znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

Data: 2010-05-09 14:00:34
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 11:51:16 +0200, Kuba (aka cita) napisa³(a):

Panuje takie powrzechne przekonanie, ktore bardzo czêsto s³ychaæ te¿ w wypowiedziach s³u¿b i innych koemntatorów zdarzeñ drogowych, ze kiedy samochód uderza czo³owo w drugi samochód jad±cy z naprzeciwka z t± sam± prêdko¶ci± to jakby uderzy³ w nieruchom± przeszkode z prêdko¶ci± dwa razy wiêksz±. Napewno s³yszeli¶cie to, a pewnie wielu z Was (nas :( ) bylo przekonanych, ze tak jest w rzeczywisto¶ci...

Zapomnia³e¶ o jednym szczególe - z TAK¡ SAM¡ przeszkod±. Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych
dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h. Natomiast zderzenie z nieruchom± ¶cian± przy 160km/h jest to¿same ze
zderzeniem ze ¶cian± nadje¿d¿aj±ca z prêdko¶ci± 80km/h przy prêdko¶ci
w³asnej auta 80km/h

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2010-05-09 05:20:50
Autor: slaweks
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzen iu czo³owym...
On 9 Maj, 14:00, Adam P³aszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
> [...]

Natomiast zderzenie z nieruchom± ¶cian± przy 160km/h jest to¿same ze
zderzeniem ze ¶cian± nadje¿d¿aj±ca z prêdko¶ci± 80km/h przy prêdko¶ci

Zasada zachowania energii i zasada zachowania pêdu przy zderzeniu
niesprê¿ystym.
Energia ¶ciany stoj±cej i bêd±cej w ruchu sa zupe³nie inne. Inne bêd±
te¿ przeci±¿enia
dzia³aj±ce na samochód. W koñcu w jednym przypadku trzeba wytraciæ
energiê z 80km/h a w drugim z 160 km/h.

Data: 2010-05-09 14:38:50
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 05:20:50 -0700 (PDT), slaweks napisa³(a):

[...]

Tyle, ¿e ruch jest wzglêdny. ¦ciana stoj±c ana Ziemi zapieprze
kilkadziesi±t kilometrów na sekundê. Odspawaj siê od uk³adu odniesienia z droga, to zrozumiesz gdzie b³±dzisz. Podpowiem, ¿e przeskakujesz od drogi (energia to praca na drodze) i
próbujesz przej¶æ do czasu.

Data: 2010-05-09 09:09:58
Autor: Pszemol
"AdamP³aszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote in message news:c1.01.3L8QKM$IWNmike.oldfield.org.pl...
[...]

Otó¿ to - ten "mit" wzi±³ siê z tego, ¿e kto¶ poprawnie doda³ prêdko¶ci
a niepoprawnie za³o¿y³ ¿e zniszczenie samochodu bêdzie wy³±cznie
zale¿eæ od prêdko¶ci zderzenia i nie bêdzie zale¿eæ od tego z czym siê
to auto zderzy³o, w szczególno¶ci to, z jakiego materia³u jest przeszkoda.
Co jest oczywistym b³êdem w za³o¿eniach.

Data: 2010-05-09 16:52:14
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs5u56.9q0.0poczta.onet.pl...

[...]

Chodzi o wielkosc opoznienia, bo z nim zwiazane sa sily, nie o material. Niezaleznie czy z drugim autem jest zderzenie czy ze sciana, jesli auto hamuje z 80 do zera, skutki sa takie same.

Data: 2010-05-09 12:58:54
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hs6ia2$si8$1mx1.internetia.pl...
[...]

Wielko¶æ opó¼nienia zale¿y jednak bezpo¶rednio od materia³u,
wiêc nie mo¿na napisaæ ¿e nie chodzi o materia³...

Niezaleznie czy z drugim autem jest zderzenie czy ze sciana, jesli auto hamuje z 80 do zera, skutki sa takie same.

Zapomnia³e¶ dodaæ w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i w³a¶nie wolniej
bêdzie hamowaæ w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ¶cian±...

Data: 2010-05-09 20:50:05
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs6bif.478.0poczta.onet.pl...

Chodzi o wielkosc opoznienia, bo z nim zwiazane sa sily, nie o material.

Wielko¶æ opó¼nienia zale¿y jednak bezpo¶rednio od materia³u,
wiêc nie mo¿na napisaæ ¿e nie chodzi o materia³...

Od materialu z ktorego jest zrobiony sam badany samochod, nie przeszkoda - niezaleznie czy zderzenie jest ze sciana czy z innym samochodem (o podobnej masie i predkosci) hamowanie odbywa sie na tej samej drodze, wiec i czas hamowania jest ten sam.

[...]

Bzdura. Jesli oba auta maja porownywalna mase i predkosc, hamowanie odbywa sie na takiej samej drodze jak w przypadku uderzenia ze sciana.

Wez poczytaj cos o fizyce, kurs podstawowy.

Data: 2010-05-09 16:00:35
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hs7082$lpp$1mx1.internetia.pl...
[...]

Chcesz powiedzieæ ¿e zderzenie ze ¶cian± bêdzie mia³o takie same skutki
niezale¿nie od tego czy ¶ciana zrobiona jest z
- ¿elbetonu
- drewnianych listew 2"x4"
- styropianu

Ghost, nie pogr±¿aj siê, proszê, bo znowu zaczynasz byæ ¶mieszny
z tym swoim uporem :-)

[...]

Zak³adasz b³êdnie, ¿e ¶ciana jest w 100% sprê¿ysta i nie ulega
¿adnym odkszta³ceniom w czasie zderzenia - a to du¿y b³±d.

Zapominasz o prostym fakcie, ¿e ¶ciana ulega zniszczeniu i poddaje
siê zderzeniu w ró¿ny sposób, w zale¿no¶ci od tego z czego jest
wykonana i w szczególno¶ci wyhamowanie prêdko¶ci mo¿e siê
odbyæ na drastycznie ró¿nej drodze w przypadku ¶ciany betonowej,
ciegie³ek a ¶ciany wykonanej z drewnianych listewek:
http://www.dailyvsvidz.com/2010/01/woman-driver-vs-crashes-car-through.html

Data: 2010-05-10 08:38:27
Autor: Ghost

[...]

Srednio rozgarnietemu czlowiekowi nie trzeba tlumaczyc, dlaczego takie a nie
inne sa warunki eksperymentu. No ale sprytny inaczej Pszemol najczesciej
ucieka w nietrzymanie kupy z watkiem, gdy sie okazuje, ze nie ma racji. Nie
dyskutujemu o zderzeniu z jadacym 80 pociagiem, ani ze "sciana
styropianowa" - jak wszyscy widza, gdy okazuje sie, ze nie masz racji gotow
jestes wymyslac jakiekolwiek zepchniecie dyskusji w kierunku, gdzie moglbys
uratowac swoja mundrosc.

Data: 2010-05-10 22:02:46
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hs89r9$p5o$1mx1.internetia.pl...
[...]

¦rednio rozgarniêtemu cz³owiekowi nie trzeba t³umaczyæ ¿e przyspieszenie
(opó¼nienie) bêdzie zale¿eæ od tego z czego wykonano ¶cianê...
Dla Ciebie jednak nie jest to jasne i bêdziesz siê czepia³ g³upot.

Styropian to by³ przejaskrawiony przyk³ad tego jak bardzo siê mylisz...
A ¶ciany z 2x4 drewnianych s± na porz±dku dziennym wszêdzie.

Poda³em Ci te¿ linka jak zachowuje siê ¶ciana ceglana w kontakcie
z rozpêdzonym samochodem, ale Ty wci±¿ bêdziesz siê upiera³
¿e droga hamowania bêdzie taka sama jak ze ¶cian± ¿elbetonow±,
mimo i¿ wyra¼nie ¿e samochód pó³ swej d³ugo¶ci jest w ¶cianie,
a wiêc droga hamowania wynosi³a tam kilka metrów.

Data: 2010-05-11 08:11:08
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hs9vq7.98g.0poczta.onet.pl...
[...]

Cytacik

[...]

I jeszcze

Zapomnia³e¶ dodaæ w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i w³a¶nie wolniej
bêdzie hamowaæ w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ¶cian±...

(totalna bzdura)

vs

¦rednio rozgarniêtemu cz³owiekowi nie trzeba t³umaczyæ ¿e przyspieszenie
(opó¼nienie) bêdzie zale¿eæ od tego z czego wykonano ¶cianê...

Wszystkie cytaty z Twoich postow.

Jest napisane i pokazane na filmie jednoznacznie - solidna sciana (betonowa) lub drugi samochod (o podobnej masie) jadacy z ta sama predkowscia w przeciwnym kierunku.

Tymczasem jakies durnosci wymyslales, o wolnejszym i szybszych hamowaniu z 80 do zera - przy czym skutek zderzenia mial byc ten sam (pewnie gdzies Ci switalo to 160), oczywiscie na tym etapie nie wymyslales, styropianowych scian.

Czekam z niecierpliwoscia co znow wymyslisz.

Data: 2010-05-11 06:28:39
Autor: Pszemol
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsasht$ior$1mx1.internetia.pl...
Cytacik

[...]

Nic nowego, zacytujê tylko m±dro¶ci jakie sam napisa³e¶:
[...]

Napisa³e¶ oczywist± bzdurê, któr± ³atwo mo¿na zobaczyæ na przytoczonym
przeze mnie linku - samochód po³ow± d³ugo¶ci wszed³ w ¶cianê ceglan±,
a zatem nie odbywa siê hamowanie na tej samej drodze...
Wyra¼nie próbowa³e¶ wmówiæ ludziom ¿e materia³ z którego wykonana
jest przeszkoda nie ma wp³ywu na drogê hamowania...

Czekam z niecierpliwoscia co znow wymyslisz.

Data: 2010-05-11 16:04:46
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsaten.b2o.0poczta.onet.pl...
[...]

Twoje linki maja sie nijak do watka - od samego poczatku mowa i linki dotycza solidnej sciany betonowej.

Czy Twoja wykladnia ponizszej mundrosci zaklada sciane ceglana?

Data: 2010-05-11 09:40:50
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsbo9m$bnr$1mx1.internetia.pl...
Napisa³e¶ oczywist± bzdurê, któr± ³atwo mo¿na zobaczyæ na przytoczonym
przeze mnie linku

Twoje linki maja sie nijak do watka - od samego poczatku mowa i linki dotycza solidnej sciany betonowej.

Uwierzy³bym, gdyby¶ nie napisa³ ¿e nie zale¿y od materia³u przeszkody.
W tym momencie bowiem traktowa³e¶ o ró¿nych materia³ach przeszkody wiêc
nie mog³e¶ mówiæ o konkretnym filmie w którym by³a konkretna przeszkoda.

Czy Twoja wykladnia ponizszej mundrosci zaklada sciane ceglana?

Zapomnia³e¶ dodaæ w jakim czasie hamuje z 80 do zera, i w³a¶nie wolniej
bêdzie hamowaæ w kontakcie z drugim autem a szybciej ze ¶cian±...

Oczywi¶cie ¿e w zderzeniu z samochodem bêdzie hamowaæ wolniej
ni¿ ze ¶cian± bo samochód ma plastyczne strefy zgniotu a ¶ciana - ta
¿elbetowa - bêdzie mieæ strefy zgniotu znikome. Dodatkowo mo¿naby
wtedy rozwa¿yæ ró¿nice mas pojazdów, ró¿nice materia³ów z których
s± wykonane (trabant kontra wartburg) itp... No ale wed³ug Mistrza Ghosta
droga hamowania samochodu przy zderzeniu z przeszkod± przecie¿
nie zale¿y od materia³u z jakiego wykonana jest przeszkoda :-))))

Data: 2010-05-11 18:54:40
Autor: Ghost

[...]

Hahahaha, jednak jestes nieuk.

Data: 2010-05-11 18:58:21
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Ghost" <ghost@everywhere.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsc27q$8re$1mx1.internetia.pl...

[...]

Wiem, wiem... teraz napiszesz, ze chodzilo Ci o nieruchomy samochod - widzisz jak ja Cie znam?

Data: 2010-05-11 12:40:07
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsc2eq$fq1$1mx1.internetia.pl...
[...]

Czy Ty kiedykolwiek na niusach przyzna³e¶ siê ¿e paln±³e¶ babola?
Czy mo¿e uwa¿asz, ¿e jeste¶ nieomylny? Bo sprawiasz takie wra¿enie...

Paln±³e¶ ewidentnego babola twierdz±c ¿e droga hamowania nie zale¿y
od materia³u z jakiego zrobiona jest przeszkoda z jak± zderza siê auto.
I potem ju¿ ca³a Twoja aktywno¶æ sprowadza siê do maskowania swojego
b³êdu i zarzucaniu mi nieuctwa i na inne sposoby odwracanie uwagi od siebie...

Data: 2010-05-11 19:42:30
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsbj77.6l4.0poczta.onet.pl...

Nie chodzilo Ci o nieruchomy samochod?

Data: 2010-05-11 13:10:12
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsc51n$242$1mx1.internetia.pl...
[...]

Chodzi³o mi o to, ¿e wed³ug Ciebie hamowanie na przeszkodzie
nie zale¿y od materia³u z jakiego wykonana jest przeszkoda...
Masz co¶ do dodania na swoj± obronê? :-)

Data: 2010-05-11 21:43:52
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsblc7.9n8.0poczta.onet.pl...
[...]

Moim zdaniem nie zalezy od tego czy uderzy w solidna betonowa scane czy w inny samochod o tej samej masie poruszajacy sie z ta sama predkoscia w kierunku przeciwnym* (czyli w warunkach porownania okreslonych na potrzeby pokazanego doswiadczenia).

Bardzo mnie interesuje, czy Twoim zdaniem w tych dwoch powyzszych sytuacjach, samochod bedzie hamowany w roznym tempie?

*Jesli probujesz nam tu wmowic, ze sadzisz, iz ktokolwiek moglby postawic teze, ze zderzenie ze sciana styropianowa niesie te same skutki co z betonowa, to wybacz ale to raczej swiadczy o Tobie.

Data: 2010-05-11 16:39:18
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hscc53$imn$1mx1.internetia.pl...
[...]

To Ty (nie ja) pisa³e¶ ¿e droga hamowania NIE ZALE¯Y od materia³u
z jakiego wykonano przeszkodê. Wiêc po co siê tak zgrywasz?

Cytujê Twoje s³owa:
[wielko¶æ opó¼nienia zale¿y] "Od materialu z ktorego jest zrobiony sam
[...]

Teraz siê okazuje, ¿e jednak zalezy od materia³u z jakiego wykonano
przeszkodê, co ³atwo wykazaæ na podstawie posuniêtego do przesady
przyk³adu ¶ciany ze styropianu.

Czemu jeste¶ taki nieuk?

Data: 2010-05-12 07:54:09
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsc16b.7b0.0poczta.onet.pl...
[...]

Czy moglbys odpowiedziec?

Data: 2010-05-12 07:29:02
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hsdftc$idp$1mx1.internetia.pl...
[...]

Zaraz po tym jak Ty wyt³umaczysz dlaczego droga hamowania wed³ug
Ciebie ma nie zale¿eæ od materia³u z jakiego wykonano przeszkodê :-)

Czemu wycinasz kompromituj±cy Cie tekst? Wstydzisz siê, nieuku?

Data: 2010-05-12 15:04:46
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsdlbu.bl0.0poczta.onet.pl...

Tak, myslalem.

Data: 2010-05-12 09:25:30
Autor: Pszemol
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message news:hse94r$68l$1mx1.internetia.pl...

[...]

Maskujesz swoje nieuctwo i my¶lisz ¿e ludzie tego nie widz±? :-)
¦miechu warte.

Data: 2010-05-12 16:45:11
Autor: Ghost

[...]

Watek dotyczy porownania zderzenia ze betonowa sciana oraz podobnym
samochodem poruszajacym sie w przeciwnym kierunku z ta sama predkoscia.
Pszemol stwierdza, ze przy zderzeniu z drugim samochodem nie ma efektu
uderzenia w sciane z podwojna predkoscia, bo material przeszkody (drugi
rozpedzony samochod) jest inny (niz beton) - gdy wskazac mu, ze to nie
kwestia zmiany materialu, Pszemol dostaje sraczki i piszczy, ze przeciez
sciana moze byc drewniana lub styropianowa.

Ponadto, Pszemol bredzi rowniez, ze przy zderzeniu z rozpedzonym samochodem
hamowanie pojazdu bedzie wolniejsze niz w przypadku betonowej sciany.

Jesli ktos to czyta ten widzi. Dla mnie EOT trolu.

Data: 2010-05-12 22:43:45
Autor: Vax
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-12 16:45, Ghost pisze:

Tak nie bardzo widzê, spod stosu inwektyw, który z Was na jakim
stanowisku siê okopa³. Fajnie zatem, ¿e trafi³ siê odcinek
podsumowuj±cy t± czê¶æ sezonu ;)

Watek dotyczy porownania zderzenia ze betonowa sciana oraz podobnym
samochodem poruszajacym sie w przeciwnym kierunku z ta sama predkoscia.

Aha. To ja sobie zajmê pozycjê.
Droga hamowania kierowcy bêdzie taka sama. Do czyjej transzei zawita³em?

Pszemol stwierdza, ze przy zderzeniu z drugim samochodem nie ma efektu
uderzenia w sciane z podwojna predkoscia,

No nie ma. Jest efekt stukniêcia z pojedyncz± prêdko¶ci±, nie podwójn±.

bo material przeszkody (drugi
rozpedzony samochod) jest inny (niz beton)

Otó¿ to. Przyklej sobie do g³owy g±bkê k±pielow±, na nogi wzuj rolki,
rozpêd¼ siê leciutko (nikt nie chce, by¶ ucierpia³, mo¿esz np. u¿yæ
jakiej¶ ³agodnej pochylni) i stuknij w mur ³epetyn±.
Droga hamowania wyniesie niemal jedn± g±bkê.
Zachêæ do zabawy drug± osobê, przekonaj do przyklejenia g±bki i jazda
na siebie. Za³ó¿my, i¿ masy macie równe (wybalastujecie siê jako¶),
prêdko¶ci tako¿ (mo¿ecie u¿yæ dwóch równi pochy³ych), zatem stukaj±c
siê g³owami, zetkniecie siê czo³ami w po³owie dystansu i zatrzymacie.
I jak± drogê hamowania bêdzie mia³ ka¿dy z was?
Ano... jedn± g±bkê.

- gdy wskazac mu, ze to nie
kwestia zmiany materialu, Pszemol dostaje sraczki i piszczy, ze przeciez
sciana moze byc drewniana lub styropianowa.

Do¶wiadczenie mo¿esz powtórzyæ, w miejsce g±bek mocuj±c ceg³y.
Droga hamowania gwa³townie siê skurczy.

Ponadto, Pszemol bredzi rowniez, ze przy zderzeniu z rozpedzonym samochodem
hamowanie pojazdu bedzie wolniejsze niz w przypadku betonowej sciany.

Przy zawsze tych samych prêdko¶ciach i stoj±cej ¶cianie?
Bêdzie takie same.
Gdy ¶ciana bêdzie pêdziæ (a jej masa równa bêdzie masie pojazdu),
to efekt by³by taki, jak z g±bk± na czole by¶ siê stukn±³ z kim¶
kto przyczepi³ sobie ceg³ê. Wasze drogi hamowania wynios± oko³o
pó³ g±bki. Obydwóch.

Jesli ktos to czyta ten widzi.

ba... ale czy rozumie? ;)

v.

Data: 2010-05-12 22:59:38
Autor: Vax
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
W dniu 2010-05-12 22:43, Vax pisze:

te, vax, nie mêcz cz³owieka, nie ka¿ mu z g±bk± na rolkach ¶migaæ ;)
Ka¿ mu sobie wyobraziæ dok³adnie miejscu zderzenia cieniutk±, z mas±
"pomijaln±", szybê ultrapancern±. Na kó³kach. Jak co¶ w ni± przywali,
to nawet nie zauwa¿y, ¿e co¶ trafi³ i pcha.
Ale jak przywal± jednocze¶nie z dwóch stron... to w zasadzie ka¿dy
z nich bêdzie siê czu³ tak, jakby w _stoj±cy_ mur przywali³.
Prawda? I bêdzie sobie, jak na murze, _swoje_ strefy zgniata³,
prêdko¶æ wytraca³, energiê rozprasza³ i takie tam...

I nie, twardo¶æ tej p³yty nic nie zmienia, przylkejona np. do grilla
pojazdu stref zgniotu mu nie zniweluje. Ona ma tylko uzmys³owiæ
granicê, do której, _jak_do_muru_, poprzez _swoje_ strefy zgniotu
zmierzaj± obaj kierowcy. Ka¿dy sobie.

v.

Data: 2010-05-13 08:42:27
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "Vax" <mail@zepsul.sie> napisa³ w wiadomo¶ci news:hsf4u6$2bl$1mx1.internetia.pl...

Dokladnie.

Data: 2010-05-10 00:16:08
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 20:50:05 +0200, Ghost napisa³(a):

Bzdura. Jesli oba auta maja porownywalna mase i predkosc, hamowanie odbywa sie na takiej samej drodze jak w przypadku uderzenia ze sciana.

Przy idealnie sferycznych autach. Jednak auta nie sa takie, i droga bêdzie
ciut wiêksza, bo auta wejd± trochê w siebie. --

Data: 2010-05-10 00:15:13
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 09:09:58 -0500, Pszemol napisa³(a):

[...]

Nie, nie z tego. Rzecz w tym, ¿e ¶ciana po wypadku nie porusza siê. Jesli
mamy wypadek dwóch identycznych aut przy 80km/h kazde, to jest on
równowa¿ny wypadkowi auta jad±cego 160km/h z drugim stoj±cym - po kolizji
obydwa auta bêd± porusza³y siê z prêdko¶ci± 80km/h, czyli zmiana prêdko¶ci
w ka¿dym z aut bêdzie identyczna w obydwóch przypadkach. --

Data: 2010-05-09 11:26:05
Autor: WS
wrote:

Zapomnia³e¶ o jednym szczególe - z TAK¡ SAM¡ przeszkod±.
Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych
dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza...
po zderzeniu w obu sytuacjach pojazdy powinny wygladac tak samo, z
tym, ze jak juz sie  "skleja" po wypadku, to w pierwszym przypadku
beda staly, a w drugim jechaly dale ~80km/h... i musza ta predkosc
(energie) jakos wytracic - np. poobracaja sie na drodze, lub kolejne
uderzenie w cos - niby drugi wypadek, ale strefy zgniotu bada juz
troszke zwiniete wiec sytuacja pasazerow moze byc troche gorsza...

WS

Data: 2010-05-09 20:27:45
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-09 20:26, WS pisze:

[...]

Stara³em siê to wyt³umaczyæ szerszeniowi powy¿ej/poni¿ej. Ale nie zrozumia³ ... :(

Data: 2010-05-10 00:17:20
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 09 May 2010 20:27:45 +0200, Filip KK napisa³(a):

Stara³em siê to wyt³umaczyæ szerszeniowi powy¿ej/poni¿ej. Ale nie zrozumia³ ... :(

Trudno, ¿eby zrozumia³ k³amstwo. --

Data: 2010-05-10 11:40:39
Autor: Filip KK
W dniu 2010-05-10 00:17, Adam P³aszczyca pisze:

Trudno, ¿eby zrozumia³ k³amstwo.

W czym sk³ama³em? S³ucham ja Ciebie Mistrzu.

Data: 2010-05-09 20:51:57
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...

U¿ytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:bf389417-3448-4370-be71-77a88fd3d4c4d39g2000yqa.googlegroups.com...
wrote:

[...]

I rozklada sie na zniszczenia dwoch pojazdow, nie jednego. Po co te kombinacje?

Data: 2010-05-09 12:00:13
Autor: WS
On 9 Maj, 20:51, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:

I rozklada sie na zniszczenia dwoch pojazdow, nie jednego. Po co te
kombinacje?

e... juz nie chce mi sie pisac .... kto rozumie to rozumie, kto nie to
i tak nie zrozumie ;)

ostatni proba i EOT z mojej strony:

Ek=m*v^2/2

energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
samochody!

WS

Data: 2010-05-09 21:03:49
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...

Uzytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisal w wiadomosci news:d9e3eb6c-bc8f-42fe-a1bb-c439cb85f95637g2000yqm.googlegroups.com...
On 9 Maj, 20:51, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:

Przywracam co wyciales:

[...]

Bardzo dobrze bo napisales bez zwiazku z poprzednimi wypowiedziami.

Ek=m*v^2/2

energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
samochody!

Ale pisales cos zupelnie innego: "suma energii kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza"

Data: 2010-05-09 12:08:19
Autor: WS
On 9 Maj, 21:03, "Ghost" <gh...@everywhere.pl> wrote:

Ale pisales cos zupelnie innego: "suma energii kinetycznych obu samochodow
jest 2 razy wieksza"

dzizys...

piszac:

"a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza... "

mialem na mysli:

liczymy sume energii kinetycznych obu samochodow w obu przypadkach

1. suma ek= m*160^2/2 + 0
2. suma ek= m*80^2/2 + m*80^2/2

suma z 1 jest 2 x wieksza, KONIEC!

WS

Data: 2010-05-09 21:33:44
Autor: Ghost
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...

Uzytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisal w wiadomosci news:8ea7c080-04e0-457b-92dd-cb6b29bac3e9l31g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

Jesli jedno (auto) stoi, a drugie jedzie 160 to sytuacja jest zupelnie inna niz pozostale (auto z przeszkoda betonowa, lub dwa auta 80).

Data: 2010-05-10 00:25:09
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
Dnia Sun, 9 May 2010 21:33:44 +0200, Ghost napisa³(a):

Jesli jedno (auto) stoi, a drugie jedzie 160 to sytuacja jest zupelnie inna niz pozostale (auto z przeszkoda betonowa, lub dwa auta 80).

Z punktu widzenia energetycznego jest to¿sama z tymi dwoma autami 80km/h
ka¿de. Tyle samo energii straci w momencie kolizji. --

Data: 2010-05-10 10:25:06
Autor: ziomus
[...]

Tylko, że to są wartości energii kinetycznych przed zderzeniem.
W czasie samego zderzenia masy i prędkości się dodają i masz już coś takiego:
2*m*(160+0)^2/2 oraz 2*m*(80+80)^2/2
po uproszczeniu:
m*160^2 = m*160^2
W/g Twoich wyliczeń samochód, który z prędkością 160km/h uderzy w tył samochodu jadącego z prędkością 150km/h z tym samych kierunkiem i zwrotem, wyzwoli większą energię niż Twój pierwszy przypadek. Masz chyba świadomość, że tak nie jest?

Data: 2010-05-10 02:01:57
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
On 10 Maj, 10:25, ziomus <marcin@pl> wrote:

Tylko, ¿e to s± warto¶ci energii kinetycznych przed zderzeniem.
W czasie samego zderzenia masy i prêdko¶ci siê dodaj± i masz ju¿ co¶
takiego:
2*m*(160+0)^2/2 oraz 2*m*(80+80)^2/2

nie rozumiem ;)

twierdzisz, ze jesli jada na siebie czolowo 2 samochody o masie m z
predk 80km/h to
calkowita Ek przed zderzeniem wynosi 2*m*80^2/2
w chwili zderzenia 2*m*160^2/2 ?

czyli przybywa drugie tyle tej energi? ;)

W/g Twoich wyliczeñ samochód, który z prêdko¶ci± 160km/h uderzy w ty³
samochodu jad±cego z prêdko¶ci± 150km/h z tym samych kierunkiem i
zwrotem, wyzwoli wiêksz± energiê ni¿ Twój pierwszy przypadek. Masz chyba
¶wiadomo¶æ, ¿e tak nie jest?

zakl., ze oba sa jednakowe o masie m
Ek przed zderz. = m*150^2/2 + m*160^2/2

z zas.zachow pedu
m*150+m*160=2m*v

czyli v=(150+160)/2=155

Ek pojazdow po zderz =m*155^2

En. stracona podczas zderzenia = Ek przed - Ek po

WS

Data: 2010-05-10 02:09:07
Autor: WS
On 10 Maj, 11:01, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:

calkowita Ek przed zderzeniem wynosi 2*m*80^2/2
w chwili zderzenia 2*m*160^2/2 ?

czyli przybywa drugie tyle tej energi? ;)

....znaczy tu juz 4x wiecej by bylo...

WS

Data: 2010-05-10 11:39:30
Autor: ziomus
W dniu 10.05.2010 11:01, WS pisze:
[...]

Jaka ca³kowita? Przed zderzeniem to s± dwa oddzielne uk³ady, ka¿dy z tych samochodów ma swoj± masê i prêdko¶æ, a co za tym idzie i energiê.
To dla uproszczenie kto¶ przyj±³ takie same masy i prêdko¶ci.

w chwili zderzenia 2*m*160^2/2 ?
Tak. W chwili zderzenia masy i prêdko¶ci siê dodaj±.
Dla u³atwienia nie przywi±zujmy siê do Ziemi i spójrzmy na oba zderzenia, 80km+80km i 160km+0km, z pozycji S³oñca.
Prêdko¶ci 80 i 80, oraz 160 i 0, s± tylko wzglêdem Ziemi, wzglêdem siebie s± w obu przypadkach takie same.

czyli przybywa drugie tyle tej energi? ;)
Przybywa masy i prêdko¶ci to przybywa energii.

[...]

Tak, zapomnia³em o tym napisaæ.

z zas.zachow pedu
m*150+m*160=2m*v

czyli v=(150+160)/2=155
Tylko dlaczego dodajesz prêdko¶ci?
Specjalnie napisa³em. ¿e kierunek i zwrot obu jest ten sam.

Data: 2010-05-10 03:09:43
Autor: WS
On 10 Maj, 11:39, ziomus <marcin@pl> wrote:

Tylko dlaczego dodajesz prêdko¶ci?
Specjalnie napisa³em. ¿e kierunek i zwrot obu jest ten sam.

bo napisales, ze "kierunek i zwrot obu jest ten sam" ;)

gdyby to bylo zd. czolowe, to trzeba minus dolozyc...

i mamy wtedy:

Ek przed zderz. = m*150^2/2 + m*160^2/2

z zas.zachow pedu
m*160-m*150=2m*v

czyli v=(160-150)/2=5

Ek pojazdow po zderz =m*5^2

En. stracona podczas zderzenia = Ek przed - Ek po

czyli znacznie wieksza energia "poszla" na samo zderzenie - czego
mozna sie zreszta spodziewac...

Data: 2010-05-11 08:48:29
Autor: ziomus
W dniu 10.05.2010 12:09, WS pisze:
On 10 Maj, 11:39, ziomus<marcin@pl>  wrote:

Tylko dlaczego dodajesz prêdko¶ci?
Specjalnie napisa³em. ¿e kierunek i zwrot obu jest ten sam.

bo napisales, ze "kierunek i zwrot obu jest ten sam" ;)

Czyli nie bardzo rozumiesz, co to zwrot wektora?

gdyby to bylo zd. czolowe, to trzeba minus dolozyc...

To dlaczego nie do³o¿y³e¶ tego minusa w swoim przyk³adzie, w przypadku zderzenia samochodów jad±cych po 80km/h?

i mamy wtedy:

Ek przed zderz. = m*150^2/2 + m*160^2/2

Pytanie zasadnicze do Ciebie i innych, dlaczego przed zderzeniem nie dodajecie do siebie energii i innych otaczaj±cych cia³; samochodów, drzew, Ziemi, itp.?

z zas.zachow pedu
m*160-m*150=2m*v

czyli v=(160-150)/2=5

Ek pojazdow po zderz =m*5^2

Data: 2010-05-11 00:52:38
Autor: WS
On 11 Maj, 08:48, ziomus <marcin@pl> wrote:

> bo napisales, ze "kierunek i zwrot obu jest ten sam" ;)

Czyli nie bardzo rozumiesz, co to zwrot wektora?

moze faktycznie uzylem "skrotu myslowego" (dodaje pedy, nie
predkosc...)

1.En. kinetyczna przed uderzeniem jest taka sama w obu wypadkach...
2. Z zas,zachowania pedu (suma pedow przed i po zderzeniu jest rowna),
ped jest wektorem...
    - w przypadku  "kierunek i zwrot obu jest ten sam" liczac sume
pedow dodajemy oba
    - zderz. czolowe - odejmujemy (bo zwroty przeciwne)

> gdyby to bylo zd. czolowe, to trzeba minus dolozyc...

To dlaczego nie do³o¿y³e¶ tego minusa w swoim przyk³adzie, w przypadku
zderzenia samochodów jad±cych po 80km/h?

alez dolozylem (moze niezbyt jawnie) ale napisalem, ze po zderzeniu
v=0, czyli suma pedow =m*80-m*80

Pytanie zasadnicze do Ciebie i innych, dlaczego przed zderzeniem nie
dodajecie do siebie energii i innych otaczaj±cych cia³; samochodów,
drzew, Ziemi, itp.?

w jakim celu? ;)

PS. mozna to liczyc w roznych ukladach odniesienia...
z tym ze slonca, to juz lekka przesada ;) trzeba by uwzglednic ruch
obrotowy ziemi ;) i wykonywac obliczenia na wektorach majacych rozne
kierunki...

mozna tak jak ja stojac na ziemi ;)

mozna rowniez z jednego z samochodow (wtedy dla obu przypadkow "0-160"
"80-80") mamy:
Ek=0 + m*160^2/2
m*160+m*0=2m*v
v=80
czyli En. zderz = m*160^2/2 - m*80^2/2 (rowna w obu przypadkach jak
juz zostalo udowodnione), tylko nie zauwazymy ze w pierwszym z nich
poruszamy sie wzgledem ziemi, w drugim nie ;)

Data: 2010-05-11 01:23:17
Autor: WS
On 11 Maj, 09:52, WS <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> wrote:

1.En. kinetyczna przed uderzeniem jest taka sama w obu wypadkach...

stop - kawy jeszcze nie pilem ;)
chodzilo mi o to, ze liczona tak samo: suma Ek obu pojazdow...

WS

Data: 2010-05-09 23:36:01
Autor: Jurand
[...]

Po pierwsze - pierdolisz. Wróc na lekcje fizyki, nim zaczniesz kogos uczyc.
Energia samochodu jadacego 160 km/h jest CZTERY razy wieksza, niz energia samochodu jadacego 80 km/h.

Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + sciana wynosi umowne E1.
Przy udrzeniu ta energia przejmowana jest przez JEDEN samochód - czyli przyjmuje on energie E1 do rozproszenia.

Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + "samochód jadacy 80 km/h" wynosi dokladnie E1 + E1 = 2xE1
Przy zderzeniu ta energia przejmowana jest przez DWA samochody - czyli kazdy przejmie (przy idealnie czolowym zderzeniu) energie E1.

Mozecie tu elaboraty pisac na ten temat, ale jesli ktos tego nie rozumie - podrecznik fizyki i zasada zachowania energii. Od tego nalezy zaczac.

Jurand.

Data: 2010-05-09 15:09:03
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
On 9 Maj, 23:36, "Jurand" <jur...@interia.pl> wrote:
Uzytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpame...@chello.pl> napisal w wiadomoscinews:d9e3eb6c-bc8f-42fe-a1bb-c439cb85f95637g2000yqm.googlegroups.com...

mialem juz nie pisac, ale co mi pozostaje? zal.pl tylko...

> [...]

Energia samochodu jadacego 160 km/h jest CZTERY razy wieksza, niz energia

jak juz nauczysz sie czytac ze zrozumieniem i mnozyc razy 2 to byc
moze zauwazysz, ze odnioslem sie tylko do:

[...]

czyli byc moze zauwazysz, ze w tym wypadku mamy 2E1 i 4E1

i laskawie raczyles pominac ten przypadek - 0 - 160km/h czyli 4E1

gdybys chcial uzupelnic, to dla dla ulatwienia jak w audio -tele

kazdy samochod przejmie:

A) E1
B) 2E1
C) hgw ;)

WS

PS. moja odpowiedz to c)

Data: 2010-05-10 00:35:01
Autor: Jurand
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...

U¿ytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:b2e7af5e-7451-4159-b432-0d878b742d03n15g2000yqf.googlegroups.com...
mialem juz nie pisac, ale co mi pozostaje? zal.pl tylko...

I s³usznie.

[...]

Po pierwsze - nie odnios³e¶ siê do niczego, tylko napisa³e¶ tak± bzdurê, ¿e szkoda s³ów na komentowanie Twojej wiedzy nt fizyki. Mowa o tej "2-krotnie wiêkszej energii".
Je¿eli na tak podstawowym poziomie pope³niasz b³êdy - to mo¿e siê nie udzielaj w tym temacie, ok?

Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych
dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

Nie. To nie jest to samo.
Zderzenie dwóch aut jad±cych 80 km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie JEDNEGO z tych aut, jad±cego 80 km/h z nieruchom± ¶cian±. I o to w tym w±tku chodzi i przestañ ju¿ mieszaæ.

Jurand.

Data: 2010-05-10 01:36:54
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
Dnia Sun, 9 May 2010 23:36:01 +0200, Jurand napisa³(a):

[...]

I tak samo bêdzie, kiedy w stoj±cy samochód walnie drugi, z prêdko¶ci±
160km/h. Bo ca³y myk w tym, ¿e po zderzeniu one bêda siê dalej poruszaæ,
czyli pozostanie w nich Ek.
Mozecie tu elaboraty pisac na ten temat, ale jesli ktos tego nie rozumie - podrecznik fizyki i zasada zachowania energii. Od tego nalezy zaczac.

W wypadku takich zderzeñ - zasada zachowania pêdu zdecydowanie lepiej siê
sprawdza. --

Data: 2010-05-10 00:22:56
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 12:00:13 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
samochody!

Które w drugim wypadku po kolizji poruszaj± siê razem z prêdko¶ci± 80km/h.
Umknê³o Ci to, prawda?

Czyli w pierwszym wypadku masz do zamiany na ciep³o energiê:
2*m*80*80 (suma dwóch aut o masie m przy prêdko¶ci 80)
^^^^^^^^^
a w drugim:
m*160*160 - 2*m*80*80

(energia auta o masie m przy 160km/h minus suma energii dwóch aut jad±cych
80km/h). Teraz sobie policzmy:
m*160*160 - 2*m*80*80 = m(160*160-2*80*80) = m(160*160 - 160*80) = m(160*80)=m(2*80*80)=2*m*80*80
                     ^^^^^^^^^

I jak teraz?

Data: 2010-05-09 16:23:43
Autor: WS
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzen iu czo³owym...
On 10 Maj, 00:22, Adam P³aszczyca <
Które w drugim wypadku po kolizji poruszaj± siê razem z prêdko¶ci± 80km/h.
Umknê³o Ci to, prawda?

przeciez dokladnie to napisalem ;)

tylko wspomnialem dodatkowo o tej "drugiej" czesci -czyli wytraceniu
tej predkosci... ktora moze przebiegac w sposob przerozny -
pogarszajac tylko sytuacje pasazerow, czyli, lepiej zderzyc sie 80/80
niz 0 / 160...

WS

Data: 2010-05-10 17:31:34
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 16:23:43 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

[...]

Nie zawsze. --

Data: 2010-05-10 00:17:01
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Sun, 9 May 2010 11:26:05 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

[...]

...a po wypadku obydwa auta jad± 80km/h, zatem utrata energii jad±cego jest
IDENTYCZNA. --

Data: 2010-05-10 09:14:42
Autor: marjan
W dniu 10.05.2010 00:17, Adam P³aszczyca pisze:
[...]

Ale tylko w tym pierwszym uderzeniu. Pó¼niej jeszcze musz± wytraciæ te 80 km/h, a to mo¿e byæ kolejna do¶æ gwa³towna zmiana prêdko¶ci.

Dlatego je¶li rozwa¿ania zakoñczymy na pierwszym zderzeniu - oczywi¶cie masz racjê. Ale je¶li rozpatrujemy przypadek a¿ do zatrzymania pojazdów, to wiadomo, ¿e ta dwukrotnie wiêksza energia na pocz±tku równie¿ musi zostaæ "zutylizowana", dlatego daleki by³bym od postawienia tezy, ¿e: "Zderzenie dwóch aut jad±cych 80km/h ka¿de jest tym samym, co zderzenie tych dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.", bo niestety musimy przyj±æ za uk³ad odniesienia Ziemiê wraz z rowami, drzewami, domami i s³upami.

--
Pozdrawiam serdecznie,                       Fiat Punto mk1 '99
Mariusz [marjan] Morycz                Uniden 520 + President Indiana

Data: 2010-05-10 17:32:10
Autor: Adam P³aszczyca
znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...
Dnia Mon, 10 May 2010 09:14:42 +0200, marjan napisa³(a):

[...]

Mowa by³a o skutkach zderzenia, nie dalszego ci±gu, w tym wjechania pod
walec. --

Data: 2010-05-10 21:23:44
Autor: Olleo
[...]

To takie w stylu Douglasa Adamsa ;)
--
Olleo

znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czo³owym...