znowu spadek ale inny :)

Data: 2015-01-13 19:47:12
Autor: Mrqs
znowu spadek ale inny :)
Witam,

A ja znowu o spadku. Tym razem chyba pytanie jest proste.

Mam działkę we współwłasności. Niestety współwłaściciel umarł, a ja dziedziczę jego udziały.

Pytanie dotyczy kiedy uzyskam możliwość pełnego "zarządzania" nieruchomością. Czy wystarczy urzędowe nabycie spadku, czy muszę czekać aż do wpisu w KW?

Zależy mi na czasie, bo roboty na działce ruszyły, a czekanie na uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochę" potrwa i będę uziemiony.
Co prawda mam upoważnienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale obawiam się, że straciło moc...

z góry dziękuję

Mrqs

--
"Lewicowość to rodzaj fantazji masturbacyjnej, dla której świat faktów nie ma większego znaczenia". Orwell

Data: 2015-01-13 20:57:07
Autor: Robert Tomasik
znowu spadek ale inny :)
Użytkownik "Mrqs" <mrqsdddd@o2dddd.pl> napisał w wiadomości news:_pmdnajf_cut9SjJnZ2dnUVZ8i2dnZ2dsupernews.com...
[...]

Jeśli w danym postępowaniu wystarczy Twoje oświadczenie, że jesteś dysponentem nieruchomości (w postępowaniu administracyjnym wstępnie się na tym opierają) to od chwili śmierci spadkodawcy możesz skłądać legalnie oświadczenie, że jesteś właścicielem.Nabycie spadku nastę puje z chwilą śmierci spadkodawcy, a wpis w księgach jest rzeczą wtórną.

Data: 2015-01-13 22:21:33
Autor: Mrqs
znowu spadek ale inny :)

[...]

O, dzięki. Chodzi o typowe sprawy - doprowadzenie prądu, dokumenty budowlane, wyrysy itd.

Mrqs

--
"Lewicowość to rodzaj fantazji masturbacyjnej, dla której świat faktów nie ma większego znaczenia". Orwell

Data: 2015-01-14 01:20:17
Autor: Gotfryd Smolik news
znowu spadek ale inny :)
On Tue, 13 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

U¿ytkownik "Mrqs" <mrqsdddd@o2dddd.pl> napisa³
Pytanie dotyczy kiedy uzyskam mo¿liwo¶æ pe³nego "zarz±dzania" nieruchomo¶ci±. Czy wystarczy urzêdowe nabycie spadku, czy muszê czekaæ a¿ do wpisu w KW?
[...]

Je¶li w danym postêpowaniu wystarczy Twoje o¶wiadczenie, ¿e jeste¶
dysponentem nieruchomo¶ci (w postêpowaniu administracyjnym wstêpnie siê na
tym opieraj±) to od chwili ¶mierci spadkodawcy mo¿esz sk³±daæ legalnie
o¶wiadczenie, ¿e jeste¶ w³a¶cicielem.

  Niezbyt.
  Wprost zapisali w KC ¿e takie o¶wiadczenie jest nieprawomocne
w roli dowodu :D
  IMO powinien mieæ, jak to uj±³, "urzêdowe" po¶wiadczenie nabycia spadku.

Nabycie spadku nastêpuje z chwil± ¶mierci spadkodawcy,

  Zgoda.
  I mo¿e ¿±daæ wydania spadku w swoje rêce, bo jest przepis szczególny
wobec ni¿ej zacytowanego, ale stanowi wyj±tek (1029 KC).

  Za¶ co do zasady:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,82024,20141225,art-1025-10291-stwierdzenie-nabycia-spadku-lub-przedmiotu.html

+++
Art. 1027.
  Wzglêdem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku
  z tytu³u dziedziczenia,
  spadkobierca mo¿e udowodniæ swoje prawa wynikaj¹ce z dziedziczenia
  tylko stwierdzeniem nabycia spadku
  albo zarejestrowanym aktem poœwiadczenia dziedziczenia.
-- -

IMVHO, ¿aden urzêdnik nie powinien wiêc przyj±æ takiego o¶wiadczenia
nie popartego "papierem" w roli DOWODU o którym mówi KPA, skoro
KC wprost stanowi ¿e nie mo¿e "udowodniæ".
  Tak po prostu :D

a wpis w ksiêgach jest rzecz± wtórn±.

  Zgoda.
  Oczywi¶cie skoro Mrqs przystaje na "papier" z po¶wiadczeniem
dziedziczenia to moja uwaga nie jest istotna dla pytania z w±tku,
jedynie profilaktycznie limitujê Twój optymizm :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-01-14 11:10:30
Autor: Robert Tomasik
znowu spadek ale inny :)
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1501140101420.3308quad...
[...]

W prawie cywilnym jest nieprawomocne. Ale do zezwolenia na budowê przyk³adowo sk³adasz jedynie pod rygorem odpowiedzialno¶ci karnej o¶wiadczenie.

Data: 2015-01-14 11:24:09
Autor: Mrqs
znowu spadek ale inny :)

[...]

G³ównie chodzi mi o nie-zatrzymanie spraw papierkowych do zezwolenia na budowê.
Wiadomo, ¿e samo stwierdzenie nabycia spadku (u notariusza, bo sprawa prosta) za³atwiê szybko, ba³em siê tylko, ¿e bez wpisu w KW bêdê mia³ "urzêdow± obstrukcjê" :)

Jeszcze raz dziêki, bo to w sumie pozytywna wiadomo¶æ.

Mrqs

--
"Lewicowo¶æ to rodzaj fantazji masturbacyjnej, dla której ¶wiat faktów nie ma wiêkszego znaczenia". Orwell

Data: 2015-01-16 00:02:16
Autor: Gotfryd Smolik news
znowu spadek ale inny :)
On Wed, 14 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Bez tego ograniczenia.
  Niektóre przepisy z KC s± "ogólnoprawne" - ba, w ka¿dej ustawie
tak jest, je¶li w jakiejkolwiek ustawie nie zaznaczono, ¿e jej czê¶æ
lub konkretna tre¶æ jest "w rozumieniu ustawy", wynika z niej skutek
dla CA£EGO prawa.
  Oczywi¶cie, o ile w innym kawa³ku prawa nie zaznaczono, ¿e "w rozumieniu
ustawy" (danej, innej ustawy) tam jest inaczej.
  Klasyk± s± orzeczenia, zarówno s±dów powszechnych jak i WSA, ¿e
np. o klasyfikacji zdarzeñ podatkowych wcale nie przes±dzaj± przepisy
podatkowe, lecz ich interpretacja wg prawa cywilnego.
"Interpretaja cywilna" przek³ada siê na skutki administracyjne.

  Tu te¿ nie jest inaczej - art.75.2 KPA stanowi i¿ "je¶li przepis
prawa nie wymaga urzêdowego po¶wiadczenia okre¶lonych faktów".
  Tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,240,69484,20140511,art-75-88a-dowody.html

  Nie ma najmniejszej w±tpliwo¶ci, ¿e (w tym przypadku) "przepis
prawa" WYMAGA "urzêdowego" (s±dowego lub notarialnego) po¶wiadczenia.

Ale do zezwolenia na budowê przyk³adowo sk³adasz jedynie pod rygorem odpowiedzialno¶ci karnej o¶wiadczenie.

  IMO urzêdnik, wobec przepisu stanowi±cego ¿e (wobec osoby trzeciej)
spadkobierca NIE MO¯E inaczej udowodniæ praw do spadku, nie ma
prawa przyj±æ takiego o¶wiadczenia.
  Przecie¿ nie przyjmie mojego o¶wiadczenia, dotycz±cego Twojego
mieszkania, prawda?
  Potrzebuje dowodu.
  O¶wiadczenie mo¿e byæ takim dowodem (z KPA 75 w³a¶nie), ale
tylko niekiedy. Nie w tym przypadku.

  Wyobra¼ sobie takie zdarzenia - urzêdnik nie ma "papieru", wydaje
decyzjê, po czym:
- spadkobierca zrzeka siê spadku (zrzeczenie "dzia³a wstecz"!)
- znajduje siê testament, wg którego spadkobierca nie ma ¿adnych
  praw do tej nieruchomo¶ci

  Nie chcia³bym byæ w skórze urzêdnika, który wyda³ dokumenty
"na nikogo" :D (albo raczej na osobê nieuprawnion±).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-01-16 00:49:46
Autor: Robert Tomasik
znowu spadek ale inny :)
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1501152334290.1340quad...

 IMO urzêdnik, wobec przepisu stanowi±cego ¿e (wobec osoby trzeciej)
spadkobierca NIE MO¯E inaczej udowodniæ praw do spadku, nie ma
prawa przyj±æ takiego o¶wiadczenia.

Ale na co dzieñ przyjmuje. Rzuæ okiem na przepisy. Do postêpowania sk³adasz tylko o¶wiadczenie.

Data: 2015-01-16 02:54:14
Autor: Gotfryd Smolik news
znowu spadek ale inny :)
On Fri, 16 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

Ale na co dzieñ przyjmuje.

  Na co dzieñ ma do czynienia z nieruchomo¶ci± która jest w toku
postêpowania spadkowego, bez urzêdowego po¶wiadczenia?

Rzuæ okiem na przepisy.

  Zd±¿y³em zacytowaæ we wcze¶niejszym po¶cie :)

Do postêpowania sk³adasz tylko o¶wiadczenie.

  Nieprawda - tylko wtedy, kiedy przepis nie stoi temu na
przeszkodzie. A przepis KC (o niemo¿no¶ci udowodnienia
praw do spadku przy braku ¶wistka od s±du lub notariusza) stoi!

  To ¿e "prawie zawsze" wystarczy z³o¿yæ o¶wiadczenie to jedno, ale
"prawie" czyni ró¿nicê.

pozdrowienia, Gotfryd

Data: 2015-01-16 07:09:13
Autor: Robert Tomasik
znowu spadek ale inny :)
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1501160250021.1340quad...
[...]

No wiêc w praktyce, jak z³o¿y o¶wiadczenie, to nikt nie bedzie nawet tego sprawdza³. A o¶wiadczenie jest prawdziwe, bo jest jej dysponentem. Dopiero, jakby strony postêpowania podnios³y "larum", to bêdzie trzeba czekaæ na wpis do ksiêgi.

Data: 2015-01-20 16:22:02
Autor: Gotfryd Smolik news
znowu spadek ale inny :)
[...]

  Obstawiam, ¿e masz racjê.
  Ale to, ¿e nieznajomo¶æ prawa (przez urzêdnika) mo¿e zadzia³aæ wyj±tkowo
na sprawno¶æ procesu :) to jedno, a to ¿e "nie powinno" to drugie.

A o¶wiadczenie jest prawdziwe, bo jest jej dysponentem. Dopiero, jakby strony postêpowania podnios³y "larum", to bêdzie trzeba czekaæ na wpis do ksiêgi.

  Wtedy urzêdnik który zaakceptowa³ to o¶wiadczenie bêdzie mia³
przechlapane. I przez najbli¿sze 20 lat w ca³ym powiecie bêd± pamiêtali,
¿e tak nie wolno ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-01-20 19:26:55
Autor: Robert Tomasik
znowu spadek ale inny :)
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1501201619110.2064quad...
[...]

Na to ku¿ nic nie poradzê.

[...]

Ale¿ wolno. Zajrzyj, ¿e oni maj± braæ o¶wiadczenie.

Data: 2015-01-21 23:00:35
Autor: Gotfryd Smolik news
znowu spadek ale inny :)
On Tue, 20 Jan 2015, Robert Tomasik wrote:

Ale¿ wolno. Zajrzyj, ¿e oni maj± braæ o¶wiadczenie.

  Robercie, czy Ty czytasz co ja ZACYTOWA£EM z KPA,
czy przeszed³e¶ w tryb write-only?
  Owszem, *ja* zajrza³em, ze dwa razy dla pewno¶ci ;>

  NIE MO¯NA braæ o¶wiadczenia w roli dowodu, je¶li "przepis
prawa stoi temu na przeszkodzie" (literalnie z KPA!)

  W takim przypadku ewentualne przepisy rozporz±dzenia
(w których zapomniano o zastrze¿eniu) nie uchylaj± KPA.
  Musia³by istnieæ przepis ustawowy, uchylaj±cy KPA dla
takiego przypadku.
  Bo przepis KC, stanowi±cy ¿e "nie mo¿na udowodniæ" wobec
niespadkodawcy prawa do spadku inaczej ni¿ papierem z s±du
lub od notariusza - stoi (na przeszkodzie).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-01-22 07:08:33
Autor: Robert Tomasik
znowu spadek ale inny :)
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1501212252440.1756quad...
[...]

Ja siê opar³em na praktyce i nie chce mi siê teraz rozkminiaæ, z czego ona wynika. Do pozwolenia na budowê albo zg³oszenia do³±czasz O¦WIADCZENIE O PRAWIE DO DYSPONOWANIA, nie za¶ wyci±g z ksiêgi wieczystej.

Data: 2015-01-14 20:23:18
Autor: Dezeusz
znowu spadek ale inny :)
W dniu 2015-01-13 19:47, Mrqs pisze:
[...]

Wystarczy nabycie.

Zależy mi na czasie, bo roboty na działce ruszyły, a czekanie na
uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochę" potrwa i będę uziemiony.

Jw.

Co prawda mam upoważnienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale
obawiam się, że straciło moc...

Dobrze się obawiasz, pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

pozdr
DeZ

Data: 2015-01-18 14:21:40
Autor: witek
znowu spadek ale inny :)
Dezeusz wrote:
Dobrze się obawiasz, pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

chyba ze zastrzezono inaczej.

Data: 2015-01-19 23:22:17
Autor: Dezeusz
znowu spadek ale inny :)
W dniu 2015-01-18 21:21, witek pisze:
Dezeusz wrote:
Dobrze się obawiasz, pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci.

chyba ze zastrzezono inaczej.

co jest możliwe jedynie w szczególnych przypadkach wynikających ze stosunku prawnego; innymi słowy - nie dot. tego wątku.

Pozdr
DeZ

Data: 2015-01-22 14:07:18
Autor: Marek Wisniewski
znowu spadek ale inny :)
W dniu wtorek, 13 stycznia 2015 19:47:15 UTC+1 u¿ytkownik Mrqs napisa³:
Witam,

A ja znowu o spadku. Tym razem chyba pytanie jest proste.

Mam dzia³kê we wspó³w³asno¶ci. Niestety wspó³w³a¶ciciel umar³, a ja dziedziczê jego udzia³y.

Pytanie dotyczy kiedy uzyskam mo¿liwo¶æ pe³nego "zarz±dzania" nieruchomo¶ci±. Czy wystarczy urzêdowe nabycie spadku, czy muszê czekaæ a¿ do wpisu w KW?

Zale¿y mi na czasie, bo roboty na dzia³ce ruszy³y, a czekanie na uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochê" potrwa i bêdê uziemiony.
Co prawda mam upowa¿nienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale obawiam siê, ¿e straci³o moc...

z góry dziêkujê

Mrqs

-- "Lewicowo¶æ to rodzaj fantazji masturbacyjnej, dla której ¶wiat faktów nie ma wiêkszego znaczenia". Orwell

Nie mogles poczekac, az nieboszczyk ostygnie ?

Data: 2015-01-24 22:14:08
Autor: Andrzej Lawa
znowu spadek ale inny :)
W dniu 22.01.2015 o 23:07, Marek Wisniewski pisze:

Zale¿y mi na czasie, bo roboty na dzia³ce ruszy³y, a czekanie na
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
uregulowanie wpisu w KW pewnie "trochê" potrwa i bêdê uziemiony.
Co prawda mam upowa¿nienie do podejmowania wszelkich decyzji, ale
obawiam siê, ¿e straci³o moc...

Nie mogles poczekac, az nieboszczyk ostygnie ?

Czego nie rozumiesz w podkre¶lonym fragmencie?

Rozpoczê³y siê jakie¶ prace, sadz±c po upowa¿nieniu najwyra¼niej uzgodnione z tamtym wspó³w³a¶cicielem.

Ten znienacka wzi±³ i zmar³, upowa¿nienie (zapewne) straci³o wa¿no¶æ, a roboty rozgrzebane.

A mo¿e by³a w nim klauzula, ¿e nie wygasa w przypadku ¶mierci?

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestañ siê martwiæ

znowu spadek ale inny :)