zakup towarów od osoby fizycznej w celu odsprzedaży

Data: 2010-09-21 14:48:54
Autor: s_13
zakup towarów od osoby fizycznej w celu odsprzedaży
Chcę szerzej rozwinąć działalność, którą zajmuję się dotychczas
hobbistycznie. Polega to na okazyjnym zakupie od osób fizycznych
używanych zabawek, modeli i różnych innych drobiazgów, głównie dla
dzieci (od znajomych, ich znajomych, na allegro, na bazarze, itp),
odnawianiu ich kompletowaniu i sprzedawaniu na allegro. Teraz
chciałbym otworzyć sklep internetowy i zwiększyć obroty i dochody :-)
Pewnie trzeba będzie założyć DG, ale jak dokumentować zakup używanych
towarów od osób fizycznych. Wiem, że umowa kupna-sprzedaży załatwia
sprawę, ale kto będzie chciał się w to bawić sprzedając np. wiaderko
klocków lego za 10 PLN, no i co z zakupem z allegro, czy da się to
jakość uprościć?
Druga sprawa: jeśli jednak będę sporządzał te umowy, to jak to ująć:
np. kupuję od kilkudziesięciu osób po wiaderku klocków, potem wrzucam
wszystko do jednego pudła i z tego robię zupełnie nowe zestawy, które
odsprzedaję, i co teraz, umowy mają być na każdy klocek osobno? :-)
od czego i czy w ogóle liczyć VAT
jakoś nie mogę tego objąć, aż się biznesu odechciewa... :-(

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-22 01:09:59
Autor: Piotrek
On 2010-09-21 23:48, s_13 wrote:
[...]

Czyli IMHO prowadzisz niezarejestrowaną DG i chwalisz się tym na usenecie. Pięknie! :-)

[...]

Jeśli będziesz na KPiR to dokumentowanie zakupów ma dwa aspekty.

1) Dokumentowanie faktu pozyskania towarów handlowych, etc - jest to banalne (doczytaj rozporządzenie "o KPiR").

2) Dokumentowanie kosztów uzyskania przychodu - to jest nieco bardziej skomplikowane.

Jeśli zechcesz biznes prowadzić zgodnie z rozporządzeniem to sprawę załatwia Ci dopiero rachunek wystawiony przez sprzedawcę (albo odpowiednia klauzula w umowie). W każdym razie musisz mieć kwit z podpisem sprzedającego z którego wynika, że otrzymał zapłatę.

Ale ponieważ, jak wiadomo, podczas wydawania rozporządzenia minister był łaskaw przekroczyć delegacje ustawowe to być może wystarczy Ci jeśli (częściowo) olejesz rozporządzenie i w zakresie KUP biznes będziesz prowadził jedynie zgodnie z ustawą (o PDOF).

Wtedy dowodem poniesienia kosztu może być dla tego przykładu potwierdzenie przelewu, którym zapłaciłeś za towar. Albo jakikolwiek inny, wiarygodny kwit z którego wynika ile, komu i za co zapłaciłeś.

[...]

Co się tak przyczepiłeś do tej umowy? Masz wpisywać zakup towarów handlowych, etc. i dokumentować poniesione koszty. A umowy mogą być w skrajnym przypadku ustne.

od czego i czy w ogóle liczyć VAT

Jeśli zrezygnujesz ze zwolnienia podmiotowego to od całości sprzedaży.

jakoś nie mogę tego objąć, aż się biznesu odechciewa... :-(

A to już należy mieć pretensje do "miszczów businessu" z Wiejskiej ...

Powodzenia

Piotrek

Data: 2010-09-22 01:15:51
Autor: Tomek
W dniu 21.09.2010 23:48, s_13 pisze:
[...]

DG się nie otweira, tylko prowadzi -co najwyżej niezarejestrowana :-)

[...]

Towar zaksięgować musisz bezwzględnie, w dacie jego otrzymania, choćby na bazie własnego opisu zgodnego ze wzorem z rozporządzenia do KPiR.
Co do wydruków z Allegro się nie wypowiadam bo pamiętam że jakieś miny tam były (z cyklu brak kosztów ze względu na brak podpisu sprzedawcy na wydruku).

[...]

A co gdy deweloper sprzedaje dom, do budowy którego użył 10000 cegieł ;-) ?

od czego i czy w ogóle liczyć VAT
jakoś nie mogę tego objąć, aż się biznesu odechciewa... :-(

Zakładasz Ltd w UK z kapitałem 100GBP.. a dalej już pójdzie :-)

--
Tomek

Data: 2010-09-25 10:27:53
Autor: SDD

Użytkownik "s_13" <s_13@interia.pl> napisał w wiadomości news:930ad29b-e1aa-45d3-a2ec-8eba87fdc03aj30g2000vbr.googlegroups.com...

[...]

Male audiotele.
Jak si enazywa rodzaj dzialalnosci, w ktorym sprzedaje sie obiekty materialne w innej postaci niz zostaly one zakupione?
- czyli kupujesz jaja i make a sprzedajesz ciasto; kupujesz auto-grzmoty a sprzedajesz pozyskane czesci.
a) handel,
b) uslugi,
c) produkcja?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-09-25 01:37:30
Autor: s_13
On 25 Wrz, 10:27, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
Użytkownik "s_13" <s...@interia.pl> napisał w wiadomościnews:930ad29b-e1aa-45d3-a2ec-8eba87fdc03aj30g2000vbr.googlegroups.com...

> [...]

materialne w innej postaci niz zostaly one zakupione?
- czyli kupujesz jaja i make a sprzedajesz ciasto; kupujesz auto-grzmoty a

to jest produkcja, a to co kupujesz, to surowce...

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-25 11:30:06
Autor: Piotrek
On 2010-09-25 10:37, s_13 wrote:
to jest produkcja, a to co kupujesz, to surowce...

Bingo! Wygrałeś "talon na balon".

Piotrek

Data: 2010-09-25 10:09:56
Autor: s_13
On 2010-09-25 10:37, s_13 wrote:

> to jest produkcja, a to co kupujesz, to surowce...

Bingo! Wygrałeś "talon na balon".

Piotrek

a inna wersja (utrudniona): kupuję towar (surowiec?), i sprzedaję w
tej samej postaci, ale poprawiam co nieco (przypuśćmy, że ma wady,
które naprawiam), czy produkuję, czy po prostu sprzedaję? :-)

pozdrawiam
s_13

Data: 2010-09-25 19:43:04
Autor: scream
Dnia Sat, 25 Sep 2010 10:09:56 -0700 (PDT), s_13 napisał(a):

a inna wersja (utrudniona): kupuję towar (surowiec?), i sprzedaję w
tej samej postaci, ale poprawiam co nieco (przypuśćmy, że ma wady,
które naprawiam), czy produkuję, czy po prostu sprzedaję? :-)

To jeszcze inaczej - odnosząc się do pierwszego Twojego posta - powiedz,
czy w którym kolwiek miejscu w KPiR wpisujesz co dokładnie kupiłeś
(surowiec) i co z tego zostało zrobione ("ulepszony" surowiec bądź gotowy
produkt)? Nie, nie ma tam takiego pola. W przypadku firm rozliczających się
na zasadach ogólnych znaczenie ma:
- ile było kosztów netto w danym miesiącu
- ile było przychodu netto w danym miesiącu
- różnica między przychodem a kosztami stanowi dochód, od którego
odprowadza się podatek.
Skoro już jesteśmy przy zagadkach, to zadam kolejną: ile udokumentowanego
dochodu będziesz miał, jeżeli kupisz coś za 10 zł, a sprzedasz za 15 zł?
Pytanie drugie: ile będzie dochodu, jeżeli nie będziesz potrafił
udokumentować owych 10 zł kosztów? Odpowiedź jest prosta - w przypadku
kiedy nie będziesz miał papierka na koszty zaplacisz po prostu wyższy
podatek dochodowy (bo płacisz od 15 zł, a nie od 15-10=5 zł). Fiskusa nie
obchodzi czy towar, który sprzedajesz kupiłeś legalnie w innej firmie, na
bazarze od handlarza, dostałeś od cioci czy sam wyprodukowałeś (z paroma
wyjątkami, np. alkohol czy paliwo). Wyjaśnianiem pochodzenia towarów
zajmuje się w naszym kraju policja, a nie skarbówka.

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2010-09-25 20:00:08
Autor: Tomek
W dniu 25.09.2010 19:43, scream pisze:
[...]

Obawiam się że duużo wyższy, zwłaszcza czytając to:

Data: 2010-09-25 23:08:18
Autor: scream
Dnia Sat, 25 Sep 2010 20:00:08 +0200, Tomek napisał(a):

Obawiam się że duużo wyższy, zwłaszcza czytając to:

A jakieś uzasadnienie?

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2010-09-27 14:39:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 25 Sep 2010, Tomek wrote:

[...]

  Zapodaj nam lepiej źródło tych rewelacji.
  Bo w żadnym wypadku nie podejrzewam iż sam coś takiego stworzyłeś :)

  W szczególności dla KPiR (bo na KP i ryczałcie znam się jak
to mawiają "jak kot na kwaśnym mleku") można zacytować:
http://www.podatki.biz/akty/260803.htm?strona=1
....w szczególności par.11.4.3 (od słów "z wyjątkiem" :P),
do tego par.9.4 oraz cały par.15 i 16.
  To są przepisy *podatkowe* podlegające kontroli *skarbowej*, to
czy US zechce przekazać sprawę policji do rozpatrzenia *pozaskarbowych*
zdarzeń jest sprawą uboczną :)
  Mandat (za nieprawidłowość w dokumentacji) przysługuje z czysto
skarbowego punktu widzenia, bez wnikania czy materiał był kradziony
czy pozyskany z "szarej strefy".

  Ba, działa to na odwrót: *JEŚLI* podatnik oświadczy, że materiał
jest kradziony, a US uzna że jest to "udowodnione" (pewnie najlepiej
na podstawie wyroku sądowego :>) to owszem - WTEDY nie podlega (ów
materiał, a raczej jego niewłaściwe udokumentowanie) sankcjom skarbowym.
  Art.2.1.4 ustawy o dochodowym rzecz jasna.
(w przypadku VAT tak dobrze nie ma, dla jasności)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-09-28 07:02:59
Autor: scream
Dnia Mon, 27 Sep 2010 14:39:54 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

  Zapodaj nam lepiej źródło tych rewelacji.
  Bo w żadnym wypadku nie podejrzewam iż sam coś takiego stworzyłeś :)

Źródłem owych rewelacji jest samo życie :) Każdy jeden sklep spożywczy i
nie tylko funkcjonuje na tej zasadzie, gdyż powszechne jest rozdawanie
przez producentów różnego rodzaju gratisów które nie są fakturowane.
Przykładowo - zamawiasz 5 zgrzewek napoju, dostajesz szóstą gratis. Na
fakturze jest jednak tylko 5 zgrzewek. I co, sam to wypijesz, czy rozdasz
znajomym? :) Sprzedaje się to normalnie i nikt się do tego nie czepia;
wszyscy tak robią.

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2010-09-29 16:07:28
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 28 Sep 2010, scream wrote:

Źródłem owych rewelacji jest samo życie :) Każdy jeden sklep spożywczy
i nie tylko funkcjonuje na tej zasadzie

  E, ale to nie jest argument na "poprawność prawną" praktyki,
równie dobrze można twierdzić że dopuszczalna prędkość w terenie
zabudowanym jest między 80 a 90 kmph :]

Sprzedaje się to normalnie i nikt się do tego nie czepia;

"Brak dowodów" do czepiania się, jak mniemam!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-09-29 19:49:36
Autor: scream
Dnia Wed, 29 Sep 2010 16:07:28 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

Sprzedaje się to normalnie i nikt się do tego nie czepia;
"Brak dowodów" do czepiania się, jak mniemam!

Być może. Zdradzę Ci, że mój księgowy kazał mi sprzedawać i nie przejmować
się, więc widocznie są ku temu jakieś jasne podstawy prawne ;) A Ty takich
nie widzisz? Jak byś rozliczył sprzedaż gratisów?

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2010-09-30 00:11:23
Autor: Tomek
W dniu 29.09.2010 19:49, scream pisze:
[...]

Dobrze to ująłeś: ;)

--
Tomek

Data: 2010-09-30 16:31:19
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 29 Sep 2010, scream wrote:

Być może. Zdradzę Ci, że mój księgowy kazał mi sprzedawać i nie przejmować
się, więc widocznie są ku temu jakieś jasne podstawy prawne ;)

  Jasne, i to tak tajne, że nie godzi się ich ujawniać.
  ;)

A Ty takich
nie widzisz? Jak byś rozliczył sprzedaż gratisów?

  M... nie mam gratisów, ale na grupie nie dyskutujemy o tym jak bym je
rozliczył, tylko jak ma być ;>
  Wersji IMVHO znalazłoby się kilka.
- uznanie, że to "towar na reklamę i reklamacje".
- uznanie że to art.11 PDoOF :P
....wadą wszelkich wersji które mi przychodzą na myśl jest obowiązek
udokumentowania. Bo przeszkód aby na f-rze było "50 egz na sprzedaż,
5 egz na reklamacje" nie widzę.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-09-30 23:27:08
Autor: scream
Dnia Thu, 30 Sep 2010 16:31:19 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

...wadą wszelkich wersji które mi przychodzą na myśl jest obowiązek
udokumentowania. Bo przeszkód aby na f-rze było "50 egz na sprzedaż,
5 egz na reklamacje" nie widzę.

To wytłumacz np. takiej Coca-coli że ma inaczej wypisywać swoje faktury,
powodzenia życzę :))

Musi być jakiś kruczek do wykorzystania, bo zapewniam Cię, że wszyscy tak
robią. Wszyscy dają jakieś gratisy i wszystkie sklepy je potem wprowadzają
do sprzedaży. Księgowy mi mówił, że w przypadku pełnej księgowości miałbym
się o co martwić, a tak to najwyżej zapłacę wyższy podatek skoro będę miał
przychód bez pokrycia w kosztach. Ja to kupuję, w końcu to on odpowiada
przed US a nie ja :)

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2010-09-30 23:33:37
Autor: Andrzej
zakup towarĂłw od osoby fizycznej w cel u odsprzedaĹźy
W dniu 2010-09-30 23:27, scream pisze:
  Księgowy mi mĂłwił, Ĺźe w przypadku pełnej księgowości miałbym
się o co martwić, a tak to najwyżej zapłacę wyższy podatek skoro będę miał
przychód bez pokrycia w kosztach. Ja to kupuję, w końcu to on odpowiada
przed US a nie ja :)

I tu się mylisz. Przed US Ty odpowiadasz.
Księgowego to potem możesz podać do sądu,
o ile będziesz miał za co.

A.

Data: 2010-10-01 09:22:46
Autor: scream
Dnia Thu, 30 Sep 2010 23:33:37 +0200, Andrzej napisał(a):

I tu się mylisz. Przed US Ty odpowiadasz.
Księgowego to potem możesz podać do sądu,
o ile będziesz miał za co.

Po co w takim razie ubezpieczenie, które mają biura rachunkowe?

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2010-10-01 09:38:01
Autor: Piotrek
On 2010-10-01 09:22, scream wrote:
Po co w takim razie ubezpieczenie, które mają biura rachunkowe?

Jest używane w sytuacji jeśli masz roszczenie cywilne do biura.

Piotrek

Data: 2010-10-01 10:36:24
Autor: Maddy
W dniu 01-10-2010 09:22, scream pisze:
[...]

Sam sobie przeczysz - gdyby biuro odpowiadało wprost przed US za popełnione w Twoich rozliczeniach błędy to nie potrzebowałoby ubezpieczenia OC (odpowiedzialność CYWILNA, nie karna, nie skarbowa).
US egzekwowałby podatki, odsetki itp wprost od biura, i Ciebie by to nie obchodziła a więc nie miałbyś wobec biura żadnych roszczeń.

Ale tak nie jest, nie ma też możliwości ubezpieczenia się od konsekwencji np. zaniżenia podatków (chociaż przy jakości naszego prawa podatkowego powinna być taka możliwość, skoro jest od skoków na bungee), stąd ubezpieczenie biura od odpowiedzialności wobec klienta.

Masz prawo dochodzić od biura zwrotu wydatków które powstały z winy biura.
A biuro sie od takiej sytuacji ubezpiecza - czyli dochodzisz odszkodowania od ubezpieczyciela biura.
Jeżeli szkoda jest ewidentna (masz protokół pokontrolny - jest wyraźnie opisane co było przyczyną zaniżenia podatków a z umowy wynika co było obowiązkiem biura) to o wypłatę odszkodowania nie będzie trudno.
Porządne biuro, które dba o reputację, jeszcze Ci w uzyskaniu odszkodowania pomoże.

Trzeba tylko pamiętać, że możesz otrzymać zwrot za faktycznie poniesione _szkody_. Jeżeli z winy biura zapłaciłeś za mały podatek i potem musiałeś dopłacać, to w razie czego szkodą są odsetki, kary i inne koszty dodatkowe, sam podatek, który musisz dopłacić, szkodą nie jest.

Jeżeli uważasz, że podjąłeś takie a nie inne decyzje na podstawie zafałszowanych danych o obciążeniach fiskalnych i na tym straciłeś (np. jak byś wiedział, że podatek będzie większy to byś inaczej skalkulował ceny - dotyczy zwłaszcza nieprawidłowych stawek VAT), to już raczej sprawa na proces cywilny, ubezpieczyciel tak wprost Ci z tego tytułu nic nie wypłaci.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

zakup towarów od osoby fizycznej w celu odsprzedaży