zmiany ... zmiany

Data: 2019-07-16 06:57:56
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
Hmm, ciekawostka, wcale mi się to nie rzuciło w oczy, jak czytałem o tych zmianach - widać zbyt pobieżnie.
Ciekawe, czy również w innych bankach to przeoczyłem - póki co jest to najbardziej wpływająca na user experience zmiana z wchodzących 14 września.
Tzn. mówię o tym przepisaniu SMS przy logowaniu - oj, padnie im to na pewno.
Choć np. wbk/santander ma taką opcję - ale opcję, tak samo jak hasło proste/maskowane - od dawna.

Bo 5 piknięć a potem PIN to dobry pomysł.

To PSD2 wydaje się być interpretowane "po polsku", na złość klientowi, z zemsty na cholerną unię, która wie lepiej od banków, jak banki prowadzić ;>
To tak jak w tym powiedzeniu: "W USA były dwa wielkie monopole. Jeden z nich był odpowiedzialny za wojnę, inflację, bezrobocie. Drugi dał nam unix, C, tranzystor. I zgadnijcie, który z nich nakazał któremu, jak należy prowadzić biznes telefoniczny"?
Tak jak taki żubr - od 14 września likwiduje papierowe hasła (mBąk zlikwidował chyba już całkiem jakiś czas temu - albo przynajmniej ja, mając aktywne SMS, już nie mam opcji w ST żeby włączyć papierowe - choć kilka list jeszcze mam - a wujek ostatnio nie mógł zrobić przelewu, bo mu listę zdezaktywowało - ale podobno jeszcze do 14 września będzie funkcjonować) oraz fajnie działający (tzn. na J2ME, bo androidowy ssie) token - w rezultacie pożegnałem się z nimi i czekam na kolejną promocję ;>

Data: 2019-07-16 16:26:55
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
Szczególnie wklepywanie PIN-a gdy cały autobus patrzy, jak kupujesz bilet za 1,30 zł.

-- -- -
PIN to dobry pomysł.

Data: 2019-07-16 08:26:25
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 16:27:26 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> PIN to dobry pomysł.

Szczególnie wklepywanie PIN-a gdy cały autobus patrzy, jak kupujesz bilet za 1,30 zł.

Specjalnie masz jedną kartę do kupowania biletów?
To nawet nie jest zły pomysł, debetówka i 100zł na koncie albo KK z 500zł limitu.
Hmm, ale trzeba mieć do niej inny PIN, inaczej bez sensu - mi póki co udaje się na 21 kartach (i 8 żony) mieć ten sam PIN ;>
Właściwie w historii wyłamywały się tylko te popierdółki, które kazały za zmianę płacić - ZTCP to VW (ci to byli rekordziści - przysłali mi w kopercie PIN 2888) i nest, być może jeszcze KK eurobanku.

Więc doczytaj - CO PIĄTA transakcja pikaczowa na mniej niż 50zł (a miało już być 100zł) z PINem - a każde wpisanie PIN (oby, bo może będzie wymaganie użycia chipu, jak we wczesnych implementacjach visa'y) licznik resetuje.

Data: 2019-07-16 17:41:28
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
No qrwa mać tylko Ty jeden liczysz jak w pokerze na której z fafdziesięciu kart masz który pik.
Inni są normalni.
A poza tym cienias jesteś, skoro musisz jeździć długim czerwonym, ja pytałem teoretycznie ;-)

-- -- -
CO PIĄTA transakcja pikaczowa na mniej niż 50zł z PINem - a każde wpisanie PIN licznik resetuje.

Data: 2019-07-16 08:46:26
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 17:41:30 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
No qrwa mać tylko Ty jeden liczysz jak w pokerze na której z fafdziesięciu kart masz który pik.
Inni są normalni.

Oj, z myśleniem dziś ciężko, zmiana ciśnienia?
Ci "normalni", którzy płacą kartą nie tylko za bilety, Twojego wydumanego problemu mieć nie będą, bo liczniki zresetują im inne płatności.

A poza tym cienias jesteś, skoro musisz jeździć długim czerwonym, ja pytałem teoretycznie ;-)

I widać, że głupoty gadasz - na jednorazowych jeżdżą właśnie tacy teoretycy, jak im się przedłużacz członka zepsuje ;P
Tacy, co nie wydają pieniędzy na głupoty i nie muszą przedłużać, mają miesięczny i wydumanych problemów nie mają nawet teoretycznie.

Data: 2019-07-16 09:11:17
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 18:00:41 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Rozumiem, muszę koniecznie kupić cztery razy kawę po półtora euro żeby mi zresetowało licznik przez przejazdem miejską.

Po półtora to tylko wtedy, jak powiesz: "Dzień dobry, poproszę kawę." ;P
I nie cztery, tylko pięć - bo może się okazać, że wyciągasz właśnie zresetowaną kartę.
I tylko jak rano wstajesz i nieprzytomny jesteś (choć niektórym, jak widać, zostaje to na cały dzień - w takich przypadkach się pyta "co takiego palicie?") - wystarczy jedna kawa, ale zapłata z chipa - no chyba że to są warunki nie do spełnienia, albo też cały bar się gapi na wpisującego PIN... Ale i tak miałeś go wpisać, więc jednak nieprzytomność całodzienna.

Data: 2019-07-16 18:39:32
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
A ktoś pisał, że własna dobrowolna zapłata z chipa z PIN-em resetuje licznik tak samo, jak PIN wymuszony przez system?
No i masz zaplanowane na cały dzień, że po kawie będzie długi czerwony?
Bilard o wpół do dziesiątej u Rutkowskiego ;-)

-- -- -
wystarczy jedna kawa, ale zapłata z chipa

Data: 2019-07-16 10:00:40
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 18:39:34 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
A ktoś pisał, że własna dobrowolna zapłata z chipa z PIN-em resetuje licznik tak samo, jak PIN wymuszony przez system?

Może i nie pisał.
Nikt też (a przynajmniej mBąk) nie pisał, że będzie 5 pikaczów bez PIN, a potem musi być PIN - to już jakiś wymysł pismaków.
Zresztą teraz jest tak samo - wybrane/losowe/jak tam nazwiesz pikaczowe poniżej 50zł też mogą PINu zażądać i wpisać musisz, nawet jak bilet za 1,3zł i cały autobus się gapi.
Dobrym pomysłem jest uporządkowanie tego - jeden czy dwa banki widziałem, gdzie klientowi podawali, jak to działa. Inne ściemniają do poziomu, że "jest to losowe".
I choć pikaczowanie, szczególnie bez PINu, uważam za kamień milowy w rozwoju płatności bezgotówkowych, to uważam jednak, że visa na początku wymyśliła dobry kompromis - czyli pikaczu tylko do 50zł, powyżej zawsze wymuszenie chip+PIN - i już nie pamiętam, czy po 3 pikaczach bez PIN wymuszało chip+PIN niezależnie od sumy, czy też kazało po prostu PIN (i czy bez chipa resetowało licznik) - ale to nie ważna, było to dobrym kompromisem między wygodą a paranoją.
Niestety wygrała koncepcja MC - a rozsądek jak zwykle przywrócić musi unia. Zaś poza UE wciąż będzie wolna amerykanka w tym temacie.

Data: 2019-07-16 19:17:17
Autor: radekp@konto.pl
zmiany ... zmiany
Tue, 16 Jul 2019 10:00:40 -0700 (PDT), w
<378ddb8d-90a6-49ad-84a9-855f1fe39b44@googlegroups.com>, Dawid Rutkowski
<drutkow1@wp.pl> napisał(-a):

Zresztą teraz jest tak samo - wybrane/losowe/jak tam nazwiesz pikaczowe poniżej 50zł też mogą PINu zażądać i wpisać musisz, nawet jak bilet za 1,3zł i cały autobus się gapi.

Zwłaszcza, że autobusowe są offline :)
W ogóle technicznie jest możliwość sprawdzenia pinu w offline?

Data: 2019-07-16 10:30:01
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 19:20:39 UTC+2 użytkownik rad...@konto.pl napisał:
Tue, 16 Jul 2019 10:00:40 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(-a):

> [...]

Zwłaszcza, że autobusowe są offline :)
W ogóle technicznie jest możliwość sprawdzenia pinu w offline?

Te, co są offline, to są, w DC są jak najbardziej online.
PIN offline możliwy, ale tylko przy chipowej oczywiście - w chipie PIN jest zapisany.

Data: 2019-07-17 14:18:41
Autor: radekp@konto.pl
zmiany ... zmiany
Tue, 16 Jul 2019 10:30:01 -0700 (PDT), w
<2ae3a937-2892-4ca3-8754-634bf1ff3c5e@googlegroups.com>, Dawid Rutkowski
<drutkow1@wp.pl> napisał(-a):

> W ogóle technicznie jest możliwość sprawdzenia pinu w offline?

Te, co są offline, to są, w DC są jak najbardziej online.
PIN offline możliwy, ale tylko przy chipowej oczywiście - w chipie PIN jest zapisany.

Czyli we wrocławiu nic z tego nie będzie -- są offline.

Data: 2019-07-17 05:24:23
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu środa, 17 lipca 2019 14:17:48 UTC+2 użytkownik rad...@konto.pl napisał:
Tue, 16 Jul 2019 10:30:01 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(-a):

> PIN offline możliwy, ale tylko przy chipowej oczywiście - w chipie PIN jest zapisany.

Czyli we wrocławiu nic z tego nie będzie -- są offline.

A w ogóle szparkę na kartę mają?

Zaś jeśli naprawdę są offline, bez żadnej możliwości on-line, to powinny 14 września zamilknąć na zawsze i zostać wymienione.

Data: 2019-07-17 08:12:45
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu środa, 17 lipca 2019 14:24:24 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:
> [...]

Zaś jeśli naprawdę są offline, bez żadnej możliwości on-line, to powinny 14 września zamilknąć na zawsze i zostać wymienione.

Po przemyśleniu - jeśli zliczanie transakcji pikaczowych będzie obsługiwał chip na karcie, to takie biletomaty (pikaczu-only/offline-only) będą mogły dalej funkcjonować - tyle że jak komuś akurat trafi się, że będzie to piąta z kolei transakcja, to sobie w tym momencie tą kartą biletu nie kupi.

Data: 2019-07-17 16:05:44
Autor: J.F.
zmiany ... zmiany
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:12db091d-ebf3-4440-9b63-87a19afd58b1@googlegroups.com...

> [...]
> PIN offline możliwy, ale tylko przy chipowej oczywiście - w > chipie PIN jest zapisany.

Czyli we wrocławiu nic z tego nie będzie -- są offline.

Nie, tylko zblizeniowo.
I program chyba nie przewiduje klawiaturki do wprowadzenia PIN.

Zaś jeśli naprawdę są offline, bez żadnej możliwości on-line, to powinny 14 września zamilknąć na zawsze i zostać wymienione.

Trudno powiedziec - moze mozliwosc obciazenia off-line wcale nie zniknie ?
W koncu popularne na swiecie.

J.

Data: 2019-07-21 15:17:57
Autor: Wojciech Bancer
zmiany ... zmiany
On 2019-07-17, Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> wrote:

[...]

Zaś jeśli naprawdę są offline, bez żadnej możliwości on-line, to powinny 14 września zamilknąć na zawsze i zostać wymienione.

za https://www.cashless.pl/2312-bedziecie-musieli-zmienic-nawyki-w-korzystaniu-z-uslug-bankowych-jest-finalna-wersja-wytycznych-do-psd-ii
-- -
Od powyższej zasady będzie jednak wyjątek, zarówno wobec transakcji zbliżeniowych i jak i innych sposobów płatności. A więc silna autentykacja nie będzie obowiązywać przy płatnościach za parkingi i transport. Niezależnie zatem od tego ile razy będziecie płacić kartą za postój w płatnej strefie parkowania, za przejazd autostradą czy bilet na autobus, PIN-u nie będziecie musieli podawać.
-- -

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2019-07-16 20:46:24
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
Wymuszanie chipa i pina spotyka mnie już od jakiegoś czasu na jednej z kart.
Z kolei wygodne jest zbliżenie bez chipa + pin powyżej 50 zł.

Data: 2019-07-16 20:50:00
Autor: Liwiusz
zmiany ... zmiany
W dniu 2019-07-16 o 20:46, ąćęłńóśźż pisze:
Wymuszanie chipa i pina spotyka mnie już od jakiegoś czasu na jednej z kart.
Z kolei wygodne jest zbliżenie bez chipa + pin powyżej 50 zł.

A jak z wymuszaniem chipa w przypadku karty w telefonie na google pay?

--
Liwiusz

Data: 2019-07-16 12:41:33
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 20:50:34 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
> [...]
> Z kolei wygodne jest zbliżenie bez chipa + pin powyżej 50 zł.

A jak z wymuszaniem chipa w przypadku karty w telefonie na google pay?

ą znów mąci przesadzając - nie było o konkecznie wymuszaniu chipa, tylko PINu.
Choć dla kart "pikaczu-only" (telefon, naklejka itp.) siłą rzeczy powinny być inne zasady.

Data: 2019-07-16 21:44:14
Autor: Liwiusz
zmiany ... zmiany
[...]

Dlaczego inne? PIN może być, tak jak przy każdej innej płatności zbliżeniowej.

--
Liwiusz

Data: 2019-07-16 22:26:12
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
U mnie co jakiś czas wymusza[ło] czipa przy niskich kwotach wyskakuje na terminalu "włóż kartę".
A skoro włóż kartę, to i PIN.

-- -- -
nie było o konkecznie wymuszaniu chipa, tylko PINu.

Data: 2019-07-16 13:46:38
Autor: Dawid Rutkowski
zmiany ... zmiany
W dniu wtorek, 16 lipca 2019 22:26:15 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> nie było o konkecznie wymuszaniu chipa, tylko PINu.

U mnie co jakiś czas wymusza[ło] czipa przy niskich kwotach wyskakuje na terminalu "włóż kartę".
A skoro włóż kartę, to i PIN.

Bywa i tak.
Inne banki tak konfigurują, że co jakiś czas przy pikaczu na mniej niż 50zł trzeba podać PIN.
A w innych można przez cały okres ważności karty nie użyć chipa - nawet do pierwszej transakcji.

Tyle że teraz będą (tak sądzę) musieli dokładnie opisać, jak to ustawiają.

Data: 2019-07-16 18:00:04
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
Rozumiem, muszę koniecznie kupić cztery razy kawę po półtora euro żeby mi zresetowało licznik przez przejazdem miejską.
No Rutkowski w pełnej krasie ;-)

-- -- -

Data: 2019-07-16 21:50:18
Autor: Waldek
zmiany ... zmiany
[...]

ROTFL ... bywa że i ja jeżdżę długim czerwonym
- szczególnie po lekkiej alkoholizacji :D
ale bilety kupuje SkyCash-em

Data: 2019-07-17 10:57:19
Autor: Olin
zmiany ... zmiany
Dnia Tue, 16 Jul 2019 16:26:55 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

Szczególnie wklepywanie PIN-a gdy cały autobus patrzy, jak kupujesz bilet za 1,30 zł.

Umyj się i ubierz przyzwoicie, to będziesz zwracał niczyjej uwagi, nawet w
autobusie.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2019-07-17 11:09:12
Autor: ąćęłńóśźż
zmiany ... zmiany
Nie żartuj, od razu by mnie okradli.

-- -- -
Umyj się i ubierz przyzwoicie

Data: 2019-07-17 14:37:32
Autor: Miroo
zmiany ... zmiany
W dniu 2019-07-17 o 10:57, Olin pisze:
[...]

W autobusie?! Właśnie wtedy będzie się wyróżniał :P

Pozdrawiam

zmiany ... zmiany