Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   zarodki

zarodki

Data: 2012-11-09 16:25:36
Autor: Klin
zarodki
„Wiek  XX  byÅ‚  stuleciem  niespotykanego  w  dziejach  barbarzyÅ„stwa, pozosta­
wiÅ‚  po  sobie   130  milionów  ofiar  totalitaryzmów  oraz  kilka  razy   tyle  ofiar  abor­
cji  —   pisaÅ‚   wybitny   historyk   Ilja   Baum   na   Å‚amach   La Reppublica.   „Ciemnota
i  okrucieÅ„stwo  ówczesnych  ludzi  byÅ‚y  porażajÄ…ce.  Jak szesnastowieczne  autory­
tety  naukowe  Oxfordu  i  Salamanki  odmawiaÅ‚y  Murzynom  prawa nazywania  ich
ludźmi,  tak  samo  dwudziestowieczni  naukowcy  uważali,  że  dziecko nienarodzo­
ne  nie  jest  czÅ‚owiekiem.  Jak  ustawy  norymberskie  wykluczaÅ‚y  poza   nawias  czÅ‚o­
wieczeÅ„stwa  Å»ydów,   tak  ustawy  aborcyjne  wykluczaÅ‚y  poza  ten nawias  najbar­
dziej  niewinnych  z  ludzi.  Za  ich  sprawÄ…  unicestwiono  setki milionów  ludzkich
istnieÅ„.  NajwiÄ™ksze  przerażenie  współczesnego  czÅ‚owieka  budzi fakt,  że  ten  gi­
gantyczny  mord,  który  dokonaÅ‚  siÄ™  w  majestacie  prawa,   nie wywoÅ‚aÅ‚  żadnych
wiÄ™kszych  protestów,  odbywaÅ‚  siÄ™  przy  zupeÅ‚nej  obojÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚ecznej".
Laureat  literackiej  Nagrody  Nobla  z  2468  r.  Milos  Herbertović napisaÅ‚
gÅ‚oÅ›ny   wiersz   Biedny  chrzeÅ›cijanin  patrzy   na   klinikÄ™ aborcyjnÄ….   W   wywia­
dzie  dla  El  Pais  powiedziaÅ‚:  „Nie  mogÄ™  tego  zrozumieć  i przeżywam  to
jako  osobistÄ…  tragediÄ™  upodlenia  czÅ‚owieka.  Jak  m o ż n a  byÅ‚o wówczas
iść  na  karuzelÄ™  trzymajÄ…c  dziecko  za  rÄ™kÄ™,  kiedy  tuż  za  m u r e m  pracowaÅ‚y  fabryki
Å›mierci,  w  których  taÅ›mowo,  metodycznie  i  beznamiÄ™tnie  uÅ›miercano   m a s o w o
dzieci?  Jest  dla  mnie  absolutnie  niepojÄ™te  jak  m o ż n a  byÅ‚o żyć  w  XX  w.,  jak  moż­
na  byÅ‚o  normalnie  chodzić  po  ulicach,  spokojnie  spać,  jeżeli  w   tym  czasie  odby­
waÅ‚a  siÄ™  tak  potworna  zbrodnia?  Przecież  oni  nie  mieli usprawiedliwienia:  wyna­
lazek  ultrasonografu  pozbawiÅ‚  ich  alibi  niewiedzy.  Codziennie zapytujÄ™  siebie,  czy
ówczeÅ›ni  ludzie  mieli  sumienia,  i  codziennie  nie  znajdujÄ™ odpowiedzi".
Prezydent    USA   Aaron    Gold   w    swoim    przemówieniu inauguracyjnym
w  2469  r.  powiedziaÅ‚,  że  masowy  m o r d  aborcji  byÅ‚  najwiÄ™kszÄ…   zbrodniÄ…  w  dzie­
jach  ludzkoÅ›ci:  „Głównym  zadaniem  Stanów  Zjednoczonych  bÄ™dzie, aby  nigdy
w  historii  nie  powtórzyÅ‚a  siÄ™  p o d o b n a  potworność".
Z  kolei  inny  laureat  Nagrody  Nobla,  tym  razem  pokojowej, Arystoteles  Ko-
lakovsky  stwierdziÅ‚,  że  na  historiÄ™  ludzkoÅ›ci  w  ostatnich wiekach  należy  patrzeć
przez  pryzmat  aborcyjnego  ludobójstwa.  W  gÅ‚oÅ›nym  artykule  na Å‚amach  Watika-
ner  Allgemeine  Zeitung  stwierdziÅ‚:  „DziÅ›  wiemy,  że  odpowiedzialny   za  tÄ™  bezprece­
densowÄ…  rzeź  byÅ‚  zbrodniczy  system  demoliberalny.  To  jednak  nie   daje  odpowie­
dzi  na  pytanie,  jak  mogÅ‚o  do  tego  dojść.  Nie  daje  też odpowiedzi  na  pytanie,  jak
do  najwiÄ™kszej  zbrodni  w  dziejach  ludzkoÅ›ci,  do  wymordowania setek  milionów
niewinnych  dzieci,  mogÅ‚o  dojść  w  Europie  i  Ameryce,  czyli  w głównych  oÅ›rod­
kach   cywilizacji   chrzeÅ›cijaÅ„skiej".
Tekst  Kolakovskiego  wywoÅ‚aÅ‚  prawdziwÄ…  burzÄ™  prasowÄ…  na  t e m a t   odpowie­
dzialnoÅ›ci  KoÅ›cioÅ‚a  za  zbrodniÄ™  aborcji.  PublicyÅ›ci  katoliccy  z Osservatore  Romano
pisali  co  prawda,  że  KoÅ›ciół  wielokrotnie  przy  różnych  okazjach   potÄ™piaÅ‚  abor-
8
F R O N D A - 1 1 / 1 2 cjÄ™,   cytowali   przy   tym   fragmenty encyklik  Pawia  VI,  Jana   PawÅ‚a   II   czy  Piu­
sa  XXIII,  dwa  fakty,  wobec  których  okazywali  siÄ™  bezradni,  byÅ‚y   bezdyskusyjne:
najwiÄ™ksze  nasilenie  zbrodni  miaÅ‚o  miejsce  w  krajach chrzeÅ›cijaÅ„skich,  morder­
stwa  zaÅ›  dokonywane  byÅ‚y  rÄ™koma  chrzeÅ›cijan.  Nacisk  wywierany  na   KoÅ›ciół,  by
uznaÅ‚  również  swojÄ…  odpowiedzialność  za  ten  fakt,   zaowocowaÅ‚  d o k u m e n t e m
Stolicy   Apostolskiej   Aborcja   nie   ma   żadnego usprawiedliwienia   podpisanym   przez
papieża Jana  XXXVIII.
W  dokumencie  czytamy,  że  co  prawda  KoÅ›ciół  zawsze  ostro sprzeciwiaÅ‚  siÄ™
aborcji,   to  jednak   „w   Å›wiecie   chrzeÅ›cijaÅ„skim  —  lecz   nie w  KoÅ›ciele  jako   ta­
kim  —  zbyt  dÅ‚ugo  krążyÅ‚y  bÅ‚Ä™dne  i  niesprawiedliwe  interpretacje   nauki  chrzeÅ›ci­
jaÅ„skiej,  które  przyczyniÅ‚y  siÄ™  do  wzrostu  liczby  aborcji  oraz jej   coraz  wiÄ™kszej
akceptacji  wÅ›ród  chrzeÅ›cijan.  PrzyczyniÅ‚o  siÄ™  to  do  uÅ›pienia wielu  sumieÅ„,  dlate­
go  też,  kiedy  przez  Å›wiat  przetoczyÅ‚a  siÄ™  fala  aborcji, sprzeciw  ogromnej  liczby
chrzeÅ›cijan  wobec  tej  zbrodni  nie  byÅ‚  na  miarÄ™  tego,  czego ludzkość  mogÅ‚a  ocze­
kiwać  od  uczniów  Chrystusa".
D o k u m e n t  ten  nie  zakoÅ„czyÅ‚  jednak  dyskusji  na  t e m a t odpowiedzialnoÅ›ci
KoÅ›cioÅ‚a  za  najwiÄ™kszy  mord  w  dziejach. Już  kilka  dni  później skrytykowaÅ‚  go  re­
daktor    naczelny   katolickiego   pisma   Powszechniak    Tygodniowy    Georg    Schrank:
„ZauważyÅ‚em  w  dokumencie  tendencjÄ™  do  pewnych  uników.  Użyto  w  n i m  mia­
nowicie   formuÅ‚y,   wedle   której   korzenie   postawy   proaborcyjnej    znajdujÄ…   siÄ™
w  Å›rodowisku   chrzeÅ›cijaÅ„skim,   w  Å›wiecie   chrzeÅ›cijaÅ„skim,   nie   zaÅ›  w  KoÅ›ciele.
Budzi  to  moje  wÄ…tpliwoÅ›ci,  bo  przecież  w  ludzkim  wymiarze KoÅ›cioÅ‚a  takich  ko­
rzeni  doszukać  siÄ™,  niestety,  można.  To  przecież  ludzie,  którzy   byli  ochrzczeni,
którzy  chodzili  do  koÅ›cioÅ‚a,  którzy  uważali  siÄ™  za  katolików, dokonali  tych  prze­
rażajÄ…cych  zbrodni.  CzujÄ™  konieczność  przyznania  siÄ™  do  tych  win".

   „Wiek  XX  byÅ‚  stuleciem  niespotykanego  w  dziejach barbarzyÅ„stwa,  pozosta­
wiÅ‚  po  sobie   130  milionów  ofiar  totalitaryzmów  oraz  kilka  razy   tyle  ofiar  abor­
cji  —   pisaÅ‚   wybitny   historyk   Ilja   Baum   na   Å‚amach   La Reppublica.   „Ciemnota
i  okrucieÅ„stwo  ówczesnych  ludzi  byÅ‚y  porażajÄ…ce.  Jak szesnastowieczne  autory­
tety  naukowe  Oxfordu  i  Salamanki  odmawiaÅ‚y  Murzynom  prawa nazywania  ich
ludźmi,  tak  samo  dwudziestowieczni  naukowcy  uważali,  że  dziecko nienarodzo­
ne  nie  jest  czÅ‚owiekiem.  Jak  ustawy  norymberskie  wykluczaÅ‚y  poza   nawias  czÅ‚o­
wieczeÅ„stwa  Å»ydów,   tak  ustawy  aborcyjne  wykluczaÅ‚y  poza  ten nawias  najbar­
dziej  niewinnych  z  ludzi.  Za  ich  sprawÄ…  unicestwiono  setki milionów  ludzkich
istnieÅ„.  NajwiÄ™ksze  przerażenie  współczesnego  czÅ‚owieka  budzi fakt,  że  ten  gi­
gantyczny  mord,  który  dokonaÅ‚  siÄ™  w  majestacie  prawa,   nie wywoÅ‚aÅ‚  żadnych
wiÄ™kszych  protestów,  odbywaÅ‚  siÄ™  przy  zupeÅ‚nej  obojÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚ecznej".
Laureat  literackiej  Nagrody  Nobla  z  2468  r.  Milos  Herbertović napisaÅ‚
gÅ‚oÅ›ny   wiersz   Biedny  chrzeÅ›cijanin  patrzy   na   klinikÄ™ aborcyjnÄ….   W   wywia­
dzie  dla  El  Pais  powiedziaÅ‚:  „Nie  mogÄ™  tego  zrozumieć  i przeżywam  to
jako  osobistÄ…  tragediÄ™  upodlenia  czÅ‚owieka.  Jak  m o ż n a  byÅ‚o wówczas
iść  na  karuzelÄ™  trzymajÄ…c  dziecko  za  rÄ™kÄ™,  kiedy  tuż  za  m u r e m  pracowaÅ‚y  fabryki
Å›mierci,  w  których  taÅ›mowo,  metodycznie  i  beznamiÄ™tnie  uÅ›miercano   m a s o w o
dzieci?  Jest  dla  mnie  absolutnie  niepojÄ™te  jak  m o ż n a  byÅ‚o żyć  w  XX  w.,  jak  moż­
na  byÅ‚o  normalnie  chodzić  po  ulicach,  spokojnie  spać,  jeżeli  w   tym  czasie  odby­
waÅ‚a  siÄ™  tak  potworna  zbrodnia?  Przecież  oni  nie  mieli usprawiedliwienia:  wyna­
lazek  ultrasonografu  pozbawiÅ‚  ich  alibi  niewiedzy.  Codziennie zapytujÄ™  siebie,  czy
ówczeÅ›ni  ludzie  mieli  sumienia,  i  codziennie  nie  znajdujÄ™ odpowiedzi".
Prezydent    USA   Aaron    Gold   w    swoim    przemówieniu inauguracyjnym
w  2469  r.  powiedziaÅ‚,  że  masowy  m o r d  aborcji  byÅ‚  najwiÄ™kszÄ…   zbrodniÄ…  w  dzie­
jach  ludzkoÅ›ci:  „Głównym  zadaniem  Stanów  Zjednoczonych  bÄ™dzie, aby  nigdy
w  historii  nie  powtórzyÅ‚a  siÄ™  p o d o b n a  potworność".
Z  kolei  inny  laureat  Nagrody  Nobla,  tym  razem  pokojowej, Arystoteles  Ko-
lakovsky  stwierdziÅ‚,  że  na  historiÄ™  ludzkoÅ›ci  w  ostatnich wiekach  należy  patrzeć
przez  pryzmat  aborcyjnego  ludobójstwa.  W  gÅ‚oÅ›nym  artykule  na Å‚amach  Watika-
ner  Allgemeine  Zeitung  stwierdziÅ‚:  „DziÅ›  wiemy,  że  odpowiedzialny   za  tÄ™  bezprece­
densowÄ…  rzeź  byÅ‚  zbrodniczy  system  demoliberalny.  To  jednak  nie   daje  odpowie­
dzi  na  pytanie,  jak  mogÅ‚o  do  tego  dojść.  Nie  daje  też odpowiedzi  na  pytanie,  jak
do  najwiÄ™kszej  zbrodni  w  dziejach  ludzkoÅ›ci,  do  wymordowania setek  milionów
niewinnych  dzieci,  mogÅ‚o  dojść  w  Europie  i  Ameryce,  czyli  w głównych  oÅ›rod­
kach   cywilizacji   chrzeÅ›cijaÅ„skiej".
Tekst  Kolakovskiego  wywoÅ‚aÅ‚  prawdziwÄ…  burzÄ™  prasowÄ…  na  t e m a t   odpowie­
dzialnoÅ›ci  KoÅ›cioÅ‚a  za  zbrodniÄ™  aborcji.  PublicyÅ›ci  katoliccy  z Osservatore  Romano
pisali  co  prawda,  że  KoÅ›ciół  wielokrotnie  przy  różnych  okazjach   potÄ™piaÅ‚  abor-
8
F R O N D A - 1 1 / 1 2 cjÄ™,   cytowali   przy   tym   fragmenty encyklik  Pawia  VI,  Jana   PawÅ‚a   II   czy  Piu­
sa  XXIII,  dwa  fakty,  wobec  których  okazywali  siÄ™  bezradni,  byÅ‚y   bezdyskusyjne:
najwiÄ™ksze  nasilenie  zbrodni  miaÅ‚o  miejsce  w  krajach chrzeÅ›cijaÅ„skich,  morder­
stwa  zaÅ›  dokonywane  byÅ‚y  rÄ™koma  chrzeÅ›cijan.  Nacisk  wywierany  na   KoÅ›ciół,  by
uznaÅ‚  również  swojÄ…  odpowiedzialność  za  ten  fakt,   zaowocowaÅ‚  d o k u m e n t e m
Stolicy   Apostolskiej   Aborcja   nie   ma   żadnego usprawiedliwienia   podpisanym   przez
papieża Jana  XXXVIII.
W  dokumencie  czytamy,  że  co  prawda  KoÅ›ciół  zawsze  ostro sprzeciwiaÅ‚  siÄ™
aborcji,   to  jednak   „w   Å›wiecie   chrzeÅ›cijaÅ„skim  —  lecz   nie w  KoÅ›ciele  jako   ta­
kim  —  zbyt  dÅ‚ugo  krążyÅ‚y  bÅ‚Ä™dne  i  niesprawiedliwe  interpretacje   nauki  chrzeÅ›ci­
jaÅ„skiej,  które  przyczyniÅ‚y  siÄ™  do  wzrostu  liczby  aborcji  oraz jej   coraz  wiÄ™kszej
akceptacji  wÅ›ród  chrzeÅ›cijan.  PrzyczyniÅ‚o  siÄ™  to  do  uÅ›pienia wielu  sumieÅ„,  dlate­
go  też,  kiedy  przez  Å›wiat  przetoczyÅ‚a  siÄ™  fala  aborcji, sprzeciw  ogromnej  liczby
chrzeÅ›cijan  wobec  tej  zbrodni  nie  byÅ‚  na  miarÄ™  tego,  czego ludzkość  mogÅ‚a  ocze­
kiwać  od  uczniów  Chrystusa".
D o k u m e n t  ten  nie  zakoÅ„czyÅ‚  jednak  dyskusji  na  t e m a t odpowiedzialnoÅ›ci
KoÅ›cioÅ‚a  za  najwiÄ™kszy  mord  w  dziejach. Już  kilka  dni  później skrytykowaÅ‚  go  re­
daktor    naczelny   katolickiego   pisma   Powszechniak    Tygodniowy    Georg    Schrank:
„ZauważyÅ‚em  w  dokumencie  tendencjÄ™  do  pewnych  uników.  Użyto  w  n i m  mia­
nowicie   formuÅ‚y,   wedle   której   korzenie   postawy   proaborcyjnej    znajdujÄ…   siÄ™
w  Å›rodowisku   chrzeÅ›cijaÅ„skim,   w  Å›wiecie   chrzeÅ›cijaÅ„skim,   nie   zaÅ›  w  KoÅ›ciele.
Budzi  to  moje  wÄ…tpliwoÅ›ci,  bo  przecież  w  ludzkim  wymiarze KoÅ›cioÅ‚a  takich  ko­
rzeni  doszukać  siÄ™,  niestety,  można.  To  przecież  ludzie,  którzy   byli  ochrzczeni,
którzy  chodzili  do  koÅ›cioÅ‚a,  którzy  uważali  siÄ™  za  katolików, dokonali  tych  prze­
rażajÄ…cych  zbrodni.  CzujÄ™  konieczność  przyznania  siÄ™  do  tych  win".
  Również  inni  publicyÅ›ci  katoliccy  pisali  o  niejednoznacznoÅ›ci posta­
wy   KoÅ›cioÅ‚a.   Na  przykÅ‚ad   Martin   Kalvin   King   w   Washington    Post
zwracaÅ‚  uwagÄ™,  że  z  jednej  strony Jan  PaweÅ‚  II  krytykowaÅ‚  aborcjÄ™,
ale   z   drugiej  —   spotykaÅ‚   siÄ™   i  uÅ›ciskaÅ‚   rÄ™kÄ™   Billowi Clintonowi,
który  rozszerzyÅ‚  zakres  prawnego  dokonywania  m o r d ó w  na dzieciach  powyżej
trzeciego  miesiÄ…ca  życia  pÅ‚odowego.
Sedno   zagadnienia  poruszyÅ‚,   jak   siÄ™   zdaje,   katolicki   pisarz    holenderski
Eugen  van  d e n  Braaten,  piszÄ…c  na  Å‚ a m a c h  New  York  Timesa:    „ P r o b l e m e m  jest
nie  tyle  bezpoÅ›rednie  poparcie  dla  dokonywania  aborcji,   czego  w   oficjalnych
d o k u m e n t a c h  koÅ›cielnych  nie  znajdziemy,  ile  poparcie  dla   s y s t e m u  demolibe-
ralnego,    który   okazaÅ‚    siÄ™    najbardziej    zbrodniczym   w dziejach   ludzkoÅ›ci.
KoÅ›ciół,  zamiast  peÅ‚nić  swojÄ…  p o n a d c z a s o w Ä…  misjÄ™, zwiÄ…zaÅ‚  siÄ™  zbytnio  z  okre­
Å›lonym   ustrojem   spoÅ‚ecznym.  Jak   w   Å›redniowieczu   d u ż a część   d u c h o w i e Å„ ­
stwa   zwiÄ…zaÅ‚a   siÄ™   z  feudalizmem,   tak   w   epoce   p o s t m o d e r n i z m u   nastÄ…piÅ‚o
LATO    1 9 9 8  9 p o d o b n e   zwiÄ…zanie   siÄ™    z  d e m o l i b e r a l i z m e m .    Kler,    zamiast   p r z e p o w i a d a ć
Chrystusa,  zaczÄ…Å‚  gÅ‚osić  dialog,  tolerancjÄ™,  o t w a r t o Å› ć ,  h u m a n i z m  oraz  inne
ideaÅ‚y  demoliberalne".
Jako  przykÅ‚ad  takiego  zwiÄ…zku  van  den  Braaten  podaje  przypadek popular­
nego  w  XX  stuleciu  kaznodziei  ks.  Josepha  Klischnera,  który atakowaÅ‚  swoich
współbraci  za  to,  że  mówiÄ…:  „Demokracja  —  tak,  ale...",  podczas   gdy  powinni
mówić  bezwarunkowo:  „Demokracja  —  tak".  Zdaniem  holenderskiego pisarza,
„udzielanie  demoliberalizmowi  absolutnego  poparcia,   bez  stawiania   jakichkol­
wiek  warunków,  oznacza  zgodÄ™  na  wszystko,  co  t e n  system niesie:  na  eutanazjÄ™,
aborcjÄ™,  powszechnÄ…  antykoncepcjÄ™  itd.".
Jak  m o ż n a  siÄ™  byÅ‚o  spodziewać,   apel  papieża  Jana  XXXVIII,   aby  KoÅ›ciół
u  progu  XXV  w.  chrzeÅ›cijaÅ„stwa  dokonaÅ‚  rachunku  sumienia, wzbudziÅ‚  ożywio­
ne  dyskusje,  czy  KoÅ›ciół  wyrazi  skruchÄ™  i  publicznie  przyzna siÄ™  do  współucze­
stnictwa  w  grzechu  aborcyjnego  ludobójstwa.
Kiedy  czytaÅ‚em  te  wszystkie  doniesienia,  mojÄ…  uwagÄ™  przykuÅ‚a idea  publicz­
nych  przeprosin  KoÅ›cioÅ‚a.  Nigdzie  nie  m o g Å‚ e m  natknąć  siÄ™  na   informacjÄ™,  gdzie
i  kiedy  narodziÅ‚a  siÄ™  idea  takiej  oficjalnej  ekspiacji.  U m ó w i Å‚ e m  siÄ™  wiÄ™c  na  roz­
mowÄ™  z  doÅ›wiadczonym  irlandzkim  teologiem  Patrykiem  McMartinem.
„IdeaÅ‚em  każdego  chrzeÅ›cijanina  jest  naÅ›ladować  swego  Mistrza, Jezusa
Chrystusa"  —  zaczÄ…Å‚  bez  zbÄ™dnych  wstÄ™pów  McMartin.  „Ewangelia  nie
zostawia  n a m  ani  jednego  Å›wiadectwa,  mówiÄ…cego  o  tym,  że Chrystus
przepraszaÅ‚  kogokolwiek  za cokolwiek:  ani  za  swoje  osobiste czyny,  ani  za
zbrodnie  popeÅ‚nione  niegdyÅ›  przez  jego  przodków  Izraelitów  na narodach  kananej-
skich,  choć  można  przecież  wyobrazić  sobie,  że  miaÅ‚  za  co przepraszać.  Jak  pisze
Wulgata,  Å»ydzi wymordowali  caÅ‚y naród Ammonitów.  Zmasakrowali  ich, a ciaÅ‚a spa­
lili  w  ceglanych  piecach.  Otóż  Chrystus  nie  mógÅ‚  przebaczać  za   winy  swoich  przod­
ków,  ponieważ  to  byÅ‚y  ich  winy,  a  nie Jego.  Nie  mógÅ‚  zaÅ› przepraszać  za  swoje  grze­
chy,  ponieważ  ich  nie  miaÅ‚.  KoÅ›ciół,  jako  mistyczne  CiaÅ‚o Chrystusa,  jest  również
bezgrzeszny.  Grzeszni  sÄ…  natomiast  ludzie  KoÅ›cioÅ‚a.  Chrystus wiedziaÅ‚  o  tym  dosko­
nale,  dlatego  ustanowiÅ‚  sakrament  pokuty  i pojednania.  Intymność tego  sakramen­
tu,  unikanie  publicznej  manifestacji,  wynika  wÅ‚aÅ›nie  z podkreÅ›lenia,  że  to,  co  jest
jego  istotÄ…,  czyli  wyznanie  grzechów,  nie  dotyczy  KoÅ›cioÅ‚a jako takiego,  lecz  tylko  in­
dywidualnego  grzesznika.   Prawdziwa  pokuta  nie  jest  możliwa  bez osobistego  na­
wrócenia,  bez  indywidualnego  jednostkowego  przeżycia,  bez  tego wszystkiego,  co
rozgrywa  siÄ™  w  gÅ‚Ä™bi  duszy,  w  zakamarkach  sumienia.  Å»adne kolektywne  publiczne
przeprosiny  nie  sÄ…  w  stanie  dokonać  oczyszczenia  ludzkiego wnÄ™trza.  SÄ…  tylko  ge­
stem  odwoÅ‚ujÄ…cym  siÄ™  do  laickiej  mentalnoÅ›ci,  ale  nie  majÄ…  mocy   sakramentalnej,
przemieniajÄ…cej  czÅ‚owieka.  Jest  symptomatyczne,  że  w  XX  w. kryzys  instytucji  spo­
wiedzi  zbiegÅ‚  siÄ™  w  czasie  z pojawieniem  siÄ™  publicznych przeprosin  KoÅ›cioÅ‚a za grze-
  chy  przeszÅ‚oÅ›ci.  Ludzie  nie  chcieli  już  wyznawać  wÅ‚asnych grzechów  przed  Bo­
giem,  odczuwali  za  to  potrzebÄ™  wyznawania  grzechów  innych  ludzi   przed  szerokÄ…
publicznością".

   CaÅ‚ość w 11-12 nr. Frondy

Data: 2012-11-09 16:33:47
Autor: Grzegorz Z.
zarodki
in napisa³:

Frondy

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/29407_4445006456672_811574780_n.jpg

--
"Prawo do potwierdzenia swej osobowo¶ci oznacza prawo do ¿ycia"
Dietrich Bonhoeffer

Data: 2012-11-09 20:07:22
Autor: mkarwan
zarodki
U¿ytkownik "Grzegorz Z." <spaggia@mare.org> napisa³ w wiadomo¶ci news:k7j803$98v$1dont-email.me...

Z listów Grzegorza Z. tchórzliwie ukrywaj±cego siê za anonymizerem

"Mój oficer prowadzacy równiez tak uwaza"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/f99857d114119f2a?hl=pl

"O zesz kurwa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/735c8000b655b53a?hl=pl

"Co ty kurwa "
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a7305c3c70f25a21?hl=pl
"Jebany"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/ec14c8342075f1fb?hl=pl
"Pierdolisz od rzeczy"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/d9d7d637e72a5ad4?hl=pl
"ale wez nie pierdol"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/e664a994ded103f6?hl=pl

"Gówno prawda"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/523a66587e2da510?hl=pl

"A teraz spierdalajcie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3aca36a9157ed006?hl=pl
"Obys zdychal dlugo i bolesciach"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/7b99cac811db7ebb?hl=pl
"Ty popierdolona kurwo!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/51fafb78319eebaa?hl=pl
"Spierdalaj pedale!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b3e042ca774655b8?hl=pl

"Alez ja jestem skurwielem"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/a0796e4133375fa8?hl=pl
"najebany jak swinia"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/1c1566508a8e386c?hl=pl

"Grzesia sobie zamów na telefon."
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b4e4b38e4442ae39?hl=pl

"Przeciez juz nalezalem do seminarium duchownego, a wyrzucili mnie za
pedalstwo"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/9ebda8b1607f6a0a?hl=pl

"Oj boli dzisiaj dupa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c3917633a7fad87a?hl=pl
"Mam kurwa w dupie"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/67d54e75ea2c4d92?hl=pl

"plwam na wasze sakramenta" i na ten wasz kosciól.
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/380f491375cfb03f?hl=pl

"Niechaj bedzie przeklety Bóg Ojciec i Syn, i Duch, i Matka Najswietsza, i
cale królestwo niebieskie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/8ea0b3856782ccb4?hl=pl

"Serdecznie zydów nie znosze"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/2de9105554d4e52e?hl=pl
"spierdalaj Zydu"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/58f9dc37842a482b?hl=pl

"Nie lubie dzieci"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/b96c58e80aad45aa?hl=pl

"KURWA NIE MAM NIESTETY"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/fe62c85440eafc86?hl=pl

"No bo to kurwa smieszne jest! "
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c8a26f239ba3a8b5?hl=pl

"i co mi kurwa zrobisz"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/5b13a9c0633f8804?hl=pl
" kurwa jego mac"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/7e073b9eaf1ab30c?hl=pl
"To kurwa co"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/a22abf0463bf28a6?hl=pl
"A zebys kurwa"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/f21d11f26a95e84c?hl=pl

zarodki

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona