zworki w starych dyskach WD

Data: 2010-03-06 19:10:00
Autor: identifikator: 20040501
zworki w starych dyskach WD
stare (to znaczy konkretnie 8,4GB) dyski WD miału trzy możliwości założenia zworki: MAster, SLave i CS2... czy Ktoś pamięta którą trzeba założyć, gdy dysk podpięty jest jako jedyny na taśmie i to na jej końcu? więm, że któreś opcje nie działały, tylko nie pamiętam które... jak nie wiecie to nie piszcie, bo to nie jest typowe zachowanie jak wszystkich innych dysków - WDki tak mają.

Data: 2010-03-06 19:22:34
Autor: qwerty
zworki w starych dyskach WD
Użytkownik "identifikator: 20040501" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hmu6fa$76j$1@nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

2 minut zajęłoby sprawdzenie wszystkich 3 możliwości, a wolisz napisać na grupę?

Data: 2010-03-06 19:31:21
Autor: identifikator: 20040501
zworki w starych dyskach WD
2 minut zajęłoby sprawdzenie wszystkich 3 możliwości, a wolisz napisać na grupę?

pewnie dla kogoś kto na takim dysku trzyma gołe baby to byłby dobry pomysł...
ja nie chcę stracić danych...

Data: 2010-03-07 18:12:08
Autor: MAR
zworki w starych dyskach WD
W dniu 2010.03.06 19:31, identifikator: 20040501 pisze:
[...]

Od tego się danych nie traci.

--
Mar

Data: 2010-03-08 00:37:39
Autor: Wiktor S.
zworki w starych dyskach WD
pewnie dla kogoś kto na takim dysku trzyma gołe baby to byłby dobry
pomysł...
ja nie chcę stracić danych...

NIGDY nie zdarzyło mi się w ten sposób stracić danych.
Najwyżej BIOS dysku nie wykryje. Czasami wszystkich przestaje wykrywać.

--
Azarien

Data: 2010-03-11 23:40:11
Autor: Wiktor S.
zworki w starych dyskach WD
NIGDY nie zdarzyło mi się w ten sposób stracić danych.
Najwyżej BIOS dysku nie wykryje. Czasami wszystkich przestaje
wykrywać.

W większych dyskach są zworki ograniczające pojemność do około
32 GB -- tam przezworkowanie może doprowadzić do utraty danych.
Być może mniejsze dyski mają jakieś inne zworki ograniczające
pojemność do innej granicy magicznej? :)

Tak, tylko że na etapie BIOSu, gdzie dysk wykryje albo go nie wykryje, a jak wykryje to i tak warto sprawdzić zgłaszaną pojemność - utrata danych nastąpić nie powinna.

--
Azarien

Data: 2010-03-12 01:00:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"Wiktor S." hnbrgc$3tf$1@news.onet.pl

Tak, tylko że na etapie BIOSu, gdzie dysk wykryje albo go nie wykryje, a jak
wykryje to i tak warto sprawdzić zgłaszaną pojemność - utrata danych
nastąpić nie powinna.

Też tak uważam.

Data: 2010-03-13 14:20:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"Eneuel Leszek Ciszewski" hnc0jc$ble$1@inews.gazeta.pl

> [...]

> Tak, tylko że na etapie BIOSu, gdzie dysk wykryje albo go nie wykryje,
> a jak wykryje to i tak warto sprawdzić zgłaszaną pojemność - utrata

A jeśli już ktoś boi się utraty danych -- IMO nie powinien podłączać
dysku samodzielnie. :) Nie powinien, gdyż podłączenie dysku to nie
wpięcie czegoś w coś (bez użycia nadmiaru siły i energii) ale właśnie
znalezienie stosownego wyzworkowania ;) i stosownego ustawienia czegoś
zarówno w BIOSie komputera, jak i w systemie.

Dla kogoś jest to proste, łatwe, dla kogoś może być niebezpieczne.

Co w tym złego czy haniebnego, że ktoś nie potrafi podpiąć starego dysku?

Raczej smutnym zjawiskiem jest despecjalizacja społeczeństwa. :)
Każdy samodzielnie piecze chleb, każdy samodzielnie leczy się,
każdy samodzielnie produkuje sobie buty i takoż szyje sobie ubrania...

Data: 2010-03-08 00:55:22
Autor: maX
zworki w starych dyskach WD

Użytkownik "identifikator: 20040501" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał w wiadomości news:hmu7nb$839$1nemesis.news.neostrada.pl...
2 minut zajęłoby sprawdzenie wszystkich 3 możliwości, a wolisz napisać na grupę?

pewnie dla kogoś kto na takim dysku trzyma gołe baby to byłby dobry pomysł...
ja nie chcę stracić danych...

Do trybu Dual w tym dysku nie ma wątpliwości. Więc jesli chcesz mieć pewność to skombinuj drugi dysk, skonfiguruj go zworką do pracy Master/Slave i połącz oba na jednym kanale.

Data: 2010-03-08 01:03:44
Autor: maX
zworki w starych dyskach WD

Użytkownik "maX" <aver@wywaltointeria.pl> napisał w wiadomości news:hn1ed7$ljq$1atena.e-wro.net...

[...]

Tylko dysk a nie CD/DVD. I najlepiej jakiś też z tego okresu, a nie 500GB (znaczy z takim pewnie też by działał, ale czasem mogą być "niekopatybilności" przy łączeniu na jednym kanale dwóch dysków z tak odległych epok).

skonfiguruj go zworką do pracy Master/Slave i połącz oba na jednym kanale.

Ostatnio miałem potrzebę podłączyć dysk 212 MB (MB, a nie GB; na tym dysku data produkcji to 1993) i działał bez problemu na płycie AM2.
Aczkolwiek czasem może byc konieczne wymuszenie w biosie trybu CHS zamiast LBA, lub przełączenie (też w biosie) danego kanału IDE z 32-bit na 16-bit.
Aha, ta 212-ka była jedynym dyskiem na kanale i mimo że była skonfigurowana jako Slave to bios (i Dos) bez problemu ją widział.

Data: 2010-03-10 18:03:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"maX" hn1est$942$1@atena.e-wro.net

Tylko dysk a nie CD/DVD. I najlepiej jakiś też z tego okresu, a nie 500GB

A są takie -- PATA 500 GB?
Gdzie są granice pojemności PATAlogii 2.5" oraz 3.5"?

Mam dwie kieszonki 2.5" do których można wstawić PATAlogiczne dyski,
aby je zobaczyć via USB -- chcę więc wiedzieć, gdzie są te granice.

Data: 2010-03-06 19:35:33
Autor: Radosław Sokół
zworki w starych dyskach WD
stare (to znaczy konkretnie 8,4GB) dyski WD miału trzy możliwości
założenia zworki: MAster, SLave i CS2... czy Ktoś pamięta którą trzeba
założyć, gdy dysk podpięty jest jako jedyny na taśmie i to na jej końcu?

IIRC *zdjęcie* zworki to był tryb Single.

Data: 2010-03-06 18:58:08
Autor: Smok Eustachy
zworki w starych dyskach WD
Dnia Sat, 06 Mar 2010 19:35:33 +0100, Radosław Sokół napisał(a):
/.../
IIRC *zdjęcie* zworki to był tryb Single.
WD był dziwny. Wiem ,że nei chciał działąc z jedną zworką. Model niech poda to się mu pogugla. --
Smok Eustachy
http://pclinuxos.org.pl/

Data: 2010-03-06 19:52:48
Autor: maX
zworki w starych dyskach WD

Użytkownik "identifikator: 20040501" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał w wiadomości news:hmu6fa$76j$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Na stronie WD jest dział Legacy, powinno gdzies tam pisać. Można w googla wpisać: nazwa_dysku jumper, i tez powinno wyskoczyć jak sie to ustawiało.
Pozatym czy na nalepce na dysku nie ma rozpisanej jumperologii? Wtedy często tak było.
Kiedyś używałem takich dysków, ale nie pamiętam już jak to było. AFAIR to w Samsungach było 8 styków i Mastera można było ustawić na różne sposoby w zalezności od danej konfiguracji

Data: 2010-03-06 19:57:34
Autor: maX
zworki w starych dyskach WD

Użytkownik "maX" <aver@wywaltointeria.pl> napisał w wiadomości news:hmu89u$tp5$1atena.e-wro.net...

[...]

http://www.wdc.com/en/products/legacy/legacy.asp?r=2
Sa 4 dyski 8.4 do wyboru, faktycznie z nieprostą konfiguracją.

Data: 2010-03-14 21:18:51
Autor: 666
zworki w starych dyskach WD
Cable select pewnie mozna odrzucić.

Z pozostałych Single ma dwie opcje: wyrzucamy zworkę do śmieci albo wpinamy ją w neutralną pozycję, żeby nie zgubić.
"Bezpieczniej" z tych dwóch mozliwości jest bez zworki, bo nie ma ryzyka błędnego wpięcia.

Dual czyli dwa dyski na jednej taśmie (Master lub Slave) chyba nie wymagają komentarza.

Poza tym WD jak kazdy producent miał swój firmowy program do wykrywania dysku i pokazywania obrazkami jak poustawiać zworki.

-- -- -

Data: 2010-03-15 00:33:04
Autor: MC
zworki w starych dyskach WD
Użytkownik " 666" <j666@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:hnjjrq$b5d$1inews.gazeta.pl...
Cable select pewnie mozna odrzucić.

Wręcz przeciwnie, to najbardziej bezpieczne ustawienie. Wtedy urządzenie wpięte na końcu melduje się jako master, na środku jako slave. Niektóre taśmy mają tak pospinane gniazdka, że master na środku albo slave na końcu mogą nie działać.

Data: 2010-03-15 08:47:37
Autor: 666
zworki w starych dyskach WD
W życiu mi prawidłowo nie zadziałało (zawsze coś nie tak).
Dobre pewnie dla seryjnych składaczy na potwierdzonej konfiguracji.

-- -- -

Data: 2010-03-15 09:58:54
Autor: MC
zworki w starych dyskach WD
Użytkownik " 666" <j666@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:hnks79$9m8$1inews.gazeta.pl...
W życiu mi prawidłowo nie zadziałało (zawsze coś nie tak).
Dobre pewnie dla seryjnych składaczy na potwierdzonej konfiguracji.

Gdyby to nie był ustępujący sposób podłączenia proponowałbym przełamanie uprzedzeń. Dziś tego nie radzę, szkoda na to czasu.

Data: 2010-03-06 20:43:49
Autor: BUNIEK
zworki w starych dyskach WD
[...]

Jak WD ma 3 pozycje o których napisałeś to sam jeden na taśmie będzie chodził bez żadnej zworki

Buniek

Data: 2010-03-14 22:33:48
Autor: identifikator: 20040501
zworki w starych dyskach WD
a tak przy okazji ile ten dysk WD 8.4GB może mieć lat?
używałem go do backupu, do tej pory nie ma żadnego bada...

Data: 2010-03-16 04:16:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"identifikator: 20040501" hnjldj$71q$1@nemesis.news.neostrada.pl

a tak przy okazji ile ten dysk WD 8.4GB może mieć lat?
używałem go do backupu, do tej pory nie ma żadnego bada...

Dyski mogą pracować bez przerwy kilkadziesiąt lat. :)
(o ile nie są bite i opiekane nad ogniskiem)

Data: 2010-03-16 09:09:15
Autor: RadoslawF
zworki w starych dyskach WD
Dnia 2010-03-16 04:16, Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

a tak przy okazji ile ten dysk WD 8.4GB może mieć lat?
używałem go do backupu, do tej pory nie ma żadnego bada...

Dyski mogą pracować bez przerwy kilkadziesiąt lat. :)
(o ile nie są bite i opiekane nad ogniskiem)

Pod warunkiem że pracują na okrągło i jest to tylko teoria.
Producenci kiedyś poza czasem pracy podawali średnią ilość
startów i jak taki dysk trafił do windowsa namiętnie
usypiającego dyski to wyrobił ten limit w kilka lat.

A z praktyki to od pół roku zdychają mi dyski 4GB.

Pozdrawiam

Data: 2010-03-16 10:45:24
Autor: MC
zworki w starych dyskach WD
Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@wp.pl> napisał w wiadomości news:hnne0h$3cn$1node1.news.atman.pl...

A z praktyki to od pół roku zdychają mi dyski 4GB.

Ciekawe jaka jest wartość rynkowa takiego nośnika.

Data: 2010-03-16 11:27:05
Autor: RadoslawF
zworki w starych dyskach WD
Dnia 2010-03-16 10:45, Użytkownik MC napisał:

A z praktyki to od pół roku zdychają mi dyski 4GB.

Ciekawe jaka jest wartość rynkowa takiego nośnika.

IDE to praktycznie żadna, no jeśli to pracuje pod cywilizowanym
systemem a nie pod windows to 30zł za przelotkę IDE-CF, 50 - 100zł
za kartę CF i teoretycznie wieczne bo brak mechaniki.  :-)
SCSI 2 (złącze 50 pin) pojawiają się na alledrogo po 300zł.
Można wprawdzie to zastąpić składanką: przelotka SCSI-IDE,
kolejna IDE-CF i karta ale będzie to droższe i sporo wolniejsze
od starego dysku SCSI.

Pozdrawiam

Data: 2010-03-16 14:49:16
Autor: MC
zworki w starych dyskach WD
Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@wp.pl> napisał w wiadomości news:hnnm2u$4k4$1node1.news.atman.pl...
[...]

To wyliczasz ile trzeba stracić. Z tego wynika, że wartość rynkowa takiego zabytku jest ujemna.

Data: 2010-03-16 15:45:54
Autor: RadoslawF
zworki w starych dyskach WD
Dnia 2010-03-16 14:49, Użytkownik MC napisał:

[...]

Nie każdego. Dyski SCSI2 warte są koło 300zł.

Pozdrawiam

Data: 2010-03-17 06:39:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"RadoslawF" hno586$75l$4@node1.news.atman.pl

Nie każdego. Dyski SCSI2 warte są koło 300zł.

4 GB za 300 złotych? :)

Data: 2010-03-17 10:06:13
Autor: RadoslawF
zworki w starych dyskach WD
Dnia 2010-03-17 06:39, Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

Nie każdego. Dyski SCSI2 warte są koło 300zł.

4 GB za 300 złotych? :)

Skoro popyt przewyższa podaż.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2010-03-17 13:15:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"RadoslawF" hnq5n6$gua$1@node1.news.atman.pl

> 4 GB za 300 złotych? :)

Skoro popyt przewyższa podaż.

A przewyższa?

Data: 2010-03-17 14:20:39
Autor: MC
zworki w starych dyskach WD
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:hnqio1$sdh$1inews.gazeta.pl...

"RadoslawF" hnq5n6$gua$1@node1.news.atman.pl

> 4 GB za 300 złotych? :)

Skoro popyt przewyższa podaż.

A przewyższa?

Kuriozalne ceny mają twarde dyski do drukarek. Nie ma w nich nic nadzwyczajnego, to takie same dyski jak do desktopów, tyle, że sprzedawane przez sprzedawcę drukarek. RAM do drukarek też potrafi mieć zaskakująco wysoką cenę.

Data: 2010-03-17 17:02:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"MC" hnqklj$jh0$1@node1.news.atman.pl

> [...]

przez sprzedawcę drukarek. RAM do drukarek też potrafi mieć zaskakująco

Wiem -- szukałem 10 lat temu RAMek do HP II p -- kupiłem taką uszkodzoną
drukarkę, HP zreperował ja za 500 złotych plus VAT (czyli taniej można
było kupić nową, znacznie lepszą) i miała tyle RAMek, że na niewiele
starczało. Dokupienie RAMek było kuriozalnie drogie, więc czekałem na
okazję typu uszkodzona taka sama drukarka z dodatkowymi RAMkami.

Dlaczego kupiłem tę drukarkę? Była to własność uczelni, na której drukowałem
prywatnie -- łącznie nie więcej, niż jedną ryzę papieru. :) Drukarka została
uszkodzona (nie wiem, przez kogo, ale na pewno nie przeze mnie), więc (niejako
rekompensując koszty prywatnego mikroużywania) postanowiłem ją zreperować za
swoje pieniądze (drukarka w pracy była mi potrzebna, na reperację uczelnia nie
miała pieniędzy; na kupno nowej dla mnie -- tym bardziej) Jedynym dobrym
rozwiązaniem było kupienie drukarki i zreperowanie na własną rękę.

Uczelnia wyceniła ją na 100 (sto) złotych, uważając, że robię cudowny
interes -- że kupuję niemal za darmo, choć HP oszacował koszt reperacji
przed moim zakupem na: 500 złotych plus VAT za reperację i ileś :) za
części; stanęło na tym, że części (jakiś skaner) dali mi za freeko.
Drukarkę i reperację wliczyłem w koszty uzyskania przychodu firmy,
która 500 złotych zarabiała wtedy raczej ;) szybko i lekko, więc
źle nie było. :)

Drukarka (produkowana gdzieś około 1991 roku) jest nadal sprawna,
choć nie mam do niej toneru. :) Okupuje mi miejsce w mieszkaniu,
a to miejsce jest coraz droższe!!!

Data: 2010-03-17 06:37:58
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
zworki w starych dyskach WD

"RadoslawF" hnne0h$3cn$1@node1.news.atman.pl

> Dyski mogą pracować bez przerwy kilkadziesiąt lat. :)
> (o ile nie są bite i opiekane nad ogniskiem)

Pod warunkiem że pracują na okrągło i jest to tylko teoria.

Mogą i na kwadratowo.

Producenci kiedyś poza czasem pracy podawali średnią ilość
startów i jak taki dysk trafił do windowsa namiętnie
usypiającego dyski to wyrobił ten limit w kilka lat.

Teraz podają -- nie kiedyś. Na przykład 50 tysięcy
włączeń/wyłączeń -- tyle, co podłączenie/odłączenie
eSATA. SATA ma 1000 (tysiąc) razy mniej. :)

A z praktyki to od pół roku zdychają mi dyski 4GB.

A mnie żaden nie zdechł poza DTLA IBMa.

-=-

Cykle włączenia/wyłączenia odnoszą się do pełnego uruchomienia i wyłączenia,
a dokładniej do stygnięcia dysku, kiedy dochodzi do ssania powietrza. Jeśli
50 razy na godzinę dysk startuje i 50 razy wyłącza się, to przeżyje znacznie
więcej niż 1000 godzin. :)

To moja opinia. :)

zworki w starych dyskach WD