zdjęcie z fotoradaru, wskazanie kierującego

Data: 2010-08-20 13:47:31
Autor: Kris
zdjęcie z fotoradaru, wskazanie kierującego
W połowie lipca udostępniłem mój samochód znajomemu.
Korzystał z niego w czasie swojego pobytu na urlopie w moich okolicach.
Na poczatku sierpnia otrzymałem ze straży miejskiej zdjęcie z fotoradaru(przekroczenie prędkości)
Załącznikiem do zdjęcia było oświadczenie w którym miałem wskazac kto w danym dniu uzytkował pojazd.
Odesłałem wiec informację zwrotną podajac:
Imie Nazwisko, seria i nr dowodu, Pesel
osoby kierującej
Była tam jeszcze do wypełnienia rubryka: "adres do doręczeń" Poniewaz nie znałem aktualnego adresu do doręczeń w/w osoby wiec wpisałem "brak danych"
Dzisiaj otrzymałem obszerne pismo(nawet Jamesa Bonda tam wymieniaja) którego skan zamieszczam:
http://www.voila.pl/121/wecty/
Dodatkowo dołączyli mandat na 150zł z art 97kw w związku z art 78 ust 4pP.R.D.
W rozmowie tel. strażnik miejski potwierdził ze ustalili adres zameldowania tej osoby wysłali mandat lecz otrzymali informację zwrotna że adresat tam nie mieszka.
W związku z tym że nie potrafia mu doręczyć mandatu  uznali ze ja nie wskazłem sprawcy wykroczenia
Co o tym sądzicie?
Moim zdaniem wskazałem im konkretna osobe i ich obowiazkiem jest ja skutecznie ukarać.

Krzysiek

Data: 2010-08-20 13:51:13
Autor: PesTYcyD
W dniu 2010-08-20 13:47, Kris pisze:
[...]

Mandatem można karać tylko osobę winną wykroczenia / złamania przepisów a nie sąsiada, matkę czy substytutu sprawcy. Nie jesteś odpowiedzialny wykroczenia więc mandat się nie należy. A to czy mogą doręczyć mandat sprawcy czy też nie wisi ci i powiewa. Jest to klasyczne wyłudzanie / oszustwo.

Data: 2010-08-20 13:59:42
Autor: Kris

Użytkownik "PesTYcyD" <pestycyd@wp.pl> napisał w wiadomości news:i4lq7j$182$1news.onet.pl...
[...]

Tak tez im mówiłem ale oni tweirdzili ze nie dostałem mandatu za wykroczenie w ruchu drogowym tylko za niewskazanie sprawcy tego wykroczenia. A moim zdaniem wskazałem konkretna osobę.

Krzysiek

Data: 2010-08-20 14:03:33
Autor: Liwiusz
Kris pisze:

[...]

   Tak właśnie jest.

>A moim zdaniem wskazałem konkretna osobę.

   Jest różnica pomiędzy wskazaniem Jamesa Bonda, a Jana Kowalskiego (istniejącego wraz z peselem, którego nawet sobie odnaleźli w bazie). Obronienie się zatem przed sądem nie jest niemożliwe ;)

--
Liwiusz

Data: 2010-08-20 14:11:25
Autor: Kris

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i4lqun$2vf$1news.onet.pl...

  Jest różnica pomiędzy wskazaniem Jamesa Bonda, a Jana Kowalskiego (istniejącego wraz z peselem, którego nawet sobie odnaleźli w bazie). Obronienie się zatem przed sądem nie jest niemożliwe ;)

Ale wskazłem im konkretna osobe faktycznie tą która prowadziła samochód, tylko ze nie podałem im adresu pod któryu maja wysac mandat. Wysłali na adres zameldowania ale dostali info ze juz tam nie mieszka.
A jesli jest tak jak piszesz to czy ja udostępniając komyus samochó musze sledzic później gdzie ta osoba mieszka i co robi?
Jak korzystała z mojego auta mieszkała u mnie. Po urlopie wyjechała i nie znam jej aktualnego miejsca pobytu. Znałem jej miejsce pobytu w momencie gdy udostepniłem auto, czy musze znac jej dalsze losy.
Może błędem było ze w oświadczeniu dla SM nie wpisalem adresu zameldowania- ale takiej informacji oni nie wymagali- chcieli adres do doręczeń.
Zresztą adres zamekldowania sobie ustalili sami i opotwierdzili ze nie jest to fikcyjna osoba

Krzysiek

Data: 2010-08-20 14:12:15
Autor: PesTYcyD
W dniu 2010-08-20 14:03, Liwiusz pisze:
Kris pisze:
Jest różnica pomiędzy wskazaniem Jamesa Bonda, a Jana Kowalskiego
(istniejącego wraz z peselem, którego nawet sobie odnaleźli w bazie).
Obronienie się zatem przed sądem nie jest niemożliwe ;)

Mniejsza o to. Jeżeli może udowodnić że tego dnia nie było go w tym miejscu (np rachunki za hotele na barbados) to i tak nie powinien płacić mandatu. Bo mandat jest wystawiany za wykroczenie. Jeżeli wykroczenia nie popełnił to nie ma podstaw do karania mandatem karnym.

Data: 2010-08-20 14:14:27
Autor: Kris

Użytkownik "PesTYcyD" <pestycyd@wp.pl> napisał w wiadomości news:i4lrf2$52n$1news.onet.pl...
W dniu 2010-08-20 14:03, Liwiusz pisze:
Mniejsza o to. Jeżeli może udowodnić że tego dnia nie było go w tym miejscu (np rachunki za hotele na barbados) to i tak nie powinien płacić mandatu.

To akurat moge udowodnic bez problemu. W tym czasie byłem w pracy kilkaset kilometrów dalej

Bo mandat jest wystawiany za wykroczenie. Jeżeli wykroczenia nie popełnił to nie ma podstaw do karania mandatem karnym.
Ale nie dali mi mandatu za wykroczenie tylko za niewskazanie sprawcy.
Podanie peselu, nr dowodu, imienia nazwiska to jest niewskazanie sprawcy?

Krzysiek

Data: 2010-08-20 16:03:09
Autor: witek
Kris pisze:
[...]

Ale w jakim miejscu?
To nie jest mandat za przekoczenie predkosci tylko za niewskazanie komu powierzyl pojazd.

Poczytaj archiwum grupy.
Generalnie to co napisali starszacy, ma sens tylko, ze nie w tym przypadku.
To nie jest niewskazanie nikogo, lub wskazanie fikcyjnej osoby.
On wskazal konkretna istniejaca osobe.
Jej odnalezienim ma sie juz zajac policja, tylko straszaki chca sobie ulatwic robote i zamknac sprawe.

Data: 2010-08-20 23:49:34
Autor: SDD
[...]

A swoja szosa - ciekawe co by bylo, gdyby tak wskazac jakiegos niedawno zmarlego - aczkolwiek w chwili robienia zdjecia zyjacego i nie bedacego obloznie chorym oraz potrafiacego prowadzic samochod (majacego prawo jazdy) - znajomego, krewnego?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-08-21 22:24:33
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał w wiadomości news:i4mt9b$r86$1news.onet.pl...

[...]

Sądzę, że w praktyce nic - przeszłoby pewnie. Ba, taką osobę można wskazać jako nie kierującą, tylko tę, której powierzono samochód.

Data: 2010-08-20 16:00:12
Autor: witek
PesTYcyD wrote:
[...]

no właśnie jest winny wykroczenia.
Niewskazania osoby, której powierzył pojazd.
I za to dostał mandat. Nie za przekroczenie prędkości.
Jak juz mu odpisalem.
Powinien odmowic przyjacia tego mandatu.

Data: 2010-08-20 14:25:02
Autor: Mordzia
[OT] zdjęcie z fotoradaru, wskazanie kierującego

Użytkownik "Kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c0@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i4lq0j$158$1news.onet.pl...

Dzisiaj otrzymałem obszerne pismo(nawet Jamesa Bonda tam wymieniaja) którego skan zamieszczam:
http://www.voila.pl/121/wecty/

Ja pierdolę, komuś tam chyba za mocno przygrzało ;-)

Data: 2010-08-20 14:43:52
Autor: Icek
zdjęcie z fotoradaru, wskazanie kierującego
W związku z tym że nie potrafia mu doręczyć mandatu  uznali ze ja nie
wskazłem sprawcy wykroczenia
Co o tym sądzicie?

odeslij poleconym.

Szanowni Panstwo,

Odmawiam przyjecia mandatu karnego. Pismem z dn. wskazalem osobe, ktora sie
nim opiekowala w terminie od XXX do XXXX. Mandatu nie przyjmuje

Icek

Data: 2010-08-20 15:59:37
Autor: witek
Kris wrote:
[...]

nadgorliwcy
wiec go nie przyjmij.
masz wskazac osobe, a nie jej adres do doreczen, co zrobiles dosyc dokłdnie podajac pesel.
Spotkacie sie w sadzie grodzkim i o ile nie trafisz na sedziego oszkoloma, to na tym powinno sie zakonczyc.

Data: 2010-08-23 13:46:40
Autor: Kris

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:i4mqc5$jvg$6inews.gazeta.pl...
> Spotkacie sie w sadzie grodzkim i o ile nie trafisz na sedziego
oszkoloma, to na tym powinno sie zakonczyc.

I tak to sie pewnie zakończy.
Tylko ze sprawa odbędzie się w sądzie grockim tam gdzie "popełniono przestepstwo" kilkaset km od mojego miejsca zamieszkania. W praktyce taniej mnie wyniesie zapłacenia 150zł mandatau niz wyjazd na sprawe do Sądu Grodzkiego.
    Ale raczej nie odpuszczę. Czy w przyapdku sprawy w Sadzie Grodzkim zwróca mi poniesione koszty dojazdu itp?

Krzysiek

Data: 2010-08-21 00:17:37
Autor: Robert Tomasik
zdjęcie z fotoradaru, wskazanie kierującego
Użytkownik "Kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c0@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i4lq0j$158$1news.onet.pl...

Co o tym sądzicie?

Moim zdaniem Straż Miejska absolutnie nie ma racji. To ich pismo jest bez sensu. Przepis zobowiązuje Cię do wskazania konkretnej osoby. Imię, nazwisko, numer PESEL, to jest w mojej ocenie jednoznaczne dopełnienie tego obowiązku. A adres, to rzecz zmienna. Wszak nie można wykluczyć choćby tego, że Ty podasz adres, a osoba ta się w międzyczasie przeprowadzi. To Straż Miejska ma podjąć starania dostarczenia mandatu. Ja bym mandatu nie przyjął i niech idą z tym do sądu. Moim zdaniem sąd wniosek o ukaranie odrzuci jako oczywiście bezzasadny.

Data: 2010-08-21 14:50:41
Autor: Massai
Robert Tomasik wrote:

> [...]

dostarczenia mandatu. Ja bym mandatu nie przyjął i niech idą z tym do
sądu. Moim zdaniem sąd wniosek o ukaranie odrzuci jako oczywiście

Sąd im to odrzuci nie tylko na podstawie tego że nie wskazał.

Ostatnio był ruch w temacie, jest wyrok SN (długie ale to wycinek
uzasadnienia SN):

"We wniosku o odmowę odjęcia uchwały prokurator słusznie podniósł, że w przedmiotowej sprawie zachodzi ujemna przesłanka procesowa określona
art. 5 § 1 pkt 9 k.p.s.w. w postaci braku skargi uprawnionego
oskarżyciela.
Zgodnie bowiem z art. 17 § 3 k.p.s.w., straż gminna (miejska), jest
uprawniona
do wniesienia wniosku o ukaranie, gdy w zakresie swego działania
ujawniła
wykroczenie, zaś zakres tego działania w odniesieniu do kontroli ruchu drogowego określony został w art. 129b p.r.d. Przepis ten stanowi, że
strażnicy
gminni (miejscy) są uprawnieni do wykonywania kontroli ruchu drogowego jedynie wobec kierującego pojazdem oraz uczestnika ruchu, naruszającego określone przepisy ruchu. W niniejszej sprawie straż miejska była
uprawniona
do wykonania kontroli ruchu drogowego w stosunku do kierującego
pojazdem,
który naruszył przepisy o zatrzymaniu i postoju pojazdów (art. 129b
ust. 2 pkt
2a p.r.d.), a następnie w związku z podejrzeniem popełnienia
wykroczenia
dotyczącego naruszenia tych przepisów, mogła przeprowadzić czynności wyjaśniające (art. 54 § 1 k.p.s.w.). W ramach tych czynności
zmierzających do
ustalenia sprawcy wykroczenia z art. 97 k.w. w związku z art. 49 ust.1
pkt 1   5
p.r.d., na podstawie art. 78 ust. 4 p.r.d. straż miejska wezwała
właściciela
pojazdu do wskazania osoby kierującej pojazdem. Jednakże w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym, zakres działania straży gminnej
(miejskiej)
został wyznaczony w dwóch płaszczyznach: przedmiotowej - przez
wskazanie
rodzajów naruszeń tych przepisów oraz co do sposobu wykonywania
kontroli
ruchu drogowego, a także podmiotowej - przez określenie kręgu osób w stosunku do których straż gminna (miejska) może podejmować te
czynności, tj.
kierującego pojazdem oraz uczestnika ruchu drogowego (art. 129b ust. 1
- 4
p.r.d.). W związku z treścią tego przepisu, zawarty w art. 17 § 3
k.p.s.w.
warunek nabycia przez straż gminną (miejską) uprawnień oskarżyciela publicznego, w postaci podjęcia czynności "w zakresie swojego
działania",
odnosi się nie tylko do zakresu przedmiotowego, ale także do zakresu podmiotowego podejmowanych czynności. Z powodu tego podmiotowego ograniczenia, straż gminna (miejska) nie może prowadzić kontroli ruchu drogowego w stosunku do innego podmiotu niż kierujący pojazdem lub uczestnik ruchu, co powoduje, że nie ma uprawnień oskarżyciela
publicznego do
wniesienia wniosku o ukaranie przeciwko właścicielowi lub posiadaczowi pojazdu o wykroczenie polegające na niewskazaniu osoby, której
powierzył
pojazd do kierowania lub używania (art. 78 ust. 4 p.r.d.). W tym stanie
rzeczy w
niniejszej sprawie wystąpiła bezwzględna przyczyna odwoławcza z art.
104 § 1
pkt 7 w zw. z art. 5 § 1 pkt 9 k.p.s.w. (tak też Sąd Najwyższy w wyroku
z dnia
25 maja 2010 r., III KK 116/10 - nie publ.).

Kluczowe:

Pozdro
Massai

Data: 2010-08-21 20:43:45
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:i4op41$e5u$1news.onet.pl...
Robert Tomasik wrote:

> [...]

dostarczenia mandatu. Ja bym mandatu nie przyjął i niech idą z tym do
sądu. Moim zdaniem sąd wniosek o ukaranie odrzuci jako oczywiście
(...)
Kluczowe:
[...]

Brak uprawnień do wniesienia wniosku o ukaranie nie wyklucza powiadomienia Policji o rzekomo popełnionym wykroczeniu, więc teoretycznie to akurat by się dało "przeskoczyć". Natomiast meritum sporu to nie zmienia, że nie mają moim zdaniem racji.

Data: 2010-08-21 12:56:31
Autor: Budzik
Osobnik posiadający mail k1s2z3y4s5z6t7o8f9c0@poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

gdzie mozna złozyc wniosek, na mocy ktorego odbierze sie kretynowi z SM ktory podpisał to pismo wynagrodzenie za czas pracy, w którym to pismo plodził?
IMO odmowa mandatu to jedno, ale to sie nadaje do jakiejs gazety alb o TV. --
Pozdrawia... Budzik
które mogą cię pokonać. To często popełniana omyłka.    Frank Herbert

zdjęcie z fotoradaru, wskazanie kierującego