znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu c zo³owym...

Data: 2010-05-09 11:51:16
Autor: Kuba \(aka cita\)
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu c zo³owym...
Panuje takie powrzechne przekonanie, ktore bardzo czêsto s³ychaæ te¿ w wypowiedziach s³u¿b i innych koemntatorów zdarzeñ drogowych, ze kiedy samochód uderza czo³owo w drugi samochód jad±cy z naprzeciwka z t± sam± prêdko¶ci± to jakby uderzy³ w nieruchom± przeszkode z prêdko¶ci± dwa razy wiêksz±. Napewno s³yszeli¶cie to, a pewnie wielu z Was (nas :( ) bylo przekonanych, ze tak jest w rzeczywisto¶ci...

.... otó¿ nic bardziej mylnego. Ma³o tego - po obejrzeniu materia³u oraz banalym wyt³umaczeniu za pomoc± wozru z fizyki szko³y podstawowej okazuje sie, ze czase³ cz³owiek myli sie bardziej, ni¿ mozna przypuszczac...

http://moto.pl/MotoPL/1,88571,7854475,Czy_2x80____160__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html

:)

ps. swoj± drog± samochód przy zderzeniu z prêdko¶ci± 160km/h wygl±da do¶æ .... przera¿aj±co.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-09 03:26:16
Autor: Alex81
On 9 Maj, 11:51, "Kuba \(aka cita\)" <yes.or...@wp.pl> wrote:
ps. swoj± drog± samochód przy zderzeniu z prêdko¶ci± 160km/h wygl±da do¶æ
... przera¿aj±co.

Z drugiej strony ta Nubira calkiem niezle zniosla uderzenie przy 80kph
- spodziewalem sie duzo wiekszej masakry ;-)

--
pzdr
Alex

Data: 2010-05-09 12:41:07
Autor: Olek
On 2010-05-09 11:51, Kuba (aka cita) wrote:
[...]

przecie¿ to logiczne, ¿e si³a przy zderzeniu rozk³ada siê na dwa samochody, a nie na jeden... chyba, ¿e kto¶ nie my¶li logicznie, to ju¿ jego problem.

Data: 2010-05-09 11:45:43
Autor: Waldek Godel
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 09 May 2010 12:41:07 +0200, Olek napisa³(a):

przecie¿ to logiczne, ¿e si³a przy zderzeniu rozk³ada siê na dwa samochody, a nie na jeden... chyba, ¿e kto¶ nie my¶li logicznie, to ju¿ jego problem.

a na ¶cianê to ju¿ nie dzia³a? w³a¶nie brutalnie zgwa³ci³e¶ pana Newtona,
mog³e¶ chocia¿ wazeliny u¿yæ

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2010-05-09 12:52:41
Autor: Olek
On 2010-05-09 12:45, Waldek Godel wrote:

a na ¶cianê to ju¿ nie dzia³a? w³a¶nie brutalnie zgwa³ci³e¶ pana Newtona,
mog³e¶ chocia¿ wazeliny u¿yæ

a ¶ciana to poruszaj±cy siê samochód, który ulega odkszta³ceniu (ch³onie si³ê uderzenia), sam sobie wazeliny u¿yj...

Data: 2010-05-10 11:16:36
Autor: Micha³G
Waldek Godel pisze:
[...]

chcia³by¶.......    zboczek..... ;) ;) ;)

M.

Data: 2010-05-09 12:47:34
Autor: Olek
On 2010-05-09 12:41, Olek wrote:

przecie¿ to logiczne, ¿e si³a przy zderzeniu rozk³ada siê na dwa
samochody, a nie na jeden... chyba, ¿e kto¶ nie my¶li logicznie, to ju¿
jego problem.

oczywi¶cie przy zderzeniu samochodów o identycznej masie, bo w przypadku zderzenia np. z poci±giem to rzeczywi¶cie mo¿e byæ prêdko¶æ x2

Data: 2010-05-09 20:31:05
Autor: Rychu
W dniu 2010-05-09 12:47, Olek pisze:

> oczywi¶cie przy zderzeniu samochodów o identycznej masie, bo w przypadku
> zderzenia np. z poci±giem to rzeczywi¶cie mo¿e byæ prêdko¶æ x2

Tylko we¼ siê zderz czo³owo z poci±giem. :D
Wtedy to mo¿e byæ i wiêcej.

--
Pozdr

Data: 2010-05-10 09:40:15
Autor: Arek (G)
W dniu 2010-05-09 20:31, Rychu pisze:

 > oczywi¶cie przy zderzeniu samochodów o identycznej masie, bo w przypadku
 > zderzenia np. z poci±giem to rzeczywi¶cie mo¿e byæ prêdko¶æ x2

Tylko we¼ siê zderz czo³owo z poci±giem. :D
Wtedy to mo¿e byæ i wiêcej.

Czytanie ze zrozumieniem siê k³ania:) Rozk³ada siê na dwa, druga sprawa, to ró¿nica mas, oraz stopieñ poch³aniania energii.

A.

Data: 2010-05-11 13:50:21
Autor: Przemeq
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
To zderzenia sprê¿yste gdzie cia³a zmieniaj± kszta³t i czê¶c energi idzie na zmianê kszta³tu, ¶ciana kszta³tu nie zmieni³a.

Ale kule na bilardzie podlegaj± zasadzie zachowania pêdu  masa pierwszego * prêdko¶c pierwszego = masa drugiego * prêdko¶c drugiego.
Dlatego jak zderzysz siê z komarem w lecie to on sp³ynie po tobie ale nie rób tego z motorowerem komar.

Przemeq

Data: 2010-05-11 14:02:34
Autor: Micha³G
Przemeq pisze:
[...]

Hmmmm..... co by tu to powiedziæ a nie zakpiæ ... ;)

raczej sie nie da...
ale masz szanse: co to znaczy pierwszego i drugiego?

M.

Data: 2010-05-11 14:05:08
Autor: Przemeq
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Micha³G" <grodmich@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbh0s$895$1news.onet.pl...
Przemeq pisze:
To zderzenia sprê¿yste gdzie cia³a zmieniaj± kszta³t i czê¶c energi idzie na zmianê kszta³tu, ¶ciana kszta³tu nie zmieni³a.

Ale kule na bilardzie podlegaj± zasadzie zachowania pêdu  masa pierwszego * prêdko¶c pierwszego = masa drugiego * prêdko¶c drugiego. (W uproszczeniu)

Hmmmm..... co by tu to powiedziæ a nie zakpiæ ... ;)

raczej sie nie da...
ale masz szanse: co to znaczy pierwszego i drugiego? Samochodu,  Poci±gu TIR-a czego¶ co siê zderza. statku na wodzie

M.

Data: 2010-05-11 16:21:14
Autor: Micha³G

Przemeq pisze:
[...]

nie wykorzysta³e¶ ostatniej szansy.... ;)
trudno- jedynka ;)
(suma wektorowa pêdów cia³ przed zderzeniem jest równa takiej sumie  po zderzeniu.... kule zderzaj± sie sprê¿y¶cie - no prawie... )

pozdrawiam
Micha³

Data: 2010-05-11 17:46:38
Autor: Arek (G)
W dniu 2010-05-11 13:50, Przemeq pisze:
To zderzenia sprê¿yste gdzie cia³a zmieniaj± kszta³t i czê¶c energi
idzie na zmianê kszta³tu, ¶ciana kszta³tu nie zmieni³a.

Czyli nie poch³ania tej energii w takim stopniu jak zrobi³by to samochód jad±cy z przeciwka. I chyba o tê ró¿nicê energii chodzi:)

A czego to dowodzi?

A.

Data: 2010-05-09 21:34:54
Autor: Pan Piskorz
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
przecie¿ to logiczne, ¿e si³a przy zderzeniu rozk³ada siê na dwa samochody, a nie na jeden... chyba, ¿e kto¶ nie my¶li logicznie, to ju¿ jego problem.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zderzenie#Zderzenia_a_zasady_zachowania

chyba w szkole mia³e¶ z fizyk± problem, logika tu nie obowi±zuje,
dodam - motocykli¶ci, którzy byli na lekcjach fizyki nieobecni gin± pierwsi,
bo nie zdaj± sobie sprawy czym dysponuj±
P.

Data: 2010-05-09 22:01:27
Autor: Olek
On 2010-05-09 21:34, Pan Piskorz wrote:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zderzenie#Zderzenia_a_zasady_zachowania

chyba w szkole mia³e¶ z fizyk± problem, logika tu nie obowi±zuje,

obowi±zuje jak najbardziej i fizyka i logika...

Data: 2010-05-09 12:59:06
Autor: Katanka
Kuba (aka cita) wrote:

[...]

¦wietny materia³ !!! Ogl±da³em z wypiekami na twarzy :) Swoj± drog± ta Nubira przy walniêciu z prêdko¶ci± 80km/h wygl±da nad wyraz dobrze. W ¿yciu bym nie pwoiedzia³, ¿e uderzenie w ¶cianê z prêdko¶ci± 160km/h bêdzie tak katastrofalne w skutkach. Auto siê z³ozy³o w kostkê prawie.

Kolejny mit obalony, a wystarczy³o logicznie mysleæ. Ja widocznie do tej pory nie my¶la³em logicznie, tylko pewnikiem przyjmowa³em ¿e uderzenie dwóch aut z prêdko¶ci± 50km/h to jak uderzenie w ¶cianê z perêdko¶cia 100km/h. Teraz widzê jak bardzo siê myli³em i je¶li kto¶ mi tak powie takie twiedzenie, to bêdê wiedzia³ co mu odpowiedzieæ - "bzdura" :)

--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

Data: 2010-05-09 14:01:18
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 12:59:06 +0200, Katanka napisa³(a):

Kolejny mit obalony, a wystarczy³o logicznie mysleæ. Ja widocznie do tej pory

Mhm. A gdzie ¶ciany je¿dzace 80km/h?

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2010-05-09 14:06:05
Autor: Tomasz Pyra
Katanka pisze:
Kuba (aka cita) wrote:

[...]

Mam wra¿enie ¿e uderzaj±c w ¶cianê samochody zawsze wygl±daj± ca³kiem dobrze.
A to dlatego ¿e standardowe crashtesty robi siê ze sporym przesuniêciem i gnie siê asymetrycznie tylko pó³ samochodu.
Uderzaj±c w ¶cianê symetrycznie gnie siê ca³y samochód, a to zapewne dobrze wp³ywa na wytrzyma³o¶æ.

Wynika z tego tyle, ¿e je¿eli na drodze zderzenie czo³owe okazuje siê nieuniknione, to lepiej waliæ prosto w tego z przeciwka, ni¿ ¿eby mia³o zabrakn±æ np. pó³ metra przy mijaniu. Tylko ciekawe kto bêdzie potrafi³ tak pojechaæ?

[...]

Zderzenie 50+50 to tak jak uderzenie przy 100km/h w stoj±cy samochód.
Natomiast tu ju¿ jest intuicyjne ¿e lepiej uderzyæ w stoj±cy samochód ni¿ w ¶cianê.

Data: 2010-05-09 17:02:44
Autor: marjan
W dniu 09.05.2010 14:06, Tomasz Pyra pisze:
[...]

No tak by wynika³o. Miêdzy innymi dlatego uderzenia w s³up bywaj± tak dramatyczne w skutkach.

Tomek, a powiedz mi jedno, mo¿e wiesz. Jak by siê do takiego crash-testu mia³ samochód z solidn± klatk± bezpieczeñstwa stosowan± w rajdach? Widzia³e¶ gdzie¶ symulacje (a najlepiej faktyczne testy) ile takie rajdówki mia³by gwiazdek w EuroNCAP? Tak mnie to zastanawia, bo skoro to takie bezpieczne, to czemu w cywilnych pojazdach nie jest to stosowane zamiast pizdyliarda poduszek powietrznych? Je¶li chodzi o estetykê to nie s±dzê aby sporym problem by³o schowanie tego i zamaskowanie, a nawet obicie skór±.

--
Pozdrawiam serdecznie,                       Fiat Punto mk1 '99
Mariusz [marjan] Morycz                Uniden 520 + President Indiana

Data: 2010-05-09 15:19:27
Autor: Robert Rêdziak
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
On Sun, 09 May 2010 17:02:44 +0200, marjan <klero8.tk9@gmail.com>
wrote:

[...]

 Bo rozbudowana instalacja CO powa¿nie ogranicza funkcjonalno¶æ
 auta, wa¿y, kosztuje, ogranicza widoczno¶æ, wymaga kub³a,
 otulin, przypiêcia na sztywno szelkami i jazdy w orzeszku. A
 ostatnio jeszcze doszed³ do tego HANS.

 A poza tym na wszelkiego rodzaju zawodach, za wyj±tkiem chicken
 race, trudno o czo³ówkê.

 r.
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2010-05-09 17:09:57
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
marjan pisze:

[...]

I je¼dzi³by¶ na codzieñ w kasku i zapiêty w 5-punktowe pasy? :)
Bo tego wymaga klatka niestety.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wroc³aw, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2010-05-09 20:31:43
Autor: Tomasz Pyra
marjan pisze:

Tomek, a powiedz mi jedno, mo¿e wiesz. Jak by siê do takiego crash-testu mia³ samochód z solidn± klatk± bezpieczeñstwa stosowan± w rajdach?

Zapewne marnie, bo bêd± wysokie przeci±¿enia.
Rajdówki po prostu nie s± liczone na zderzenia przy 64km/h, a na prêdko¶ci znacznie wiêksze.
¯eby bezpiecznie przetrwaæ te przeci±¿enia trzeba byæ ciasno zapiêtym w niezbyt wygodne pasy bezpieczeñstwa (których znowu w samochodzie z tyln±   kanap± nie ma do czego przypi±æ), i siedzieæ w niewygodnych przy wsiadaniu i wysiadaniu fotelach kube³kowych.
Jak siê w to cz³owiek wszystko zapnie, to nawet ciê¿ko na boki przed skrzy¿owaniem siê rozejrzeæ i generalnie praw± stronê kontroluje pilot.

Do tego cywilny samochód musi zapewniæ bezpieczeñstwo równie¿ dla ludzi starszych, z mniej wytrzyma³ymi ko¶æmi itp. itd.

[...]

Zamaskowanie nie bêdzie takie ³atwe, bo taka standardowa klatka zagradza drzwi, a pa³±ki lec± ukosami przez ¶rodek kabiny pasa¿erskiej.

Co¶ podobnego jednak siê stosuje w samochodach cywilnych - wzmocnienia w drzwiach, solidne s³upki i obecne przedzia³y pasa¿erskie s± ca³kiem dobrze chronione.
Wyniki zderzeñ bocznych s± du¿o lepsze ni¿ kiedy¶.

Data: 2010-05-11 22:46:44
Autor: MaækuPiæku
W dniu 2010-05-09 17:02, marjan pisze:

Tomek, a powiedz mi jedno, mo¿e wiesz. Jak by siê do takiego crash-testu
mia³ samochód z solidn± klatk± bezpieczeñstwa stosowan± w rajdach?

nale¿y tylko braæ jedn± kupê pod uwagê.
Przy 80 na godz przeci±¿enie wynios³o 50kilka g
przy 160 to by³o 160 g.
£eb urwie. na pewno.
Nie ma po co stosowaæ klatki.

--
Maciek "So³tys"
Kraków

Data: 2010-05-11 23:17:07
Autor: Tomasz Pyra
MaækuPiæku pisze:
[...]

Purley prze¿y³ zderzenie ze ¶cian± przy 173km/h, co da³o 180g.
A to by³y zabezpieczenia z 1973 roku, nie by³o jeszcze takich wynalazków jak HANS, a kaski by³y ciê¿sze ni¿ dzi¶. Tyle ¿e to by³o F1, ale przeci±¿enia, fotele i mocowanie do nich podobne.

Data: 2010-05-12 08:03:06
Autor: Artur 'futrzak' Ma¶l±g
Tomasz Pyra pisze:
MaækuPiæku pisze:
[...]

Tak, tak - ¶wietny przyk³ad. Jest to do dzi¶ rekord i tylko przypadek
sprawi³, ¿e prze¿y³. By³o to w roku 1977 i przeci±¿enie by³ 179,8g.
Inni ginêli przy wielokrotnie ni¿szych przeci±¿eniach. Sam Purley
zgin±³ do¶æ pechowo - w katastrofie akrobacyjnego dwup³atowca.
Colin McRae te¿ prze¿y³ wiele wypadków, a zgin±³ w katastrofie
w³±snego helikoptera...

Data: 2010-05-09 18:34:20
Autor: szerszen
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:4be6a52c$0$19183$65785112news.neostrada.pl...

Wynika z tego tyle, ¿e je¿eli na drodze zderzenie czo³owe okazuje siê nieuniknione, to lepiej waliæ prosto w tego z przeciwka, ni¿ ¿eby mia³o zabrakn±æ np. pó³ metra przy mijaniu.

no wlasnie nie, lepiej wallic wlasnie jak najbardziej "asymetrycznie" bo wtedy spora czesc energii zderzenia idze na np obracania auta i wytraca sie na zmiany kierunku poruszania sie mas, a nie na gwaltowne wychamowanie, energia kinetyczna takiego zdarzenia jest stala, chodzi o to aby jak jak najbardziej "rozproszyc" w cos co ludzkiemu cialu zaoszczedzi gwaltownego przeciazania

Data: 2010-05-09 20:10:59
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-09 18:34, szerszen pisze:

[...]

Wola³by¶ uderzyæ przodem i zakoñczyæ uderzenie jednym uderzeniem, czy po po uderzeniu jeszcze dachowaæ (skutki wiadome) albo waliæ w drzewa, rów bez poduszek ju¿? Sorry, mia³em sytuacjê gdzie siê centralnie od go¶cia odbi³em, samochód tak siê ³adnie odbija, jak pi³eczka... Jak masz wiêcej na liczniku i na poboczu jest drzewko, to masakra... (bo ju¿ nie masz poduszki).

Pozdro :)

P.S> Hamowaæ piszemy przez samo h!!!

Data: 2010-05-09 20:22:51
Autor: szerszen
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs6trr$np3$1news.task.gda.pl...

Wola³by¶ uderzyæ przodem i zakoñczyæ uderzenie jednym uderzeniem, czy po po uderzeniu jeszcze dachowaæ (skutki wiadome) albo waliæ w drzewa, rów bez poduszek ju¿?

mylisz pojecia, mylisz konsekwencje z silami wystepujacymi podczas wypadku, nie ma zlotego srodka, ale jesli mowimy tylko o silach, to najlepiej je rozpraszac, a nie kumulowac w jednym uderzeniu, bo wtedy nawet jesli twoje cialo nie dozna duzego uszczerbku two twoje organy, a glownie mozg, moze go zoznac, wlasnie z powodu wystepujacych wtedy sil

takie male porownanie
co bys wolal, 10 niezbyt mocnych kopniec w rozne czesci ciala, czy jedno potezne uderzenie wywolujace uszkodzenie mozgu czy pekniecie sledziony?

Data: 2010-05-09 20:45:24
Autor: Tomasz Pyra
szerszen pisze:
[...]

Du¿o tej energii siê w ten sposób nie zaoszczêdzi.
ENCAP robi zderzenia przy offsecie 40% i widaæ ¿e niewiele tej energii pozostaje po odkszta³ceniu.

energia kinetyczna takiego zdarzenia jest stala, chodzi o to aby jak jak najbardziej "rozproszyc" w cos co ludzkiemu cialu zaoszczedzi gwaltownego przeciazania

Ale te przeci±¿enia które s± w wypadkach nie s± nadal tak gro¼ne jak odkszta³cenie.
Raczej ludzie gin± dlatego ¿e zostali zakleszczeniu w zgniecionym samochodzie, a nie dlatego ¿e zabi³y kogo¶ przeci±¿enia.

Rezerwy mo¿liwych do prze¿ycia przeci±¿eñ s± nadal do¶æ wysokie, a obecne samochody liczone pod konkretny test zderzeniowy przy konkretnej prêdko¶ci. Przeci±¿enia s± niewielkie, bo ma nic siê nie staæ cz³owiekowi zapiêtemu w 3 punktowe 2" pasy.

Data: 2010-05-10 02:29:43
Autor: J.F.
On Sun, 9 May 2010 12:59:06 +0200,  Katanka wrote:
[...]

Ale uwazaj - aut o porownywalnej masie.
Nie radze maluchem jadacym 50 wjezdzac w tira tez jadacego 50.

J.

Data: 2010-05-10 08:40:47
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:epkeu51c30fecqepkvs03vv6v3lbnhphn54ax.com...

I konstrukcji.

Data: 2010-05-10 09:59:04
Autor: Jacek Osiecki
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 08:40:47 +0200, Ghost napisa³(a):
[...]

Nie, tylko masie. Konstrukcja mo¿e zadecydowaæ ju¿ tylko o tym czy auto
zmia¿d¿y swoich pasa¿erów, czy te¿ np. rozleci siê na milion drobiazgów przy
dotkniêciu drugiego auta i pasa¿erowie polec± dalej jak lu¼no rzucone
kurczaki...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-10 12:11:23
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhufm77.gqa.joshuatau.ceti.pl...
[...]

Naprawde sadzisz, ze ilosc energii rozproszonej na kazdym pojedzie zawsze bedzie taka sama niezaleznie od konstrukcji?

Data: 2010-05-10 12:19:40
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Ghost pisze:

[...]

Ilo¶æ owszem. Ale efekt wywo³any przez tê energiê bêdzie skrajnie ró¿ny, zale¿ny w³a¶nie od konstrukcji.
Jednemu, dana ilo¶æ zdemoluje powiedzmy przód z komor± silnika. W innym ta sama energia zdemoluje kabinê pasa¿ersk±.

Data: 2010-05-10 12:39:04
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak" <eikcinek@34xob.lp> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs8mn1$iml$1news.dialog.net.pl...

Ilo¶æ owszem.

Bo?

Data: 2010-05-10 12:40:25
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Ghost" <ghost@everywhere.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs8nri$2du$1mx1.internetia.pl...

Ghost pisze:

[...]

Mowa oczywiscie o zderzeniu czolowym dwoch pojazdow.

Data: 2010-05-11 07:00:35
Autor: Jacek Osiecki
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 12:39:04 +0200, Ghost napisa³(a):
[...]

Bo póki co obowi±zuj± nadal te same prawa fizyki :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-11 12:10:02
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhui04j.jjg.joshuatau.ceti.pl...
[...]

Ale prawo mowiace, ze praca jest zwiazana z wielkoscia przesuniecia, a nie tylko z sila to juz w Twojej fizyce nie obowiazuje?

Data: 2010-05-10 17:29:13
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 12:19:40 +0200, Marcin "Kenickie" Mydlak napisa³(a):

Naprawde sadzisz, ze ilosc energii rozproszonej na kazdym pojedzie zawsze bedzie taka sama niezaleznie od konstrukcji?

Ilo¶æ owszem.

K³amiesz. --

Data: 2010-05-10 17:28:55
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 09:59:04 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisa³(a):

[...]

Owszem, nie. Auto sztywniejsze przeka¿e wiêcej swojej energii temu, które
jest miêkkie. --

Data: 2010-05-11 06:59:38
Autor: Jacek Osiecki
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 17:28:55 +0200, Adam P³aszczyca napisa³(a):
[...]

To znaczy tylko tyle, ¿e strefy zgniotu dzia³aj± "na rzecz" obu aut, w tym
sensie ¿e w równym stopniu zredukuj± deceleracjê. Je¶li które¶ z nich siê
nie rozleci - to pasa¿erowie w obu autach o równej masie bêd± poddani
podobnym przyspieszeniom. Oczywi¶cie z poprawk± uwzglêdniaj±c± inne systemy
bezpieczeñstwa (pasy, napinacze, poduszki).

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-11 15:48:15
Autor: J.F.
[...]

Pod warunkiem ze strefa zgniotu jednego nie jest w kabinie :-)

sensie ¿e w równym stopniu zredukuj± deceleracjê. Je¶li które¶ z nich siê
nie rozleci - to pasa¿erowie w obu autach o równej masie bêd± poddani
podobnym przyspieszeniom.

Tez nie do konca - jedno auto moze miec np silnik z przodu, za nim strefe zgniotu, a drugie z przodu miekki bagaznik a silnik z tylu.

J.

Data: 2010-05-11 16:23:14
Autor: Micha³G
J.F. pisze:
[...]

Rozczarowujesz mnie... ;)

M.

Data: 2010-05-12 00:56:06
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Tue, 11 May 2010 06:59:38 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisa³(a):

[...]

Zak³±dasz, ¿e zderzenie jest ca³kowicie niesprê¿yste, co jest nieprawd±.
Samochód 'twardy' mo¿e na przyk³ad rozci±æ ten 'miêkki'. I jak wtedy z
si³ami?

Data: 2010-05-09 14:00:34
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 11:51:16 +0200, Kuba (aka cita) napisa³(a):

[...]

Zapomnia³e¶ o jednym szczególe - z TAK¡ SAM¡ przeszkod±. Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych
dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h. Natomiast zderzenie z nieruchom± ¶cian± przy 160km/h jest to¿same ze
zderzeniem ze ¶cian± nadje¿d¿aj±ca z prêdko¶ci± 80km/h przy prêdko¶ci
w³asnej auta 80km/h

Data: 2010-05-09 05:20:50
Autor: slaweks
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzen iu czo³owym...
On 9 Maj, 14:00, Adam P³aszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
> [...]

Natomiast zderzenie z nieruchom± ¶cian± przy 160km/h jest to¿same ze
zderzeniem ze ¶cian± nadje¿d¿aj±ca z prêdko¶ci± 80km/h przy prêdko¶ci

Zasada zachowania energii i zasada zachowania pêdu przy zderzeniu
niesprê¿ystym.
Energia ¶ciany stoj±cej i bêd±cej w ruchu sa zupe³nie inne. Inne bêd±
te¿ przeci±¿enia
dzia³aj±ce na samochód. W koñcu w jednym przypadku trzeba wytraciæ
energiê z 80km/h a w drugim z 160 km/h.

Data: 2010-05-09 14:38:50
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 05:20:50 -0700 (PDT), slaweks napisa³(a):

[...]

Tyle, ¿e ruch jest wzglêdny. ¦ciana stoj±c ana Ziemi zapieprze
kilkadziesi±t kilometrów na sekundê. Odspawaj siê od uk³adu odniesienia z droga, to zrozumiesz gdzie b³±dzisz. Podpowiem, ¿e przeskakujesz od drogi (energia to praca na drodze) i
próbujesz przej¶æ do czasu.

Data: 2010-05-09 09:09:58
Autor: Pszemol
"AdamP³aszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote in message news:c1.01.3L8QKM$IWNmike.oldfield.org.pl...
[...]

Otó¿ to - ten "mit" wzi±³ siê z tego, ¿e kto¶ poprawnie doda³ prêdko¶ci
a niepoprawnie za³o¿y³ ¿e zniszczenie samochodu bêdzie wy³±cznie
zale¿eæ od prêdko¶ci zderzenia i nie bêdzie zale¿eæ od tego z czym siê
to auto zderzy³o, w szczególno¶ci to, z jakiego materia³u jest przeszkoda.
Co jest oczywistym b³êdem w za³o¿eniach.

Data: 2010-05-09 16:52:14
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs5u56.9q0.0poczta.onet.pl...

[...]

Chodzi o wielkosc opoznienia, bo z nim zwiazane sa sily, nie o material. Niezaleznie czy z drugim autem jest zderzenie czy ze sciana, jesli auto hamuje z 80 do zera, skutki sa takie same.

Data: 2010-05-09 12:58:54
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hs6ia2$si8$1mx1.internetia.pl...
[...]

Wielko¶æ opó¼nienia zale¿y jednak bezpo¶rednio od materia³u,
wiêc nie mo¿na napisaæ ¿e nie chodzi o materia³...

Niezaleznie czy z drugim autem jest zderzenie czy ze sciana, jesli auto hamuje z 80 do zera, skutki sa takie same.

Zapomnia³e¶ dodaæ w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i w³a¶nie wolniej
bêdzie hamowaæ w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ¶cian±...

Data: 2010-05-09 20:50:05
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs6bif.478.0poczta.onet.pl...

Chodzi o wielkosc opoznienia, bo z nim zwiazane sa sily, nie o material.

Wielko¶æ opó¼nienia zale¿y jednak bezpo¶rednio od materia³u,
wiêc nie mo¿na napisaæ ¿e nie chodzi o materia³...

Od materialu z ktorego jest zrobiony sam badany samochod, nie przeszkoda - niezaleznie czy zderzenie jest ze sciana czy z innym samochodem (o podobnej masie i predkosci) hamowanie odbywa sie na tej samej drodze, wiec i czas hamowania jest ten sam.

[...]

Bzdura. Jesli oba auta maja porownywalna mase i predkosc, hamowanie odbywa sie na takiej samej drodze jak w przypadku uderzenia ze sciana.

Wez poczytaj cos o fizyce, kurs podstawowy.

Data: 2010-05-09 16:00:35
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hs7082$lpp$1mx1.internetia.pl...
[...]

Chcesz powiedzieæ ¿e zderzenie ze ¶cian± bêdzie mia³o takie same skutki
niezale¿nie od tego czy ¶ciana zrobiona jest z
- ¿elbetonu
- drewnianych listew 2"x4"
- styropianu

Ghost, nie pogr±¿aj siê, proszê, bo znowu zaczynasz byæ ¶mieszny
z tym swoim uporem :-)

[...]

Zak³adasz b³êdnie, ¿e ¶ciana jest w 100% sprê¿ysta i nie ulega
¿adnym odkszta³ceniom w czasie zderzenia - a to du¿y b³±d.

Zapominasz o prostym fakcie, ¿e ¶ciana ulega zniszczeniu i poddaje
siê zderzeniu w ró¿ny sposób, w zale¿no¶ci od tego z czego jest
wykonana i w szczególno¶ci wyhamowanie prêdko¶ci mo¿e siê
odbyæ na drastycznie ró¿nej drodze w przypadku ¶ciany betonowej,
ciegie³ek a ¶ciany wykonanej z drewnianych listewek:
http://www.dailyvsvidz.com/2010/01/woman-driver-vs-crashes-car-through.html

Data: 2010-05-10 08:38:27
Autor: Ghost

[...]

Srednio rozgarnietemu czlowiekowi nie trzeba tlumaczyc, dlaczego takie a nie
inne sa warunki eksperymentu. No ale sprytny inaczej Pszemol najczesciej
ucieka w nietrzymanie kupy z watkiem, gdy sie okazuje, ze nie ma racji. Nie
dyskutujemu o zderzeniu z jadacym 80 pociagiem, ani ze "sciana
styropianowa" - jak wszyscy widza, gdy okazuje sie, ze nie masz racji gotow
jestes wymyslac jakiekolwiek zepchniecie dyskusji w kierunku, gdzie moglbys
uratowac swoja mundrosc.

Data: 2010-05-10 22:02:46
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hs89r9$p5o$1mx1.internetia.pl...
[...]

¦rednio rozgarniêtemu cz³owiekowi nie trzeba t³umaczyæ ¿e przyspieszenie
(opó¼nienie) bêdzie zale¿eæ od tego z czego wykonano ¶cianê...
Dla Ciebie jednak nie jest to jasne i bêdziesz siê czepia³ g³upot.

Styropian to by³ przejaskrawiony przyk³ad tego jak bardzo siê mylisz...
A ¶ciany z 2x4 drewnianych s± na porz±dku dziennym wszêdzie.

Poda³em Ci te¿ linka jak zachowuje siê ¶ciana ceglana w kontakcie
z rozpêdzonym samochodem, ale Ty wci±¿ bêdziesz siê upiera³
¿e droga hamowania bêdzie taka sama jak ze ¶cian± ¿elbetonow±,
mimo i¿ wyra¼nie ¿e samochód pó³ swej d³ugo¶ci jest w ¶cianie,
a wiêc droga hamowania wynosi³a tam kilka metrów.

Data: 2010-05-11 08:11:08
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9vq7.98g.0poczta.onet.pl...
[...]

Cytacik

[...]

I jeszcze

Zapomnia³e¶ dodaæ w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i w³a¶nie wolniej
bêdzie hamowaæ w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ¶cian±...

(totalna bzdura)

vs

¦rednio rozgarniêtemu cz³owiekowi nie trzeba t³umaczyæ ¿e przyspieszenie
(opó¼nienie) bêdzie zale¿eæ od tego z czego wykonano ¶cianê...

Wszystkie cytaty z Twoich postow.

Jest napisane i pokazane na filmie jednoznacznie - solidna sciana (betonowa) lub drugi samochod (o podobnej masie) jadacy z ta sama predkowscia w przeciwnym kierunku.

Tymczasem jakies durnosci wymyslales, o wolnejszym i szybszych hamowaniu z 80 do zera - przy czym skutek zderzenia mial byc ten sam (pewnie gdzies Ci switalo to 160), oczywiscie na tym etapie nie wymyslales, styropianowych scian.

Czekam z niecierpliwoscia co znow wymyslisz.

Data: 2010-05-11 06:28:39
Autor: Pszemol
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsasht$ior$1mx1.internetia.pl...
Cytacik

[...]

Nic nowego, zacytujê tylko m±dro¶ci jakie sam napisa³e¶:
[...]

Napisa³e¶ oczywist± bzdurê, któr± ³atwo mo¿na zobaczyæ na przytoczonym
przeze mnie linku - samochód po³ow± d³ugo¶ci wszed³ w ¶cianê ceglan±,
a zatem nie odbywa siê hamowanie na tej samej drodze...
Wyra¼nie próbowa³e¶ wmówiæ ludziom ¿e materia³ z którego wykonana
jest przeszkoda nie ma wp³ywu na drogê hamowania...

Czekam z niecierpliwoscia co znow wymyslisz.

Data: 2010-05-11 16:04:46
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsaten.b2o.0poczta.onet.pl...
[...]

Twoje linki maja sie nijak do watka - od samego poczatku mowa i linki dotycza solidnej sciany betonowej.

Czy Twoja wykladnia ponizszej mundrosci zaklada sciane ceglana?

Data: 2010-05-11 09:40:50
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsbo9m$bnr$1mx1.internetia.pl...
Napisa³e¶ oczywist± bzdurê, któr± ³atwo mo¿na zobaczyæ na przytoczonym
przeze mnie linku

Twoje linki maja sie nijak do watka - od samego poczatku mowa i linki dotycza solidnej sciany betonowej.

Uwierzy³bym, gdyby¶ nie napisa³ ¿e nie zale¿y od materia³u przeszkody.
W tym momencie bowiem traktowa³e¶ o ró¿nych materia³ach przeszkody wiêc
nie mog³e¶ mówiæ o konkretnym filmie w którym by³a konkretna przeszkoda.

Czy Twoja wykladnia ponizszej mundrosci zaklada sciane ceglana?

Zapomnia³e¶ dodaæ w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i w³a¶nie wolniej
bêdzie hamowaæ w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ¶cian±...

Oczywi¶cie ¿e w zderzeniu z samochodem bêdzie hamowaæ wolniej
ni¿ ze ¶cian± bo samochód ma plastyczne strefy zgniotu a ¶ciana - ta
¿elbetowa - bêdzie mieæ strefy zgniotu znikome. Dodatkowo mo¿naby
wtedy rozwa¿yæ ró¿nice mas pojazdów, ró¿nice materia³ów z których
s± wykonane (trabant kontra wartburg) itp... No ale wed³ug Mistrza Ghosta
droga hamowania samochodu przy zderzeniu z przeszkod± przecie¿
nie zale¿y od materia³u z jakiego wykonana jest przeszkoda :-))))

Data: 2010-05-11 18:54:40
Autor: Ghost

[...]

Hahahaha, jednak jestes nieuk.

Data: 2010-05-11 18:58:21
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Ghost" <ghost@everywhere.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsc27q$8re$1mx1.internetia.pl...

[...]

Wiem, wiem... teraz napiszesz, ze chodzilo Ci o nieruchomy samochod - widzisz jak ja Cie znam?

Data: 2010-05-11 12:40:07
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsc2eq$fq1$1mx1.internetia.pl...
[...]

Czy Ty kiedykolwiek na niusach przyzna³e¶ siê ¿e paln±³e¶ babola?
Czy mo¿e uwa¿asz, ¿e jeste¶ nieomylny? Bo sprawiasz takie wra¿enie...

Paln±³e¶ ewidentnego babola twierdz±c ¿e droga hamowania nie zale¿y
od materia³u z jakiego zrobiona jest przeszkoda z jak± zderza siê auto.
I potem ju¿ ca³a Twoja aktywno¶æ sprowadza siê do maskowania swojego
b³êdu i zarzucaniu mi nieuctwa i na inne sposoby odwracanie uwagi od siebie...

Data: 2010-05-11 19:42:30
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbj77.6l4.0poczta.onet.pl...

Nie chodzilo Ci o nieruchomy samochod?

Data: 2010-05-11 13:10:12
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsc51n$242$1mx1.internetia.pl...
[...]

Chodzi³o mi o to, ¿e wed³ug Ciebie hamowanie na przeszkodzie
nie zale¿y od materia³u z jakiego wykonana jest przeszkoda...
Masz co¶ do dodania na swoj± obronê? :-)

Data: 2010-05-11 21:43:52
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsblc7.9n8.0poczta.onet.pl...
[...]

Moim zdaniem nie zalezy od tego czy uderzy w solidna betonowa scane czy w inny samochod o tej samej masie poruszajacy sie z ta sama predkoscia w kierunku przeciwnym* (czyli w warunkach porownania okreslonych na potrzeby pokazanego doswiadczenia).

Bardzo mnie interesuje, czy Twoim zdaniem w tych dwoch powyzszych sytuacjach, samochod bedzie hamowany w roznym tempie?

*Jesli probujesz nam tu wmowic, ze sadzisz, iz ktokolwiek moglby postawic teze, ze zderzenie ze sciana styropianowa niesie te same skutki co z betonowa, to wybacz ale to raczej swiadczy o Tobie.

Data: 2010-05-11 16:39:18
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hscc53$imn$1mx1.internetia.pl...
[...]

To Ty (nie ja) pisa³e¶ ¿e droga hamowania NIE ZALE¯Y od materia³u
z jakiego wykonano przeszkodê. Wiêc po co siê tak zgrywasz?

Cytujê Twoje s³owa:
[wielko¶æ opó¼nienia zale¿y] "Od materialu z ktorego jest zrobiony sam
[...]

Teraz siê okazuje, ¿e jednak zalezy od materia³u z jakiego wykonano
przeszkodê, co ³atwo wykazaæ na podstawie posuniêtego do przesady
przyk³adu ¶ciany ze styropianu.

Czemu jeste¶ taki nieuk?

Data: 2010-05-12 07:54:09
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsc16b.7b0.0poczta.onet.pl...
[...]

Czy moglbys odpowiedziec?

Data: 2010-05-12 07:29:02
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsdftc$idp$1mx1.internetia.pl...
[...]

Zaraz po tym jak Ty wyt³umaczysz dlaczego droga hamowania wed³ug
Ciebie ma nie zale¿eæ od materia³u z jakiego wykonano przeszkodê :-)

Czemu wycinasz kompromituj±cy Cie tekst? Wstydzisz siê, nieuku?

Data: 2010-05-12 15:04:46
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsdlbu.bl0.0poczta.onet.pl...

Tak, myslalem.

Data: 2010-05-12 09:25:30
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hse94r$68l$1mx1.internetia.pl...

[...]

Maskujesz swoje nieuctwo i my¶lisz ¿e ludzie tego nie widz±? :-)
¦miechu warte.

Data: 2010-05-12 16:45:11
Autor: Ghost

[...]

Watek dotyczy porownania zderzenia ze betonowa sciana oraz podobnym
samochodem poruszajacym sie w przeciwnym kierunku z ta sama predkoscia.
Pszemol stwierdza, ze przy zderzeniu z drugim samochodem nie ma efektu
uderzenia w sciane z podwojna predkoscia, bo material przeszkody (drugi
rozpedzony samochod) jest inny (niz beton) - gdy wskazac mu, ze to nie
kwestia zmiany materialu, Pszemol dostaje sraczki i piszczy, ze przeciez
sciana moze byc drewniana lub styropianowa.

Ponadto, Pszemol bredzi rowniez, ze przy zderzeniu z rozpedzonym samochodem
hamowanie pojazdu bedzie wolniejsze niz w przypadku betonowej sciany.

Jesli ktos to czyta ten widzi. Dla mnie EOT trolu.

Data: 2010-05-12 22:43:45
Autor: Vax
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-12 16:45, Ghost pisze:

Tak nie bardzo widzê, spod stosu inwektyw, który z Was na jakim
stanowisku siê okopa³. Fajnie zatem, ¿e trafi³ siê odcinek
podsumowuj±cy t± czê¶æ sezonu ;)

Watek dotyczy porownania zderzenia ze betonowa sciana oraz podobnym
samochodem poruszajacym sie w przeciwnym kierunku z ta sama predkoscia.

Aha. To ja sobie zajmê pozycjê.
Droga hamowania kierowcy bêdzie taka sama. Do czyjej transzei zawita³em?

Pszemol stwierdza, ze przy zderzeniu z drugim samochodem nie ma efektu
uderzenia w sciane z podwojna predkoscia,

No nie ma. Jest efekt stukniêcia z pojedyncz± prêdko¶ci±, nie podwójn±.

bo material przeszkody (drugi
rozpedzony samochod) jest inny (niz beton)

Otó¿ to. Przyklej sobie do g³owy g±bkê k±pielow±, na nogi wzuj rolki,
rozpêd¼ siê leciutko (nikt nie chce, by¶ ucierpia³, mo¿esz np. u¿yæ
jakiej¶ ³agodnej pochylni) i stuknij w mur ³epetyn±.
Droga hamowania wyniesie niemal jedn± g±bkê.
Zachêæ do zabawy drug± osobê, przekonaj do przyklejenia g±bki i jazda
na siebie. Za³ó¿my, i¿ masy macie równe (wybalastujecie siê jako¶),
prêdko¶ci tako¿ (mo¿ecie u¿yæ dwóch równi pochy³ych), zatem stukaj±c
siê g³owami, zetkniecie siê czo³ami w po³owie dystansu i zatrzymacie.
I jak± drogê hamowania bêdzie mia³ ka¿dy z was?
Ano... jedn± g±bkê.

- gdy wskazac mu, ze to nie
kwestia zmiany materialu, Pszemol dostaje sraczki i piszczy, ze przeciez
sciana moze byc drewniana lub styropianowa.

Do¶wiadczenie mo¿esz powtórzyæ, w miejsce g±bek mocuj±c ceg³y.
Droga hamowania gwa³townie siê skurczy.

Ponadto, Pszemol bredzi rowniez, ze przy zderzeniu z rozpedzonym samochodem
hamowanie pojazdu bedzie wolniejsze niz w przypadku betonowej sciany.

Przy zawsze tych samych prêdko¶ciach i stoj±cej ¶cianie?
Bêdzie takie same.
Gdy ¶ciana bêdzie pêdziæ (a jej masa równa bêdzie masie pojazdu),
to efekt by³by taki, jak z g±bk± na czole by¶ siê stukn±³ z kim¶
kto przyczepi³ sobie ceg³ê. Wasze drogi hamowania wynios± oko³o
pó³ g±bki. Obydwóch.

Jesli ktos to czyta ten widzi.

ba... ale czy rozumie? ;)

v.

Data: 2010-05-12 22:59:38
Autor: Vax
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-12 22:43, Vax pisze:

te, vax, nie mêcz cz³owieka, nie ka¿ mu z g±bk± na rolkach ¶migaæ ;)
Ka¿ mu sobie wyobraziæ dok³adnie miejscu zderzenia cieniutk±, z mas±
"pomijaln±", szybê ultrapancern±. Na kó³kach. Jak co¶ w ni± przywali,
to nawet nie zauwa¿y, ¿e co¶ trafi³ i pcha.
Ale jak przywal± jednocze¶nie z dwóch stron... to w zasadzie ka¿dy
z nich bêdzie siê czu³ tak, jakby w _stoj±cy_ mur przywali³.
Prawda? I bêdzie sobie, jak na murze, _swoje_ strefy zgniata³,
prêdko¶æ wytraca³, energiê rozprasza³ i takie tam...

I nie, twardo¶æ tej p³yty nic nie zmienia, przylkejona np. do grilla
pojazdu stref zgniotu mu nie zniweluje. Ona ma tylko uzmys³owiæ
granicê, do której, _jak_do_muru_, poprzez _swoje_ strefy zgniotu
zmierzaj± obaj kierowcy. Ka¿dy sobie.

v.

Data: 2010-05-13 08:42:27
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Vax" <mail@zepsul.sie> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsf4u6$2bl$1mx1.internetia.pl...

Dokladnie.

Data: 2010-05-10 00:16:08
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 20:50:05 +0200, Ghost napisa³(a):

Bzdura. Jesli oba auta maja porownywalna mase i predkosc, hamowanie odbywa sie na takiej samej drodze jak w przypadku uderzenia ze sciana.

Przy idealnie sferycznych autach. Jednak auta nie sa takie, i droga bêdzie
ciut wiêksza, bo auta wejd± trochê w siebie. --

Data: 2010-05-10 00:15:13
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 09:09:58 -0500, Pszemol napisa³(a):

[...]

Nie, nie z tego. Rzecz w tym, ¿e ¶ciana po wypadku nie porusza siê. Jesli
mamy wypadek dwóch identycznych aut przy 80km/h kazde, to jest on
równowa¿ny wypadkowi auta jad±cego 160km/h z drugim stoj±cym - po kolizji
obydwa auta bêd± porusza³y siê z prêdko¶ci± 80km/h, czyli zmiana prêdko¶ci
w ka¿dym z aut bêdzie identyczna w obydwóch przypadkach. --

Data: 2010-05-09 11:26:05
Autor: WS
wrote:

Zapomnia³e¶ o jednym szczególe - z TAK¡ SAM¡ przeszkod±.
Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych
dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza...
po zderzeniu w obu sytuacjach pojazdy powinny wygladac tak samo, z
tym, ze jak juz sie  "skleja" po wypadku, to w pierwszym przypadku
beda staly, a w drugim jechaly dale ~80km/h... i musza ta predkosc
(energie) jakos wytracic - np. poobracaja sie na drodze, lub kolejne
uderzenie w cos - niby drugi wypadek, ale strefy zgniotu bada juz
troszke zwiniete wiec sytuacja pasazerow moze byc troche gorsza...

WS

Data: 2010-05-09 20:27:45
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-09 20:26, WS pisze:

[...]

Stara³em siê to wyt³umaczyæ szerszeniowi powy¿ej/poni¿ej. Ale nie zrozumia³ ... :(

Data: 2010-05-10 00:17:20
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 09 May 2010 20:27:45 +0200, Filip KK napisa³(a):

Stara³em siê to wyt³umaczyæ szerszeniowi powy¿ej/poni¿ej. Ale nie zrozumia³ ... :(

Trudno, ¿eby zrozumia³ k³amstwo. --

Data: 2010-05-10 11:40:39
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 00:17, Adam P³aszczyca pisze:

Trudno, ¿eby zrozumia³ k³amstwo.

W czym sk³ama³em? S³ucham ja Ciebie Mistrzu.

Data: 2010-05-09 20:51:57
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:bf389417-3448-4370-be71-77a88fd3d4c4d39g2000yqa.googlegroups.com...
wrote:

[...]

I rozklada sie na zniszczenia dwoch pojazdow, nie jednego. Po co te kombinacje?

Data: 2010-05-09 12:00:13
Autor: WS
On 9 Maj, 20:51, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:

I rozklada sie na zniszczenia dwoch pojazdow, nie jednego. Po co te
kombinacje?

e... juz nie chce mi sie pisac .... kto rozumie to rozumie, kto nie to
i tak nie zrozumie ;)

ostatni proba i EOT z mojej strony:

Ek=m*v^2/2

energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
samochody!

WS

Data: 2010-05-09 21:03:49
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...

Uzytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisal w wiadomosci news:d9e3eb6c-bc8f-42fe-a1bb-c439cb85f95637g2000yqm.googlegroups.com...
On 9 Maj, 20:51, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:

Przywracam co wyciales:

[...]

Bardzo dobrze bo napisales bez zwiazku z poprzednimi wypowiedziami.

Ek=m*v^2/2

energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
samochody!

Ale pisales cos zupelnie innego: "suma energii kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza"

Data: 2010-05-09 12:08:19
Autor: WS
On 9 Maj, 21:03, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:

Ale pisales cos zupelnie innego: "suma energii kinetycznych obu samochodow
jest 2 razy wieksza"

dzizys...

piszac:

"a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza... "

mialem na mysli:

liczymy sume energii kinetycznych obu samochodow w obu przypadkach

1. suma ek= m*160^2/2 + 0
2. suma ek= m*80^2/2 + m*80^2/2

suma z 1 jest 2 x wieksza, KONIEC!

WS

Data: 2010-05-09 21:33:44
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...

Uzytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisal w wiadomosci news:8ea7c080-04e0-457b-92dd-cb6b29bac3e9l31g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

Jesli jedno (auto) stoi, a drugie jedzie 160 to sytuacja jest zupelnie inna niz pozostale (auto z przeszkoda betonowa, lub dwa auta 80).

Data: 2010-05-10 00:25:09
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
Dnia Sun, 9 May 2010 21:33:44 +0200, Ghost napisa³(a):

Jesli jedno (auto) stoi, a drugie jedzie 160 to sytuacja jest zupelnie inna niz pozostale (auto z przeszkoda betonowa, lub dwa auta 80).

Z punktu widzenia energetycznego jest to¿sama z tymi dwoma autami 80km/h
ka¿de. Tyle samo energii straci w momencie kolizji. --

Data: 2010-05-10 10:25:06
Autor: ziomus
[...]

Tylko, że to są wartości energii kinetycznych przed zderzeniem.
W czasie samego zderzenia masy i prędkości się dodają i masz już coś takiego:
2*m*(160+0)^2/2 oraz 2*m*(80+80)^2/2
po uproszczeniu:
m*160^2 = m*160^2
W/g Twoich wyliczeń samochód, który z prędkością 160km/h uderzy w tył samochodu jadącego z prędkością 150km/h z tym samych kierunkiem i zwrotem, wyzwoli większą energię niż Twój pierwszy przypadek. Masz chyba świadomość, że tak nie jest?

Data: 2010-05-10 02:01:57
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
On 10 Maj, 10:25, ziomus <marcin@pl> wrote:

Tylko, ¿e to s± warto¶ci energii kinetycznych przed zderzeniem.
W czasie samego zderzenia masy i prêdko¶ci siê dodaj± i masz ju¿ co¶
takiego:
2*m*(160+0)^2/2 oraz 2*m*(80+80)^2/2

nie rozumiem ;)

twierdzisz, ze jesli jada na siebie czolowo 2 samochody o masie m z
predk 80km/h to
calkowita Ek przed zderzeniem wynosi 2*m*80^2/2
w chwili zderzenia 2*m*160^2/2 ?

czyli przybywa drugie tyle tej energi? ;)

W/g Twoich wyliczeñ samochód, który z prêdko¶ci± 160km/h uderzy w ty³
samochodu jad±cego z prêdko¶ci± 150km/h z tym samych kierunkiem i
zwrotem, wyzwoli wiêksz± energiê ni¿ Twój pierwszy przypadek. Masz chyba
¶wiadomo¶æ, ¿e tak nie jest?

zakl., ze oba sa jednakowe o masie m
Ek przed zderz. = m*150^2/2 + m*160^2/2

z zas.zachow pedu
m*150+m*160=2m*v

czyli v=(150+160)/2=155

Ek pojazdow po zderz =m*155^2

En. stracona podczas zderzenia = Ek przed - Ek po

WS

Data: 2010-05-10 02:09:07
Autor: WS
On 10 Maj, 11:01, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:

calkowita Ek przed zderzeniem wynosi 2*m*80^2/2
w chwili zderzenia 2*m*160^2/2 ?

czyli przybywa drugie tyle tej energi? ;)

....znaczy tu juz 4x wiecej by bylo...

WS

Data: 2010-05-10 11:39:30
Autor: ziomus
W dniu 10.05.2010 11:01, WS pisze:
[...]

Jaka ca³kowita? Przed zderzeniem to s± dwa oddzielne uk³ady, ka¿dy z tych samochodów ma swoj± masê i prêdko¶æ, a co za tym idzie i energiê.
To dla uproszczenie kto¶ przyj±³ takie same masy i prêdko¶ci.

w chwili zderzenia 2*m*160^2/2 ?
Tak. W chwili zderzenia masy i prêdko¶ci siê dodaj±.
Dla u³atwienia nie przywi±zujmy siê do Ziemi i spójrzmy na oba zderzenia, 80km+80km i 160km+0km, z pozycji S³oñca.
Prêdko¶ci 80 i 80, oraz 160 i 0, s± tylko wzglêdem Ziemi, wzglêdem siebie s± w obu przypadkach takie same.

czyli przybywa drugie tyle tej energi? ;)
Przybywa masy i prêdko¶ci to przybywa energii.

[...]

Tak, zapomnia³em o tym napisaæ.

z zas.zachow pedu
m*150+m*160=2m*v

czyli v=(150+160)/2=155
Tylko dlaczego dodajesz prêdko¶ci?
Specjalnie napisa³em. ¿e kierunek i zwrot obu jest ten sam.

Data: 2010-05-10 03:09:43
Autor: WS
On 10 Maj, 11:39, ziomus <marcin@pl> wrote:

Tylko dlaczego dodajesz prêdko¶ci?
Specjalnie napisa³em. ¿e kierunek i zwrot obu jest ten sam.

bo napisales, ze "kierunek i zwrot obu jest ten sam" ;)

gdyby to bylo zd. czolowe, to trzeba minus dolozyc...

i mamy wtedy:

Ek przed zderz. = m*150^2/2 + m*160^2/2

z zas.zachow pedu
m*160-m*150=2m*v

czyli v=(160-150)/2=5

Ek pojazdow po zderz =m*5^2

En. stracona podczas zderzenia = Ek przed - Ek po

czyli znacznie wieksza energia "poszla" na samo zderzenie - czego
mozna sie zreszta spodziewac...

Data: 2010-05-11 08:48:29
Autor: ziomus
W dniu 10.05.2010 12:09, WS pisze:
On 10 Maj, 11:39, ziomus<marcin@pl>  wrote:

Tylko dlaczego dodajesz prêdko¶ci?
Specjalnie napisa³em. ¿e kierunek i zwrot obu jest ten sam.

bo napisales, ze "kierunek i zwrot obu jest ten sam" ;)

Czyli nie bardzo rozumiesz, co to zwrot wektora?

gdyby to bylo zd. czolowe, to trzeba minus dolozyc...

To dlaczego nie do³o¿y³e¶ tego minusa w swoim przyk³adzie, w przypadku zderzenia samochodów jad±cych po 80km/h?

i mamy wtedy:

Ek przed zderz. = m*150^2/2 + m*160^2/2

Pytanie zasadnicze do Ciebie i innych, dlaczego przed zderzeniem nie dodajecie do siebie energii i innych otaczaj±cych cia³; samochodów, drzew, Ziemi, itp.?

z zas.zachow pedu
m*160-m*150=2m*v

czyli v=(160-150)/2=5

Ek pojazdow po zderz =m*5^2

Data: 2010-05-11 00:52:38
Autor: WS
On 11 Maj, 08:48, ziomus <marcin@pl> wrote:

> bo napisales, ze "kierunek i zwrot obu jest ten sam" ;)

Czyli nie bardzo rozumiesz, co to zwrot wektora?

moze faktycznie uzylem "skrotu myslowego" (dodaje pedy, nie
predkosc...)

1.En. kinetyczna przed uderzeniem jest taka sama w obu wypadkach...
2. Z zas,zachowania pedu (suma pedow przed i po zderzeniu jest rowna),
ped jest wektorem...
    - w przypadku  "kierunek i zwrot obu jest ten sam" liczac sume
pedow dodajemy oba
    - zderz. czolowe - odejmujemy (bo zwroty przeciwne)

> gdyby to bylo zd. czolowe, to trzeba minus dolozyc...

To dlaczego nie do³o¿y³e¶ tego minusa w swoim przyk³adzie, w przypadku
zderzenia samochodów jad±cych po 80km/h?

alez dolozylem (moze niezbyt jawnie) ale napisalem, ze po zderzeniu
v=0, czyli suma pedow =m*80-m*80

Pytanie zasadnicze do Ciebie i innych, dlaczego przed zderzeniem nie
dodajecie do siebie energii i innych otaczaj±cych cia³; samochodów,
drzew, Ziemi, itp.?

w jakim celu? ;)

PS. mozna to liczyc w roznych ukladach odniesienia...
z tym ze slonca, to juz lekka przesada ;) trzeba by uwzglednic ruch
obrotowy ziemi ;) i wykonywac obliczenia na wektorach majacych rozne
kierunki...

mozna tak jak ja stojac na ziemi ;)

mozna rowniez z jednego z samochodow (wtedy dla obu przypadkow "0-160"
"80-80") mamy:
Ek=0 + m*160^2/2
m*160+m*0=2m*v
v=80
czyli En. zderz = m*160^2/2 - m*80^2/2 (rowna w obu przypadkach jak
juz zostalo udowodnione), tylko nie zauwazymy ze w pierwszym z nich
poruszamy sie wzgledem ziemi, w drugim nie ;)

Data: 2010-05-11 01:23:17
Autor: WS
On 11 Maj, 09:52, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:

1.En. kinetyczna przed uderzeniem jest taka sama w obu wypadkach...

stop - kawy jeszcze nie pilem ;)
chodzilo mi o to, ze liczona tak samo: suma Ek obu pojazdow...

WS

Data: 2010-05-09 23:36:01
Autor: Jurand
[...]

Po pierwsze - pierdolisz. Wróc na lekcje fizyki, nim zaczniesz kogos uczyc.
Energia samochodu jadacego 160 km/h jest CZTERY razy wieksza, niz energia samochodu jadacego 80 km/h.

Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + sciana wynosi umowne E1.
Przy udrzeniu ta energia przejmowana jest przez JEDEN samochód - czyli przyjmuje on energie E1 do rozproszenia.

Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + "samochód jadacy 80 km/h" wynosi dokladnie E1 + E1 = 2xE1
Przy zderzeniu ta energia przejmowana jest przez DWA samochody - czyli kazdy przejmie (przy idealnie czolowym zderzeniu) energie E1.

Mozecie tu elaboraty pisac na ten temat, ale jesli ktos tego nie rozumie - podrecznik fizyki i zasada zachowania energii. Od tego nalezy zaczac.

Jurand.

Data: 2010-05-09 15:09:03
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
On 9 Maj, 23:36, "Jurand" <jur...@interia.pl> wrote:
Uzytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> napisal w wiadomoscinews:d9e3eb6c-bc8f-42fe-a1bb-c439cb85f95637g2000yqm.googlegroups.com...

mialem juz nie pisac, ale co mi pozostaje? zal.pl tylko...

> [...]

Energia samochodu jadacego 160 km/h jest CZTERY razy wieksza, niz energia

jak juz nauczysz sie czytac ze zrozumieniem i mnozyc razy 2 to byc
moze zauwazysz, ze odnioslem sie tylko do:

[...]

czyli byc moze zauwazysz, ze w tym wypadku mamy 2E1 i 4E1

i laskawie raczyles pominac ten przypadek - 0 - 160km/h czyli 4E1

gdybys chcial uzupelnic, to dla dla ulatwienia jak w audio -tele

kazdy samochod przejmie:

A) E1
B) 2E1
C) hgw ;)

WS

PS. moja odpowiedz to c)

Data: 2010-05-10 00:35:01
Autor: Jurand
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...

U¿ytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:b2e7af5e-7451-4159-b432-0d878b742d03n15g2000yqf.googlegroups.com...
mialem juz nie pisac, ale co mi pozostaje? zal.pl tylko...

I s³usznie.

[...]

Po pierwsze - nie odnios³e¶ siê do niczego, tylko napisa³e¶ tak± bzdurê, ¿e szkoda s³ów na komentowanie Twojej wiedzy nt fizyki. Mowa o tej "2-krotnie wiêkszej energii".
Je¿eli na tak podstawowym poziomie pope³niasz b³êdy - to mo¿e siê nie udzielaj w tym temacie, ok?

Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych
dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

Nie. To nie jest to samo.
Zderzenie dwóch aut jad±cych 80 km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie JEDNEGO z tych aut, jad±cego 80 km/h z nieruchom± ¶cian±. I o to w tym w±tku chodzi i przestañ ju¿ mieszaæ.

Jurand.

Data: 2010-05-10 01:36:54
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
Dnia Sun, 9 May 2010 23:36:01 +0200, Jurand napisa³(a):

[...]

I tak samo bêdzie, kiedy w stoj±cy samochód walnie drugi, z prêdko¶ci±
160km/h. Bo ca³y myk w tym, ¿e po zderzeniu one bêda siê dalej poruszaæ,
czyli pozostanie w nich Ek.
Mozecie tu elaboraty pisac na ten temat, ale jesli ktos tego nie rozumie - podrecznik fizyki i zasada zachowania energii. Od tego nalezy zaczac.

W wypadku takich zderzeñ - zasada zachowania pêdu zdecydowanie lepiej siê
sprawdza. --

Data: 2010-05-10 00:22:56
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 12:00:13 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
samochody!

Które w drugim wypadku po kolizji poruszaj± siê razem z prêdko¶ci± 80km/h.
Umknê³o Ci to, prawda?

Czyli w pierwszym wypadku masz do zamiany na ciep³o energiê:
2*m*80*80 (suma dwóch aut o masie m przy prêdko¶ci 80)
^^^^^^^^^
a w drugim:
m*160*160 - 2*m*80*80

(energia auta o masie m przy 160km/h minus suma energii dwóch aut jad±cych
80km/h). Teraz sobie policzmy:
m*160*160 - 2*m*80*80 = m(160*160-2*80*80) = m(160*160 - 160*80) = m(160*80)=m(2*80*80)=2*m*80*80
                     ^^^^^^^^^

I jak teraz?

Data: 2010-05-09 16:23:43
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzen iu czo³owym...
On 10 Maj, 00:22, Adam P³aszczyca <
Które w drugim wypadku po kolizji poruszaj± siê razem z prêdko¶ci± 80km/h.
Umknê³o Ci to, prawda?

przeciez dokladnie to napisalem ;)

tylko wspomnialem dodatkowo o tej "drugiej" czesci -czyli wytraceniu
tej predkosci... ktora moze przebiegac w sposob przerozny -
pogarszajac tylko sytuacje pasazerow, czyli, lepiej zderzyc sie 80/80
niz 0 / 160...

WS

Data: 2010-05-10 17:31:34
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 16:23:43 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

[...]

Nie zawsze. --

Data: 2010-05-10 00:17:01
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 11:26:05 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

[...]

...a po wypadku obydwa auta jad± 80km/h, zatem utrata energii jad±cego jest
IDENTYCZNA. --

Data: 2010-05-10 09:14:42
Autor: marjan
W dniu 10.05.2010 00:17, Adam P³aszczyca pisze:
[...]

Ale tylko w tym pierwszym uderzeniu. Pó¼niej jeszcze musz± wytraciæ te 80 km/h, a to mo¿e byæ kolejna do¶æ gwa³towna zmiana prêdko¶ci.

Dlatego je¶li rozwa¿ania zakoñczymy na pierwszym zderzeniu - oczywi¶cie masz racjê. Ale je¶li rozpatrujemy przypadek a¿ do zatrzymania pojazdów, to wiadomo, ¿e ta dwukrotnie wiêksza energia na pocz±tku równie¿ musi zostaæ "zutylizowana", dlatego daleki by³bym od postawienia tezy, ¿e: "Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.", bo niestety musimy przyj±æ za uk³ad odniesienia Ziemiê wraz z rowami, drzewami, domami i s³upami.

Data: 2010-05-10 17:32:10
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 09:14:42 +0200, marjan napisa³(a):

[...]

Mowa by³a o skutkach zderzenia, nie dalszego ci±gu, w tym wjechania pod
walec. --

Data: 2010-05-10 21:23:44
Autor: Olleo
[...]

To takie w stylu Douglasa Adamsa ;)
--
Olleo

Data: 2010-05-09 15:45:16
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Kuba (aka cita)" <yes.or.no@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs60ip$e9n$1inews.gazeta.pl...
[...]

Ale to jest trywialne w obu przypadkach, przy pomocy uderzenia ma powstac ujemne przyspieszenie redukujace predkosc do zera. Sytuacja bedzie diametrialnie inna gdy jeden z pojazdow bedzie wielokrotnie ciezszy - wowczas wytraci on jedynie czesc predkosci, a drugi nie bedzie wyhamowany, tylko nabierze predkosci w kierunku przeciwnym i wowczas mamy sytuacje sciany z predkoscia niemal podwojona.

Data: 2010-05-09 21:29:10
Autor: spammtrapp
[...]

Rozpedz sie do 80km/h i pierdyknij w czolg jadacy z taka sama predkoscia. Wtedy zauwazysz ze Pogromcy Mitów zderzyli dwa takie same samochody a to znaczaco zmienia postac rzeczy :)

Data: 2010-05-09 22:15:35
Autor: Plumpi
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
U¿ytkownik "spammtrapp" <gdziestam@w.necie> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs72e9$8sa$1news.onet.pl...

[...]

Kiedy widzia³e¶ czo³g na drodze i to jeszcze jad±cy z prêdko¶ci± 80km/h ? :D

Data: 2010-05-09 23:06:44
Autor: Irokez
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
U¿ytkownik "Plumpi" <plumpix@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs755c$kvd$1news.onet.pl...

Tak, na plandece Scanii.
W sumie róznica niedu¿a.
;)

--
Irokez

Data: 2010-05-09 23:34:34
Autor: spammtrapp
W dniu 2010-05-09 22:15, Plumpi pisze:
Kiedy widzia³e¶ czo³g na drodze i to jeszcze jad±cy z prêdko¶ci± 80km/h
? :D

M1A2SEP oficjalnie jedzie 73 km/h a po zdjeciu ogranicznika obrotów turbiny _podobno_ moze jechac ponad 100 km/h. Twoim zdaniem jak sprawdzili predkosc maksymaln±? Ciagneli losy z cylindra?

Data: 2010-05-10 09:43:21
Autor: Arek (G)
W dniu 2010-05-09 21:29, spammtrapp pisze:
[...]

A jak bêdzie z ciê¿arówk±, autobusem, poci±giem, statkiem kosmicznym itp. Zrozumia³e¶ co¶ z tego testu? Czy na fizyce w IV klasie szko³y podstawowej spa³e¶?

A.

Data: 2010-05-10 11:58:26
Autor: spammtrapp
W dniu 2010-05-10 09:43, Arek (G) pisze:

A jak bêdzie z ciê¿arówk±, autobusem, poci±giem, statkiem kosmicznym
itp. Zrozumia³e¶ co¶ z tego testu? Czy na fizyce w IV klasie szko³y
podstawowej spa³e¶?

Chcesz powiedziec ze _skutki_ dwoch zderzen: jednego w ktorym nubira zderza sie z jadacym z taka sama predkoscia, takim samym samochodem, drugiego w ktorym nubira zderza sie z jadacym z taka sama predkoscia wozem opancerzonym beda takie same?

Data: 2010-05-10 17:51:15
Autor: Arek (G)
W dniu 2010-05-10 11:58, spammtrapp pisze:
[...]

Chcê powiedzieæ, ¿e ¼le odczyta³em Twoj± wypowied¼:( Mia³em na my¶li dok³adnie to samo co Ty a wysz³o mi co¶ odwrotnego:)

A.

Data: 2010-05-10 20:12:15
Autor: Kuba \(aka cita\)
[...]

uwielbiam przypierdalanie sie na pms do wszystkiego i wszêdzie. No *oczywi¶cie* ¿e mowa o tych samych masach, co z reszt± w materiale jest _do¶æ_ wyra¼nie pokazane, a to, ze w swoim wstêpie do posta niedpisa³em tego opisuj±c w skrócie "mit" nie jest zbrodni± i przyczynkiem do pisania postów z przyk³adami od czapy.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-09 23:21:55
Autor: Jurand
[...]

Takie "mity" to obalane na tej grupie by³y dawno dawno temu.
Tak samo jak "mit" o tym, ¿e wystarczy przycisn±æ lekko peda³ hamulca, aby poprawiæ "ci±gniêcie" samochodu typu FWD z otwartym mechanizmem ró¿nicowym. Ale podejrzewam, ¿e betonowe umys³y i tak swoje twierdziæ bêd±.

Jurand.

Data: 2010-05-10 06:53:13
Autor: Jacek
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Poczyta³em wypowiedzi Kolegów i widzê, ¿e i w¶ród nich ca³kiem sporo "humanistów".
Dla wyja¶nienia: obecnie aby nazwaæ siê humanist± wystarczy pa³a z matmy i fizyki;-)
Teraz zaczynam rozumieæ dlaczego tak wiele osób wydaje siê nie wiedzieæ, ¿e energia kinetyczna ro¶nie z kwadratem prêdko¶ci i uwa¿aj± jazdê 120 km/h w odleg³o¶ci 10 m za autem jad±cym z przodu za co¶ normalnego.
Jacek

Data: 2010-05-10 11:42:48
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 06:53, Jacek pisze:
[...]

10 metrów to wystarczaj±ca odleg³o¶æ miêdzy autem, który przed nami jedzie 50-120-200 km/h. On ma takie same hamulce jak my albo nawet gorsze, je¶li mamy dobre hamulce. Wiêc nie zatrzyma siê przed nami w miejscu.

Data: 2010-05-10 06:39:53
Autor: WS
On 10 Maj, 11:42, Filip KK <nos...@nospam.pl> wrote:

[...]

bez szans...

wystarczy np. policzyc prosto ze wzorow dot. ruchu jednistajnie
przyspieszonego:

s=s0 + v0t+ at^2/2

wezmy sytuacje:

100km/h = 27,78m/s
niech a wynosi -8m/s^2 (takie lepsze depniecie po hamulcach)

zal. czas reakcji tego z tylu 1s

policzmy odleglosc przybyta po 4s

1. 4s hamowania z opoznieniem 8m/s^2 daje 47,11m
2. 1s bez hamowania + 3 hamowania daje 75,11

wniosek: jesli odleglosc pocztakowa bedzie ,miejsza niz 28m to sie
stukna... (a i tak nie jest to hamowanie do zera! ten pierwszy bedzie
jeszcze mial z 15km/h)

WS

Data: 2010-05-10 06:58:16
Autor: WS
On 10 Maj, 15:39, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:
> [...]

> jedzie 50-120-200 km/h. On ma takie same hamulce jak my albo nawet
> gorsze, je¶li mamy dobre hamulce. Wiêc nie zatrzyma siê przed nami w

bez szans...

chyba poprzednio mi sie jednak w exelu przekrecilo troche, tzn. po
zahamawaniu pojazd cofal ;)

zmienmy na 3sek ;)

1. 3s hamowania z opoznieniem 8m/s^2 daje 47,33m
2. 1s bez hamowania +2 hamowania daje 67,33

czyli odstep 20m to malo...

WS

Data: 2010-05-10 16:03:36
Autor: Micha³G
WS pisze:
[...]

zmien rownie¿ te 8m/s2 - to niewiele mniej ni¿ g. Tyle to hamuje F1.

Pozdrawiam
micha³

Data: 2010-05-10 07:05:46
Autor: WS
On 10 Maj, 16:03, Micha³G <grodm...@wp.pl> wrote:

zmien rownie¿ te 8m/s2 - to niewiele mniej ni¿ g. Tyle to hamuje F1.

na suchym asfalcie da sie...
F1 to hamuje ponad 1g ;) skutecznie wykorzystujac aerodynamike
pojazdu...

WS

Data: 2010-05-11 10:14:53
Autor: Micha³G
WS pisze:
[...]

czyli nie zwonienie a hamowanie 'do dechy'.... ;)

Pozdrawiam
Micha³

Data: 2010-05-11 02:03:13
Autor: WS
On 11 Maj, 10:14, Micha³G <grodm...@wp.pl> wrote:
WS pisze:> On 10 Maj, 16:03, Micha³G <grodm...@wp.pl> wrote:

czyli nie zwonienie a hamowanie 'do dechy'.... ;)

no, raczej tak, ale przy zwolnieniu problemu zazwyczaj nie ma...

chociaz te 8m/s2  to takie sobie ;) hamowanie - daje droge hamowania
48,23m ze 100km/h
producenci/testy podaja krotsza...

np. za http://aspedia.pl/wiki/Droga_hamowania

standardowy samochod 39m, full wypas ;) sport 33m, F1 18m

co po przeliczeniu daje srednie opoznienie odpowiednio: 9,89  11,69
21,43 m/s2 czyli F1 niby 2,18g!

WS

Data: 2010-05-11 12:20:59
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 15:58, WS pisze:

[...]

O kant dupy te Twoje obliczenia kolego. Bo nie obliczy³e¶ drogi przejazdu od momentu zapalenia siê ¿aróweczki (stop), bo od tego momentu ten jad±cy z ty³u ma czas na reakcjê i hamowanie. Dopiero od momentu zapalenia siê ¿aróweczki mija czas tzw. nieskutecznego hamowania do pe³nego wci¶niêcia hamulca w pod³ogê. Poza tym, kto tak awaryjnie hamuje bez potrzeby jad±c pust± autostrad±? Tylko kto¶, kto chce mieæ problemy, do normalnych zachowañ i warunków to nie ma miejsca.

Data: 2010-05-11 03:34:37
Autor: WS
On 11 Maj, 12:20, Filip KK <nos...@nospam.pl> wrote:

O kant dupy te Twoje obliczenia kolego. Bo nie obliczy³e¶ drogi
przejazdu od momentu zapalenia siê ¿aróweczki (stop), bo od tego momentu
ten jad±cy z ty³u ma czas na reakcjê i hamowanie.

roznica ~0,1s ? ;)
OK, dla 0.2 czyli czas reakcji (opoznienia hamowania) 0.8s
0.8+2sek ham -> 61,7
2,8s hamowania -> 46,4
czyli dalej malo ;)
BTW wlokna zarowki tez nie rozgrzewaja sie bez zwloki ;) dlatego
pogobno stop na LEDach lepszy ;)

Poza tym, kto tak awaryjnie hamuje
bez potrzeby jad±c pust± autostrad±? Tylko kto¶, kto chce mieæ problemy,
do normalnych zachowañ i warunków to nie ma miejsca.

Roznie bywa ... cos wyskoczy pod kola sarenka/tirowka ;)  i u
wiekszosci ludzi jest to odruch...

WS

Data: 2010-05-11 12:53:59
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 12:34, WS pisze:

[...]

Drwisz sobie kolego :) Czy od momentu naci¶niêcia hamulca pojazd od razu zaczyna hamowaæ z pe³n± moc±? :)

[...]

Jad±c na lewym pasie na dwupasmówce sarenka mo¿e wyskoczyæ tylko z prawej strony, tirówka te¿. Wiêc zd±¿ê zauwa¿yæ to w tym samym czasie co kierowca jad±cy przede mn±. Oboje hamujemy w tym samym momencie.

*Za blaszakami nie je¿d¿ê metr na ogonie, bo nic nie widzê co siê dzieje przed nim.

Data: 2010-05-11 14:08:16
Autor: Micha³G
Filip KK pisze:
[...]

Ty naprawdê jeste¶ niezwyk³y optymista... nie je¿dzij za mn± ... ;) ;)

M.

Data: 2010-05-11 16:02:47
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 14:08, Micha³G pisze:

Ty naprawdê jeste¶ niezwyk³y optymista... nie je¿dzij za mn± ... ;) ;)

A Ty nie je¼dzij w ogóle, jak siê trzymasz 60 metrów za kim¶.

Data: 2010-05-11 16:27:32
Autor: Micha³G
Filip KK pisze:
W dniu 2010-05-11 14:08, Micha³G pisze:

Ty naprawdê jeste¶ niezwyk³y optymista... nie je¿dzij za mn± ... ;) ;)

A Ty nie je¼dzij w ogóle, jak siê trzymasz 60 metrów za kim¶

piaskownice zamknêli?

M.

Data: 2010-05-11 18:29:50
Autor: marjan
W dniu 11.05.2010 14:08, Micha³G pisze:

Ty naprawdê jeste¶ niezwyk³y optymista... nie je¿dzij za mn± ... ;) ;)

Nie doceniasz go¶cia :) ja to bym siê chcia³ z nim spotkaæ na drodze, bo kurde, tylna klapa mi ju¿ rdzewieæ zaczyna, bym sobie wymieni³ j± na czyj¶ koszt ;)

A tak na serio, to kocham widzieæ w lusterku te wykrzyczane "kurwy" i patrzeæ na oddalaj±ce siê auto jak spokojnie, bez zmniejszania prêdko¶ci naciskam sobie lew± nog± na hamulec do zapalania stopów, gdy mam takiego kretyna za sob±. Od takich staram siê trzymaæ z daleka (nie myliæ z utrudnianiem wyprzedzania - tego siê brzydzê).

Data: 2010-05-11 14:43:22
Autor: Pszemol
"marjan" <klero8.tk9@gmail.com> wrote in message news:hsc0lv$eb9$1news.agh.edu.pl...
[...]

Dlaczego dra¿nisz siê z innymi lud¼mi na drodze? :-)

Data: 2010-05-12 13:12:41
Autor: marjan
W dniu 11.05.2010 21:43, Pszemol pisze:
[...]

Nie dra¿niê siê :) Nie chcê tak robiæ, ale gdy ju¿ trafiê na kretyna przyklejonego do mojego zderzaka, to uwa¿am taki zabieg za najspokojniejszy i najgrzeczniejszy z mo¿liwych do wykonania. Nie chcê zwalniaæ, ¿eby siê nie stawaæ zawalidrog±, ale te¿ wiem, ¿e taka dalsza jazda mo¿e byæ niebezpieczna.
Kto¶ tu na grupie kiedy¶ tak± metodê przedstawi³ - wypróbowa³em, i okaza³a siê bardzo skuteczna.

Data: 2010-05-10 19:12:56
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 15:39, WS pisze:

wniosek: jesli odleglosc pocztakowa bedzie ,miejsza niz 28m to sie
stukna... (a i tak nie jest to hamowanie do zera! ten pierwszy bedzie
jeszcze mial z 15km/h)

Ok.

Podaj mi odleg³o¶ci, w jakich trzymasz siê jad±c za kim¶, gdy:

a) jedziesz 20 km/h
b) jedziesz 50 km/h
c) jedziesz 100 km/h
d) jedziesz 150 km/h
e) jedziesz 200 km/h
f) jedziesz 240 km/h

Data: 2010-05-10 13:23:28
Autor: WS
On 10 Maj, 19:12, Filip KK <nos...@nospam.pl> wrote:

[...]

no coz, to byla tylko teoria ;)

praktyka jest taka, ze korzystajac z drog publicznych zaklada sie/
wkalkulowuje jakies tam ryzyko - czy to sie komus podoba, czy nie...
nawet jadac w 100% przepisowo i z zachowaniem wszelkich limitow
wynikajacych z prostych obliczen kolizji w 100% nie da sie uniknac ...

aczkolwiek nalezy sobie zdawac sprawe z zagrozenia, wiedziec kiedy
podejmuje sie ryzyko, jakie moga byc skutki itp...

ww temacie odleglosc staram sie trzymac "bezpieczna", oczywiscie zdaza
mi sie podjezdzac blisko (zwlaszcza podczas wyprzedzania), wtedy
staram sie miec juz noge na hamulcu ;)
podobnie jezdzac motocyklem staram sie miec sensowny odstep - jesli
jest mniejszy (czego czasami nie mozna uniknac) to nastawiam sie na
bardziej na omijanie/wyprzedzanie niz hamowanie...
wg teorii droge hamowania mam krotsza niz wiekszosc samochodow, ale
praktyka (stan nawierzchni, umiejetnosc hamowania w wybitnie stresowej
sytuacji,...) pokazuja, ze nalezy zakladac, ze jest odwrotnie...

natomiast jadac spokojnie w kolumnie pojazdow zazwyczaj zostawiam
odstep, ktory wiekszosci wydaje sie zbyt duzy...

WS

Data: 2010-05-11 16:03:41
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 22:23, WS pisze:

[...]

Przed chwil± wszyscy na mnie wjechali, w³±cznie z Tob±. Wiêc poprosi³em o odpowied¼, czy mo¿esz jej udzieliæ?

Z chêci± zobaczê jak Ty je¼dzisz.

Data: 2010-05-11 07:12:47
Autor: WS
On 11 Maj, 16:03, Filip KK <nos...@nospam.pl> wrote:

> no coz, to byla tylko teoria ;)

Przed chwil± wszyscy na mnie wjechali, w³±cznie z Tob±. Wiêc poprosi³em
o odpowied¼, czy mo¿esz jej udzieliæ?

Z chêci± zobaczê jak Ty je¼dzisz.

nie podam konkretnej odleglosci, bo pomijajac, ze  mnie tez zjebja ;)
nie istnieje jedna odpowiedz typu predkosc-odleglosc...

zalezy to od tylu czynnikow, ze wyszla by z tego ksiazka, no i moj
pomiar "na oko" tez jest taki sobie...
aczkolwiek faktem jest, ze nie lubie jechac za kims ( w szczegolnosci
czyms duzym, co ogranicza mi widocznosc w przod...), wiec starm sie
wszystko wyprzedzic ;) , a przede wszystkim unikam jak moge ruchliwych
drog (akurat to mi sie zazwyczaj udaje...), pomijajac jazde w
krakowskich korkach z predkosciami 30-40, przy ktorych ewentualna
stluczka oznacza tylko pogiecie blach...
Aczkolwiek nie uchronilo mnie to przed kilkoma kolizjami - 2x
samochodem, 2x moto nie z mojej winy (i w zadnym z tych wypadkow nie
mialem praktycznie zadnych szans ich unikniecia), na jeden moto
skonczyl sie nawet noga w gipsie :(

WS

Data: 2010-05-10 14:13:03
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzen iu czo³owym...
On 10 Maj, 19:12, Filip KK <nos...@nospam.pl> wrote:

Podaj mi odleg³o¶ci, w jakich trzymasz siê jad±c za kim¶, gdy:

jeszcze przypomnialem sobie, ze Niemcy i Austriacy wystawiaja mandaty
za zbyt maly odstep... (brat dostal w Austrii jakiec 40Eu za zbyt maly
odstep i jakies male przekr. predkosci na autostradzie)

na szybko znalazlem niemiecki wzorek:
"odstêp w metrach musi wynosiæ co najmniej tyle, ile po³owa prêdkosci
w km/h"

taryfikator: http://motofinanse.pl/mandat-za_granica

WS

Data: 2010-05-10 19:23:59
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9er2$erl$4news.task.gda.pl...

Zapomniales o
g) 360 km/h

Data: 2010-05-10 22:04:54
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 19:23, Ghost pisze:

[...]

Je¶li ma jakiego¶ latawca, to czemu nie.. Poda³em normalne prêdko¶ci, dla normalnego samochodu.

Data: 2010-05-10 22:50:46
Autor: Kuba \(aka cita\)
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9otg$eei$3news.task.gda.pl...

Je¶li ma jakiego¶ latawca, to czemu nie.. Poda³em normalne prêdko¶ci, dla normalnego samochodu.

200, 240 km/h - normalna prêdko¶æ, dla normalnego samochodu.. LOL

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-10 22:54:24
Autor: Jurand
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Kuba (aka cita)" <yes.or.no@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9rja$8d4$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ba, Filip pyka sobie 240 km/h, popijaj±c kawkê i drapi±c siê z nudów po g³owie.

Jurand.

Data: 2010-05-10 23:02:47
Autor: Kuba \(aka cita\)
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Jurand" <jurand@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9rpu$f49$1news.onet.pl...

[...]

oczywi¶cie staraj±c sie utrzymaæ dystans 10m do samochodu, ktory pyka sobie 240km/h przed nim...

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-11 12:16:35
Autor: Filip KK
[...]

Nie moja wina, ¿e je¼dzisz jak±¶ padlin±, która nie nadaje siê do podró¿y na miêdzy krajowych.

Data: 2010-05-12 21:47:20
Autor: Kuba \(aka cita\)
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbaqe$pam$2news.task.gda.pl...

LOL 2

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-10 11:47:15
Autor: DoQ
Filip KK pisze:

10 metrów to wystarczaj±ca odleg³o¶æ miêdzy autem, który przed nami jedzie 50-120-200 km/h. On ma takie same hamulce jak my albo nawet gorsze, je¶li mamy dobre hamulce. Wiêc nie zatrzyma siê przed nami w miejscu.

Lubie takich. Fajnie sie miotaja jak gwaltownie zredukuje bieg na nizszy :)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-10 11:47:35
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs8kf3$7me$2news.task.gda.pl...
[...]

Pod warunkiem, ze to hamulce sa odpowiedzlane za spadek predkosci, no i uwzglednij jeszcze swoj refleks do tego.

Data: 2010-05-10 11:55:28
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 11:47, Ghost pisze:

[...]

Za chwile siê jeszcze znajdzie kto¶ i napisze, ¿e najwa¿niejsze s± opony, d³ugo¶æ buta i jego cena.

Data: 2010-05-10 12:15:04
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs8l6r$7me$3news.task.gda.pl...
[...]

Zdecydowanie w zlym kierunku rozumujesz.

Data: 2010-05-10 15:10:39
Autor: Jacek
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
No to nie pozostaje mi nic innego, jak ¿yczyæ, aby¶ mo¿liwie szybko wjecha³ komu¶ w zadek, bo widzê, ¿e bez bólu wiedzy nie przyjmiesz.
Jacek

Data: 2010-05-10 19:10:21
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 15:10, Jacek pisze:

No to nie pozostaje mi nic innego, jak ¿yczyæ, aby¶ mo¿liwie szybko
wjecha³ komu¶ w zadek, bo widzê, ¿e bez bólu wiedzy nie przyjmiesz.

Jako¶ nigdy jeszcze nikomu nie wjecha³em, a zrobi³em ju¿ sporo km w swoim ¿yciu. I nie raz jecha³em za kretynem, który stwierdzi³ ¿e sobie zahamuje bez przyczyny... I jako¶ zawsze mój refleks i hamulce wystarcza³y aby bez problemu wyhamowaæ prêdko¶æ.

Data: 2010-05-10 19:47:21
Autor: Artur Ma¶l±g
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-10 19:10, Filip KK pisze:
(...)
zahamuje bez przyczyny... I jako¶ zawsze mój refleks i hamulce
wystarcza³y aby bez problemu wyhamowaæ prêdko¶æ.

Historia mówi co innego - w tym fakty przytaczane na p.m.s.

--
Jutro to dzi¶ - tyle ¿e jutro.

Data: 2010-05-10 22:04:08
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 19:47, Artur Ma¶l±g pisze:

[...]

Pomyli³e¶ mnie z kim¶ innym, ja nikomu na ty³ nie najecha³em.

Data: 2010-05-10 22:14:14
Autor: Artur Ma¶l±g
W dniu 2010-05-10 22:04, Filip KK pisze:
[...]

Z nikim Ciebie nie pomyli³em, a to ¿e niby nikomu w ty³ nie
wjecha³e¶ jest nieistotne.

--
Jutro to dzi¶ - tyle ¿e jutro.

Data: 2010-05-11 12:23:34
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 22:14, Artur Ma¶l±g pisze:

[...]

To po co sugerujesz, ¿e nie piszê prawdy? Skoro to jest niby nieistotne?

Data: 2010-05-11 12:36:11
Autor: Artur 'futrzak' Ma¶l±g
Filip KK pisze:
[...]

Sugerujê, ¿e nie zawsze refleks i hamulce wystarczy³y aby bez
problemu wyhamowaæ prêdko¶æ - w tym Twój refleks itd.

Skoro to jest niby nieistotne?

Nieistotny jak fakt, ¿e nikomu w ty³ nie wjecha³e¶ (o czym
te¿ nie jestem przekonany po tym co tutaj przedstawi³e¶).

Data: 2010-05-11 16:02:00
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 12:36, Artur 'futrzak' Ma¶l±g pisze:

Sugerujê, ¿e nie zawsze refleks i hamulce wystarczy³y aby bez
problemu wyhamowaæ prêdko¶æ - w tym Twój refleks itd.

Masz racjê.

Skoro to jest niby nieistotne?

Nieistotny jak fakt, ¿e nikomu w ty³ nie wjecha³e¶ (o czym
te¿ nie jestem przekonany po tym co tutaj przedstawi³e¶).

Dzisiaj zwróci³em szczególn± uwagê na to jak daleko siê trzymam komu¶ na ty³ku. 10 metrów na moje oko, to jest d³ugo¶æ dwóch du¿ych samochodów, nikt (ani jedna osoba) takiej odleg³o¶ci nie trzyma w mie¶cie jad±c za kim¶. Wiêc je¶li Ty trzymasz odleg³o¶æ znacznie wiêksz±, sze¶ciokrotnie wiêksz±, to mo¿e przestaw siê na tramwaj.

Pozdrawiam.

Data: 2010-05-11 16:18:03
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbo13$pan$3news.task.gda.pl...
[...]

Po jakim miescie masowo kierowcy jezdza 120 km/h?

Data: 2010-05-11 17:13:43
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 16:18, Ghost pisze:

Po jakim miescie masowo kierowcy jezdza 120 km/h?

A sk±d ja mam wiedzieæ? Co to za pytanie do mnie? :)

Data: 2010-05-11 17:32:06
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbs7i$im$2news.task.gda.pl...
W dniu 2010-05-11 16:18, Ghost pisze:

<przywracanie>
[...]
</przywracanie>

Po jakim miescie masowo kierowcy jezdza 120 km/h?

A sk±d ja mam wiedzieæ? Co to za pytanie do mnie? :)

Ojej, jaki sprytny wycinacz kontekstu.

Data: 2010-05-11 17:48:02
Autor: Filip KK
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-11 17:32, Ghost pisze:

<przywracanie>
[...]

Jeszcze raz zadam pytanie. O co Ci chodzi cz³owieku?

Data: 2010-05-11 18:55:31
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbu7t$im$3news.task.gda.pl...

Moze przeczytaj co sam piszesz?

Data: 2010-05-11 14:39:46
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsc29e$a1n$1mx1.internetia.pl...
[...]

My¶lisz ¿e kogo¶ tu bawi zabawa w odgadywanie co mia³ na
my¶li Ghost gdy pisa³ swoje niejednoznaczne wypociny?

Data: 2010-05-11 21:43:19
Autor: Jacek
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

Daj mu spokój.
Niereformowalna jednostka.
Pozostaje tylko modliæ siê, ¿eby nie jecha³ za mn±,
Jacek

Data: 2010-05-11 16:52:58
Autor: Artur Ma¶l±g
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-11 16:02, Filip KK pisze:
(...)
[...]

<cite>
10 metrów to wystarczaj±ca odleg³o¶æ miêdzy autem, który przed nami jedzie 50-120-200 km/h
</cite>

To ile jecha³e¶ w tym mie¶cie - 50, 120 czy 200km/h?

Wiêc je¶li Ty trzymasz odleg³o¶æ znacznie wiêksz±, sze¶ciokrotnie
wiêksz±,

Oczywi¶cie, ¿e trzymam wiêksz± ni¿ te 10 metrów. Przy 50 to pewnie
bywa bli¿ej, ale przy 120 z ca³± pewno¶ci± nie bêdzie to 10 metrów,
a ju¿ w szczególno¶ci przy 200. Ju¿ przy 120 sze¶ciokrotnie wiêkszy
dystans mo¿e byæ niewystarczaj±cy, a có¿ dopiero mówiæ o 200.

to mo¿e przestaw siê na tramwaj.

Tramwajem nie da siê tak szybko jechaæ 10 metrów za prowadz±cym
- z po¶piesznymi te¿ siê nie spotka³em, choæ w tv co¶ o tym
wspominali. Wielka szkoda, ¿e by³o to 1 kwietnia.

--
Jutro to dzi¶ - tyle ¿e jutro.

Data: 2010-05-10 20:15:52
Autor: Kuba \(aka cita\)
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9em8$erl$3news.task.gda.pl...
[...]

ale dopuszczasz przypadek, ze kole¶ w cos przypierdoli i jego "hamowanie" bêdzie zdecydowanie bardziej skuteczne ni¿ Twój refleks+hamulce...

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-10 21:23:06
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Kuba (aka cita)" <yes.or.no@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9igt$3le$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ale jakos nigdy nie przypierdolil i to mu wystarcza.

Data: 2010-05-10 22:03:44
Autor: Filip KK
[...]

Jeste¶ ograniczony? Jak mogê dopu¶ciæ przypadek, ¿e kto¶ przy³o¿y przede mn± w co¶, jak nie ma w co? Przecie¿ mam oczy i widzê co kole¶ robi, czy jedzie trze¼wo, czy jak kretyn albo pijak.. Za takimi to automatycznie dalej siê cz³owiek trzyma... Bo nigdy nie wiadomo czy zaraz nie zjedzie i nie przywali w drzewo...

Data: 2010-05-10 22:17:39
Autor: Kuba \(aka cita\)
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9ora$eei$1news.task.gda.pl...

[...]

pomijaj±c próbe obra¿enia mnie, powiem tylko tyle - ¿ycze Ci co by¶ sie kiedy¶ w swoich obserwacjach bez miejsca na margines b³êdu ... nie pomyli³.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-05-10 23:24:42
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 20:15:52 +0200, Kuba (aka cita) napisa³(a):

ale dopuszczasz przypadek, ze kole¶ w cos przypierdoli i jego "hamowanie" bêdzie zdecydowanie bardziej skuteczne ni¿ Twój refleks+hamulce...

Jak kole¶ w co¶ przypierdoli, to musia³by¶ byc za nim w pe³nej odleg³o¶ci
drogi hamowania. Czyli przy 90m oko³o 60m. (czas decyzji i reakcji dolicz).

Data: 2010-05-11 12:22:30
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 23:24, Adam P³aszczyca pisze:

[...]

Zak³adasz, ¿e przypierdoli w ¶cianê stoj±c± centralnie na jego pasie? Kurde, ¶ciany wyrastaj± z pod ziemi, czy z nieba spadaj±?

Data: 2010-05-11 12:45:30
Autor: spammtrapp
W dniu 2010-05-11 12:22, Filip KK pisze:
Zak³adasz, ¿e przypierdoli w ¶cianê stoj±c± centralnie na jego pasie?
Kurde, ¶ciany wyrastaj± z pod ziemi, czy z nieba spadaj±?

Ciezarowka wyjedzie zza rogu budynku.

Data: 2010-05-11 12:55:29
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 12:45, spammtrapp pisze:
W dniu 2010-05-11 12:22, Filip KK pisze:
Zak³adasz, ¿e przypierdoli w ¶cianê stoj±c± centralnie na jego pasie?
Kurde, ¶ciany wyrastaj± z pod ziemi, czy z nieba spadaj±?

Ciezarowka wyjedzie zza rogu budynku.

Wiêc jaka ró¿nica czy bêdzie co¶ przede mn± (samochód), czy nie? Je¶li na mojej drodze wyjedzie nagle ciê¿arówka zza rogu budynku?

Data: 2010-05-12 00:56:58
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Tue, 11 May 2010 12:22:30 +0200, Filip KK napisa³(a):

[...]

No wed³ug niektórych to siê czaj± w rowach i wyskakuj± ;)

Data: 2010-05-11 16:31:34
Autor: Micha³G
Filip KK pisze:
[...]

to, ¿e nie wjecha³e¶ nie znaczy, ¿e nie wjedziesz - to tylko kwestia czasu i km. Serio!

M.

Data: 2010-05-11 17:12:50
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 16:31, Micha³G pisze:

to, ¿e nie wjecha³e¶ nie znaczy, ¿e nie wjedziesz - to tylko kwestia
czasu i km. Serio!

S³uchaj, je¿d¿ê od 11 lat, rocznie robiê oko³o 50 tys. S±dzisz, ¿e gdybym ¼le je¼dzi³, albo z moj± praktyk± by³oby co¶ nie tak, to by mi siê uda³o zrobiæ ponad pó³ miliona bez kolizji? Gratulacje.

Data: 2010-05-11 17:27:38
Autor: Micha³G
Filip KK pisze:
[...]

s³uchaj, jezdze od 40 lat.... kilometry przesta³em dawno liczyæ ;)
Choc raz nie b±dz tak zarozumia³y i zadufany w swoje umiejêtno¶ci!

M.

Data: 2010-05-11 18:15:36
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-11 17:27, Micha³G pisze:

[...]

20 lat temu samochody je¼dzi³y tak czêsto jak samoloty lataj± na niebie. Szkoda, ¿e przesta³e¶ kilometry liczyæ. Bo ciekawe jest ile Ty rocznie robisz km? Je¶li nie jeste¶ zawodowym kierowc± i nie masz 100 km do pracy, to nie s±dzê aby Twój przebieg roczny przekracza³ 20 tys. km.

Data: 2010-05-11 19:52:40
Autor: Artur Ma¶l±g
W dniu 2010-05-11 18:15, Filip KK pisze:
[...]

Z perspektywy roweru Wigry mo¿e i tak to wygl±da³o :)

Szkoda, ¿e przesta³e¶ kilometry liczyæ. Bo ciekawe jest ile Ty rocznie
robisz km? Je¶li nie jeste¶ zawodowym kierowc± i nie masz 100 km do
pracy, to nie s±dzê aby Twój przebieg roczny przekracza³ 20 tys. km.

Wysz³o na to, ¿e i tak zrobi³ tych kilometrów minimum 2x tyle co Ty.
Znaczy siê ma wiêksze do¶wiadczenie, wiêkszy nalot i du¿o bardziej
krytyczne podej¶cie do w³asnych umiejêtno¶ci :)

--
Jutro to dzi¶ - tyle ¿e jutro.

Data: 2010-05-11 21:57:32
Autor: Artur Ma¶l±g
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-11 21:42, Pszemol pisze:
(...)
Nalot?

Nalot - ilo¶æ godzin w powietrzu. Nie wiem - lepiej bêdzie
najazd, a mo¿e przebieg, choæ w odniesieniu do osoby to jako¶
g³upio brzmi :)

--
Jutro to dzi¶ - tyle ¿e jutro.

Data: 2010-05-12 10:22:22
Autor: Micha³G
Filip KK pisze:
[...]

Nie s±dz i pomnó¿ przez 2-2,5.
A piewsze zdanie? Pewnie wozek dzieci±cy mia³ za wysokie burty...

Mi³ego dnia
Micha³

Data: 2010-05-10 09:41:25
Autor: Jacek Osiecki
[...]

E, ale to akurat jest tak oczywist± bzdur± ¿e nie ma o czym dyskutowaæ ;)
Je¶li tylko masy samochodów nie s± diametralnie ró¿ne, to skutki uderzenia
bêd± conajwy¿ej takie jak uderzenie w ¶cianê przy tej samej prêdko¶ci.
Oczywi¶cie nie dotyczy to szczegó³ów typu ciê¿kie lataj±ce przedmioty
w samochodzie w który siê walnê³o itp...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-11 22:41:56
Autor: BartekK
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czołowym...
http://moto.pl/MotoPL/1,88571,7854475,Czy_2x80____160__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html
ps. swoją drogą samochód przy zderzeniu z prędkością 160km/h wygląda
dość ... przerażająco.
Aczkolwiek nubira rozpędzana przez 2x V8 (bez tłumików) też jest dość... intrygującym zjawiskiem ;) Ile ten ich tor miał? 500m? 400m? Może się okazać że to rekord 1/4mili w klasie deawoo ;)