zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...

Data: 2013-12-28 02:51:16
Autor: sundayman
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
Tak się zastanawiam ;

Leroy ma u siebie następuj±c± informację na stronie ;

http://www.leroymerlin.pl/uslugi/rezerwacja-produktow-na-zyczenie,mu24.html

I teraz - przychodzę, robię sobie rezerwację na jak±¶ tam większ± kwotę.
Przypuszczam (chociaż nie wiem na pewno), że powinienem dostać chyba fakturę zaliczkow± na to. Wpłacam oczywy¶cie te 30% zaliczki i gitara.

I potem - załóżmy, że się rozmy¶liłem - i mówię, że dziękuję - jednak nie kupię. Leroy pisze - że gwarantuje zwrot zaliczki - ale czy może co¶ "kombinować" i odmówić ?

Ztcw, zaliczki nie można zatrzymać, nawet o ile umowę rozwi±że strona daj±ca zaliczkę.
No ale, różne już rzeczy widziałem w tym kraju...

Kto¶ wie co¶ więcej ?

Data: 2013-12-28 07:37:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-12-28 02:51, sundayman pisze:
I potem - załóżmy, że się rozmy¶liłem - i mówię, że dziękuję - jednak
nie kupię. Leroy pisze - że gwarantuje zwrot zaliczki - ale czy może co¶
"kombinować" i odmówić ?

Ale po co ma odmawiać? Ma na tyle siln± pozycję, że nawet zamówione produkty może zwrócić dostawcy bez problemu. A branie zaliczki ma tak± zaletę, że odsiewa gołodupców chc±cych robić sobie żarty.

--
Liwiusz

Data: 2013-12-28 09:56:15
Autor: adam
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
Kto¶ wie co¶ więcej ?

Kilkakrotnie kupowałem w LM co¶ na zamówienie, płaciłem zawsze z góry cał± kwotę, nigdy nie dostałem faktury, choć (nie wiem na pewno) chyba powinienem. Dostawałem formularz zamówienia z potwierdzeniem zapłaty, a fakturę przy odbiorze towaru.

Nie wiem jak jest, gdy rozmy¶lisz się w trakcie realizacji zamówienia, ale gdy odbierzesz towar to możesz go bez problemu oddać. Może być nawet uszkodzone opakowanie, nie robi± żadnych problemów. Nie wynika to z żadnych przepisów, jest to dobra wola sprzedaj±cego. Oczywi¶cie, jak napisał Liwiusz, wynika to z silnej jego pozycji.

Data: 2013-12-28 10:49:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 28 Dec 2013, adam wrote:

Kilkakrotnie kupowałem w LM co¶ na zamówienie, płaciłem zawsze z góry cał± kwotę, nigdy nie dostałem faktury, choć (nie wiem na pewno) chyba powinienem.

  Faktura jest "na ż±danie", więc skoro nie ż±dałe¶... :)
(no chyba że to był zakup "na firmę")

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-28 12:00:32
Autor: hikikomorisan
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
On Sat, 28 Dec 2013, adam wrote:

Kilkakrotnie kupowałem w LM coś na zamówienie, płaciłem zawsze z góry
całą kwotę, nigdy nie dostałem faktury, choć (nie wiem na pewno) chyba
powinienem.

  Faktura jest "na ĹĽÄ…danie", wiÄ™c skoro nie ĹĽÄ…daĹ‚eĹ›... :)
(no chyba że to był zakup "na firmę")

Na firme tez jest na zadanie (ogolnie pisze, nie leroy) - bo skad pani w kasie ma wiedziec, ze ten pan kupuje na firme lub nie?

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-starosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

UMOWA SMIECIOWA TO ETAT! Dostajesz Ĺ›mieci!  Gdy ty ciężko pracujÄ…c

   http://www.pracuj.pl/kalkulatory/kalkulator-wynagrodzen.aspx

Data: 2013-12-28 17:25:41
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 28 Dec 2013, hikikomorisan wrote:

[...]

  Na przykład od klienta.
  Różnica taka, że jak sprzedaj±cy wie, że kupuje "firma", ma
obowi±zek wystawić f-rę i już.
  Goto Wysoki Sejm :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-29 00:05:07
Autor: hikikomorisan
[...]

  Na przykĹ‚ad od klienta.

No i to jest "na zadanie" :) czy nie?

  Różnica taka, ĹĽe jak sprzedajÄ…cy wie, ĹĽe kupuje "firma", ma
obowiązek wystawić f-rę i już.

Nawet jak si efirma broni, ze nie chce? :)

A co jak firma kupuje, ale klient nie powie, ze "na firme" wezmie paragon i ucieknie :D

  Goto Wysoki Sejm :)

Tak Nisko nie upadlem ;)

Data: 2013-12-29 14:09:33
Autor: animka
W dniu 2013-12-29 00:05, hikikomorisan pisze:
   Różnica taka, ĹĽe jak sprzedajÄ…cy wie, ĹĽe kupuje "firma", ma
>obowiązek wystawić f-rę i już.
Nawet jak si efirma broni, ze nie chce?:)

Na osobe fizyczną też ma obowiązek wystawić fakturę tylko trzeba powiedzieć, że się chce fakturę. Nieuświadomieni pracownicy sklepu żądaja wtedy od osoby fizycznej podania NIP-u i trzeba im tlumaczyć, że NIP jest obowiązkowy tylko dla faktur na firmy.

--
animka

Data: 2013-12-28 21:40:04
Autor: sundayman
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
Dziś byłam u nich i tak;

żeby dostać fakturę, to trzeba zrobić "zamówienie".
Wpłacić 100% kasy, i dostaje się fakturę. No i można towar odebrać powiedzmy w ciągu miesiąca.

Niby powinna to być imo faktura "zaliczkowa", i to by mi zresztą najbardziej pasowało. Ale na razie nie udało mi się tego ustalić (z jakimś tam kerownikiem trzeba, a już mi się dziś nie chciało, jutro wejdę).

I teraz powstaje taka kwestia kolejna - jeśli jest napisane , że to jest zaliczka - to wtedy ok, chyba mogę w razie czego odstąpić od umowy - nie odebrać towaru,i żądać zwrotu zaliczki. I to mi pasuje.

Ale jeśli nie jest to formalnie "faktura zaliczkowa", tylko normalna "zakupowa", to wtedy co ? No bo co z tego , że towar pozostaje u nich ?
On jest już moją własnością, czy też nie ? Pani z BOK twierdzi, że to tylko "zamówienie", więc towar jest nadal ich. A mnie się wydaje, że towar jest już mój, i wtedy mogę tylko liczyć na jego przyjęcie - mimo, że chodzi o przyjęcie "z ich terenu na ich teren".

A żeby faktura dotyczyła rzeczywiście zamówienia czy zaliczki (czyli nie była fakturą zakupową ) to chyba musi być to na niej jakoś określone - może jakąś adnotacją na niej, czy jak ?

O co generalnie mi chodzi - chcę u nich coś kupić, ale;

1) z możliwością zwrotu (żeby nie była to ich uprzejmość - tylko gwarancja)

2) żeby nie stać się właścicielem towaru - a jednocześnie mieć "koszt", czyli najlepszym rozwiązaniem jest właśnie zaliczka.

Data: 2013-12-28 21:40:52
Autor: sundayman
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
W dniu 2013-12-28 21:40, sundayman pisze:
Dziś byłam u nich i tak;

byłem oczywiście - płeć mi się zmieniła z tego pośpiechu :D

Data: 2013-12-28 21:42:29
Autor: sundayman
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...

2) żeby nie stać się właścicielem towaru - a jednocześnie mieć "koszt",
czyli najlepszym rozwiązaniem jest właśnie zaliczka.

znaczy w tej chwili - czyli, żeby towar był moją własnością dopiero w momencie fizycznego odbioru.

Data: 2013-12-28 22:31:14
Autor: animka
W dniu 2013-12-28 21:42, sundayman pisze:

[...]

To żądaj zwrotu zaliczki. Z umowy kupna też możesz odstąpić przez telefon. Zadzwoń do BOK podaj numer zamówienia/zakupu i wyłuszcz im swój dylemat. Zapytaj czy możesz zapłacić przy odbiorze towaru, ale raczej trzeba najpierw zapłacić za towar + transport i wtedy towar Ci dostarczą. Czy to jest duża rzecz, że nie możesz zapłacić i od razu odebrać ze sklapu tego towaru?

--
animka

Data: 2013-12-28 23:12:07
Autor: Jacek S.
W dniu 2013-12-28 22:31, animka pisze:
W dniu 2013-12-28 21:42, sundayman pisze:

animek?! Jednak cie wypuścili przed Nowym Rokiem? Widać są postępy w leczeniu:) Znowu będzie wesoło:)

--
Jacek S.

Data: 2013-12-28 23:41:57
Autor: animka
W dniu 2013-12-28 23:12, Jacek S. pisze:
W dniu 2013-12-28 22:31, animka pisze:
W dniu 2013-12-28 21:42, sundayman pisze:

animek?! Jednak cie wypuścili przed Nowym Rokiem? Widać są postępy w
leczeniu:) Znowu będzie wesoło:)

No proszę, expierd się uaktywnił po odsiadce.

--
animka

Data: 2013-12-28 23:09:21
Autor: Jacek S.
[...]

powiedzmy w ciÄ…gu miesiÄ…ca.

Niby powinna to być imo faktura "zaliczkowa", i to by mi zresztą
najbardziej pasowało. Ale na razie nie udało mi się tego ustalić (z
jakimś tam kerownikiem trzeba, a już mi się dziś nie chciało,

Skoro Ci się nie chciało... Wybacz:( Niech Ci się zechce...

--
Jacek S.

Data: 2013-12-28 23:44:44
Autor: sundayman
[...]

Wybaczam. Napisałem, że jutro podejdę do nich jeszcze raz.

Natomiast w tej chwili jest kwestia - co powinno być na fakturze, żeby była z pewnością traktowana nie jako "ostateczna zakupowa", tylko "zaliczkowa". Czy wystarczy notka , że wymieniona kwota jest zaliczką, czy też zamówieniem. itp.

I jak się do tego ma fakt, że na tej fakturze będzie 100% wartości.
Czy zaliczka może być w wysokości 100% ? Imo tak, ale...kto wie.

Cała sprawa dopiero będzie miała miejsce. Po prostu robię rozeznanie sprawy. Towar ma pozostać u nich, bo ja go teraz nie chcę.
Chciałbym wydać kasę na zaliczkę, i później (np. za 2 tygodne) odebrać towar.
I żebym mógł zrezygnować z odbioru - i mieć pewność, że dostanę kasę spowrotem. Proste.

Data: 2013-12-28 23:31:49
Autor: Gotfryd Smolik news
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
On Sat, 28 Dec 2013, sundayman wrote:

Ale je¶li nie jest to formalnie "faktura zaliczkowa", tylko normalna "zakupowa", to wtedy co ?

  Nie powinna być.
  Wedle VAT, podstaw± kwalifikowan± jako "czynno¶ć VAT" nie jest stan
cywilnoprawny, ani umowy, ani towaru (jego własno¶ć).
  W pierwszym przybliżeniu liczy się wła¶nie "wydanie", czyli przeniesienie
posiadania. Zwracam uwagę, że definicja z VAT (a tam jest okre¶lenie
podstaw do fakturowania!) nie wi±że się z cywilnoprawn± definicj±
"sprzedaży" ani z cywilnoprawnym przeniesieniem własno¶ci.
  Już do¶ć dawno temu, ale US ukarał hurtownię, która wystawiała
faktury "za wcze¶nie", mianowicie kilka minut przed wydaniem
towaru :P, było w prasie.
  Na deser, wpłacenie zaliczki jest opodatkowane w VAT, stanowi
ODRĘBNˇ (od "sprzedaży") czynno¶ć opodatkowan±, osobny przepis.

  Idzie to tak:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html
+++
Art. 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
[...]
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów
  i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów
  oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
[...]
Art. 7.
1. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,  rozumie się
  przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
[...]
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu
  lub innej umowy o podobnym charakterze
[...]
Art. 19.
1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru [...]
11. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano
  część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek,
  ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania
  w tej części.
-- -

No bo co z tego , że towar pozostaje u nich ?
On jest już moj± własno¶ci±, czy też nie ?

  Zależy co kupiłe¶, *o ile kupiłe¶*.
  Je¶li zawarłe¶ umowę zakupu odkurzacza numer seryjny 124234892, to towar
jest Twój. Je¶li zawarłe¶ umowę zakupu zielonego odkurzacza marki Zelmer
typ Jupiter 4000 H, to nie jest Twój, dopóki nie zostanie "wydany".
  Je¶li umowa jest o zaliczkę lub sprowadzenie, to też nie jest Twój.
  Przypominam, że przeniesienie własno¶ci *również* jest oderwane od
"momentu VAT" (choć dla ruchomo¶ci oznaczonych tylko co do gatunku
te momenty się pokryj±).

Pani z BOK twierdzi, że to tylko "zamówienie", więc towar jest nadal ich.

  Prawie na pewno dobrze gada.

A mnie się wydaje, że towar jest już mój,

  A podstawę prawn± podasz?

  Link do KC:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
....o czytasz:
+++
Art. 155.
§ 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości
  lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy
  co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę,
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
§ 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia własności
  są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia własności
  potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy.
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  To samo dotyczy wypadku, gdy przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia
  własności są rzeczy przyszłe. -- -

A żeby faktura dotyczyła rzeczywi¶cie zamówienia czy zaliczki (czyli nie była faktur± zakupow± ) to chyba musi być to na niej jako¶ okre¶lone - może jak±¶ adnotacj± na niej, czy jak ?

  Tre¶ci± najważniejszej pozycji oczywi¶cie :)
  Tak, powinno być "zaliczka" je¶li to zaliczka (oczywi¶cie może być na
co ta zaliczka).
  Generuje to dodatkowy kłopot - nie ma dokumentu dowodz±cego momentu
zakupu. Je¶li "zaliczenie do okresu" (miesi±ca, roku) jest istotne, trzeba
pilnować dokumentów dowodz±cych wydania.

O co generalnie mi chodzi - chcę u nich co¶ kupić, ale;

1) z możliwo¶ci± zwrotu (żeby nie była to ich uprzejmo¶ć - tylko gwarancja)

2) żeby nie stać się wła¶cicielem towaru - a jednocze¶nie mieć "koszt", czyli najlepszym rozwi±zaniem jest wła¶nie zaliczka.

  Zaliczka nie jest kosztem, je¶li chodzi o koszty uzyskania przychodów,
weĽ to łaskawie pod uwagę.
  Takoż podejrzewam, że nie kwalifikuje się np. na ulgę z odliczania VAT.
  Natomiast przy rozliczaniu VAT u VATowca) oczywi¶cie VAT można odliczyć,
to inna sprawa.
  Chcesz mieć WYDATEK czy KOSZT? :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-29 01:35:03
Autor: sundayman
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
Dzięki Gotfryd, wła¶nie o takie "merytorykalia" mi chodzi :)

Pani z BOK twierdzi, że to tylko "zamówienie", więc towar jest nadal ich.

  Prawie na pewno dobrze gada.

Też bym tak wolał :)

A mnie się wydaje, że towar jest już mój,

  A podstawę prawn± podasz?

Nie podam - naczytałem się o tym, jak jest traktowany (wg. morderców z US) towar, który został zakupiony (jest FVAT już - powiedzmy przesłana mailem ), ale którego nie ma w "magazynie" firmy - powiedzmy, że nie dotarł jeszcze transportowo.
I większo¶ć opinii była taka, że należy go traktować tak, jakby był - w sensie np. remanentu rocznego. Znaczy - że NIBY mam ten towar. Czyli generuje mi on koszt podatku od "nadwyżki magazynowej". A tego nie chcemy :)

Ale to tylko internetowe opinie :)
Poza tym być może jest różnica pomiędzy "jest w drodze", a "jeszcze leży u sprzedawcy" ?

  Zaliczka nie jest kosztem, je¶li chodzi o koszty uzyskania przychodów,
weĽ to łaskawie pod uwagę.

Ok, bierę. Je¶li tak - to nie jest super, ale głównie tutaj chodzi mi o VAT.

  Takoż podejrzewam, że nie kwalifikuje się np. na ulgę z odliczania VAT.
  Natomiast przy rozliczaniu VAT u VATowca) oczywi¶cie VAT można odliczyć,
to inna sprawa.
  Chcesz mieć WYDATEK czy KOSZT? :D

Chcę mieć koszt najchętniej - ale przede wszystkim chodzi o możliwo¶ć odliczenia sobie VAT. Mówimy teraz o momencie "zamówienia", czy też "zaliczkowania" a nie w chwili odbioru oczywi¶cie.

Data: 2013-12-29 14:12:41
Autor: animka
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...
W dniu 2013-12-29 01:35, sundayman pisze:
Chcę mieć koszt najchętniej - ale przede wszystkim chodzi o możliwość
odliczenia sobie VAT. MĂłwimy teraz o momencie "zamĂłwienia", czy teĹĽ
"zaliczkowania" a nie w chwili odbioru oczywiście.

Do odliczenia VAT musi być faktura VAT, a dostaniesz ją dopiero jak zapłacisz całość.

--
animka

Data: 2013-12-29 23:10:49
Autor: sundayman
zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...

Do odliczenia VAT musi być faktura VAT, a dostaniesz ją dopiero jak
zapłacisz całość.

No to już wiadomo - Leroy wystawia do zamówienia normalną fakturę, ale oprócz tego "zamówienie", gdzie są opisane jasno warunki - czyli, że obie strony mogą odstąpić od umowy.

A potem w razie czego (rezygnacji) wystawia fakturÄ™ korygujÄ…cÄ….

No i gitara.

Data: 2013-12-30 01:42:17
Autor: animka
W dniu 2013-12-29 23:10, sundayman pisze:

Do odliczenia VAT musi być faktura VAT, a dostaniesz ją dopiero jak
zapłacisz całość.

No to juĹĽ wiadomo - Leroy wystawia do zamĂłwienia normalnÄ… fakturÄ™, ale
oprĂłcz tego "zamĂłwienie", gdzie sÄ… opisane jasno warunki - czyli, ĹĽe
obie strony mogą odstąpić od umowy.

A potem w razie czego (rezygnacji) wystawia fakturÄ™ korygujÄ…cÄ….

No i gitara.

Nie pamiętam już czy najpierw nie wystawia faktury PROFORMA, a po zapłacie i odebraniu sprzętu odbiorca dostaje normalną fakturę VAT.

--
animka

Data: 2013-12-30 02:41:08
Autor: sundayman
[...]

nie, od razu jest normalna faktura.

Data: 2013-12-28 23:08:52
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  W sprawie formalnej: zlecenioniobiorca ma prawo potr±cić poniesione
koszty. By default (może się zrzec w umowie).
  Uzasadnione koszty, więc nie może to być "kara umowna", ale koszt
zbędnego transportu towaru już IMO może być.
  Dlatego o ile nie ma mowy o "zatrzymaniu zaliczki", jej "niezatrzymanie"
nie oznacza automatycznie zwrotu w 100% :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-12-29 13:20:06
Autor: uzytkownik
[...]

Sprawy zadatkowania/zaliczkowania s± uregulowane prawnie.
O ile nie ma w umowie lub innym wskazanym zapisie (np. regulamin, oferta handlowa) informacji dotycz±cej postępowania w razie zerwania umowy to takie umowy to takie umowy  zawsze rozstrzyga się zgodnie z prawem.
Istotnym tu jest słowo "zaliczka", która zgodnie z obowi±zuj±cym prawem w razie wycofania się którejkolwiek ze stron musi być zwrócony w cało¶ci stronie zaliczkuj±cej. Strona pobieraj±ca zaliczkę nie może zatrzymać żadnej czę¶ci, ani też nie musi wypłacać żadnego odszkodowania w razie wycofania się z umowy.
W przypadku użycia słowa "zadatek" w razie wycofania się strony zadatkuj±cej, zadatek ten przepada na rzecz strony przyjmuj±cej ten zadatek. W przypadku, kiedy zadatek został wpłacony, a strona przyjmuj±ca zadek wycofałaby się z umowy, jest zobowi±zana do zwrotu  podwojonej kwoty zadatku.

Data: 2013-12-31 12:09:14
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 29 Dec 2013, uzytkownik wrote:

Istotnym tu jest słowo "zaliczka", która zgodnie z obowi±zuj±cym prawem
w razie wycofania się którejkolwiek ze stron musi być zwrócony w cało¶ci
stronie zaliczkuj±cej.

  Poproszę o przepis ustanawiaj±cy to "obowi±zuj±ce prawo", pozwalaj±ce
*nie* zwrócić drugiej stronie poniesionej przez ni± kosztów :D
  Dla jasno¶ci, nie ma odrębnych zapisów zbiorczo podsumowuj±cych
zaliczki, ale to oznacza ni mniej ni więcej, co fakt, iż rozliczenie
zaliczki (z drobnymi wyj±tkami dla szczególnych przypadków, jest
taki np. dla kontraktacji) podpada pod zasady ogólne o zobowi±zaniach,
umowach wzajemnych itd.

Strona pobieraj±ca zaliczkę nie może zatrzymać żadnej czę¶ci,

  Ależ może, w wysoko¶ci faktycznie poniesionych kosztów.
  Działa to tak, że obie strony maj± prawo do ż±dania "naprawienia
szkody" z umowy, a jednocze¶nie nie ma podstaw do podważenia
prawa do potr±cenia.
  Je¶li przedmiotem umowy było sprowadzenie towaru, to koszt
sprowadzenia tego towaru *może* potr±cić.
  Oczywi¶cie jak to była tylko "rezerwacja towaru na półce" to
daj±cych się wskazać kosztów nie widać.

ani też nie musi wypłacać żadnego odszkodowania w razie wycofania się z umowy.

  Zgadza się, ale to co innego niż "zupełnie nic" :)

pzdr, Gotfryd

zaliczka w Leroymerlin a rezygnacja z zakupu...