zmiana procesora

Data: 2010-01-24 19:41:05
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
Witam!
Chciałbym wymienić córce w komputerze procesor.

1. Płyta główna to ASRock P4i65G - jej www to
www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=P4i65G
2. Dotychczasowy procek to Celeron D320/2400MHz/L2:256kB/533MHz
3. Planowany nowy to Pentium4HT2.8C/2800MHz/512kB/800MHz

W związku z powyższym mam dwa pytania:
pyt.1 W Wikipedii doczytałem się, że dotychczasowy potrzebuje napięcia 1,25/1,4 V a nowy 1.475/1.525 V czyli delikatnie większego. Czy po włożeniu nowego procesora będę musiał coś zmienić w biosie, a jeżeli tak to co czy też płyta główna wrzuci "z automatu" odpowiednie napięcie bez ingerowania w cokolwiek, a sama wymiana sprowadza się do wyciągnięcia starego i włożenia nowego
i pyt. 2 czy zamiana procesorów da przynajmniej mały wzrost mocy komputera (RAM-u ma 768MB, HDD 250GB Samsunga, WinXPHome)

Wiem, że powyższe procesory to już dziadkowie, ale nowy komputer obiecałem jej dopiero po okazaniu cenzurki na koniec roku, a samą wymianę procesora chcę wykonać przy okazji wymiany podzespołów przez znajomego z pracy

Karol

Data: 2010-01-24 22:23:01
Autor: Michał
zmiana procesora
dotychczasowy potrzebuje napięcia 1,25/1,4 V a nowy 1.475/1.525 V czyli delikatnie większego. Czy po włożeniu nowego procesora będę musiał coś zmienić w biosie

Reset CMOS powinien rozwiązać sprawę. Płyta ustawi napięcia z automatu.

i pyt. 2 czy zamiana procesorów da przynajmniej mały wzrost mocy

HT, większy cache, szybsze FSB - powinno być odczuwalnie wydajniej.

Data: 2010-01-24 22:32:56
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
W dniu 2010-01-24 22:23, Michał pisze:

Reset CMOS powinien rozwiązać sprawę. Płyta ustawi napięcia z automatu.

tzn... wyciągnąć baterię i ją włożyć?

Karol

Data: 2010-01-24 22:42:56
Autor: Michał
zmiana procesora
tzn... wyciągnąć baterię i ją włożyć?

Powinna być zworka.

Data: 2010-01-24 23:00:16
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
W dniu 2010-01-24 22:42, Michał pisze:

Powinna być zworka.

Jest noc i córka już śpi ... Nie pójdę jej do pokoju rozbierać komputera.

Co to jest ta zworka i co z nią należy zrobić - gdzie ją znajdę - foto płyty www.members.iinet.net.au/~raylaw/ebay/images/Asrock%20P4i65G%20220%20ssp%20i.jpg

Karol

Data: 2010-01-24 23:17:02
Autor: budda
zmiana procesora
W dniu 2010-01-24 23:00, Karol MARCHEWKA pisze:

Co to jest ta zworka i co z nią należy zrobić - gdzie ją znajdę

wszystko powinno być opisane w instrukcji obsługi płyty.

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-01-24 23:18:36
Autor: Marcin Kocur
zmiana procesora
Osoba Karol MARCHEWKA napisa³a na pl.comp.pecet:

Co to jest ta zworka i co z ni± nale¿y zrobiæ - gdzie j± znajdê - foto
p³yty

www.members.iinet.net.au/~raylaw/ebay/images/Asrock%20P4i65G%20220%20ssp%20i.jpg

Zaraz poni¿ej bateryjki, po prawej. Nazywa siê CLRCMOS. Prawdopodobnie
trzeba na³o¿yæ na chwilê nasuwkê na te 2 piny, ale lepiej zobacz w
instrukcji.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zworka
Marcin Kocur

Data: 2010-01-24 23:22:35
Autor: Michał
zmiana procesora
Co to jest ta zworka i co z nią należy zrobić - gdzie ją znajdę - foto płyty www.members.iinet.net.au/~raylaw/ebay/images/Asrock%20P4i65G%20220%20ssp%20i.jpg

Dwa piny w połowie odległości między baterią a złączem SATA2 - masz tam napisane na laminacie CLRCMOS. Po zmianie procesora zewrzyj owe piny na 2-3 sek.

Data: 2010-01-24 23:54:13
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
W dniu 2010-01-24 23:22, Michał pisze:

Dwa piny w połowie odległości między baterią a złączem SATA2 - masz tam
napisane na laminacie CLRCMOS. Po zmianie procesora zewrzyj owe piny na
2-3 sek.

W instrukcji znalazłem coś takiego:
"CLRCMOS0 allows you to clear the data in CMOS. The data in CMOS includes system setup information such as system password, date, time, and system setup parameters. To clear and reset the system parameters to default setup, please turn off the computer and unplug the power cord from the power supply. After waiting for 15 seconds, use a jumper cap to short 2 pins on CLRCMOS0 for 5 seconds."

Czyli mam wyłączyć komputer i wyciągnąć wtyczkę z gniazdka. Po około 15 sekundach zewrzeć piny na 5 sekund.

Jeszcze tylko jedno pytanko - nie mam w pudełku od płyty głównej dedykowanej zworki - czy może to być np odpowiednio szeroki śrubokręt. A może jakiś inny patent?

Karol MARCHEWKA

http://marchewka.110mb.com

Data: 2010-01-24 23:57:50
Autor: Tomasz Konojacki
zmiana procesora

Jeszcze tylko jedno pytanko - nie mam w pudełku od płyty głównej
dedykowanej zworki - czy może to być np odpowiednio szeroki śrubokręt. A
może jakiś inny patent?

Na czas "zabawy" możesz sobie pożyczyć zworkę od napędu bądź dysku, nie będziesz go raczej potrzebował przez te kilka sekund.

Data: 2010-01-25 00:02:54
Autor: Michał
zmiana procesora
Czyli mam wyłączyć komputer i wyciągnąć wtyczkę z gniazdka.

Milcząco zakładałem, że zmieniając procesor komputer będzie fizycznie odłączony od sieci. Może szczegół, ale warto o tym pamiętać :)

Po około 15 sekundach zewrzeć piny na 5 sekund.

Tak

Jeszcze tylko jedno pytanko - nie mam w pudełku od płyty głównej dedykowanej zworki - czy może to być np odpowiednio szeroki śrubokręt. A może jakiś inny patent?

Cokolwiek, co przewodzi prąd. Może być śrubokręt.

Data: 2010-01-25 00:20:22
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
Dzięki za pomoc.

Karol

Data: 2010-01-24 23:57:35
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
[...]

Jeszcze tylko dwa pytanka
1 - nie mam w pudełku od płyty głównej dedykowanej zworki - czy może to być np odpowiednio szeroki śrubokręt. A może jakiś inny patent?
2 - czy tej operacji zwarcia dokonać przed włożeniem nowego procesora do komputera czy też już po?

Karol

Data: 2010-01-25 00:00:01
Autor: Tomasz Konojacki
zmiana procesora

2 - czy tej operacji zwarcia dokonać przed włożeniem nowego procesora do
komputera czy też już po?

Raczej przed.

Data: 2010-01-25 00:16:33
Autor: Michał Bień
zmiana procesora
W dniu 2010-01-24 23:57, Karol MARCHEWKA pisze:

Czyli mam wyłączyć komputer i wyciągnąć wtyczkę z gniazdka. Po około 15
sekundach zewrzeć piny na 5 sekund.

Nie obraź się, ale zabierasz się do tego jak... To naprawdę nie jest start wahadłowca. Czyszczenie CMOS przydaje się na starszych płytach bez ułatwień, jak przesadzi się z OC, zapomnie hasła itp, a nie przy zwykłej zmianie CPU. BIOSy od dawna są tak projektowane, aby automatycznie dopasować się do CPU i praktycznie robią jego detekcję przy każdym zimnym starcie. Tu na 99% obejdzie się bez czyszczenia CMOS i BIOS poprawnie wykryje nowy CPU w locie, a nawet jakby nie, to nowy wymaga wyższego napięcia, a nie niższego - nic mu nie będzie.
Jak masz takie problemy z wyczyszczeniem CMOS to pewnie nie pamiętasz reszty ustawień setupu i trochę się nabiedzisz zanim przywrócisz ulubione ustawienia po pewnie niepotrzebnym czyszczeniu CMOS.

Jeszcze tylko dwa pytanka
1 - nie mam w pudełku od płyty głównej dedykowanej zworki -

Kurczę - Asrock jednak oszczędza na każdych 0,5 centa - dawno nie widziałem płyty nie mającej 3 pinów i przekładania ich w pozycję CLEAR CMOS by ludzie potem nie szukali spod ziemi zbędnych zworek (jak dla mnie nieprzebranym ich zasobem były karty MultiIO na ISA do płyt głównych BabyAT bez kontrolera HDD i portów - na dziś na nic, a zworki w dużej ilości zostały ;)

czy może to być np odpowiednio szeroki śrubokręt. A może jakiś inny patent?

Jak najbardziej, zwłaszcza że to nie przekładanie zworki z pozycji 1-2 na 2-3 i odwrotnie. Śrubokrętem nawet wygodniej. Jedyne o czym warto pamięctać, to by nie robić tego na płycie podłączonej do zasilania. Reszta to nadmierna ostrożność.

2 - czy tej operacji zwarcia dokonać przed włożeniem nowego procesora do
komputera czy też już po?

Możesz przy okazji jak już będziesz miał rozbebeszony i odłączony od prądu. Do ponownego podłączenia zasilania to naprawdę bez różnicy. Komputery stacjonarne raczej kiepsko działają nie podłączone do prądu ;)

A tak na poważnie - na 99% nie musisz zerować CMOS. NA to będziesz miał czas jakby BIOS nie wykrył nowego CPU "z palca", ale pewnie nie będzie z tym problemu.

/Michał Bień

Data: 2010-01-25 08:10:36
Autor: -
zmiana procesora
i pyt. 2 czy zamiana procesorów da przynajmniej ma³y wzrost mocy

osobiscie nie widzialem skoku miedzy cel 2.8 a p4 2.8ht, wiec w Twoim przypadku moze byc nieco lepiej - ale na pewno nie wzrost "mocy" o polowe.

Data: 2010-01-25 09:16:35
Autor: Mark
zmiana procesora
Dnia Sun, 24 Jan 2010 19:41:05 +0100, Karol MARCHEWKA napisa³(a):

i pyt. 2 czy zamiana procesorów da przynajmniej ma³y wzrost mocy komputera (RAM-u ma 768MB, HDD 250GB Samsunga, WinXPHome)

IMO niezauwazalny.
Zamieniasz procesor z tanszej lini, ale nowszy techologicznie, na procesor z
drozszej lini, ale technologicznie starszy.
NA PEWNO mozesz sie spodziewac wzrostu temperatury - P4 to byly grzalki

--
Mark

Data: 2010-01-25 19:30:27
Autor: Karol MARCHEWKA
zmiana procesora
W dniu 2010-01-25 09:16, Mark pisze:

NA PEWNO mozesz sie spodziewac wzrostu temperatury - P4 to byly grzalki

Przeczytałem na jakieś stronce www, że procesor oddaje tyle ciepła ile pobiera energii - przerzucając wykazy celeronów (http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_procesor%C3%B3w_Intel_Celeron) i pentiumów (http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_procesor%C3%B3w_Pentium_4) na Wiki zauważyłem, że stary pobiera 73 W a nowy zadowoli się 69.7 W
Czyli powinien być chłodniejszy w działaniu

Dobry mam tok rozumowania.
Na razie nie poparty doświadczeniem praktycznym ponieważ procesor będę miał jutro/pojutrze...

Karol

Data: 2010-01-26 09:14:19
Autor: Mark
zmiana procesora
Dnia Mon, 25 Jan 2010 19:30:27 +0100, Karol MARCHEWKA napisa³(a):

Przeczyta³em na jakie¶ stronce www, ¿e procesor oddaje tyle ciep³a ile pobiera energii

To dam Ci dobra rade - wzuc sobie ta stronke na "czxarna liste", bo
zwyczajnie klamia.
Idac tym tokiem rozumowania, taki C2D lub C2Q powinien grzac niemilosiernie,
a jest o *polowe* chlodniejszy niz P4

- przerzucaj±c wykazy celeronów
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_procesor%C3%B3w_Intel_Celeron) i pentiumów (http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_procesor%C3%B3w_Pentium_4) na Wiki zauwa¿y³em, ¿e stary pobiera 73 W a nowy zadowoli siê 69.7?W
Czyli powinien byæ ch³odniejszy w dzia³aniu

P4 byly *najbardziej* grzejacymi sie procesorami. Jego nastepca Pentium D (i
jego uboga wersja, Celeron D) spisywal sie juz zauwazalnie lepiej, zwlaszcza
na dobrej plycie)

Dobry mam tok rozumowania.

Niestety zly, bo oparty na bredniach jakie tam napisali

Na razie nie poparty do¶wiadczeniem praktycznym poniewa¿ procesor bêdê mia³ jutro/pojutrze...

Wec uwierz osobie ktora takie doswiadczenie ma - zbic temperature na P4,
zwlaszcza na *niektorych* plytach to sztuka, pzy zastosowaniu boksowego
chlodzenia licz sie z tym ze wentylator bedzie non stop chodzil na pelnych
obrotach (co oznacza duzy halas) a temperatura  rzedu 60 stopni bedzie
srednia..

--
Mark

Data: 2010-01-26 10:03:39
Autor: S³awek Maculewicz
zmiana procesora
Dnia 26-01-2010 o 09:14:19 Mark <tajny@adres.w.pl> napisa³(a):

[...]

Ale przecie¿ napisa³ prawdê - bilans energetyczny musi siê zgadzaæ. Ile¶  tam energii dostarczono w postaci pr±du - i dok³adnie (no, prawie...) tyle  zmieni siê w ciep³o.
Pentium IV pobiera³ ok. 100W. C2D - ok. 65W. Dodaj do tego fakt, ¿e  zale¿no¶æ temperatury od wydzielanej mocy nie musi byæ liniowa, uwzglêdnij  lepsze zarz±dzanie energi± w C2D...
Sk±d Ci siê wziê³o stwierdzenie,¿e C2D powinien grzaæ niemi³osiernie?

--
Brak sygnaturki.

Data: 2010-01-29 11:01:31
Autor: Rados³aw Sokó³
zmiana procesora
Karol MARCHEWKA pisze:
1,25/1,4 V a nowy 1.475/1.525V czyli delikatnie wiêkszego. Czy po w³o¿eniu nowego procesora bêdê musia³ co¶ zmieniæ w biosie, a je¿eli tak

Obecnie *nic* nie trzeba przestawiaæ. Je¿eli p³yta g³ówna
obs³uguje dany model mikroprocesora, musi sama wykryæ za-
mianê i skonfigurowaæ taktowanie i zasilanie zgodnie z
oznaczeniem modelu.

i pyt. 2 czy zamiana procesorów da przynajmniej ma³y wzrost mocy komputera (RAM-u ma 768MB, HDD 250GB Samsunga, WinXPHome)

To zale¿y od zastosowañ. W czysto obliczeniowych (plus gry)
-- pewnie tak. W pracy biurowej -- nie a¿ tak bardzo, ale
bêdzie nieco szybciej.

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

zmiana procesora