zawracanie na drodze z pierwszenstwem

Data: 2010-04-22 10:26:02
Autor: szerszen
zawracanie na drodze z pierwszenstwem
mam pytanie, a wlasciwie prosbe w wyniku pewnej dyskucji wyniknal spor o pierwszenstwo podczas zawracania ot chocby przy takiej sytuacji http://www.bankfotek.pl/view/621372

dla mnie oczywistym bylo ze pierwszenstwo ma 1, jednak podobno cos sie zmienilo w kodeksie, jedni twierdza ze w 2005, inni ze w 1999, kopie od dluzszego czasu i nie moge nic wykopac, pord wypowiada sie tylko w kwesti przecinania sie kierunkow ruchu, a co za tym idzie potwierdza to co mysle

zreszta w takiej sytuacji jak pojazd zawracajacy znajduje sie na wysokosci pasa zieleni, to skad nadjezdzajacy podporzadkowana ma wiedziec czy on skreca czy zawraca

zatem prosba, moze ktos poratowac linkiem do tego przepisu?

Data: 2010-04-22 10:42:30
Autor: cyklista
Użytkownik szerszen napisał:
[...]

wiedzieć może stąd że widział skąd ten pojazd nadjechał, a jeśli tego nie wie to niech nie uważa że ma pierwszeństwo tylko dostosuje się do znaku "ustąp pierwszeństwa" i ustąpi pojazdowi który widzi na drodze głównej

Data: 2010-04-22 10:47:14
Autor: szerszen

Użytkownik "cyklista" <cyklista@konto.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4bd00c22$0$17105$65785112@news.neostrada.pl...

wiedzieć może stąd że widział skąd ten pojazd nadjechał, a jeśli tego nie wie to niech nie uważa że ma pierwszeństwo tylko dostosuje się do znaku "ustąp pierwszeństwa" i ustąpi pojazdowi który widzi na drodze głównej

pomijam fakt ze juz nie znajduje sie na drodze glownej, znak o ktorym wspominales, nie obliguje go do ustepowania tym jadacym z przeciwka i skrecajacym w lewo, takze nie musi wszystkim ustepowac

a ja czekam na poparcie konkretnymi przepisami, bo tak, to bic piane mozna dlugo

Data: 2010-04-22 11:38:03
Autor: cyklista
zawracanie na drodze z pierwszeństwem
[...]

pomijasz ten fakt dobrze bo on jest nieprawdziwy, ten samochód cały czas znajduje się na głównej drodze z pierwszeństwem niezależnie od tego jakie manewry dokonuje, dopiero jak opuści skrzyżowanie to może znaleźć się na innej drodze

(tak jak i jadący z przeciwka nie nabywa pierwszeństwa po dojechaniu do pasa pomiędzy jezdniami)

a ja czekam na poparcie konkretnymi przepisami, bo tak, to bic piane
mozna dlugo

jakie ty chcesz konkretne przepisy, przecież widzisz znak i wiesz co on oznacza, więc jeśli widziałeś że pojazd nadjechał z naprzeciwka to masz pierwszeństwo (i z tym się zgadzasz), a jeśli nie widziałeś to tego pierwszeństwa nie masz (nawet jak istnieje ono dla ciebie wirtualnie to bez nagrania tego co się działo na skrzyżowaniu przed twoim przyjazdem nie udowodnisz że to ty miałeś rację)

więc oficjalnie wiadomo kto ma pierwszeństwo, ty chcesz teraz wymagać od kierowców daleko-czaso-widzenia żeby dojeżdżając do skrzyżowania nie opierali się na sytuacji aktualnej ale na tym co się tam działo przed ich przyjazdem, i na to nie ma żadnego przepisu i go nikt ci nie wskaże

Data: 2010-04-22 11:52:57
Autor: szerszen

Użytkownik "cyklista" <cyklista@konto.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4bd01928$0$19163$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

a to dziwne, bo krzyzuja sie dwie drogi, wiec czemu zakladasz ze znajduje sie na jednej, a nie na drugiej i skad ma to wiedziec kierowca pojazdu, ktory zastal zawracajacego na srodku i nie widzial co robil wczesniej?

(tak jak i jadący z przeciwka nie nabywa pierwszeństwa po dojechaniu do pasa pomiędzy jezdniami)

no wlasnie, nie nabywa, a jak odroznic stojacego na srodku, skad wiecz czy nadjechal z naprzeciwka i skreca w lewo, czy zawraca?
i dlaczego sugerujesz ze przed jednym masz pierwszenstwo a drugiemu musisz ustapic?

jakie ty chcesz konkretne przepisy, przecież widzisz znak i wiesz co on oznacza, więc jeśli widziałeś że pojazd nadjechał z naprzeciwka to masz pierwszeństwo (i z tym się zgadzasz

a dlaczego ty zapominasz od art 25.1

więc oficjalnie wiadomo kto ma pierwszeństwo,

tak wiadomo bo wskazuja na to znaki oraz art o ktorym wspomnialem wyzej

ty chcesz teraz wymagać od kierowców daleko-czaso-widzenia żeby dojeżdżając do skrzyżowania nie opierali się na sytuacji aktualnej

ja?
ja wlasnie daleki jestem od tego, dlatego dla mnie bezwzgledne pierwszenstwo zawracajacego jest pomylka

Data: 2010-04-22 12:53:41
Autor: cyklista
zawracanie na drodze z pierwszeństwem
Użytkownik szerszen napisał:

ja?
ja wlasnie daleki jestem od tego, dlatego dla mnie bezwzgledne
pierwszenstwo zawracajacego jest pomylka

mi też się to nie podoba, ale takie są przepisy i należy je brać pod uwagę, dlatego ja jak nie widziałem skąd nadjechał samochód, przyjmuje że ma pierwszeństwo

Data: 2010-05-02 07:15:05
Autor: moje_przedmioty
[...]

Sorry ale muszę to napisać.
Jesli Ty poważnie to pytanie zadajesz co jest powyzej to jesteś niestety tępy i powinni Ci zabrac prawo jazdy.
Bardzo łątwo poznać które auto zawraca a które skręca w lewo
Wystarczy spojerzeć na ustawienie auta i wszystko satej się jasne
I jestem przekonany że o tym wiesz tylko w debilny sposób próbujesz teraz brnąć w głupote jaką zacząłeś.

Data: 2010-05-03 13:16:47
Autor: cyklista
Użytkownik moje_przedmioty napisał:

[...]

Sorry, ale jo go tym razem bronie. Dlaczego ktokolwiek ma zgadywać na podstawie ułożenia samochodów co się działo wcześniej (no oprócz policji w celu ustalenia przyczyny wypadku). Jak nie widziałeś to ustąp i nie będzie żadnych problemów, jak chcesz zgadywać to zgaduj ale nie miej do nikogo pretensji że jestes winny wypadkowi bo źle zgadłeś.

Data: 2010-05-04 09:33:11
Autor: szerszen

Użytkownik "moje_przedmioty" <fotkom@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hrj1or$ml8$1@news.onet.pl...

Jesli Ty poważnie to pytanie zadajesz co jest powyzej to jesteś niestety tępy i powinni Ci zabrac prawo jazdy.

no coz, mlody jestes, to i w dupie byles i gowno widziales

Bardzo łątwo poznać które auto zawraca a które skręca w lewo
Wystarczy spojerzeć na ustawienie auta i wszystko satej się jasne

owszem, jak skrzyzowanie jest nieduze, to po ustawieniu auta mozna cos poznac, jak skrzyzowanie jest wieksze, a w miastach sa takie skrzyzowania, jak kiedys pojedziesz to zobaczysz, to sie okazuje, ze juz nie jest to takie proste

a jakbys mial troche wiecej szarych komorek, to bys sie domyslil ze pytam wlasnie o takie szczegolne przypadki, kiedy nie jest to takie wszystko jasne i klarowne

Data: 2010-04-22 11:25:46
Autor: Michal Jankowski
zawracanie na drodze z pierwszenstwem
W ustawie z 1983 był zapis:

4. Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
   również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

W obecnej ustawie (od 1997) nic takiego na temat zawracania nie ma.

Wygląda na to, że trzeba zgadywać, skąd pojazd nadjechał.

  MJ

Data: 2010-04-22 11:45:55
Autor: szerszen

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kjzochbj0th.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...

[...]

no tyle to ja wiem, tylko mam rowniez wrazenie, ze niektorzy ze znikniecia tego punktu, wyinterpetowali sobie bezwzgledne pierwszenstwo

Data: 2010-04-22 15:11:11
Autor: KRZYZAK
Dnia Thu, 22 Apr 2010 11:45:55 +0200, szerszen napisał(a):

no tyle to ja wiem, tylko mam rowniez wrazenie, ze niektorzy ze znikniecia tego punktu, wyinterpetowali sobie bezwzgledne pierwszenstwo

No i chyba dobrze wyinterpretowali, bo pierwszenstwa nabywa sie przed
wjazdem na skrzyzowanie.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2010-04-23 09:41:00
Autor: szerszen

Użytkownik "KRZYZAK" <krzyzak@krzyzak.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1275yv6j51unz$.z2pzot6tcau$.dlg@40tude.net...

No i chyba dobrze wyinterpretowali, bo pierwszenstwa nabywa sie przed
wjazdem na skrzyzowanie.

tak glosi teoria, a co z sytuacja jak na rysunku, kiedy nadjezdzajacy podporzadkowana, jest przekonany ze ma pierwszenstwo, bo zastaje zawracajacego na srodku, w takiej pozycji, jak jadacy z naprzeciwka i skrecajacy w lewo?

Data: 2010-04-23 10:28:02
Autor: Massai
szerszen wrote:

> [...]

podporzadkowana, jest przekonany ze ma pierwszenstwo, bo zastaje
zawracajacego na srodku, w takiej pozycji, jak jadacy z naprzeciwka i

Nie bardzo rozumiem jak Ty widzisz "taką samą pozycję".
Wjeżdżając z podporządkowanej i skręcając w lewo - ustawiasz się przy
osi "swojej" drogi, na "swoim" pasie, czyli prawym, jeśli czekasz np.
przepuszczając tych z naprzeciwka jadący prosto, albo przepuszczasz
tych głównej.

Zawracając na drodze z pierwszeństwem przejazdu - jedziesz "przy słupku
S2", czyli nie wyjeżdżasz na środek skrzyżowania, tylko zawracasz przy
krawężniku. W efekcie jesteś przez chwilę "pod prąd" na pasie drogi
podporzadkowanej.

IMHO dość łatwo odróżnić takie dwa samochody. --
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-23 15:52:09
Autor: szerszen

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hqrsni$l8j$1@news.onet.pl...

Nie bardzo rozumiem jak Ty widzisz "taką samą pozycję".

http://yfrog.com/cczawracaniej

chodzi mi o takie cos jak na rysunku, w pewnym uproszczeniu, ale na wiekszych skrzyzowaniach spokojnie do zaistnienia

b i c to warianty zawracania, w przypadku b nie ma problemum ale w przypadku c juz jest, jesli dajmy na to, c zatrzyma sie abu ustapic tym jadacych z kierunku przeciwnego dla niego, a w tym czasie nadjedzie a, to dla a, c wyglada jakby jechal z naprzeciwka i skrecal w lewo, a wiec powinie c ustapic a, z kolei c zawraca i jest przeswiadczony o swoim pierwszenstwie

IMHO dość łatwo odróżnić takie dwa samochody.

jak widzisz nie zawsze bedzie to takie oczywiste

Data: 2010-04-23 16:08:29
Autor: cyklista
[...]

dlaczego nie chcesz przyjąć prostego punktu widzenia, jak nie wiesz to ustępujesz, nie ma tu miejsca na domniemywanie czegokolwiek

Data: 2010-04-23 16:39:57
Autor: Massai
szerszen wrote:

> [...]

b i c to warianty zawracania, w przypadku b nie ma problemum ale w
przypadku c juz jest, jesli dajmy na to, c zatrzyma sie abu ustapic

To nie są żadne "warianty zawracania".

B to jest prawidłowo wykonany manewr zawracania, C to źle wykonany
manewr zawracania. Za takie zawracanie uwalają na egzaminie.

Po prostu C to nie jest zawracanie, tylko jakies siupy na skrzyżowaniu
ktoś wyczynia.

Możesz wyrysowac jeszcze parę manewrów które zawracający może na
skrzyżowaniu zrobić, łącznie z bączkiem na torach, albo jazdą tyłem, o,
to byłoby niezłe - zawracający przejeżdża skrzyżowanie na wprost, zaraz
zanim się zatrzymuje, wrzuca wsteczny, tyłem zakręca o 180 stopni
wjeżdżając na przeciwny pas tyłem i rusza do przodu już na tym drugim
pasie.

Nie zmienia to faktu, że zawracający będzie się zachowywał jak B.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-26 08:50:28
Autor: szerszen

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hqsigt$rg7$1@news.onet.pl...

B to jest prawidłowo wykonany manewr zawracania, C to źle wykonany
manewr zawracania. Za takie zawracanie uwalają na egzaminie.

teoria tak glosi, tymczasem bywa tak, ze w miejscu gdzie teoretycznie powinienes zawrocic, stanie auto, ktore z przeciwka jadac skreca w lewo i ustepuje tobie, wtedy albo musisz stac, albo zawrotke wykonac jak c

Data: 2010-04-23 13:35:09
Autor: cyklista
[...]

i to jego przekonanie jest błędem, bo podkreślam po raz kolejny, jeśli nie widział skąd ten samochód nadjechał ma mu ustąpić bo właśnie nie może orzec swojego pierwszeństwa na żadnej podstawie realnej a tylko na swoich przypuszczeniach

Data: 2010-04-22 11:31:46
Autor: 'Tom N'
szerszen w <news:hqp16h$jc6$1news.task.gda.pl>:

[...]

<http://www.money.pl/podatki/akty_prawne/ustawa;z;dnia;1;lutego,dziennik,ustaw,1983,006,35.html>

art. 19
4. Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

a tu już tego nie ma:
<http://msp.money.pl/akty_prawne/ustawa;z;dnia;20;czerwca,dziennik,ustaw,1997,098,602.html>

zatem prosba, moze ktos poratowac linkiem do tego przepisu?

Proszę.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-04-22 11:47:09
Autor: szerszen
zawracanie na drodze z pierwszenstwem

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:100422.113146.psp.243@int.dyndns.org.invalid...

Proszę.

to ze tego nie ma, to ja wiem, jednak to nadal niczego nie zmienia w kwestii art 25.1 ktory obowiazywal i obowiazuje nadal

Data: 2010-04-22 11:57:09
Autor: 'Tom N'
szerszen w <news:hqp5uk$tju$1news.task.gda.pl>:

[...]

Oczywiście, że masz rację:

Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest                                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi                                             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
nadjeżdżającemu z prawej strony,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Sam na rysunku narysowałeś, że 2 nadjeżdża z prawej strony 1, tak więc nawet
znaków nie trzeba by wiedzieć, który ma pierwszeństwo...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-04-22 12:09:01
Autor: szerszen

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:100422.115709.psp.244@int.dyndns.org.invalid...

Sam na rysunku narysowałeś, że 2 nadjeżdża z prawej strony 1, tak więc nawet
znaków nie trzeba by wiedzieć, który ma pierwszeństwo...

a czemu zpomniales o dalszej czesci

"a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. "

chyba nie zaprzeczysz ze zawracanie to dosc ostra forma skrecania w lewo, do tego nie zapominaj o przecinanych pasach ruchu i o tym ze podczas tego przecinania, jedynka jest po prawej stronie 2

Data: 2010-04-22 16:03:23
Autor: Paweł Ubysz

Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał w wiadomości news:hqp77k$1pt$1news.task.gda.pl...

[...]

Chyba nie zaprzeczysz ze pojazd 2 wjeżdżając na skrzyżowanie mijał znak D1 który daje mu pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu wobec pojazdów wjeżdżających na nie spod znaku A7.

Data: 2010-04-23 09:44:08
Autor: szerszen

Użytkownik "Paweł Ubysz" <puby@WYWALwp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hqpkv4$o2j$1@inews.gazeta.pl...

Chyba nie zaprzeczysz ze pojazd 2 wjeżdżając na skrzyżowanie mijał znak D1 który daje mu pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu wobec pojazdów wjeżdżających na nie spod znaku A7.

nie zaprzecze, ale tez i rozwazana sytuacja jest dosc specyficzna

moze nieprecyzyjnie sie wyrazilem, pojazd na podporzadkowanej dojezdza do skrzyzowania w polowie manewru zawracajacego, zawracajacy zamiast zawrocic ciasno przy lewej, zawraca sobie szeroko, za osia skrzyzowania, wowczas w polowie manewru zajmuje taka sama pozycje, jaka by zajelo auto jadace podporzadkowana i chcace skrecic w lewo w glowna

zatem mamy dwa auta, jedno przestiadczone o swoim pierwszenstwie bo zawraca, drugie rowniez przeswiadczone o swoim pierszenstwie w mysl art 25.1

Data: 2010-04-23 12:15:36
Autor: Paweł Ubysz

Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał w wiadomości news:hqrj3u$5sd$1news.task.gda.pl...

[...]

No to pytasz o pierwszeństwo czy o przeświadczenie?  Sprawa jest jasna - jeżeli na skrzyżowaniu nie ma dodatkowych oznaczeń w postaci znaku A7 pomiedzy jezdniami drogi z pierwwszeństwem ( a takowych nie narysowałeś ) to pierwszeństwo ma 2 . A kierowcy swoje przeświadczenie pokrywają z OC.

Data: 2010-04-22 17:01:00
Autor: 'Tom N'
szerszen w <news:hqp77k$1pt$1news.task.gda.pl>:

[...]

Z Twojego rysunku nie wynika, że 1 jedzie z kierunku przeciwnego do 2, więc
nie bardzo wiem co chcesz przekazać.

chyba nie zaprzeczysz ze zawracanie to dosc ostra forma skrecania w lewo,

A co to ma do rzeczy?

do tego nie zapominaj o przecinanych pasach ruchu

Czyli?

i o tym ze podczas tego przecinania, jedynka jest po prawej stronie 2

Nie narysowałeś przez przypadek znaku A-7 dla 1? To przeczytaj co on
oznacza.

Na skrzyżowaniu oznaczonym C-12 i A-7 z małą wyspa na środku też masz
wątpliwości, gdy ktoś ją objedzie wokoło i pojedzie w kierunku z którego
przyjechał, czy jednak stosujesz się do znaków i nie patrzysz, że jesteś z
prawej?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-04-23 09:50:21
Autor: szerszen
zawracanie na drodze z pierwszenstwem

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:100422.170100.psp.245@int.dyndns.org.invalid...

ok odpowiedzialem pawlowi, ale doprecyzuje tutaj lepszy rysunek http://yfrog.com/cczawracaniej

wszsystko sie zgadza jak zawraca jak samochod B na rysunku, wtedy sprawa jest jasna

jednak jesli zawraca jak pojazd C, o takiej sytuacji pisze, jest problem

bo jesli A dojezdza do skrzyzowania wtedy, kiedy C jest w miejscu jak na rysunku, to skad A ma wiedziec co on robi i skad przyjechal
dla A w takiej sytuacji to A ma pierwszenstwo w mysl art. 25.1 o czym pisalem, dla C on, bo zawraca

zawracanie na drodze z pierwszenstwem