasze tu po podpisaniu aktu notarialnego i ewenutalnego wpisania do ksiag jak sa założone.

2. do masy spadkowej nie wlicza sie mieszkania a jego wartosc. Wiec ewentualnie jak macie jeszcze siostre to bedzie miała prawo upomniec sie o zachowek również od wartosci mieszkania, ale w zadnym wypadku nie bedzie miala prawa upomniec sie o mieszkanie

3. nie ma limitu 10 lat dla was. siostra zawsze bedzie sie mogla upomniec o zachowek chocby to mieszkanie bylo darowane 20 lat temu.
Nie jestem pewien co sie stanie przy sprzedazy po zanizonej cenie tak jak w tym przypadku. Podejrzewam, ze pewnie tez o cos moglaby sie upomniec.

Jeszcze jedno.
jak juz mieszkanie bedzie wasze to podyskutujcie (ale z fachowcem a nie z facetem, który wam wspomnial o 10 latach) na temat kto powinien płacić opłaty za mieszkanie. czy wy czy rodzice.
Zeby nie było, że rodzice płacą za was, albo wy za rodziców i komuś z was US dobrał się do tyłka, za niewykazany dochód na PIT w postaci "zysku z braku koniecznosci opłacania czynszu".

Data: 2011-01-10 11:44:14
Autor: misiek
On 9 Sty, 22:39, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
On 1/9/2011 3:09 PM, misiek wrote:

Jeszcze jedno.
jak juz mieszkanie bedzie wasze to podyskutujcie (ale z fachowcem a nie
z facetem, kt ry wam wspomnial o 10 latach) na temat kto powinien p aci
op aty za mieszkanie. czy wy czy rodzice.
Zeby nie by o, e rodzice p ac za was, albo wy za rodzic w i komu z
was US dobra si do ty ka, za niewykazany doch d na PIT w postaci
"zysku z braku koniecznosci op acania czynszu".

a może w akcie notarialnym wpisać dożywotnie użytkowanie dla rodziców
oraz że razem z bratem będziemy opłacać czynsz czyli rodzice będą
mieszkać bez dodatkowych kosztów dlatego cena sprzedaży jest taka niska

Data: 2011-01-10 14:00:08
Autor: witek
On 1/10/2011 1:44 PM, misiek wrote:
[...]

tylko przypadkiem tak nie powiedzcie w urzedzie skarbowym przy okazji, bo wam dowalą. bo to wowczas jest ewidetne swiadczenie cos za cos i do opodatkowania.

Nie wiem jak to jest z płatnością czynszu w przypadku notarialnego zapisu dozywtniego uzytkowania. Sądzę, że ciągle spoczywa to na rodzicach. Przy czym zwykle taki zapis jest przy darowiznach, a wy chcecie to kupic. Takiej wersji nie przerabiałem.
Radziłbym jednak poradę o fachowca.
po za tym nawet jak policzysz czynsz razy ilosc  ewentualnych lat, to i tak ci nie wyjdzie 120 tys, chocbys na głowie stanął.
Za duża różnica.
Rozumiem,  jakby mieszkanie warte 180 tys, poszło za 130 tys, z racji tego, ze przez najblizsze xxx lat nie bedziecie mogli z niego korzystac, ale nie za 60 tys.

Data: 2011-01-10 12:13:55
Autor: misiek
On 10 Sty, 21:00, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

> [...]

Rozumiem,  jakby mieszkanie warte 180 tys, poszło za 130 tys, z racji
tego, ze przez najblizsze xxx lat nie bedziecie mogli z niego korzystac,

a ewentualnie wplata 60.000( po 30.000), a reszta spłacana przez okres
np. 5 lat po 10.000/rok/każdego z nas ( w sumie 160.000), tylko co w
wypadku wcześniejszej śmierci rodziców

Data: 2011-01-10 14:43:54
Autor: witek
On 1/10/2011 2:13 PM, misiek wrote:
a ewentualnie wplata 60.000( po 30.000), a reszta spłacana przez okres
np. 5 lat po 10.000/rok/każdego z nas ( w sumie 160.000), tylko co w
wypadku wcześniejszej śmierci rodziców

jak najbardziej można.
cena sprzedazy 160 tys płatna w ratach.
ale PCC i tak jest zdaje sie płatny od całosi od razu.
Nie wiem jak z rozliczeniem PIT potem przez rodziców. zdaje sie ze co roku od faktycznie otrzymanych pieniedzy.

Jeśli nie zdążycie spłacić to roszczenie do was o spłatę reszty będą mieli spadkobiercy, wliczając w to was samych.

bez wódki tego nie rozpracujesz.

Data: 2011-01-13 12:09:58
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 10 Jan 2011, witek wrote:

[...]

 Misiek, a co chcesz osišgnšć?
 Bo jak "obniżenie ceny", to tędy droga nie wiedzie, bo:

tylko przypadkiem tak nie powiedzcie w urzedzie skarbowym przy okazji, bo wam dowalą.
  co z tego, że z okazji "obcišżenia" wyjdzie niższy PCC, skoro samo "obcišżenie"
 jest œwiadczeniem od którego *również* będzie należał się podatek?

 Natomiast w sprawie pozapodatkowej, to co innego, i tu mam uwagę:
  A jakby tak dopisali jeszcze "wyżywienie i opiekę", to mogłoby być
bardzo ciekawie: w razie awantury wyciągają zza pazuchy art.65 KC i mówią
że treść to art.908, czyli dożywocie ;)
(ale oczywiœcie PCC zapłacony od "rynkowej")

bo to wowczas jest ewidetne swiadczenie cos za cos i do
opodatkowania.

  Dlatego IMVHO prościej by było wprost zaaplikować umowę nazwaną j.w.
(w rozumieniu "umowy nazwanej" jako posiadającej własną definicję prawną)
 Mam na myœli fakt, że "misiek" poruszył *dwie* sprawy - podatek to jedno,
a wyłšczenie z dziedziczenia to drugie.

Radziłbym jednak poradę o fachowca.
po za tym nawet jak policzysz czynsz razy ilosc  ewentualnych lat, to i tak ci nie wyjdzie 120 tys, chocbys na głowie stanął.
Za duża różnica.

 Nadto, jak piszesz, trzeba by się zastanowić jakiego podatku i ile by
 trzeba zapłacić od "obcišżenia".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-20 03:08:09
Autor: misiek
zakup mieszkania od rodziców

 Misiek, a co chcesz osi gn ?
 Bo jak "obni enie ceny", to t dy droga nie wiedzie, bo:

> tylko przypadkiem tak nie powiedzcie w urzedzie skarbowym przy okazji, bo wam
> dowal .

 co z tego, e z okazji "obci enia" wyjdzie ni szy PCC, skoro samo "obci enie"
 jest wiadczeniem od kt rego *r wnie * b dzie nale a si podatek?

Chodzi o obniżenie ceny ale nie ze względu na PCC (ten mogę zapłacić
od ceny rynkowej) tylko cena musi być taka aby US nie przyczepił się
skąd dysponowaliśmy taką "wolną gotówką" i ewentualnie do jakiej kwoty
możemy obniżyć cenę sprzedaży

Data: 2011-01-09 22:32:01
Autor: Bogdan
zakup mieszkania od rodziców

Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
zostałem poinformowany)

a jest jeszcze inne rodzeńnstwo oprócz Was?

Bogdan

Data: 2011-01-10 11:12:47
Autor: Maruda
W dniu 2011-01-09 22:09, misiek pisze:
[...]

Dzieci nie płacą podatku oSiD, więc US nie będzie się darowizną interesował w ogóle.
To ostatnie - niestety prawda. Jeśli jest więcej potencjalnych dziedziczących, to sprzedaż powinna być lepsza.
Przy darowiźnie notariusz (qjm) wyciągnie łapę po swoją prowizję liczoną od wartości rynkowej.
Może więc sprzedaż za 1zł nie jest głupim rozwiązaniem. Nikt nikomu nie broni sprzedać/kupić poniżej ceny rynkowej.
Jednak nie mam doświadczenia w obrocie nieruchomościami. Sam jestem ciekaw czy i jak to się uda.

--
Dziękuję.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-10 04:37:33
Autor: witek
On 1/10/2011 4:12 AM, Maruda wrote:

Dzieci nie płacą podatku oSiD, więc US nie będzie się darowizną
interesował w ogóle.

dzieci w sensie zstepni czy dzieci w sensie niepełnletni?

bo dzieci w sensie zstępni to płacić płacą na tych samych zasadach co wszyscy inni z jednym wyjątkiem. Jak zgłoszą darowiznę lub jak w tym przypadku odbędzie się to notarialnie.

o wyjątki dzieci w sensie niepełnoletni nie słyszałem.

Przy darowiźnie notariusz (qjm) wyciągnie łapę po swoją prowizję liczoną
od wartości rynkowej.

a przy sprzedazy łapę wyciągnie i notariusz i urząd skarbowy po PCC.

Może więc sprzedaż za 1zł nie jest głupim rozwiązaniem. Nikt nikomu nie
broni sprzedać/kupić poniżej ceny rynkowej.

US broni. PCC pójdzie po cenie rynkowej.

Jednak nie mam doświadczenia w obrocie nieruchomościami. Sam jestem
ciekaw czy i jak to się uda.

A ja bym tego w ogóle nie ruszał tylko napisał testament.
No chyba, ze jest jakiś inny szczególny powód tej całej akcji.

Data: 2011-01-10 11:36:44
Autor: misiek
On 10 Sty, 11:37, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
> [...]

A ja bym tego w ogóle nie ruszał tylko napisał testament.
No chyba, ze jest jakiś inny szczególny powód tej całej akcji.

Jest inny powód dlatego testament ani darowizna nie wchodzą w rachubę

Data: 2011-01-13 12:03:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 9 Jan 2011, misiek wrote:

[...]

  Takie pytanie - a czy wersja z dożywociem nie byłaby rozwiązaniem?
(dożywocie to nie jest *tylko* prawo do używania - oznacza również
zobowiązanie do utrzymania, przy okazji regulując jasno sprawę "kto
ma płacić czynsz").

Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
zostałem poinformowany)

  To już Ci witek zaznaczył. Przeczytaj sobie przepis, tak z 10 razy
(przeczytaj :)), jest tu:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
(znajdziesz :D)

pzdr, Gotfryd