zużyta chemia fotograficzna - utyliza cja

Data: 2011-08-04 00:28:57
Autor: mirek
zużyta chemia fotograficzna - utyliza cja
W dniu 2011-08-02 19:50, syriusz pisze:
Co zrobić ze zużytą chemią fotograficzną do koloru (a dokładnie po procesie E6)???
O ile w przypadku chemii do BW to głównie związki srebra są szkodliwe, to czytałem, że w przypadku chemii do E6 sprawa jest gorsza i lepiej całość poprawnie utylizować.
Wujek google wiele wątków na ten temat pokazał, ale większość bez konkretnych odpowiedzi, a tylko schodziły z tematu i kończyły się OT "jak odzyskiwać srebro" ;-)

Tutaj więc pytam jeszcze raz i proszę o konkretne odpowiedzi.

Uprzedzam - podpowiedzi w rodzaju "wylewam w kanał" mnie nie interesują - i nie ma się czym chwalić.

Dziś właśnie "odbiłem się" od tzw. "gratowiska", gdzie byłem święcie przekonany, że takie coś mi przyjmą (oczywiście odpłatnie), czyli zużyty roztwór roboczy w butelce 5l i z przyczepioną własnej roboty "etykietą": "zużyta chemia fotograficzna".
Jeszcze jestem w szoku, ale... nie przyjęli, bo... nie jest w oryginalnym opakowaniu (!!!), więc przepisy im nie pozwalają...
A jak ma być w oryginalnym opakowaniu skoro z ok. 0.5l koncentratu powstaje mi ok. 5l odpadu?!

Dostałem namiary na jakąś firmę, która podobno coś takiego przyjmie - jutro będę dzwonił i się dowiadywał.

Póki co pytam i o poradÄ™ proszÄ™  - tym bardziej, że na grupie pewnie wielu takich, co zawodowo zajmujÄ… siÄ™ obróbkÄ… chemicznÄ… materiałów fotograficznych....

Pozdrawiam,
syriusz
Remondis madison odbiera chemiÄ™
http://www.remondis.pl/

Od firm na pewno, nie wiem jak od osób prywatnych.

Data: 2011-08-04 14:36:31
Autor: syriusz
On 2011-08-04 00:28, mirek wrote:
Remondis madison odbiera chemiÄ™
http://www.remondis.pl/

Od firm na pewno, nie wiem jak od osób prywatnych.

Dzięki za namiary. Rzeczywiście odbierają - od prywatnych też.
Nie ma znaczenia, że w nieoryginalnym opakowaniu i biorą 2zł za 1kg, czyli wyjdzie do 10zł za niepełną 5-litrową butelkę odpadów po jednym procesie E-6 - jeszcze znośnie...

Tylko pytanie co się z tym dalej dzieje i czy rzeczywiście to nie ląduje docelowo w kanale... wtedy gra nie warta świeczki - szkoda czasu i pieniędzy...

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-08-04 21:57:16
Autor: mirek
W dniu 2011-08-04 14:36, syriusz pisze:
On 2011-08-04 00:28, mirek wrote:
[...]

ode mnie z firmy odbieraja odpady troche inne i utylizuja je naprawde , a nie tylko na papierze.

Data: 2011-08-04 21:59:43
Autor: Adam P³aszczyca
zużyta chemia fotograficzna - utyliza cja
Dnia Thu, 04 Aug 2011 14:36:31 +0200, syriusz napisa³(a):

Dziêki za namiary. Rzeczywi¶cie odbieraj± - od prywatnych te¿.
Nie ma znaczenia, ¿e w nieoryginalnym opakowaniu i bior± 2z³ za 1kg, czyli wyjdzie do 10z³ za niepe³n± 5-litrow± butelkê odpadów po jednym procesie E-6 - jeszcze zno¶nie...

Tym bardziej, ¿e Fuji od Ciebie puste butelki odbierze i zap³aci 17 z³ ;D

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2011-08-05 13:51:16
Autor: syriusz
On 2011-08-04 21:59, Adam PÅ‚aszczyca wrote:
Tym bardziej, że Fuji od Ciebie puste butelki odbierze i zapłaci 17 zł ;D

Serio?! A jak robisz taki zwrot?
Zanosisz gdzieÅ›?

Mi się ostatnio w 3-ej kąpieli Tetenala jakieś kryształki wytrącają - nie ma to chyba wpływu na wywołanie (przynajmniej nic nie zauważyłem niepokojącego), ale trochę irytujące i dlatego następną chemię (a w obecnej został mi już tylko 1 proces) chciałem kupić właśnie Fuji!
Cena podobna, a mówią, że chemia lepsza...
Jeśli więc jeszcze płacą za zwrot pustych butelek to by było super :)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-08-06 00:03:48
Autor: Adam P³aszczyca
zużyta chemia fotograficzna - utyliza cja
Dnia Fri, 05 Aug 2011 13:51:16 +0200, syriusz napisa³(a):

On 2011-08-04 21:59, Adam P³aszczyca wrote:
Tym bardziej, ¿e Fuji od Ciebie puste butelki odbierze i zap³aci 17 z³ ;D

Serio?! A jak robisz taki zwrot?
Zanosisz gdzie¶?

Nie, sami odbieraj±. Spójrz na formularz, jaki masz przy ka¿dej paczce dot.
zwrotu. Tam jest piecz±tka, zadzwoñ :D

Mi siê ostatnio w 3-ej k±pieli Tetenala jakie¶ kryszta³ki wytr±caj± -

Trzymasz w lodówce?

obecnej zosta³ mi ju¿ tylko 1 proces) chcia³em kupiæ w³a¶nie Fuji!
Cena podobna, a mówi±, ¿e chemia lepsza...

I wygodniejsza. Masz proste - 200ml ka¿dego roztworu, dolac do litra.
Je¶li wiêc jeszcze p³ac± za zwrot pustych butelek to by by³o super :)
Jesli kupujesz w AFV, to zbieraj±. --

Data: 2011-08-08 00:19:34
Autor: syriusz
On 2011-08-06 00:03, Adam PÅ‚aszczyca wrote:
Trzymasz w lodówce?

Nie.
A co to ma do rzeczy? :-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-08-08 19:34:46
Autor: Adam P³aszczyca
zużyta chemia fotograficzna - utyliza cja
Dnia Mon, 08 Aug 2011 00:19:34 +0200, syriusz napisa³(a):

Trzymasz w lodówce?

Nie.
A co to ma do rzeczy? :-)

Bo w lodówce to mi siê kiedy¶ wytr±ca³y... Ale poza ni±, to raczej nie
powinny.

Data: 2011-08-05 11:50:06
Autor: GR001
zu¿yta chemia fotograficzna - utylizacja
[...]

5 l. po jednym E-6? to ile ty wo³asz jednorazowo?
Ja p³ukanka wod± wylewam w kana³, a chemii wychodzi jakie¶ nieca³e 2 l (albo nawet mniej).
tyle mi wychodzi na 4x120 lub 6x 4x5``
pozdr.
gr

Data: 2011-08-05 14:04:37
Autor: syriusz
On 2011-08-05 11:50, GR001 wrote:
5 l. po jednym E-6? to ile ty wołasz jednorazowo?

Wołam rzadko, tylko dla siebie, amatorsko i całkowicie niewydajnie :-) a chemii używam tylko raz.
2x135 jednorazowo.
Prócz chemii do "odpadów" zlewam również pierwsze namaczanie oraz pierwsze płukanie po każdej chemii (bo uznaję, że jest jeszcze zbyt stężone, aby w kanał).
Nie używam automatu do kręcenia koreksem, więc wołam przez ręczne obracanie - stąd do jednego procesu na 2x135 potrzebuję 0,5l chemii w każdej butelce.
A butelek z chemią jest 4 (FD,CD,BX,STAB), wiec wychodzi, że na starcie mam 2 litry chemii.

Do odpadów więc idzie:
0,5l - namaczanie;
0,5l - FD;
0,5l - pierwsze płukanie po FD;
0,5l - CD;
0,5l - pierwsze płukanie po CD;
0,5l - BX;
0,5l - pierwsze płukanie po BX;
0,5l - STAB;
0,5l - płukanie miski po chemii ;-)

Razem więc ok. 4,5l odpadów - idealnie mieści się do 5-litrowej butelki po wodzie demineral., której użyłem właśnie do rozrobienia tej chemii ;-)

Prosszzzzzz - jak ładnie wyliczyłem!

Jeszcze jakieÅ› pytania? ;-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-08-05 14:52:16
Autor: GR001
zu¿yta chemia fotograficzna - utylizacja

Do odpadów wiêc idzie:
0,5l - namaczanie;
0,5l - FD;
0,5l - pierwsze p³ukanie po FD;
0,5l - CD;
0,5l - pierwsze p³ukanie po CD;
0,5l - BX;
0,5l - pierwsze p³ukanie po BX;
0,5l - STAB;
0,5l - p³ukanie miski po chemii ;-)

Razem wiêc ok. 4,5l odpadów - idealnie mie¶ci siê do 5-litrowej butelki po wodzie demineral., której u¿y³em w³a¶nie do rozrobienia tej chemii ;-)

Strasznie dokladne wyliczenia...!!!!
Ja mam automat, 320 ml na 1 proces (na pe³en wk³ad 4 x 120), lub 250 z pó³ (2 x 120)
no i faktycznie nie liczê p³ukania....
4 x 320 daje poni¿ej pó³tora litra...
pozdr.

zużyta chemia fotograficzna - utyliza cja