zapis na wypadek śmierci

Data: 2009-03-26 13:41:50
Autor: dark
zapis na wypadek śmierci
Może ktoś jest obeznany w temacie. Chodzi o to, czy po śmierci właściciela rachunku oszczędnościowego, bank jest zobowiązany, niejako z urzędu, do sprawdzenia, czy zmarły pozostawił zapis na wypadek śmierci i do powiadomienia o tym wskazanej przez zmarłego osoby.
Pytam, bo zdarzyła mi się taka sytuacja, że będąc osobą upoważnioną przez właściciela rachunku, wyegzekwowałem swoje prawo dopiero po przedstawieniu bankowi stosownych dokumentów tj. kopii zapisu i dowodu uiszczenia opłaty przez zmarłego za dokonanie tegoż zapisu.
Podejrzewam, że gdybym tych dokumentów nie przedłożył bankowi >do oczu< to zapis pozostałby martwy. A przecież jakby z samej istoty ten instytucji wynika, że osoba powołana do zapisu nie musi o tm wiedzieć. Poza tym, przecież osoba wskazana w zapisie, nie musi mieć wcale dostępu do rzeczy pozostawionych przez zmarłego (w szczególności jego dokumentów), nie wspominająć o tym, że zapisobiorcą może być osoba, która o tym nie ma tzw. zielonego pojęcia. Czy ktoś mógłby mi pojaśnić, jak to wygląda w świetle przepisów prawa?
Z góry dziękuję za odp.

--

zapis na wypadek śmierci