zmiana komponentów ws. zmiana roweru

Data: 2009-07-05 07:10:14
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
Witam,
Mam damską wersję GF Advance z 2007 r., rama 16', mam 156 cm wzrostu.
Jeżdżę nim od 1,5 roku (promocja z 1600 zł na 1000 zł) i wygląda na
to, że rama jest jednak za długa. Czy raczej - za duża w rowerze jest
odległość między siodełkiem a kierownicą. Efekt jest taki, że-
zwłaszcza na piachu - rower słabo trzyma się toru jazdy, "sam" dość
gwałtownie skręca na boki.Ogólnie jest dość krowiasty, i niespecjalnie
"słucha się" w ciekawszym terenie, np. leśnym z wydamami.
Kolega mi poradził, by zmienić mostek na zasadniczo krótszy i że wtedy
będzie lepiej.
Przy okazji chętnie skróciłabym kierownicę lub kupiła krótszą i
prostą. Po póltora roku jestem przekonana, że krótsza będzie lepsza.

Chciałam prosić o radę, czy warto inwestować w ten rower (bez
gwarancji sukcesu, że odległości wtedy będą w nim lepsze dla mnie),
czy sobie odpuścić, sprzedać go i raczej rozejrzeć za innym?
Jeżdżę ok.1000 km/rok, po różnym terenie (las, troche piach, wzgórza,
asfalt, żwir), czasem też z sakwami.
Dziekuję!
PS. Poniżej specyfikacja mojego GF Advance :

Rama: Silver Series aluminum ATB
Amortyzator - przód / Widelec: RST Capa T7 w/preload, 75mm travel
Stery: Aheadset w/semi-cartridge bearings, sealed
Mechanizm korbowy: SR XCC-102 42/34/24 w/chainguard
Pedały: Nylon platform
Kaseta/Wolnobieg: SRAM PG830 , 11-32 , 8 speed
Korby Suntour XCC-T102 42 / 34 / 24
Przerzutka przednia: Shimano C050
Przerzutka tylnia: Shimano Alivio
Manetki: Shimano EF50
Kierownica: High tensile steel , 30mm rise
Wspornik kierownicy: Bontrager Approved, 30d (women's: 40d)
Hamulce: Tektro V
Piasta - przód: alloy
Piasta - tył: SHIMANO RM30
Opony: Bontrager Connection Trail, 26x2.0
Obręcze: Matrix 550
Wspornik siodła: Bontrager Approved

Data: 2009-07-05 11:29:56
Autor: Rowerex
On 5 Lip, 15:10, Weronika <w.witc...@gmail.com> wrote:
[...]

To typowe zachowanie dla zbyt daleko wysuniętego przedniego koła w
stosunku do środka ciężkości - innymi słowy za długa rama i za mało
dociążone przednie koło.

Kolega mi poradził, by zmienić mostek na zasadniczo krótszy i że wtedy
będzie lepiej.

Nie będzie lepiej i wielce prawdopodobne, że będzie gorzej (tak było u
mnie).

Przy okazji chętnie skróciłabym kierownicę lub kupiła krótszą i
prostą. Po póltora roku jestem przekonana, że krótsza będzie lepsza.

Dobry pomysł.

Chciałam prosić o radę, czy warto inwestować w ten rower (bez
gwarancji sukcesu, że odległości wtedy będą w nim lepsze dla mnie)

Może zmień ramę a nie cały rower. O krótkie ramy niestety czasem
trudno, ja tak długo bezskutecznie szukałem, że w końcu zrobiłem
własny projekt krótkiej ramy dostosowanej do mojej sylwetki i zleciłem
wykonanie u Orłowskiego. Wbrew wszelkim modom skróciłem ramę i nieco
wydłużylem tylne widełki - w efekcie wreszcie mam rower który skręca
wtedy kiedy ja chcę, a nie wtedy kiedy on chce ewentualnie gdy się go
do tego zmusi...

Przesunięcie siodełka przód-tył nie służy do "skracania" roweru!!
Dawno temu na preclu ktos napisał, że za takie rady powinną się dawać
w łeb - i po paru latach jazdy przyznaję mu pełną rację!

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-07-05 12:50:37
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 20:29, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:
Rowereksie, dzieki za uwagi, inspirujące, ciekawe.
Co do zachowania wszystkiego poza rama - pomysł pewnie słuszny, ale
dla kogoś kto umiałby sobie złożyć tę nową ramę z resztą roweru, ktoś
kto w ogóle umie sobie rower złożyć. Ja niestety nie umiem.
pozdrawiam

Data: 2009-07-05 19:33:19
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-07-05, Rowerex wrote:
[...]

Może być również i lepiej - najsensowniej spróbować parę kombinacji
przed decyzją o zmianie ramy, nie uważasz?

Data: 2009-07-05 13:13:25
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 21:33, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Może być również i lepiej - najsensowniej spróbować parę kombinacji
przed decyzją o zmianie ramy, nie uważasz?

Tak, jak najbardziej, byłoby super.

Chciałabym się właśnie zapytać: czy znacie jakieś sklepy rowerowe (w
Wie), które
1. mają jakiś sensowny wybór wsporników
2. byłaby możliwość zamontowania (przez pracowników sklepu) jakichś
2-3 różnych mostków do wyboru, przymierzenia się do roweru i dopiero
wtedy zdecydowania się na ew. kupno? (bo kupowanie w ciemno jest
przecież absurdalne, nie mówiąc już o tym, że koniec końców może w
ogóle krótszy mostek nie rozwiąże problemu? )

dzięki

Data: 2009-07-05 13:20:52
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
dodam, że pkt.2 mego pytania wziął się stąd, że niedawno byłam w
jedynym sklepie w mej okolicy i pan zaproponował mi
- 1 (słownie JEDEN) mostek
- do tego regulowany - co akurat nie jest mi do niczego potrzebne,
zwłaszcza, że
- ten mostek był długości mojego :-))))))))))  (czyli, być może
odległość by się zmniejszyła, ale jedynie przy dużym kącie,
powodującym jednak automatycznie zupełnie inną, bardziej pionową
postawę ciała. Za co serdecznie dziękuję ;-)

I oczywiście przekonywał, ze to jest rewelacyjne rozwiązanie :-p

Data: 2009-07-05 22:40:27
Autor: Rowerex
Jan Srzednicki napisał(a):

Może być również i lepiej - najsensowniej spróbować parę kombinacji
przed decyzją o zmianie ramy, nie uważasz

Spróbowac zawsze warto, to prawda - to zawsze ułatwia decyzję.

Jeśli chodzi o mostek z fotografii roweru, to mi to wyglada bardziej
na +17 stopni niż +10. Jeśli tak jest rzeczywiscie, to krótszy +17
sprawi że kierownica będzie znajdzie się nieco niżej, a krótszy +10 że
dużo nizej.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-07-05 16:41:01
Autor: drill
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
przejedz sie na pozyczonym rowerze zeby sprawdzic czy bedzie ok...

GF ma to do siebie, ze geometria jego ram jest nieco inna... tylny widelec krotszy, mostek tez... kierownica szeroka... za to rama dluga... wszystko w sumie sprawia, ze jest bardziej nerwowy - moim zdaniem...

pzdr

Data: 2009-07-05 08:52:55
Autor: Weronika
On 5 Lip, 16:41, "drill" <drill...@gazeta.pl> wrote:
przejedz sie na pozyczonym rowerze zeby sprawdzic czy bedzie ok...

No właśnie ostatnio próbowałam (30 min lasem i asfaltem, 23km/h, tani
wheeler, drogi trek) i było sensowniej niż na moim, niestety.

GF ma to do siebie, ze geometria jego ram jest nieco inna... tylny widelec
krotszy, mostek tez... kierownica szeroka... za to rama dluga... wszystko w
sumie sprawia, ze jest bardziej nerwowy - moim zdaniem...

Dokładnie, dokłdnie, mam takie same wrażenia :-)

Data: 2009-07-05 16:55:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Próbowałaś przesunąć siodełko do przodu?

Przerzutka tylnia: Shimano Alivio

Jaka?

zyga

Data: 2009-07-05 08:48:10
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 16:55, "Zygmunt M. Zarzecki"
<zygm...@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Próbowałaś przesunąć siodełko do przodu?

Dobre pytanie. Głupio jednak przyznać, ale nie wiem, jak się przesuwa
siodełko do przodu. A to by się pewnie też przydało w tym przypadku..
Może uda mi się jakoś dowiedzieć.

> Przerzutka tylnia: Shimano Alivio.
Jaka?

Nie wiem niestety, jaki nr Alivio to jest dokładnie. Mogę
sprawdzić.Przyznam natomiast, że jeśli chodzi o przerzutki, manetki,
korbę, etc., to trudno temu rowerowi cokolwiek zarzucić :-)

Data: 2009-07-05 18:22:30
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Pod siodełkiem jest jedna albo dwie śruby, popuść je troszkę, przesuń siodełko i dokręć śruby.

Przerzutka tylnia: Shimano Alivio.
Jaka?

Tylna!

Data: 2009-07-05 11:09:10
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 18:22, "Zygmunt M. Zarzecki"
<zygm...@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Pod siodełkiem jest jedna albo dwie śruby, popuść je troszkę, przesuń
siodełko i dokręć śruby.

dzięki :-)
pzdr,

Data: 2009-07-05 19:28:32
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-07-05, Weronika wrote:
[...]

Masz jeszcze inną możliwość regulacyjną - krótszy mostek (to coś łączące
rurę sterową z kierownicą). Nie widać w specyfikacji, jakiej długości
masz nominalnie mostek, więc trudno stwierdzić, czy i o ile można
pokombinować.

Jeżeli jesteś jakimś przypadkiem z Krakowa, to mógłbym Ci nawet jakiś
krótki mostek pożyczyć do wypróbowania - pod warunkiem, że masz rurę
sterową 1 1/8", bo w opisie tego nie ma.

Data: 2009-07-05 13:02:38
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 21:28, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:
> Masz jeszcze inną możliwość regulacyjną - krótszy mostek

No właśnie tej kwestii, szanowny Janie,  mój post dotyczy, od
początku...

Mostek w tej damce jest ewidentnie długi:
http://sklep.rower.com/products/big/1230.jpg

a jeśli chodzi o jego dokładniejsze parametry, to musiałabym zmierzyć,
ale słyszałam też że są chyba różne metody mierzenia mostków...

Jeżeli jesteś jakimś przypadkiem z Krakowa

Niestety, z Warszawy...

Data: 2009-07-05 20:12:18
Autor: Jan Srzednicki
wrote:
> [...]

No właśnie tej kwestii, szanowny Janie,  mój post dotyczy, od
początku...

Mostek w tej damce jest ewidentnie długi:

Faktycznie raczej dość długi, ale to zdjęcie jest za małe, żeby
jakkolwiek sensownie szacować.

a jeśli chodzi o jego dokładniejsze parametry, to musiałabym zmierzyć,
ale słyszałam też że są chyba różne metody mierzenia mostków...

Długość mostka mierzy się od środka jednej dziury do środka drugiej
dziury, łopatologicznie to ujmując (przy czym, mówię o środku w trzech
wymiarach). Nie spotkałem się z innym podawaniem rozmiaru, choć
oczywiście z mostkami regulowanymi jest znacznie trudniej, bo im się
"ramię" składa.

Do zmierzenia długości mostka wystarczy linijka. Ale, długość to nie
wszystko - drugim waznym parametrem mostka jest jego kąt, który zmienia
efektywną długość i wysokość. U Ciebie jest to na oko jakieś 15-20
stopni.

Jeżeli jesteś jakimś przypadkiem z Krakowa

Niestety, z Warszawy...

Nie to nie. ;)

Data: 2009-07-05 13:50:20
Autor: Weronika
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 22:12, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

[...]

 dzięki. Zmierzę w wolnej chwili i napiszę :-)

Data: 2009-07-05 21:32:10
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Wawa.
Też chciałem pożyczyć.
;-)

zyga

Data: 2009-07-05 11:16:15
Autor: Rowerex
zmiana komponentów ws. zmiana roweru
On 5 Lip, 15:55, "Zygmunt M. Zarzecki"
<zygm...@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

Próbowałaś przesunąć siodełko do przodu?

I koniecznie też trzeba przesunąć do przodu suport wraz z korbą :P

Pozdr-
-Rowerex

zmiana komponentów ws. zmiana roweru