znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

Data: 2010-05-09 12:59:06
Autor: Katanka
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Kuba (aka cita) wrote:

http://moto.pl/MotoPL/1,88571,7854475,Czy_2x80____160__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html

:)

ps. swoj± drog± samochód przy zderzeniu z prêdko¶ci± 160km/h wygl±da
do¶æ ... przera¿aj±co.

¦wietny materia³ !!! Ogl±da³em z wypiekami na twarzy :) Swoj± drog± ta Nubira przy walniêciu z prêdko¶ci± 80km/h wygl±da nad wyraz dobrze. W ¿yciu bym nie pwoiedzia³, ¿e uderzenie w ¶cianê z prêdko¶ci± 160km/h bêdzie tak katastrofalne w skutkach. Auto siê z³ozy³o w kostkê prawie.

Kolejny mit obalony, a wystarczy³o logicznie mysleæ. Ja widocznie do tej pory nie my¶la³em logicznie, tylko pewnikiem przyjmowa³em ¿e uderzenie dwóch aut z prêdko¶ci± 50km/h to jak uderzenie w ¶cianê z perêdko¶cia 100km/h. Teraz widzê jak bardzo siê myli³em i je¶li kto¶ mi tak powie takie twiedzenie, to bêdê wiedzia³ co mu odpowiedzieæ - "bzdura" :)

--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

Data: 2010-05-09 14:01:18
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 12:59:06 +0200, Katanka napisa³(a):

Kolejny mit obalony, a wystarczy³o logicznie mysleæ. Ja widocznie do tej pory

Mhm. A gdzie ¶ciany je¿dzace 80km/h?

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2010-05-09 14:06:05
Autor: Tomasz Pyra
Katanka pisze:
Kuba (aka cita) wrote:

[...]

Mam wra¿enie ¿e uderzaj±c w ¶cianê samochody zawsze wygl±daj± ca³kiem dobrze.
A to dlatego ¿e standardowe crashtesty robi siê ze sporym przesuniêciem i gnie siê asymetrycznie tylko pó³ samochodu.
Uderzaj±c w ¶cianê symetrycznie gnie siê ca³y samochód, a to zapewne dobrze wp³ywa na wytrzyma³o¶æ.

Wynika z tego tyle, ¿e je¿eli na drodze zderzenie czo³owe okazuje siê nieuniknione, to lepiej waliæ prosto w tego z przeciwka, ni¿ ¿eby mia³o zabrakn±æ np. pó³ metra przy mijaniu. Tylko ciekawe kto bêdzie potrafi³ tak pojechaæ?

[...]

Zderzenie 50+50 to tak jak uderzenie przy 100km/h w stoj±cy samochód.
Natomiast tu ju¿ jest intuicyjne ¿e lepiej uderzyæ w stoj±cy samochód ni¿ w ¶cianê.

Data: 2010-05-09 17:02:44
Autor: marjan
W dniu 09.05.2010 14:06, Tomasz Pyra pisze:
[...]

No tak by wynika³o. Miêdzy innymi dlatego uderzenia w s³up bywaj± tak dramatyczne w skutkach.

Tomek, a powiedz mi jedno, mo¿e wiesz. Jak by siê do takiego crash-testu mia³ samochód z solidn± klatk± bezpieczeñstwa stosowan± w rajdach? Widzia³e¶ gdzie¶ symulacje (a najlepiej faktyczne testy) ile takie rajdówki mia³by gwiazdek w EuroNCAP? Tak mnie to zastanawia, bo skoro to takie bezpieczne, to czemu w cywilnych pojazdach nie jest to stosowane zamiast pizdyliarda poduszek powietrznych? Je¶li chodzi o estetykê to nie s±dzê aby sporym problem by³o schowanie tego i zamaskowanie, a nawet obicie skór±.

--
Pozdrawiam serdecznie,                       Fiat Punto mk1 '99
Mariusz [marjan] Morycz                Uniden 520 + President Indiana

Data: 2010-05-09 15:19:27
Autor: Robert Rêdziak
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
On Sun, 09 May 2010 17:02:44 +0200, marjan <klero8.tk9@gmail.com>
wrote:

[...]

 Bo rozbudowana instalacja CO powa¿nie ogranicza funkcjonalno¶æ
 auta, wa¿y, kosztuje, ogranicza widoczno¶æ, wymaga kub³a,
 otulin, przypiêcia na sztywno szelkami i jazdy w orzeszku. A
 ostatnio jeszcze doszed³ do tego HANS.

 A poza tym na wszelkiego rodzaju zawodach, za wyj±tkiem chicken
 race, trudno o czo³ówkê.

 r.
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2010-05-09 17:09:57
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
marjan pisze:

[...]

I je¼dzi³by¶ na codzieñ w kasku i zapiêty w 5-punktowe pasy? :)
Bo tego wymaga klatka niestety.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wroc³aw, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2010-05-09 20:31:43
Autor: Tomasz Pyra
marjan pisze:

Tomek, a powiedz mi jedno, mo¿e wiesz. Jak by siê do takiego crash-testu mia³ samochód z solidn± klatk± bezpieczeñstwa stosowan± w rajdach?

Zapewne marnie, bo bêd± wysokie przeci±¿enia.
Rajdówki po prostu nie s± liczone na zderzenia przy 64km/h, a na prêdko¶ci znacznie wiêksze.
¯eby bezpiecznie przetrwaæ te przeci±¿enia trzeba byæ ciasno zapiêtym w niezbyt wygodne pasy bezpieczeñstwa (których znowu w samochodzie z tyln±   kanap± nie ma do czego przypi±æ), i siedzieæ w niewygodnych przy wsiadaniu i wysiadaniu fotelach kube³kowych.
Jak siê w to cz³owiek wszystko zapnie, to nawet ciê¿ko na boki przed skrzy¿owaniem siê rozejrzeæ i generalnie praw± stronê kontroluje pilot.

Do tego cywilny samochód musi zapewniæ bezpieczeñstwo równie¿ dla ludzi starszych, z mniej wytrzyma³ymi ko¶æmi itp. itd.

[...]

Zamaskowanie nie bêdzie takie ³atwe, bo taka standardowa klatka zagradza drzwi, a pa³±ki lec± ukosami przez ¶rodek kabiny pasa¿erskiej.

Co¶ podobnego jednak siê stosuje w samochodach cywilnych - wzmocnienia w drzwiach, solidne s³upki i obecne przedzia³y pasa¿erskie s± ca³kiem dobrze chronione.
Wyniki zderzeñ bocznych s± du¿o lepsze ni¿ kiedy¶.

Data: 2010-05-11 22:46:44
Autor: MaækuPiæku
W dniu 2010-05-09 17:02, marjan pisze:

Tomek, a powiedz mi jedno, mo¿e wiesz. Jak by siê do takiego crash-testu
mia³ samochód z solidn± klatk± bezpieczeñstwa stosowan± w rajdach?

nale¿y tylko braæ jedn± kupê pod uwagê.
Przy 80 na godz przeci±¿enie wynios³o 50kilka g
przy 160 to by³o 160 g.
£eb urwie. na pewno.
Nie ma po co stosowaæ klatki.

--
Maciek "So³tys"
Kraków

Data: 2010-05-11 23:17:07
Autor: Tomasz Pyra
MaækuPiæku pisze:
[...]

Purley prze¿y³ zderzenie ze ¶cian± przy 173km/h, co da³o 180g.
A to by³y zabezpieczenia z 1973 roku, nie by³o jeszcze takich wynalazków jak HANS, a kaski by³y ciê¿sze ni¿ dzi¶. Tyle ¿e to by³o F1, ale przeci±¿enia, fotele i mocowanie do nich podobne.

Data: 2010-05-12 08:03:06
Autor: Artur 'futrzak' Ma¶l±g
Tomasz Pyra pisze:
MaækuPiæku pisze:
[...]

Tak, tak - ¶wietny przyk³ad. Jest to do dzi¶ rekord i tylko przypadek
sprawi³, ¿e prze¿y³. By³o to w roku 1977 i przeci±¿enie by³ 179,8g.
Inni ginêli przy wielokrotnie ni¿szych przeci±¿eniach. Sam Purley
zgin±³ do¶æ pechowo - w katastrofie akrobacyjnego dwup³atowca.
Colin McRae te¿ prze¿y³ wiele wypadków, a zgin±³ w katastrofie
w³±snego helikoptera...

Data: 2010-05-09 18:34:20
Autor: szerszen
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:4be6a52c$0$19183$65785112news.neostrada.pl...

Wynika z tego tyle, ¿e je¿eli na drodze zderzenie czo³owe okazuje siê nieuniknione, to lepiej waliæ prosto w tego z przeciwka, ni¿ ¿eby mia³o zabrakn±æ np. pó³ metra przy mijaniu.

no wlasnie nie, lepiej wallic wlasnie jak najbardziej "asymetrycznie" bo wtedy spora czesc energii zderzenia idze na np obracania auta i wytraca sie na zmiany kierunku poruszania sie mas, a nie na gwaltowne wychamowanie, energia kinetyczna takiego zdarzenia jest stala, chodzi o to aby jak jak najbardziej "rozproszyc" w cos co ludzkiemu cialu zaoszczedzi gwaltownego przeciazania

Data: 2010-05-09 20:10:59
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-09 18:34, szerszen pisze:

[...]

Wola³by¶ uderzyæ przodem i zakoñczyæ uderzenie jednym uderzeniem, czy po po uderzeniu jeszcze dachowaæ (skutki wiadome) albo waliæ w drzewa, rów bez poduszek ju¿? Sorry, mia³em sytuacjê gdzie siê centralnie od go¶cia odbi³em, samochód tak siê ³adnie odbija, jak pi³eczka... Jak masz wiêcej na liczniku i na poboczu jest drzewko, to masakra... (bo ju¿ nie masz poduszki).

Pozdro :)

P.S> Hamowaæ piszemy przez samo h!!!

Data: 2010-05-09 20:22:51
Autor: szerszen
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs6trr$np3$1news.task.gda.pl...

Wola³by¶ uderzyæ przodem i zakoñczyæ uderzenie jednym uderzeniem, czy po po uderzeniu jeszcze dachowaæ (skutki wiadome) albo waliæ w drzewa, rów bez poduszek ju¿?

mylisz pojecia, mylisz konsekwencje z silami wystepujacymi podczas wypadku, nie ma zlotego srodka, ale jesli mowimy tylko o silach, to najlepiej je rozpraszac, a nie kumulowac w jednym uderzeniu, bo wtedy nawet jesli twoje cialo nie dozna duzego uszczerbku two twoje organy, a glownie mozg, moze go zoznac, wlasnie z powodu wystepujacych wtedy sil

takie male porownanie
co bys wolal, 10 niezbyt mocnych kopniec w rozne czesci ciala, czy jedno potezne uderzenie wywolujace uszkodzenie mozgu czy pekniecie sledziony?

Data: 2010-05-09 20:45:24
Autor: Tomasz Pyra
szerszen pisze:
[...]

Du¿o tej energii siê w ten sposób nie zaoszczêdzi.
ENCAP robi zderzenia przy offsecie 40% i widaæ ¿e niewiele tej energii pozostaje po odkszta³ceniu.

energia kinetyczna takiego zdarzenia jest stala, chodzi o to aby jak jak najbardziej "rozproszyc" w cos co ludzkiemu cialu zaoszczedzi gwaltownego przeciazania

Ale te przeci±¿enia które s± w wypadkach nie s± nadal tak gro¼ne jak odkszta³cenie.
Raczej ludzie gin± dlatego ¿e zostali zakleszczeniu w zgniecionym samochodzie, a nie dlatego ¿e zabi³y kogo¶ przeci±¿enia.

Rezerwy mo¿liwych do prze¿ycia przeci±¿eñ s± nadal do¶æ wysokie, a obecne samochody liczone pod konkretny test zderzeniowy przy konkretnej prêdko¶ci. Przeci±¿enia s± niewielkie, bo ma nic siê nie staæ cz³owiekowi zapiêtemu w 3 punktowe 2" pasy.

Data: 2010-05-10 02:29:43
Autor: J.F.
On Sun, 9 May 2010 12:59:06 +0200,  Katanka wrote:
[...]

Ale uwazaj - aut o porownywalnej masie.
Nie radze maluchem jadacym 50 wjezdzac w tira tez jadacego 50.

J.

Data: 2010-05-10 08:40:47
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:epkeu51c30fecqepkvs03vv6v3lbnhphn54ax.com...

I konstrukcji.

Data: 2010-05-10 09:59:04
Autor: Jacek Osiecki
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 08:40:47 +0200, Ghost napisa³(a):
[...]

Nie, tylko masie. Konstrukcja mo¿e zadecydowaæ ju¿ tylko o tym czy auto
zmia¿d¿y swoich pasa¿erów, czy te¿ np. rozleci siê na milion drobiazgów przy
dotkniêciu drugiego auta i pasa¿erowie polec± dalej jak lu¼no rzucone
kurczaki...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-10 12:11:23
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhufm77.gqa.joshuatau.ceti.pl...
[...]

Naprawde sadzisz, ze ilosc energii rozproszonej na kazdym pojedzie zawsze bedzie taka sama niezaleznie od konstrukcji?

Data: 2010-05-10 12:19:40
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Ghost pisze:

[...]

Ilo¶æ owszem. Ale efekt wywo³any przez tê energiê bêdzie skrajnie ró¿ny, zale¿ny w³a¶nie od konstrukcji.
Jednemu, dana ilo¶æ zdemoluje powiedzmy przód z komor± silnika. W innym ta sama energia zdemoluje kabinê pasa¿ersk±.

Data: 2010-05-10 12:39:04
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak" <eikcinek@34xob.lp> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs8mn1$iml$1news.dialog.net.pl...

Ilo¶æ owszem.

Bo?

Data: 2010-05-10 12:40:25
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Ghost" <ghost@everywhere.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs8nri$2du$1mx1.internetia.pl...

Ghost pisze:

[...]

Mowa oczywiscie o zderzeniu czolowym dwoch pojazdow.

Data: 2010-05-11 07:00:35
Autor: Jacek Osiecki
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 12:39:04 +0200, Ghost napisa³(a):
[...]

Bo póki co obowi±zuj± nadal te same prawa fizyki :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-11 12:10:02
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnhui04j.jjg.joshuatau.ceti.pl...
[...]

Ale prawo mowiace, ze praca jest zwiazana z wielkoscia przesuniecia, a nie tylko z sila to juz w Twojej fizyce nie obowiazuje?

Data: 2010-05-10 17:29:13
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 12:19:40 +0200, Marcin "Kenickie" Mydlak napisa³(a):

Naprawde sadzisz, ze ilosc energii rozproszonej na kazdym pojedzie zawsze bedzie taka sama niezaleznie od konstrukcji?

Ilo¶æ owszem.

K³amiesz. --

Data: 2010-05-10 17:28:55
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 09:59:04 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisa³(a):

[...]

Owszem, nie. Auto sztywniejsze przeka¿e wiêcej swojej energii temu, które
jest miêkkie. --

Data: 2010-05-11 06:59:38
Autor: Jacek Osiecki
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 17:28:55 +0200, Adam P³aszczyca napisa³(a):
[...]

To znaczy tylko tyle, ¿e strefy zgniotu dzia³aj± "na rzecz" obu aut, w tym
sensie ¿e w równym stopniu zredukuj± deceleracjê. Je¶li które¶ z nich siê
nie rozleci - to pasa¿erowie w obu autach o równej masie bêd± poddani
podobnym przyspieszeniom. Oczywi¶cie z poprawk± uwzglêdniaj±c± inne systemy
bezpieczeñstwa (pasy, napinacze, poduszki).

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-11 15:48:15
Autor: J.F.
[...]

Pod warunkiem ze strefa zgniotu jednego nie jest w kabinie :-)

sensie ¿e w równym stopniu zredukuj± deceleracjê. Je¶li które¶ z nich siê
nie rozleci - to pasa¿erowie w obu autach o równej masie bêd± poddani
podobnym przyspieszeniom.

Tez nie do konca - jedno auto moze miec np silnik z przodu, za nim strefe zgniotu, a drugie z przodu miekki bagaznik a silnik z tylu.

J.

Data: 2010-05-11 16:23:14
Autor: Micha³G
J.F. pisze:
[...]

Rozczarowujesz mnie... ;)

M.

Data: 2010-05-12 00:56:06
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Tue, 11 May 2010 06:59:38 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisa³(a):

[...]

Zak³±dasz, ¿e zderzenie jest ca³kowicie niesprê¿yste, co jest nieprawd±.
Samochód 'twardy' mo¿e na przyk³ad rozci±æ ten 'miêkki'. I jak wtedy z
si³ami?