zamkniecie firmy i zwrot podatku vat

Data: 2012-03-08 15:47:30
Autor: oneir
zamkniecie firmy i zwrot podatku vat
witam

mam bardzo proste pytanie, chcialem sie tylko upewnic, zeby nie biegac do urzedu ze cos zle wypelnimelem w pit 36 przez internet :)

w 2011 roku zamknąłem dzialalnosc jednoosobowa (byla ona zawieszona , tuz po jej uruchomieniu dlatego firma nie przyniosa zadnego dochodu). Kosztem uzyskania dochodu w 2010 byl podatek vat na narzedzia, w wysokosci ok  200 zł, kwota ta zostala przeniesiona na rok 2011.  Z chwila zamkniecia firmy uzyskalem zwrot tego zaplaconego podatku na konto.

Jak rozumiem, w okienku koszt uzyskania dochodu w pit 36 wpisuje 0, bo dostalem zwrot (obojetnie co tam wpisze to nic to nie zmeini bo dochodu z dzialalnosci i tak nie bylo) ale unikne wzywania do urzedu.

z gory dzikuje za odpowiedz

pzdr
seb.

Data: 2012-03-08 16:52:07
Autor: oneir
[...]

to nie jest takie proste, czytam w internecie ale juz sam nie wiem, czy zwrot podatku wat zaliczonego uprzednio jako koszt uzyskania przychodu bedzie teraz przychodem?

Data: 2012-03-08 18:33:05
Autor: cef
oneir wrote:
[...]

Nie mieszaj podatku dochodowego z VAT.
Jeśli  miałeś odliczony VAT z zakupów, to został rozliczony.
To był zakup towaru czy jakieś wyposażenie?
Uwzględniałeś coś w remanencie likwidacyjnym?

Data: 2012-03-08 19:24:54
Autor: oneir
[...]

nic nie uwzglednialem w remanencie likwidacyjnym,

to byly faktury typu, reklama, ogloszenie, oplata za serwer www, rachunek za telefon, jakies drobne narzedzia typu srubokrety, lutownica, drobne elementy elektroniczne, niz z tego nie zostalo sprzedane, to nie byl towar, a wiec chyba wyposazenie ( w rubryce nabycie towarów i uslug pozostalych w vat-7)

przenosilem ta kwote podatku za nabycie z miesiaca na miesiac i z roku na rok, az wreszcie postanowilem calkowicie zamknac dzialalnosc, no i okazalo sie ze ta kwote musza mi zwrocic- tak postanowila kobia z us i zwrocili mi ta kwote. Nie chcialem jej bo wiedzialem ze beda problemy ale uparla sie :)

jak mam teraz wypelnic ten pit 36?

i tak pewnie zadzwonie jutro do us i spytam co i jak, ale moze wiesz jak to zrobic

pzdr

Data: 2012-03-08 20:35:16
Autor: Gotfryd Smolik news
zamkniecie firmy i zwrot podatku vat
On Thu, 8 Mar 2012, oneir wrote:
[...do cefa...]
[...]

  Jeszcze raz: NIE MIESZAJ VAT Z DOCHODOWYM (i wrotki rób ;))
  Jak kupowałes wyposazenie, to *zarówno*:
- odliczałes VAT
- wydatki netto wliczałes do kosztów.

  I teraz koszty poniesione w 2010 tam *zostały*, być może generujac
stratę. Ta (ewentualna) strata sobie "wisi" i z nia nie robisz *NIC*.
  Przez 5 lat można ja częsciowo rozliczać i tyle.

  Vat to jest *INNA* sprawa.
  Czy *kiedykolwiek* uzyskałes obrót z DG?

jak mam teraz wypelnic ten pit 36?

  Co do zasady VAT *nie* miesza się do kosztów i dochodów.
  Ale skoro Ty mieszasz dochodowy z VATem, to w sumie nie wiadomo
co masz na mysli.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-08 21:03:29
Autor: oneir
[...]

dobra, sytacja wyglada tak, zrobilem zle, bo na samym początku, wpisalem kwote vat z faktur do kosztow uzyskania dochodu, otworzylem firme i zaraz ja zawiesilem,  gdyby ona dalej dzialala na pewno skorzystalbym z pomocy ksiegowego i ten blad zostalby naprawiony, nigdy nie bylo zadnego obrotu ani dochodu, tylko ta kwota 200 pln w kosztach uzyskania dochodu, firma byla zalozona jeszcze wczeniej w 2007 i to sie ciagnie od samego poczatku, kazali mi wypelniac vat 7k, pomimo zawieszenia dzialalnosci, nie wiem czy tak powinno byc ale mniejsza o to (dwa razy zawieszalem dzialalnosc). Czyli 0 dochodu, 200 kosztow, w ubieglym roku chcialem zrobic porzadek i calkowicie wyrejestrowac i tak zrobilem, kazali mi wpisac ta kwote do zwrotu, inaczej sie nie da itd itp i zwrocili.

co teraz robic jak życ? :) zeby bylo dobrze

Data: 2012-03-08 22:21:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 8 Mar 2012, oneir wrote:

[...]

  Czy *PRZENIOSŁES* te 200 zł z kosztów do VATu?

Czyli 0 dochodu, 200 kosztow,

  Sorry, ale to co piszesz nadal *nie* jest zrozumiałe.

w ubieglym roku chcialem zrobic porzadek i calkowicie
wyrejestrowac i tak zrobilem, kazali mi wpisac ta kwote do zwrotu, inaczej
sie nie da itd itp i zwrocili.

  Zwrócili *VAT* czy zwrócili podatek *dochodowy*?
(jak napiszesz, że VAT, i jeszcze raz wspomnisz o kosztach, to będziesz
w słowniku szukał pojęcia "cięgi" ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-08 22:45:26
Autor: oneir
[...]

chyba bede musial pokazac te papiery komus na zywo, podziwiam i dziekuje ze chce ci sie jeszcze analizowac te glupoty ktore powpisywalem do drukow a nasz aparat panstwowy nie zauwazyl bledu i jeszcze oddal mi 200 pln na konto, (chyba jestem przestepca podatkowym, wyludzilem calkiem niezla kwote :)

a wiec tak, napisze co zrobilem, a ty powiesz mi czy mam zaniesc korekte vat 7 sprzed 5 lat, i oddanie tej kasy na konto us, bo podejrzewam ze na tym sie zakonczy

przez x czasu przepisywalem kwote 200 pln z pola: podatek naliczony - do odliczenia  w formularzu vat 7 k i automatycznie pojawiala sie ona w polu kwota do przeniesienia na nastepny okres i nastepny rok,
ta sama kwote, w swojej niewiedzy umieszczalem w pit 36 w polu koszty uzyskania przychodow (jak rozumiem blednie ale us przez kilka lat sie nie przyczepil to robilem tak dalej) a na koniec oddal mi ta kwote

czyli jak upewniles sie ze masz do czynienia z totalnym amatorem :)

mam nadzieje ze juz wiesz co nawyprawialem i powiesz mi jak temu zaradzic, nie nameczajac sie zbynio :)

tak zeby us myslal ze wszytko jest ok, skor przez tyle czasu sie nie skapneli, no chyba ze jak odkryja ta malwersacje to "wsadza mnie do wiezienia"

pzdr
s.

Data: 2012-03-08 22:54:44
Autor: cef
oneir wrote:

[...]

Interesujące.
A oddali Ci z dochodowego czy z VAT? :-)

Data: 2012-03-08 23:04:13
Autor: oneir
[...]

nie mam tego ostatniego druku vat 7 przy sobie, bo byl bez kopii dla mnie, przy likwidacji dzialalnosci, zeby nie miec problemow wszedzie wpisalem 0 (chyba), zadzwonili do mnie ze jednak mi sie nalezy ten zwrot, w terminie 60 dni, to pamietam, babka wypelniala korekte tego co wpisalem- to chyba byla nadwyzka podatku naliczonego nad naleznym ale im nie pasowalo, ze ona wisi w powietrzu, ze mi sie nalezy skoro likwiduje dzialalnosc

moze to Ci w jakis sposob rozjasni

Data: 2012-03-08 23:15:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
zamkniecie firmy i zwrot podatku vat
Hello oneir,

Thursday, March 8, 2012, 10:45:26 PM, you wrote:

[...]
:)

Zwrot podatku VAT ma się nijak do błędnego wpisywania VAT w koszty.

a wiec tak, napisze co zrobilem, a ty powiesz mi czy mam zaniesc korekte vat
7 sprzed 5 lat, i oddanie tej kasy na konto us, bo podejrzewam ze na tym sie
zakonczy

Masz usunąć VAT z kosztów a nie go oddawać.

[...]

--
Best regards,

Data: 2012-03-08 23:30:36
Autor: oneir
[zmiana tematu] zamkniecie firmy i zwrot jakiejs kwoty
tak naprawde temat tego watku moze byc mylacy, w poprzednim moim poscie napisalem co us mi zwrocil, i najprawdopodobniej  nie vat

Masz usunąć VAT z kosztów a nie go oddawać.

[...]

czy ktos z Was moze mi teraz powiedziec co w takim razi mam zrobic konkretnie? łopatologicznie, jezlei sie nie da, to odeslijcie mnie do ksiegowego nie-wirtualnego

pzdr
s.

Data: 2012-03-09 01:43:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 8 Mar 2012, oneir wrote:

tak naprawde temat tego watku moze byc mylacy, w poprzednim moim poscie
napisalem co us mi zwrocil, i najprawdopodobniej  nie vat

  Z Twojego opisu wynika, że zwrócili Ci *WŁASNIE VAT*.
  Ten naliczony, przepisywany przez lata.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-09 01:34:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 8 Mar 2012, oneir wrote:

chyba bede musial pokazac te papiery komus na zywo,

  Chyba tak.
  Bo mechanizm działania jest prosty - "grupowicz dostaje odpowiedz na
to o czym NAPISAŁ, a nie na to o czym myslał".
  Z korekta na "i nie na to co naprawdę zrobił" ;)

[...]

  Zakładajac, że w okolicy czasu kiedy ta kwota się pojawiła *jakies*
obroty były (choćby 1 zł oVATowanego przychodu :>), to dotad wszystko OK.

ta sama kwote, w swojej niewiedzy umieszczalem w pit 36 w polu koszty
uzyskania przychodow (jak rozumiem blednie

  Najwyrazniej dobrze rozumiesz.

ale us przez kilka lat sie nie przyczepil

  Bo nie wiedzieli.
  Jakby wpadli na kontrolę, to by im oczy z orbit wyszły ;)

to robilem tak dalej) a na koniec oddal mi ta kwote

  Cos zrozum: oddali SŁUSZNIE. Przy założeniu jak wyżej.
  Jeszcze raz: *oddziel* VAT od dochodowego! To że raz pomieszałes
już wystarczy ;)

czyli jak upewniles sie ze masz do czynienia z totalnym amatorem :)

mam nadzieje ze juz wiesz co nawyprawialem i powiesz mi jak temu zaradzic,

  Już napisał Ci Roman.
  Dojdzie liczenie odsetek. Ewentualnie (wersje niżej).

nie nameczajac sie zbynio :)

  A to zupełnie inne pytanie, bo bez "męczenia się" masz wersję aktualna,
czyli wykroczenie, które może ujsc na sucho przez niewykrycie.

tak zeby us myslal ze wszytko jest ok, skor przez tyle czasu sie nie
skapneli, no chyba ze jak odkryja ta malwersacje to "wsadza mnie do
wiezienia"

  Aż tak to *raczej* nie :)

  Intryguje mnie za to ZUPEŁNIE inna sprawa: długo przepisywałes ten
VAT naliczony. OK.
  Z tego wychodzi wniosek, że opodatkowanych przychodów NIE BYŁO,
bo bys go po prostu potracił, prawda?
  No to mam proste pytanie: OD CZEGO odejmowałes te (nieprawidłowo
policzone, ale to drugorzędne dla tej sprawy) koszta, że
umieszcz*a*łes (czyli >1 raz) je w PIT-36?
  Bo cos mi się zdaje, że cos tu nie gra ;)
(a jesli gra, czyli tych kosztów NIE odejmowałes od INNYCH przychodów,
to nie ma sprawy, bo podatek się nie zmieni i nie będzie odsetek,
wystarczy "goła" korekta PIT).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-09 10:26:57
Autor: oneir
zamkniecie firmy i zwrot podatku vat

 Zakładajac, że w okolicy czasu kiedy ta kwota się pojawiła *jakies*
obroty były (choćby 1 zł oVATowanego przychodu :>), to dotad wszystko OK.

no wlasnie ze w tej okolicy ani nigdy pozniej nie bylo oVATowanego przychodu, czyli zwrocili mi nienaleznie?
obawiam sie teraz tej kontroli, bo jakby tylko kwoty byly wpisane blednie to chyba mi niec nie grozi
a jak mi cos wyplacili to juz chyba oszustwo :/

[...]

od niczego nie opdejmowalem, wpisywalem przez glupote ta kwote (koszty przychodu) wychodzila strata bo przychod 0
ale jak teraz patrze w pit poprzedni ona nie ma zadnego wplywu na dochody np z umowy o prace, czyli pewnie dlatego to
przechodzilo widocznie przez caly ten czas

 Bo cos mi się zdaje, że cos tu nie gra ;)
(a jesli gra, czyli tych kosztów NIE odejmowałes od INNYCH przychodów,
to nie ma sprawy, bo podatek się nie zmieni i nie będzie odsetek,
wystarczy "goła" korekta PIT).

z wszytkich tych lat? korekta pit 36?

wychodzi na to ze poprawnie w tym roku wszedzie zera powinny byc... tylko co z poprzednimi latami i z tym zwroconym vatem?

Data: 2012-03-09 10:40:31
Autor: oneir
[...]

sprawdzilem jeszcze raz, pit obliczal mi program, czyli - sam koszt z DG sumuje sie kosztem z umowy o prace, ale nie wplywa (nie jest odejmowany od od przychodu z umowy o prace)

Data: 2012-03-09 15:01:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 9 Mar 2012, oneir wrote:

[...]

  Hm... mam watpliwosci.
  Wg starszych przepisów tak własnie było, warunkiem prawa do odliczenia
było uzyskanie *sprzedaży*. Nie mam zdrowia teraz dochodzić, jaki jest
stan aktualny, czy sama celowosć wydatku (mimo nie uzyskania *żadnej*
sprzedaży) wystarczy.
  Może ktos skomentuje :D

[...]

  No to prawidłowo.
  Ale wykazywałes nieprawidłowa stratę, więc IMVHO PITy do korekty.

[...]

  Tak wychodzi. Do przedawnienia rzecz jasna.
  I *KONIECZNIE* wyjasnienie.

wychodzi na to ze poprawnie w tym roku wszedzie zera powinny byc... tylko co
z poprzednimi latami

IMVHO j.w.

i z tym zwroconym vatem?

  Wyjasnić :), czyli dojsć jakie było kryterium odliczania VAT w momencie
powstania tego "odliczenia". Napisz przynajmniej w którym roku toto
się pojawiło. Może ktos spróbuje dojsć.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-09 18:53:38
Autor: oneir
zamkniecie firmy i zwrot podatku vat

z wszytkich tych lat? korekta pit 36?

 Tak wychodzi. Do przedawnienia rzecz jasna.
 I *KONIECZNIE* wyjasnienie.

chyba musze zaryzykowac i tego pewnie nie zrobie. Niestety, bo nie moge znalec wszytkich pitow z tych lat (wiem ze powinienem trzymac kopie przez 5)

i z tym zwroconym vatem?

 Wyjasnić :), czyli dojsć jakie było kryterium odliczania VAT w >momencie
powstania tego "odliczenia". Napisz przynajmniej w którym roku toto
się pojawiło. Może ktos spróbuje dojsć.

to bylo w 04.2007

pzdr, Gotfryd

bardzo dziekuje bardzo za poswiecony czas na edukowanie ignoranta w tej dziedzinie :)

mozesz jeszcze powiedziec co mi grozi jak ktos bedzie to kontrolowal? bo najprawdopodobniej nic z tym vatem tez nie zrobie bo to wiąze sie rozwnież z korygowaniem pitow

pzdr
seb

Data: 2012-03-10 00:13:34
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

Chodziło o zdefiniowanie "różnicy" w przepisach. Do zwrotu jest różnica między
naliczonym i należnym i kiedyś tak interpretowano, że jak nie ma należnego, to
nie ma różnicy. Nie wynikało to wprost z przepisów - tylko z interpretacji art 86.19,
który wskazywał, ze jak nie ma sprzedaży, to nie można obniżyć
 (można tylko przenieść na kolejny miesiąc), bo  nie ma od czego odjąć.
Ale ktoś już się procesował o tę definicję "różnicy" i udowadniał, że od zera też da się odjąć.
Nie wiem kto wygrał.

Data: 2012-03-10 00:21:13
Autor: cef
cef wrote:

można tylko przenieść na kolejny miesiąc

na kolejny okres rozliczeniowy

> Ale ktoś już się procesował o tę definicję "różnicy" i udowadniał, że
od zera też da się odjąć.
Nie wiem kto wygrał.

Chyba podatnik przegrał, bo zaglądam dokładniej do przepisów
a tu w dodanych już kilka lat temu artykułach jest przecież
art 87.5a i tam już nie mówi się o zwrocie "różnicy" tylko o zwrocie
 kwoty podatku podlegającej odliczeniu od podatku należnego

zamkniecie firmy i zwrot podatku vat