znikaj±ce kana³y

Data: 2009-12-07 15:37:11
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
Witam
Od kilku tygodni stopniowo zanikaj± mi kana³y (platforma C+, dekoder pvr) - okolice 11.9 GHz. - dekoder pokazuje "brak sygna³u sprawd¼ antenê".
By³ go¶æ z assistance i na dzieñ dobry powiedzia³: no co, grzeba³o siê przy antenie? Ale po pó³godzinie wymiêk³ - sygna³ jest - ale zak³ócony.
Co wiêcej zadzwoni³ do mnie kilka dni pó¼niej i potwierdzi³ ten objaw jeszcze w kilku miejscach w £odzi.

Zrobi³em rozeznanie i kliku znajomym (ró¿ne platformy: N, C+, Polsat) zniknê³y te  same kana³y (ten sam transponder).

I tu ciekawostka.
Wezwa³em Panów z UKE, przyjechali pomierzyli i...
Zak³ocenia powoduje radiolinia jednego z operatorów komórkowych. Najciekawsze jest to, ¿e ma prawo tam nadawaæ na zasadach pierwszej wa¿nosci, podczas gdy radiodyfuzja (czyli satelitarne platformy) za zasadach drugiej wa¿no¶ci bez praw do ochrony sygna³u.

Przy okazji dowiedzia³em siê, ¿e to kwestia kosztów - te transpondery (nie chronione pasmo) s±znacznie tañsze ni¿ te dedykowane tylko nadawcom satelitarnym.

Zg³osi³em problem do C+, czekam na reakcjê.
W miêdzyczasie znikaj± kolejne kana³y :-( z kolejnych transponderów

Na koniec dodam, ze sprzêt by³ sprawdzony i jest sprawny.

Czy kto¶ siê ju¿ z tym zetkn±³, jesli tak, to jak sprawê rozwi±za³?

--
Cezary sp7ukl
http://www.krotkofalowcy.com.pl

Data: 2009-12-07 20:35:36
Autor: Ktos
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Cezary sp7ukl" <clibert@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
Witam
Od kilku tygodni stopniowo zanikaj± mi kana³y (platforma C+, dekoder
pvr) -
okolice 11.9 GHz. - dekoder pokazuje "brak sygna³u sprawd¼ antenê".

Witam,
A czy mo¿esz (tak dla naszej wiedzy) podaæ, o jakie chodzi dok³adnie TP?
I czy mo¿e orientujesz siê , co do lokalizacji tej zak³ócaj±cej radiolinii w
stosunku do Twojej anteny SAT? (czy np. miejsce jest tak niefortunne, ¿e
antena SAT akurat 'patrzy' przez antenê radiolinii lub punkt odbioru le¿y w
wi±zce z niej emitowanej).
Do tej pory spotyka³em siê stosunkowo czêsto  z problemem zak³óceñ, ale na
'po¶redniej' IF , czyli ju¿ po konwerterze, przez telefony DECT.

Tutaj, jak wchodzi bezpo¶rednio na antenê, mimo du¿ej kierunkowo¶ci zarówno
anteny sat, jak i tej z radiolnii, to rzeczywi¶cie dziwna sprawa (chyba, ¿e
radiolinia ma skopany system antenowy i 'sieje' na boki).

Data: 2009-12-08 07:34:43
Autor: pawell32
znikaj±ce kana³y
Cezary sp7ukl pisze:
[...]

to ciekawe, ale ja zacz±³bym od konwertera i co wa¿ne kabla.
czêsto mia³em zak³ócenia przez kabel, ale fakt, nie takie.
a jaka antena 60? mo¿e powinna byc wiêksza?

--
pozdrawiam. pawell32
Debian Lenny, Gnome, Compiz-Fusion

Data: 2009-12-08 09:41:31
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4b1df389$1news.home.net.pl...
Cezary sp7ukl pisze:
[...]

Zacznê tak
najpierw mysla³em, ze to kwestia starej ju¿ anteny
Zmieni³em antenê na wieksz±, doda³em twina.
Kolega który to robi³ (z bran¿y) mia³ problem z pomiarem na czêstotliwo¶ci Canal+, stwierdzi³, ze to pewnie walniêty konwerter, zmieni³ na 3 ró¿ne i by³o tak samo.
Okablowanie sprawdzone - OK, sprzêt te¿.

Poziom sygna³u podczas pomiarów by³ wysoki, jednak jego jako¶æ to 1 do 2 w skali do 10.
Inne kana³y (na innych transponderach) to 10/10

A teraz kwestia radiolinii - to link Ery, antena nie patrzy co prawda wprost na stacjê bazow±, ale dostaje z odbicia od bloku w okolicy.
co ciekawe, dostajê w antenê oboma linkami (w obie strony): jeden na 10.9...GHz i drugim powrotnym na 11,... GHz
Efekt: zadnego kana³u Canal+, i kana³ów z tych transponderów, dodatkowo nawet nie mogê przeszukaæ kana³ów, bo epg idzie na 10,9...GHz
I dupa (sorry za s³owo).

Era jest chroniona, bo nadaje w tym pa¶mie na zasadzie pierwszej wa¿no¶ci co oznacza, ¿e jest chroniona.
A satelity (czyli radiodyfuzja) to s³u¿ba drugiej wa¿no¶ci w dodatku bez ochrony.

Linia o której piszê to trasa Fonika(³ód¿), Elewator na partyzanckiej w Pabianicach.

Z rozmowy z UKE (naprawdê chcieli mi pomóc) wiem, ¿e k³opot mieli te¿ ludzie z N i Polsatu.
Czasami pomaga przeniesienie antenu (schowanie jej) - k³opot w tym ¿e ja nie mam jak siê schowaæ

Napisa³em do C+ z ¿±daniem usuniêcia "awarii", do³±czy³em kwit z UKE, ¿e to ich k³opot, kwit go¶cia z assistance - czekam - jeszcze nie minê³o 30 dni od zg³oszenia

Pozdrawiam
Cezary sp7ukl

Data: 2009-12-08 10:32:18
Autor: pawell32
znikaj±ce kana³y

[...]

to faktycznie jest problem.
jestem ciekaw jak na to odpowiedz±

Data: 2009-12-08 12:25:29
Autor: Cezar
znikaj±ce kana³y

to faktycznie jest problem.
jestem ciekaw jak na to odpowiedz±

zaproponuj± rozwi±zanie umowy z ich winy tak jak jest to w przypadku przycinek na kana³ach z transponderów polsatu

c.

Data: 2009-12-08 13:37:42
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Cezar" <cezar91@BEZtlen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hflgm0$bu7$1inews.gazeta.pl...

[...]

Hmm, nie interesuje mnie to - to rozwiazanie nie do przyjêcia. Mam C+ od pocz±tku i do tej "awarii" by³em zadowolony. Przyzwyczajenie robi swoje

Trzeba bedzie to skorzystam z pomocy zespo³u mediacyjnego UKE.
Albo i z wy¿szej instancji.
UKE znane jest z tego, ze czêsto staje w obronie jednostki przeciw molochom. A UKE trudno ju¿ podskoczyæ - zawsze mo¿e jaka¶ kara pieniê¿na wpa¶æ lub inne zdarzenie losowe.

Na marginesie to trochê zakrawa na kpinê, ¿e platforma p³atna korzysta z najtanszych transponderów w pa¶mie nie chronionym.
Ciut wy¿ej maj± ju¿ pasmo chronione i na zasadach wy³±czno¶ci (o ile mnie pamiêæ nie myli tak jest w KTPC).

Na pewno napiszê jak siê sprawa rozwinie.

Data: 2009-12-08 13:54:56
Autor: Cavallino
znikaj±ce kana³y
[...]

Liczysz, ¿e specjalnie dla Ciebie pozmieniaj± czêstotliwo¶ci?
Oj ¶wiêta naiwno¶ci....

Data: 2009-12-08 14:14:58
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hfliat$nh1$1news.onet.pl...
[...]

Naiwny nie jestem, ale znam mozliwo¶ci UKE i ich zaciêcie do du¿ych operatorów.

Swoj± drog± (tu kamyczek do ogródka UKE) wydawanie pozwoleñ na radioliniê tam, gdzie nadaj± platformy satelitarne to uk³on dla abonenta.

Data: 2009-12-08 15:16:01
Autor: Cavallino
znikaj±ce kana³y
[...]

Skoro wolno im tam nadawaæ, to co im UKE mo¿e zrobiæ?

Swoj± drog± (tu kamyczek do ogródka UKE) wydawanie pozwoleñ na radioliniê tam, gdzie nadaj± platformy satelitarne to uk³on dla abonenta.

Ano w³a¶nie.

Data: 2009-12-08 15:31:17
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hfln42$6d5$2news.onet.pl...
[...]

To platformy nie powinny dostawaæ pozwolenia w tym wycinku.
Co¶ za co¶.

Data: 2009-12-09 11:44:31
Autor: olo
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Cezary sp7ukl"

To platformy nie powinny dostawaæ pozwolenia w tym wycinku.
Co¶ za co¶.

Nick wskazuje na osobê o ponadprzeciêtnej znajomo¶ci instalacji odbiorczych. Czy najprostszym (w tym szczególnym przypadku, nie w ogóle) rozwi±zaniem nie by³oby alokowanie anteny lub jej zaekranowanie od odbiæ ?

pzdr
olo

Data: 2009-12-09 11:47:13
Autor: pawell32
znikaj±ce kana³y
olo pisze:
U¿ytkownik "Cezary sp7ukl"

[...]

  a co jezeli antena patrzy w kierunku zrodla zaklucen?

Data: 2009-12-09 12:04:43
Autor: olo
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "pawell32"

[...]

To znaczy³oby ¿e "zak³ucenie" (cokolwiek to jest) jest nadawane z kierunku Hotbirda ?

pzdr
olo

Data: 2009-12-09 12:15:37
Autor: pawell32
znikaj±ce kana³y
olo pisze:
U¿ytkownik "pawell32"

[...]

  a je¿eli masz jest blisko i nie ma 1m wysoko¶ci?

Data: 2009-12-09 12:26:48
Autor: olo
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "pawell32"
 a co jezeli antena patrzy w kierunku zrodla zaklucen?

To znaczy³oby ¿e "zak³ucenie" (cokolwiek to jest) jest nadawane z kierunku Hotbirda ?

 a je¿eli masz jest blisko i nie ma 1m wysoko¶ci?

Intuicyjnie to im jest bli¿ej, tym ma mniejsze przewy¿szenie w stosunku do anteny i tym ³atwiej bêdzie antenê przesun±æ.

pzdr
olo

Data: 2009-12-09 15:16:43
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hfo267$bqk$1nemesis.news.neostrada.pl...
U¿ytkownik "pawell32"
[...]

nie chce mi siê rysowaæ wiêc w 2 zdaniach odpowiem
antena "patrzy" w kierunku nadajnika z pabianic a z odbicia dostaje z 2 nadajnika
Go¶cie z UKE chc±c naprawdê pomóc szukali miejsca "zacienionego" - niestety nie znale¿li takowego :-(
po prostu d.u.p.a.

Data: 2009-12-09 15:20:57
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "olo" <olekp@o2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hfnvn0$a60$1nemesis.news.neostrada.pl...
U¿ytkownik "Cezary sp7ukl"

[...]

Co masz na my¶li proponuj±c zaekranowanie?
podczas pomiarów przez uke go¶æ zakrywa³ nawet antene drug± anten± - ale to na nic. Mozê masz jaki¶ inny pomys³ - chêtniê przetestujê.
A tak w ogóle przypomnia³o mi siê, ze kolega który mi wiesza³ wiêksz± antenê i stwierdzi³ te zak³ócenia jako pierwszy dokona³ dziwnego odkrycia: ianowicie w szczególnym przypadku uziemienia antety (czyt, cz³owiek uziemia czaszê do porêczy balkonu - ale tylko cz³owiek - inne uziemienia tego nie robi³y) zak³ócenia spada³y i kilka dB.
Ot ciekawostka przyrodnicza.

Ale napisz o tym ekranowaniu anteny

Data: 2009-12-09 16:10:29
Autor: L
znikaj±ce kana³y
Cezary... fajnie by by³o gdyby¶ na chwilê - do testów wzi±³ np. Antena Corab ASC700 siatkowa a zw³aszcza Antena p³aska Maximum Flat-1 - opis chocby tu http://www.hollex.pl/index.php?page=prod&kat=117&id=1071 . Odno¶nie uziemienia....domniemam ze wykonanie zwodu pionowego do uziemienia anteny nie wchodzi w grê ? Je¿eli masz mo¿liwo¶æ uziemmienia - to uziem aczkolwiek po opisie "do¶wiadczenia " ze spadkiem zak³óceñ polecam przez kondensator ;) a nawet dla testów na chwilê pod³±cz sobie skrzynkê antenow± i zobacz o ile zak³ócenia spadn±

Data: 2009-12-09 16:26:39
Autor: olo
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Cezary sp7ukl"

Ale napisz o tym ekranowaniu anteny

Skoro nie znaleziono miejsca "zacienionego" odpad³o przestawienie anteny. Poniewa¿ mo¿na przyj±æ ¿e wi±zka z HB jest w pierwszym przybli¿eniu równoleg³a, ja spróbowa³bym umie¶ciæ antenê w rurze pokrytej jakm¶ metalowym ekranem (foli±?) lub z metalowej drobnej siatki o eksperymentalnie dobranej jak najmniejszej d³ugo¶ci. Pierwsze przybli¿enie to takie ¿eby "zacieniæ" dla talerza znany kierunek zak³óceñ, nie zas³aniaj±c kierunku w którym "patrzy" antena.

pzdr
olo

Data: 2009-12-08 13:39:49
Autor: Szymon Wyrembak
znikaj±ce kana³y
Cezary sp7ukl pisze:

[...]

Ciekawe co by by³o, gdyby to Toya znalaz³a siê w zasiêgu ra¿enia ;)
Pewni postawiliby antenê w innym miejscu £odzi i dos³ali te kilka kana³ów do stacji czo³owej.

--
(popraw adres e-mail: imie at nazwisko . eu)

Data: 2009-12-08 14:15:56
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "Szymon Wyrembak" <_@_.eu> napisa³ w wiadomo¶ci news:hflhj8$nq2$1atlantis.news.neostrada.pl...
Cezary sp7ukl pisze:

[...]

No có¿ - duzy mo¿e wiêcej

Data: 2009-12-09 17:16:51
Autor: zeeltom
znikaj±ce kana³y
Czy kto¶ siê ju¿ z tym zetkn±³, jesli tak, to jak sprawê rozwi±za³?

To jest blok, domek? W pobli¿u s± inni odbiorcy nie naj±cy takiego problemu?

Data: 2009-12-10 08:53:40
Autor: Cezary sp7ukl
znikaj±ce kana³y
U¿ytkownik "zeeltom" <zeeltom@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hfoihv$d44$1inews.gazeta.pl...
Czy kto¶ siê ju¿ z tym zetkn±³, jesli tak, to jak sprawê rozwi±za³?

To jest blok, domek? W pobli¿u s± inni odbiorcy nie naj±cy takiego problemu?

Witam
blok,
inni mieszkañcy tego bloku maj± ten sam k³opot.
W s±siednich blokach tak¿e.

Najbardziej wkurzaj±ce jest to, ¿e gama programów, które przestaje odbieraæ jest coraz wiêksza.

Data: 2009-12-10 19:52:56
Autor: Ktos
znikaj±ce kana³y
Z tego, co piszesz, to ewidentna 'niedba³o¶æ' UKE,
który nie powinien wydawaæ zezwolenia na pracê radiolinii w du¿ym mie¶cie w
tej lokalizacji i na tej czêstotliwo¶ci (pomimo takiej mozliwo¶ci prawnej).

Naiwno¶ci± jest s±dziæ, ¿e operator satelitarny zmieni transponder tylko
dlatego, ¿e gdzie¶ tam ma sygna³ zak³ócany lokalnie przez radioliniê.
Nawet, jakby chcia³ (np. osob± pokrzywdzon± by³by Prezes CyfraPlus lub
Premier RP :-0 to nie ma takiej mo¿liwo¶ci - kwestia wieloletnich umów i
braku miejsca.

Natomiast nie powinno byæ problemu ze zmian± czêstotliwo¶ci pracy
radiolinii- to tylko kwestia dobrej woli i odrobiny rozs±dku ze strony Ery i
UKE.

Co prawda jakie¶ 3 lata temu by³ tutaj pewien precedens- operator niemiecki
zmieni³ transponder na Astrze, poniewa¿ powszechne by³y skargi na zak³ócanie
odbioru przez telefony bezprzewodowe DECT. By³o to jednak zjawisko masowe,
wystêpuj±ce w wielu miejscach, wiêc ruch by³ wymuszony (no i rynek SAT
'trochê' wiêkszy).

znikaj±ce kana³y