zawracanie na drodze z pierwszenstwem

Data: 2010-04-22 11:25:46
Autor: Michal Jankowski
zawracanie na drodze z pierwszenstwem
W ustawie z 1983 był zapis:

4. Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
   również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

W obecnej ustawie (od 1997) nic takiego na temat zawracania nie ma.

Wygląda na to, że trzeba zgadywać, skąd pojazd nadjechał.

  MJ

Data: 2010-04-22 11:45:55
Autor: szerszen

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kjzochbj0th.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...

[...]

no tyle to ja wiem, tylko mam rowniez wrazenie, ze niektorzy ze znikniecia tego punktu, wyinterpetowali sobie bezwzgledne pierwszenstwo

Data: 2010-04-22 15:11:11
Autor: KRZYZAK
Dnia Thu, 22 Apr 2010 11:45:55 +0200, szerszen napisał(a):

no tyle to ja wiem, tylko mam rowniez wrazenie, ze niektorzy ze znikniecia tego punktu, wyinterpetowali sobie bezwzgledne pierwszenstwo

No i chyba dobrze wyinterpretowali, bo pierwszenstwa nabywa sie przed
wjazdem na skrzyzowanie.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2010-04-23 09:41:00
Autor: szerszen

Użytkownik "KRZYZAK" <krzyzak@krzyzak.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1275yv6j51unz$.z2pzot6tcau$.dlg@40tude.net...

No i chyba dobrze wyinterpretowali, bo pierwszenstwa nabywa sie przed
wjazdem na skrzyzowanie.

tak glosi teoria, a co z sytuacja jak na rysunku, kiedy nadjezdzajacy podporzadkowana, jest przekonany ze ma pierwszenstwo, bo zastaje zawracajacego na srodku, w takiej pozycji, jak jadacy z naprzeciwka i skrecajacy w lewo?

Data: 2010-04-23 10:28:02
Autor: Massai
szerszen wrote:

> [...]

podporzadkowana, jest przekonany ze ma pierwszenstwo, bo zastaje
zawracajacego na srodku, w takiej pozycji, jak jadacy z naprzeciwka i

Nie bardzo rozumiem jak Ty widzisz "taką samą pozycję".
Wjeżdżając z podporządkowanej i skręcając w lewo - ustawiasz się przy
osi "swojej" drogi, na "swoim" pasie, czyli prawym, jeśli czekasz np.
przepuszczając tych z naprzeciwka jadący prosto, albo przepuszczasz
tych głównej.

Zawracając na drodze z pierwszeństwem przejazdu - jedziesz "przy słupku
S2", czyli nie wyjeżdżasz na środek skrzyżowania, tylko zawracasz przy
krawężniku. W efekcie jesteś przez chwilę "pod prąd" na pasie drogi
podporzadkowanej.

IMHO dość łatwo odróżnić takie dwa samochody. --
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-23 15:52:09
Autor: szerszen

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hqrsni$l8j$1@news.onet.pl...

Nie bardzo rozumiem jak Ty widzisz "taką samą pozycję".

http://yfrog.com/cczawracaniej

chodzi mi o takie cos jak na rysunku, w pewnym uproszczeniu, ale na wiekszych skrzyzowaniach spokojnie do zaistnienia

b i c to warianty zawracania, w przypadku b nie ma problemum ale w przypadku c juz jest, jesli dajmy na to, c zatrzyma sie abu ustapic tym jadacych z kierunku przeciwnego dla niego, a w tym czasie nadjedzie a, to dla a, c wyglada jakby jechal z naprzeciwka i skrecal w lewo, a wiec powinie c ustapic a, z kolei c zawraca i jest przeswiadczony o swoim pierwszenstwie

IMHO dość łatwo odróżnić takie dwa samochody.

jak widzisz nie zawsze bedzie to takie oczywiste

Data: 2010-04-23 16:08:29
Autor: cyklista
Użytkownik szerszen napisał:

[...]

dlaczego nie chcesz przyjąć prostego punktu widzenia, jak nie wiesz to ustępujesz, nie ma tu miejsca na domniemywanie czegokolwiek

Data: 2010-04-23 16:39:57
Autor: Massai
szerszen wrote:

> [...]

b i c to warianty zawracania, w przypadku b nie ma problemum ale w
przypadku c juz jest, jesli dajmy na to, c zatrzyma sie abu ustapic

To nie są żadne "warianty zawracania".

B to jest prawidłowo wykonany manewr zawracania, C to źle wykonany
manewr zawracania. Za takie zawracanie uwalają na egzaminie.

Po prostu C to nie jest zawracanie, tylko jakies siupy na skrzyżowaniu
ktoś wyczynia.

Możesz wyrysowac jeszcze parę manewrów które zawracający może na
skrzyżowaniu zrobić, łącznie z bączkiem na torach, albo jazdą tyłem, o,
to byłoby niezłe - zawracający przejeżdża skrzyżowanie na wprost, zaraz
zanim się zatrzymuje, wrzuca wsteczny, tyłem zakręca o 180 stopni
wjeżdżając na przeciwny pas tyłem i rusza do przodu już na tym drugim
pasie.

Nie zmienia to faktu, że zawracający będzie się zachowywał jak B.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-26 08:50:28
Autor: szerszen

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hqsigt$rg7$1@news.onet.pl...

B to jest prawidłowo wykonany manewr zawracania, C to źle wykonany
manewr zawracania. Za takie zawracanie uwalają na egzaminie.

teoria tak glosi, tymczasem bywa tak, ze w miejscu gdzie teoretycznie powinienes zawrocic, stanie auto, ktore z przeciwka jadac skreca w lewo i ustepuje tobie, wtedy albo musisz stac, albo zawrotke wykonac jak c

Data: 2010-04-23 13:35:09
Autor: cyklista
[...]

i to jego przekonanie jest błędem, bo podkreślam po raz kolejny, jeśli nie widział skąd ten samochód nadjechał ma mu ustąpić bo właśnie nie może orzec swojego pierwszeństwa na żadnej podstawie realnej a tylko na swoich przypuszczeniach

zawracanie na drodze z pierwszenstwem