Data: 2009-03-28 16:03:36 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
z 205/55/16 na 225/55/16
czy w jakiś sposób zmienia się ciśnienie w oponie? producent zaleca 2.2 / 2.3 samochód zrobił się bardziej miękki - stąd pytanie -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi |
|
Data: 2009-03-28 16:31:27 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-28 16:03:36 +0100, "zkruk [Lodz]" <zkruk_spam_@gazeta.pl> said:
z 205/55/16 na 225/55/16 ZrobiĹ siÄ bardziej miÄkki bo dowaliĹeĹ sobie o ponad 2cm wiÄkszÄ ĹrednicÄ koĹa. Generalnie opony masz teraz za duĹźe i przekĹamanie licznika bÄdzie spore. MoĹźesz sprĂłbowaÄ dopompowaÄ np. do 2.5atm i zobaczyÄ jak siÄ jedzie, ale ja to bym raczej jakiĹ zamienny rozmiar wrzuciĹ :) |
|
Data: 2009-03-28 16:58:37 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹn ienie | |
red wrote:
z 205/55/16 na 225/55/16 generalnie to licznik powinnien przekĹamywaÄ o 3.36% (z tabelek) a wiÄc zamiast 100 bÄdzie pokazywaÄ 97 a ja majÄ c na liczniku 100, na gpsie mam 95 - wiÄc pĂłki co mam bliĹźej prawdy dowalenie wiÄkszej opony byĹo pi x oko Ĺwiadome - w sensie - mieĹci siÄ, w sensie wyglÄ da lepiej, w sensie szersza guma - koniec utraty trakcji na II a czasem III biegu ;] pytam siÄ o ciĹnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie komfortowa) czy trzeba jednak dowaliÄ wyĹźsze ciĹnienie... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi |
|
Data: 2009-03-28 17:00:56 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹn ienie | |
zkruk [Lodz] wrote:
pytam siÄ o ciĹnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie opona (225) Continental ContiPremiumContact zimowe (205) to Dunlopy Wintersporty 3d (BTW: bbb. polecam) -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi |
|
Data: 2009-03-28 23:35:26 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-28 17:00:56 +0100, "zkruk [Lodz]" <zkruk_spam_@gazeta.pl> said:
opona (225) Continental ContiPremiumContact Tak jak DoQu napisaĹ, sporo zaleĹźy od opony. MiaĹem na zimÄ takie same Dunlopy w tym samym rozmiarze, teraz na lato zamieniĹem na Dunlop SP Sport 9090 225/45R17 i mimo, Ĺźe felga o cal wiÄksza to na duĹźych dziurach jeĹşdzi siÄ podobnie komfortowo, a maĹe dziury te letnie opony o wiele lepiej wybierajÄ i czuÄ je mniej - wiem, dziwne :) CiĹnienie teraz i przedtem 2.3 przĂłd, 2.0 tyĹ. Tak przy okazji, gdyby ktoĹ siÄ wahaĹ przed zmianÄ rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogÄ z czystym sumieniem napisaÄ, Ĺźe nie ma czego. Za to prowadzenie w zakrÄcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i teĹź niĹźszy profil i jak przyklejony jedzie. |
|
Data: 2009-03-29 00:05:18 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
red pisze:
Tak przy okazji, gdyby ktoĹ siÄ wahaĹ przed zmianÄ rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogÄ z czystym sumieniem napisaÄ, Ĺźe nie ma czego. Za to prowadzenie w zakrÄcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i teĹź niĹźszy profil i jak przyklejony jedzie. :) Tylko musze siÄ pilnowaÄ Ĺźeby nie "zaĹapaÄ" jakiejĹ kanciastej wyrwy czy innego krawÄĹźnika bo felgi zaraz siÄ krzywiÄ , albo te moje DEZENTy jakieĹ takie miÄkkie sÄ .. Pozdrawiam PaweĹ |
|
Data: 2009-03-29 01:41:05 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹn ienie | |
DoQ wrote:
red pisze: no i wizualnie lepiej to wyglÄ da... bo te moje to teraz trochÄ wysokie siÄ zrobiĹy przy 17" moĹźna by zejĹÄ niĹźej... :) bo te wszystkie zety, ozety, tezety, mizety itp sÄ miÄkkie jakoĹ nie mam do nich zaufania dlatego kupiĹem oryginalne felgi Hondy... podobnie miaĹem kiedyĹ z felgami w Vectrze - byĹy w stanie przeĹźyÄ kaĹźdÄ dziurÄ a kolega z OZetami 4 razy w sezonie letnim jeĹşdziĹ na prostowanie... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi |
|
Data: 2009-03-29 11:46:23 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
zkruk [Lodz] pisze:
bo te wszystkie zety, ozety, tezety, mizety itp sÄ miÄkkie U mnie problem jest z zaciskami Brembo i ujemnym offsetem, pula wyboru felg mocno siÄ zawÄĹźa niestety... no chyba Ĺźeby zaĹoĹźyÄ fabryczne 16" ktĂłre majÄ tak wyprofilowane ramiona, Ĺźe omijajÄ zacisk o jakieĹ 5mm:) podobnie miaĹem kiedyĹ z felgami w Vectrze - byĹy w stanie przeĹźyÄ kaĹźdÄ dziurÄ Oooo OZ teĹź? A myĹlaĹem Ĺźe bÄdÄ trwalsze :/ Pozdrawiam PaweĹ |
|
Data: 2009-03-29 22:42:10 | |
Autor: krzyss | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
red pisze:
Tak przy okazji, gdyby ktoĹ siÄ wahaĹ przed zmianÄ rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogÄ z czystym sumieniem napisaÄ, Ĺźe nie ma czego. Za to prowadzenie w zakrÄcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i teĹź niĹźszy profil i jak przyklejony jedzie. No ja wlasnie mam obiekcje... jezeli roznica jest taka jak przy przejsciu z 195/65/r15 na 205/55/r16 to moge tylko powiedziec ze prowadzi sie lepiej, ale nierownosci czuc wszystkie. Nastepna opona to u mnie 225/45/r17 i poprostu boje sie zmienic bo bedzie ciagle trzeslo. Dodam jeszcze ze moje auto ma fabrycznie "sportowe zawieszenie" -- **** krzyss vel Qkill **** ===-- - A3 TDI -- -=== ==- Automat po Czipsie -== |
|
Data: 2009-03-30 00:00:01 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-29 22:42:10 +0200, krzyss <krzyss@SPAM_trapkrzyss.com> said:
No ja wlasnie mam obiekcje... jezeli roznica jest taka jak przy przejsciu z 195/65/r15 na 205/55/r16 to moge tylko powiedziec ze prowadzi sie lepiej, ale nierownosci czuc wszystkie. TeĹź siÄ tego obawiaĹem, poniewaĹź jeĹźdĹźÄ duĹźym coupe i teĹź jest fabrycznie utwardzony. Ale wyszĹo dokĹadnie na odwrĂłt. Nie sprawdzaĹem tego, ale byÄ moĹźe te 17" felgi sÄ lĹźejsze, co dodatkowo dziaĹa na plus (sÄ to felgi Wolfa). Na pewno z czystym sumieniem mogÄ poleciÄ opony Dunlop SP SPORT 9090 w tym rozmiarze - na razie najlepsze opony, jakie miaĹem i w miarÄ rozsÄ dnej cenie. |
|
Data: 2009-03-28 17:19:47 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
zkruk [Lodz] pisze:
dowalenie wiÄkszej opony byĹo pi x oko Ĺwiadome - w sensie - mieĹci siÄ, w sensie wyglÄ da lepiej, w sensie szersza guma - koniec utraty trakcji na II a czasem III biegu ;] Ale bujac bedzie bardziej ;P pytam siÄ o ciĹnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie komfortowa) Wszystko zalezy od opony. W poprzednim autku mialem Semperity 205/60/15 i doladowanie z 2,1 do 2,4 atm. robilo z zawieszenia "deche". W obecnym jezdze na ContiSportContact3 225/45/17 napompowanymi do 2,5atm i prowadzi sie zacnie - tj. ani nie tlucze ani nie jest miekkie. Na twoim miejscu pompowalbym az do uzyskania zadowalajacego efektu, pamietajac przy tyn ze to dosc wysoki profil :) Pozdrawiam PaweĹ |
|
Data: 2009-03-28 17:23:45 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹn ienie | |
DoQ wrote:
zkruk [Lodz] pisze: ok, thx czyli dorzuce na dzieĹ dobry po 0.1 i zobaczymy co bÄdzie dziaĹo siÄ dalej -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi |
|
Data: 2009-03-28 20:10:46 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
zkruk [Lodz] pisze:
z 205/55/16 na 225/55/16 Masz wyższy profil i szerszą oponę. Myślę że możesz spokojnie obniżyć ciśnienie o 10% - zachowasz tą samą długość powierzchni styku z nawierzchnią co w starych oponach, a wykorzystasz 2cm szerszą oponę. |
|
Data: 2009-03-28 22:05:51 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Tomasz Pyra wrote:
samochód zrobił się bardziej miękki - stąd pytanie to nie tak, że uprawiam polemikę ale jesteś pewny, że mam obniżyć? to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękki a prawdopodobnie zacznę już dość intensywnie odczuwać kładzenie sie na boki opony w zakrętach... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi |
|
Data: 2009-03-28 22:19:19 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
zkruk [Lodz] pisze:
to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękki Moze spróbuj napompować azotem? ;-) Znalazlem garść fachowych porad (piątkowo): http://pytamy.pl/question/czy-oplaca-sie-pompowac-opony-auta-azotem/1 Sorry MSPANC :) Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-03-28 22:43:18 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
DoQ wrote:
Moze spróbuj napompować azotem? ;-) dobrze, że mam w domu butle z azotem ;) nie będę musiał płacić za poprawienie humoru...;) -- -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi |
|
Data: 2009-03-29 09:10:25 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
zkruk [Lodz] pisze:
Tomasz Pyra wrote: No na pewno podnoszenie nie ma sensu. Powierzchnia styku opony z nawierzchnią zależy od ciśnienia w oponie (nie zależy od jej szerokości). Kupiłeś szerszą oponę - jeżeli nie obniżysz ciśnienia, to nie zwiększysz powierzchni styku z nawierzchnią, jeżeli podniesiesz ciśnienie to tą powierzchnie styku zmniejszysz. to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękki Z oponami to tak jest że im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepność. Owszem - na mniej napompowanych oponach będziesz miał wrażenie że samochód szybciej stanie się niestabilny, ale mimo to będziesz w stanie przejechać zakręt z wyższą prędkością i lepiej hamować. Wadą obniżania ciśnienia jest wzrost oporów toczenia, czyli zużycia paliwa. |
|
Data: 2009-03-29 11:42:13 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
Kupiłeś szerszą oponę - jeżeli nie obniżysz ciśnienia, to nie zwiększysz powierzchni styku z nawierzchnią, jeżeli podniesiesz ciśnienie to tą powierzchnie styku zmniejszysz. Ale opona to nie balon ktory rozciaga sie w dowolnym punkcie przy zwiekszaniu cisnienia. Wielu producentów samochodów przypomnina o dopompowaniu opon jeśli masz zamiar przekraczać wyższe prędkości, np do 2.7bara przy prędkościach powyżej 210km/h jak jest u mnie. Sugerujesz że zależy im na zmniejszeniu powierzchni styku i wykolegowaniu klienta na tamten świat? to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękkiZ oponami to tak jest że im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepność. A to juz jakies ludowe legendy ;-) To sie nazywa precyzją kierowania i jest jednym z wielu istotnych parametrów oceny jakości opony. Owszem - na mniej napompowanych oponach będziesz miał wrażenie że samochód szybciej stanie się niestabilny, ale mimo to będziesz w stanie przejechać zakręt z wyższą prędkością i lepiej hamować. Test łosia na wysokich niedopompowanych oponach?? Nie dziekuje;) Wadą obniżania ciśnienia jest wzrost oporów toczenia, czyli zużycia paliwa. I zwiększenie temp. Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-03-29 13:52:52 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-29 11:42:13 +0200, DoQ <pawel.doq@gmail.com> said:
WadÄ obniĹźania ciĹnienia jest wzrost oporĂłw toczenia, czyli zuĹźycia paliwa. A takĹźe znaczne przyĹpieszenie zuĹźycia opon. Generalnie nie wolno jeĹşdziÄ z niĹźszym ciĹnieniem niĹź takie jakie zaleca producent pojazdu, ew. opon. Tutaj trochÄ wiÄcej: http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Jakie_cisnienie_w_oponach_,1,66,40.html |
|
Data: 2009-03-29 14:36:50 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹn ienie | |
red wrote:
ale cisnienie podane przez producenta dotyczy opony w danym rozmiarze jak zmieniasz rozmiar to jest szansa, Ĺźe zmienia siÄ ciĹnienie... pytanie w ktĂłrÄ stronÄ i o ile... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi |
|
Data: 2009-03-29 15:10:30 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
zkruk [Lodz] pisze:
ale cisnienie podane przez producenta dotyczy opony w danym rozmiarze PodpierajÄ c siÄ mojÄ instrukcjÄ obsĹugi samochodu, dla kilku wariantĂłw silnikowych sÄ rzecz jasna róşne wielkoĹci ogumienia tj: 205/60/15 205/50/16 opona zimowa do mocniejszej wersji 215/55/16 letnia opona do j/w. Dla _wszystkich_ opcji, mimo roznicy szerokosci i profilu producent zaleca 2,4bara, z dodatkowym zastrzeĹźeniem 2,7 dla duzych predkosci przy 215/55/16 . Pozdrawiam PaweĹ |
|
Data: 2009-03-29 19:29:48 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
DoQ pisze:
PodpierajÄ c siÄ mojÄ instrukcjÄ obsĹugi samochodu, dla kilku wariantĂłw silnikowych sÄ rzecz jasna róşne wielkoĹci ogumienia tj: Tylko tu masz zaledwie symbolicznÄ róşnicÄ szerokoĹci.- w Corolli ktĂłra oferowana byĹa na oponach od 155 do chyba 195 wÄĹźsze opony naleĹźy pompowaÄ bardziej. Czasem jest nawet tak, Ĺźe szersze opony producent zaleca pompowaÄ bardziej, ale to dlatego Ĺźe te zazwyczaj sÄ oferowane na wiÄkszych felgach, opony majÄ niĹźszy profil i trzeba je dopompowaÄ Ĺźeby siÄ felgi nie obijaĹy o krawÄĹźniki. MoĹźna jeszcze zwrĂłciÄ uwagÄ Ĺźe znacznie wÄĹźsze dojazdĂłwki producent zaleca pompowaÄ do wyĹźszego ciĹnienia. |
|
Data: 2009-03-29 19:42:41 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
Raptem "jeden rozmiar" mniej niĹź omawiany przypadek. Czasem jest nawet tak, Ĺźe szersze opony producent zaleca pompowaÄ bardziej, ale to dlatego Ĺźe te zazwyczaj sÄ oferowane na wiÄkszych felgach, opony majÄ niĹźszy profil i trzeba je dopompowaÄ Ĺźeby siÄ felgi nie obijaĹy o krawÄĹźniki. Akurat nie w tym przypadku. Poza tym nie wmowisz mi ze producent bedzie "ratowal felgi" klienta kosztem rzekomo gorszej trakcji :) MoĹźna jeszcze zwrĂłciÄ uwagÄ Ĺźe znacznie wÄĹźsze dojazdĂłwki producent zaleca pompowaÄ do wyĹźszego ciĹnienia. Taaa, a lanego ogumienia nie trzeba pompowac wcale :P Pozdrawiam Pawel |
|
Data: 2009-03-29 20:10:17 | |
Autor: Artur MaĹlÄ g | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
DoQ pisze: Tak, ciekawa interpretacja :) http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ceef80a9741452e0.html http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/aba01a437b3ccb57.html -- Jutro to dziĹ - tyle Ĺźe jutro. |
|
Data: 2009-03-29 22:02:48 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
Artur MaĹlÄ
g pisze:
Tylko tu masz zaledwie symbolicznÄ róşnicÄ szerokoĹci.- w Corolli ktĂłra oferowana byĹa na oponach od 155 do chyba 195 wÄĹźsze opony naleĹźy pompowaÄ bardziej. No w zwiÄ zku z wÄ tkiem (czyli zmiana szerokoĹci opony bez zmiany profilu), to ja w tej tabeli widzÄ dwie opony 155SR13 i 165SR13 (gĂłra tabel) - wÄĹźsze 155 producent jednak zaleca pompowaÄ _bardziej_. To co pisaĹem opieraĹem na informacji na tabeli (AFAIR Michelina) ktĂłra wisi u gumiarza u ktĂłrego zmieniam opony. |
|
Data: 2009-03-29 22:22:05 | |
Autor: Artur MaĹlÄ g | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
(...) No w zwiÄ zku z wÄ tkiem (czyli zmiana szerokoĹci opony bez zmiany profilu), to ja w tej tabeli widzÄ dwie opony 155SR13 i 165SR13 (gĂłra tabel) - wÄĹźsze 155 producent jednak zaleca pompowaÄ _bardziej_. SkÄ d wiedziaĹem, Ĺźe tak zareagujesz? Gdzie te magiczne 10%? JakoĹ reszta tabeli temu zaprzecza. To co pisaĹem opieraĹem na informacji na tabeli (AFAIR Michelina) ktĂłra wisi u gumiarza u ktĂłrego zmieniam opony. No widzisz, a ja odgrzebaĹem oryginalnÄ ksiÄ ĹźeczkÄ od rolki i zrobiĹem skan. -- Jutro to dziĹ - tyle Ĺźe jutro. |
|
Data: 2009-03-29 23:06:12 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
Artur MaĹlÄ
g pisze:
Tomasz Pyra pisze: Pewnie dlatego Ĺźe tak wĹaĹnie jest tam napisane? Jak byk stoi, Ĺźe oponÄ 165 naleĹźy pompowaÄ sĹabiej niĹź oponÄ 155 o tym samym profilu. Gdzie te magiczne 10%? Ale jakie magiczne 10%? JakoĹ reszta tabeli temu zaprzecza. Poza tymi z gĂłry owszem - ciĹnienia sÄ takie same dla róşnych opon, tylko tam jest jednak spory miszmasz z róşnymi profilami i indeksami noĹnoĹci. Raczej napisano to tak Ĺźeby nie komplikowaÄ sprawy uĹźytkownikowi, bo oczywiĹcie Ĺźe szerszej oponie nic siÄ nie stanie jeĹźeli napompowaÄ jÄ tak samo jak wÄ skÄ - po prostu nie wykorzysta siÄ jej zalet. |
|
Data: 2009-03-30 00:04:52 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-29 23:06:12 +0200, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> said:
Jak byk stoi, Ĺźe oponÄ 165 naleĹźy pompowaÄ sĹabiej niĹź oponÄ 155 o tym samym profilu. ZaleĹźy jak to rozumieÄ. Ten sam profil w sensie bezwzglÄdnej wartoĹci tego parametru, czy ten sam profil jako ta sama wysokoĹÄ. |
|
Data: 2009-03-30 00:06:27 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
red pisze:
On 2009-03-29 23:06:12 +0200, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> said: profil wzglÄdem szerokoĹci - o takiej wĹaĹnie zmianie pisaĹ zkruk zmieniajÄ c 205/55 na 225/55 |
|
Data: 2009-03-30 00:16:54 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-30 00:06:27 +0200, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> said:
profil wzglÄdem szerokoĹci - o takiej wĹaĹnie zmianie pisaĹ zkruk zmieniajÄ c 205/55 na 225/55 To nie wiem gdzie to w tej tabelce wyczytaĹeĹ. zkruk zmienia jednoczeĹnie szerokoĹÄ i wysokoĹÄ, w tej tabelce moĹźna tylko 1 taki sam przykĹad wyciÄ gnÄ Ä: Na 1 kartce: 175/65R14 82H - 2,7 185/65R14 86H - 2,8 Na 2 kartce: 175/65R14 82H - 2,5 185/65R14 86H - 2,5 Innych takich przykĹadĂłw tam nie ma, Ĺźe bezwzglÄdna wartoĹÄ profilu jest taka sama, a szerokoĹÄ siÄ zmienia. |
|
Data: 2009-03-30 09:02:25 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
red pisze:
On 2009-03-30 00:06:27 +0200, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> said: A gdzie to tam jest? Jedyne miejsce gdzie coĹ takiego widzÄ, to tam po drodze zmieniĹa siÄ wersja samochodu: "4A-FE" to AFAIR 110KM i trochÄ ciÄĹźszy przĂłd, a "4E-FE" to 86KM. Innych takich przykĹadĂłw tam nie ma W pierwszych dwĂłch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. |
|
Data: 2009-03-30 11:05:48 | |
Autor: red | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
On 2009-03-30 09:02:25 +0200, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> said:
A gdzie to tam jest? 30kg róşnicy na caĹym samochodzie, wiÄc w tym jednym przypadku teĹź by siÄ mogĹo ciĹnienie zmieniÄ, a jest takie samo, a w drugim o caĹy 0.1 :) W pierwszych dwĂłch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. A fakt, tego nie zauwaĹźyĹem, nawet nie wiem jaki to ma profil dlatego nie zwrĂłciĹem uwagi. |
|
Data: 2009-03-30 23:21:12 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | |
red pisze:
W pierwszych dwĂłch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. "S" to profil "standardowy", wynosi chyba 80 albo 82, czy coĹ koĹo tego. |
|
Data: 2009-03-29 19:22:58 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
DoQ pisze:
Tomasz Pyra pisze: Chodzi o zmniejszenie ugięcia opon, co pośrednio zmniejsza temperaturę i zużycie opon. Ale jeżeli montujesz o 10% większą (w każdą stronę) oponę i o 10% zmniejszasz ciśnienie, to ugięcie pozostaje na niezmienionym poziomie, więc opona nie będzie się nagrzewać bardziej niż oryginalna. Zalecenie zwiększania ciśnienia przy jeździe z dużą prędkością ma na celu ograniczenie temperatury opon, ale jest to okupione gorszą trakcją - 2.7bar na zimno to będzie coś około 3.3bar na rozgrzanej szybką jazdą oponie i znacznie słabsza przyczepność. to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękkiZ oponami to tak jest że im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepność. Po zwiększeniu przyczepności samochód trudniej się prowadzi - kładzie się w zakrętach, nurkuje przy hamowaniu, znacznie zmienia się nacisk przód/tył. Po założeniu dobrych slicków samochód może zacząć jeździć na 2 kołach albo i podeprzeć się dachem na zakręcie. To sie nazywa precyzją kierowania i jest jednym z wielu istotnych parametrów oceny jakości opony. Owszem, ale to wpływa raczej na odczucia kierowcy niż osiągi. Samochód na mocno napompowanych oponach prowadzi się pewniej, ale nigdy nie dogonisz kogoś kto jedzie na lekko niedopompowanych. Owszem - na mniej napompowanych oponach będziesz miał wrażenie że samochód szybciej stanie się niestabilny, ale mimo to będziesz w stanie przejechać zakręt z wyższą prędkością i lepiej hamować. A spróbuj - pojedziesz sporo szybciej niż na mocniej napompowanych. W sporcie ludzie pompują tylko tyle żeby opona nie spadła z felgi (a i tak zdarza się że spadnie). Tu nic mądrzejszego się nie wykombinuje - im większa powierzchnia styku tym lepiej. Dlatego w F1 jeżdżą na oponach napompowanych 1.2-1.3bar, chociaż z pewnością fajniej i mniej gumowo by się prowadził bolid z oponami napompowanymi mocniej. Tyle tylko że by jechał wolniej. |
|
Data: 2009-03-29 20:04:08 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
Zalecenie zwiększania ciśnienia przy jeździe z dużą prędkością ma na celu ograniczenie temperatury opon, ale jest to okupione gorszą trakcją - 2.7bar na zimno to będzie coś około 3.3bar na rozgrzanej szybką jazdą oponie i znacznie słabsza przyczepność. Ciekawe bo tutaj twierdzą inaczej: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=2 http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=3 Podobne spostrzeżenia wyniosłem z własnych doświadczeń, więc delikatnie rzecz ujmując pozwól że będę miał inne zdanie na ten temat :P Tu nic mądrzejszego się nie wykombinuje - im większa powierzchnia styku tym lepiej. Nawet nie siedziałem za kierownicą bolidu F1, więc trudno mi stwierdzić czy jest on "gumowy w prowadzeniu - jednak dziwi mnie porównywanie przez ciebie opon F1 z cywilnymi. Choć ty pewnie nie jedno kółko już takim wykręciłeś eksperymentując z ciśnieniami oraz ogumieniem, dlatego śmiało dzielisz się z nami spostrzeżeniami :) Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-03-29 21:54:15 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
DoQ pisze:
Tomasz Pyra pisze: Oni tu napompowali oponę 1.3 bar zamiast zalecanych 2 bar, bez zmiany szerokości opony. 30% mniej to już sporo za mało. Żeby to miało związek z wątkiem powinni zamiast tych 225/50 założyć 295/50, wtedy zmniejszyć ciśnienie o 30% i porównać. Mi się najszybciej jeździło Corollą na ciśnieniu o 10-15% mniejszym niż zalecane... 30% to nawet nie sprawdzałem, bo to już flaki i duże ryzyko uszkodzenia opony. http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=3 Woda to jeszcze inna bajka. Na głębokiej wodzie wysokie ciśnienie i mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią może mieć podobne zalety jak wąskie opony które są mniej podatne na aquaplanning. Podobne spostrzeżenia wyniosłem z własnych doświadczeń, więc delikatnie rzecz ujmując pozwól że będę miał inne zdanie na ten temat :P Czyli mocniejsze pompowanie opon ma same zalety - skoro samochód lepiej się trzyma drogi, jest cichszy, mniejsze zużycia paliwa i opon? Bo gdyby miało być lepiej na bardziej napompowanych, to dlaczego producent zaleca dopompowanie opon bardziej jeżeli zamierzamy przekraczać podczas jazdy prędkość np. 200km/h? Gdyby bardziej napompowane opony miały lepiej jeździć, to przecież zalecałby mocniejsze pompowanie również i przy mniejszych prędkościach. Przekładam dość często w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widzę że 135 potrzebują być napompowane o te 20-30% bardziej. Bo przy ciśnieniu na którym opony 175 jeżdżą bardzo dobrze, to opony 135 na pierwszy rzut oka widać że są niedopompowane. |
|
Data: 2009-03-29 23:28:35 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
Czyli mocniejsze pompowanie opon ma same zalety - skoro samochód lepiej się trzyma drogi, jest cichszy, mniejsze zużycia paliwa i opon? Bo gdyby miało być lepiej na bardziej napompowanych, to dlaczego producent zaleca dopompowanie opon bardziej jeżeli zamierzamy przekraczać podczas jazdy prędkość np. 200km/h? Bo tak twarde opony pogarszaja jednak komfort i skracaja żywotność elementów zawieszenia? Tym bardziej że nie kazdy codziennie musi przekraczac 200? Przekładam dość często w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widzę że 135 potrzebują być napompowane o te 20-30% bardziej. A indeks nośności tych 135 jest taki sam jak 175tek? Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-03-29 23:55:01 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
DoQ pisze:
Tomasz Pyra pisze: I tylko tyle? Sądzisz że nie ma żadnego wpływu na przyczepność to, czy jadę z ciśnieniem 2.5, czy może 3.0 atm (bo będę za godzinę szybko jechał autostradą)? A jeśli jest to jaki? Przekładam dość często w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widzę że 135 potrzebują być napompowane o te 20-30% bardziej. A nie wiem, samochód waży jakieś 700kg, więc na indeks nośności jakoś nawet nie zwróciłem uwagi. Jeżeli na oponę napompowaną 2atm działa nacisk 300kg, to ta opona będzie miała powierzchnie styku z nawierzchnią 150cm^2. Jeżeli opona ma szerokość 17.5cm, to będzie to placek o kształcie mniej-więcej prostokąta o rozmiarze 17.5x8.5cm. Jeżeli opona ma szerokość 13.5cm, to będzie to placek 13.5x11.1cm. Czyli patrząc z boku, opona 135 będzie bardziej spłaszczona od dołu. Żeby nie była bardziej spłaszczona trzeba ją dopompować. |
|
Data: 2009-03-30 07:48:08 | |
Autor: DoQ | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Tomasz Pyra pisze:
I tylko tyle? Nie rozumiem pytania i skad sie wziely roznice 0,5atm. A indeks nośności tych 135 jest taki sam jak 175tek?A nie wiem, samochód waży jakieś 700kg, więc na indeks nośności jakoś nawet nie zwróciłem uwagi. No widzisz kombinujesz, a nie bierzesz pod uwage podstawowych parametrów. Opona 175/70/13 mimo tej samej wysokości będzie zachowywała się zupełnie inaczej niż 205/60/15 z racji dużo mniejszej nośności. Ta druga będzie miała grubsze ścianki i dużo sztywniejszą konstrukcję. Bardziej obrazowo rzecz ujmując: jakbyś sobie założył opony z Jelcza to byś ich wogole nie musiał pompować i to bynajmniej nie dlatego że są dużo szersze niż 135. Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-03-30 09:13:02 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
DoQ pisze:
Tomasz Pyra pisze: Z tabelki od Corolli którą wrzucił Artur. Do 160km/h producent zaleca pompować 2.5, powyżej 160km/h zaleca 3.0. Ale nim się rozpędzimy do tych 160km/h to taka różnica w ciśnieniu ma spory wpływ na przyczepność. To jest coś za coś - pompuje się 3.0 dzięki czemu pewnie opona się powyżej tych 160 nie rozleci, ale będzie miała gorszą przyczepność |
|
Data: 2009-03-29 20:15:38 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Tomasz Pyra wrote:
A spróbuj - pojedziesz sporo szybciej niż na mocniej napompowanych. tyle, że w sporcie agresywne branie zakrętów powoduje, że opona kładzie się jeśli nie jest mocniej napompowana i powietrze jeszcze bardziej z niej schodzi dlatego zwykle cisnienia na torze są wyższe od drogowych - przynajmniej tak z moich doświadczeń wynika... ale doświadczeń niewiele - więc nie będę się wymądrzał...
ale może same scianki opony są dużo bardziej sztywne... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi |