zestaw pod sprzęt pod mał y serwer

Data: 2010-08-25 11:12:33
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
zestaw pod sprzęt pod mał y serwer
Dnia 2010-08-25, o godz. 00:11:57
RD <rd@grupy.com1> napisał(a):

Witajcie,

  Potrzebuję hmm.. opinii? podpowiedzi? w kwestii złożenia zestawu
pod maszynę, która będzie pracowała jako serwer www/e-mail.
Oczywiście jest to zestaw budżetowy, stąd komponenty PC, a nie nowy -
firmowy serwer.

Potrzebuję złożyc serwer bazy danych. Albo - potrzebuję komputera. Wymóg
na podobnym poziomie abstrakcji co Twój. A co to ma być za serwer?
Chociażby w jakij obudowie? Piszesz że mają być komponenty zwykłego PC
a dalej wymieniasz Dell 2650 który jest serwerem rackowym OIDP. Nie
napisałeś pod jakim systemem to ma pracować, jak wielu użytkowników ma
mieć poczta, jak obciązony ten serwer WWW. I teraz my mamy zgadywać czy
chodzi Ci o maszynę do zabawy w domu gdzie będa 3 konta i parę
statycznych stron czy może serwer dla firmy gdzie kont będzie parę seek
a WWW to systemy z np. dużą bazą danych i setkami odsłon na sekundę.
Jak ważne są dane - czy trzeba dyski w jakimś RAID-zie czy pad nie jest
groźny bo to serwer do zabawy? Może wpierw sprecyzuj do czego ten serwer
ma służyć?

  Co moglibyście zaproponować, aby działało sprawnie i wydajnie przez jakiś czas?

Serwer ;-)

  W sumie, najbardziej, zależy mi na dostępności (w dłuższej perspektywie czasu, o ile tyle serwer bezproblemowo będzie działał) części tj. ew. wymiana płyty, procesora, ramu.

W racku? Jeśli to nie jest składak w obudowie rackowej na płycie w
standardowym formacie (np. ATX) to zwykle bezproblemowo dołożysz
pamięć i ciut rzadziej bezproblemowo wymienisz procesor. O wymianei
płyty możesz zwykle zapomnieć,

  Mogę liczyć na Waszą pomoc? :-)

Możesz. Tylko zadaj odpowiednio precyzyjne pytania.

p.s. pytałem już gdzieniegdzie o opinie nt. używanego dell'a
poweredge 2650, jednakże są one z dyskami SCSI, których zamienić na
SATA się nie da. Gdyby było inaczej, kupiłbym 2szt. tego modelu plus
nowe dyski SATA, jednak ta opcja odpada. ;-)

A obliczyłeś ile Ci tej przestrzeni dyskowej potrzeba na pocztę i WWW?
Bo może wcale nie trzeba dysków wymieniać? Jako przykład podam Ci takie
coś: niewielka firma (kilkanaście maili, firmowe WWW oparte o LAMP
(linux, Apache, MySQL, PHP), system to Debian. Pracuje nad wyraz
sprawnie na używanym Dellu 2600 (2xPentium 1333 i 2GB pamięci) z 2
dyskami 9GB w mirrorze na system plus 4 dyskami 18GB w RAID5 na dane
przy czym wystrczyłoby te 2x9 ale akurat zakupiona maszyna tyle miała
więc tak je wykorzystałem. Backup codzienny po sieci na jednodyskowy
NAS podpięty do sieci. Jeśli koniecznie chcesz dyski
SATA to poszperaj za serwerami z takimi choć pewnei na rynku używek
łatwiej będzie coś pod dyski IDE znaleźć. Licz się także z tym że
używane serwery rackowe ani ciche ani energooszczędne nie będą. I np. w
innej firmie do podobnych zastosowań stoi z powodu ciszy i
energooszczędności netbook Asus EEE 1000H z uszkodzonym ekranem plus
backup na jeden z PC-tów w firmie. Wszystko zależy do czego ma tenm
serwer służyć a tego precyzyjnie nie napisałeś.

Zdrówko

Data: 2010-08-26 23:35:54
Autor: RD
zestaw pod sprzęt pod mały serwer

  Na wstępie napiszę, że chyba jest to jedna z nielicznych odpowiedzi - sensownych - w tym wątku. Dziękuję ;-)

Jak ważne są dane - czy trzeba dyski w jakimś RAID-zie czy pad nie jest
groźny bo to serwer do zabawy? Może wpierw sprecyzuj do czego ten serwer
ma służyć?

  Nie skonkretyzowałem swojego pytania, ponieważ pomyślałem, że nikt nie będzie pytał o pomoc w doborze sprzętu do serwera www/mail, który nie potrzebuje RAID i będzie serwerem do zabawy. To wielu robi na tym, co mają i nie pytają wówczas o nic. Ale chyba się myliłem, więc:
  Jest to niewielki hosting, w tej chwili kilkadziesiąt domen, kilkaset kont e-mail, kilkanaście serwisów www i kilka sklepów internetowych.
Bezpieczeństwo danych jest istotne - RAID.

  Na końcu mojego posta wymieniam Della 2650, ale też informuję o tym, dlaczego go nie wybieram. Sugeruję sprzęt, który mnie interesował, ale z racji braku możliwości (chyba?) zastąpienia zainstalowanych dysków SCSI - dyskami SATA, zrezygnowałem.

[...]

  Raczej myślę o komponentach PC w obudowie ATX (ale rack). Niemniej tylko dlatego, że poleasingowe serwery wydają mi się wysłużone, a kwestię dysków już wspominałem. Zatem szukam propozycji pod potrzeby w/w hostingu (os FreeBSD).

A obliczyłeś ile Ci tej przestrzeni dyskowej potrzeba na pocztę i WWW?
Bo może wcale nie trzeba dysków wymieniać?

  Obecnie są 80Gb i brakuje co najmniej drugie tyle, stąd interesuję się dyskami SATA, które są relatywnie tanie - np. 2x500Gb.

  Dzięki raz jeszcze.

Pozdr,
Rafał

Data: 2010-08-27 09:08:14
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
zestaw pod sprzęt pod mał y serwer
Dnia 2010-08-26, o godz. 23:35:54
RD <rd@grupy.com1> napisał(a):

  Na wstępie napiszę, że chyba jest to jedna z nielicznych odpowiedzi
- sensownych - w tym wątku. Dziękuję ;-)

Ju welkam ;-) Jeszce pytanie ile kasy chcesz na serwer wydać?

  Nie skonkretyzowałem swojego pytania, ponieważ pomyślałem, że nikt
nie będzie pytał o pomoc w doborze sprzętu do serwera www/mail, który
nie potrzebuje RAID i będzie serwerem do zabawy. To wielu robi na

Ciężko samemu wykoncypować co inny ma na myśli stąd było moje pytanie.
Wbrew pozorom sytuacje gdy jest jeden dysk i np. częste backupy nie
jest czymś rzadko spotykanym - zwłaszcza gdy serwer to zwykły PC.
Prawdziwi twardziele nie robią nawet backupów ;-)

[...]

No to jak RAID konieczny to chyba jakiś kontroler? Niestety nie używam
juz od dośc dawna FreeBSD i nie orientuję się czy jest w nim coś
podobnego do linuxowego mdadm. Jeśli musi być kontroler sprzętowy to
zapomnij o wszelakich tanich win-raidach wbudowanych w płytę. To
rozwiązania mieszane które wuymagają takze dedykowanej obsługi po
stronei sytemu. A ta obsługa jest zwykle dla Windows. Czasami dla
linuxa. Z FreeBSD raczej kiepsko.

[...]

Niestety zwykle serwery sa dostosowane do jednego rodzaju dysków i
wymina SCSI na SATA nei wchodzi w grę. Ale możesz spróbować poszukać
serwera który ma dyski SATA. Np widzę na Alledrogo za ~900 Dell
PowerEdge SC1435 z dyskami SATA. Z prockiem AMD ale to chyba nie
problem? Jakiś pod koniec zeszłego roku kupowałem dla znajomego serwer
TYAN pod bibliotekę zdjęć - serwer 1U z 4 dyskami po 1,5TB wyszło coś
koło 4000PLN z gwarancją 36 miesięcy.

[...]

Hm.... Ja bym, brał poleasingowy. Jeśli serwer ma 3 lata a jest znanej
firmy to zwykle działa bez problemów. A że są tanie to można kupić 2
sztuki (nawet bez dysków, procesorów i pamięci) i mieć swoisty zapas
Składak może działać róznie. Niekoniecznie konkretne elementy mogą
wytrzymać ciągła pracę i zwykle wyższą temperaturę bo może się okazać
że w szafie jest mało miejsca a wentylacja nie za sprawna.

> [...]

  Obecnie są 80Gb i brakuje co najmniej drugie tyle, stąd interesuję
się dyskami SATA, które są relatywnie tanie - np. 2x500Gb.

Zwróć uwagę na dyski by nie były to najtańsze modele a raczej wersje
serwerowe przewidywane do długotrwałej ciągłej pracy.

Zdrówko

zestaw pod sprzęt pod mał y serwer